Læsetid: 2 min.

Generation dum?

Lad nu bare unge være unge. De er ikke nødvendigvis dummere, end de var for år tilbage, bare fordi de benytter sig af sms-er, chatrooms osv. Model

Lad nu bare unge være unge. De er ikke nødvendigvis dummere, end de var for år tilbage, bare fordi de benytter sig af sms-er, chatrooms osv. Model

Simon Riedel

27. september 2008

Anne Marie Kaae, København K

I en avis som Information, der burde bringe vedkommende baggrundsartikler og nyheder, er artiklen om "Generation Dum" 12. september alt andet end ny eller banebrydende. Derimod, og for en nyhedsavis ulykkeligvis, er det muligvis den ældste historie i verden: Ungdommen er dum, ungdommen er gået af lave, ungdommen har usunde interesser og ser desuden, hvis man kaster et blik på forsiden af avisen, fjollede ud. Information er desværre i dette tilfælde for sent på den, da nyheden allerede blev bragt af Sokrates 400 år fvt., der både beklagede sig over ungdommens dårlige manerer og mangel på respekt for ældre mennesker. Siden da, er nyheden blevet gentaget fra enhver ældre generation om den yngre generation. Kort sagt, som vi unge siger med slet skjult (og vanlig anti-intellektuel) reference til bingoverdenen: Ryst posen!

Overfladiskhed

Chatrooms og sms'er er sociale værktøjer. Det er en måde at socialisere på, som unge mennesker benytter sig af. Jeg er sikker på, at I, kære læsere og skribenter, har socialiseret på måder, der ikke var fordybende og intellektuelle. I har måske været til fester, talt om Jim Morrison, hvad I skulle i næste uge, at I havde skændtes med jeres kæreste, etc. Måske har I endda socialiseret mange mennesker samtidig, uden at det har gjort det sociale forhold mere overfladisk. Og mest af alt har jeres socialiseringsformer næppe gjort jer dumme - også selv om de har været tidskrævende.

Min primære anke mod artiklen er således, at den sammenkæder en socialiseringsform med, at man skulle blive dummere. Denne noget besynderlige logiske slutning gentages i lederen (i Inf. 13.-14. september), hvor man, i stedet for at sende sms'er opfordres til at læse en bog. Til dette kan man kun sige, at det er svært at forestille sig, hvordan social kontakt står i et gensidigt udelukkelsesforhold til at læse en bog.

Det fremføres i denne sammenhæng, at brug af sms fordrer en overfladiskhed, da dette teknologiske fænomen udelukker enhver form for nærvær, idet ejeren af telefonen altid står standby til at svare. Man kunne dog forestille sig andre ting, der forstyrrer fordybelsen i det daglige: Radio, tv eller andre mennesker i levende live (f.eks. børn). Det eneste, der adskiller disse forstyrrelsesmomenter fra telefonen, er at den ældre generation ikke benytter sms i samme omfang som børn og unge - og måske netop derfor ikke rigtig forstår det.

Sagen bliver rigtig trist, når den overfladiskhed, den unge generation skydes i skoene, i højere grad viser sig hos en ældre generation, der ikke ønsker at sætte sig ind i den måde, de unge bruger medierne på. Og en moralistisk løftet pegefinger kræver som bekendt ingen fordybelse eller nærmere kendskab. Ungdommen er højst sandsynligt ikke dummere, end den altid har været.

Serie

Seneste artikler

  • Skriften findes i verden

    5. marts 2014
    Tre betænkeligheder ved at gøre etik til et generationsspørgsmål
  • Generation Dum?

    13. september 2008
    hajr ungdom. laver i? ligr & prøvr på a vågne?
  • Generation Dum

    12. september 2008
    SMS, MySpace, Facebook, iPod – den digitale overflod stjæler de unges tid, så der ikke bliver plads til fordybelse. Den digitale æras unge er dumme
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Casper Christiansen

jeg synes det er en skarp artikel du har skrevet Anne Marie. Og synes desuden også at der må være al mulig grund til at kritisere og debattere den oprindelige artikel (den uden ?).

Nemlig:
ift. den oprindelige artikel:
For det første så virker artiklen som et utroligt gammeldags og konservativt projekt fra start af ved fx at starte med at opstille et vidensideal som paratviden indenfor historie og samfundsfag (jvf. eksemplerne fra USA i artiklen) som begrundelse for at de unge er dummere idag end længe uden at tage hensyn til nogen anden vidensform (jvf. nedenfor).
Der opstilles en kausalistisk sammenhæng mellem det at bruge Facebook, sms mv. og det at være ignorant overfor historiske facts o.l. . men samtidig i artiklen siger man også at de eneste undersøgelser (på hjerneforskningsområdet) man har lavet indtil videre ikke på nogen måde beviser dette, og der henføres desuden ikke til nogen som helst fakta overhovedet på at facebook og dumhed skulle gå hånd i hånd. det eneste de undersøgelser der bliver henvist til siger, er at unge bruger meget tid i en virtuel verden, men ikke effekten af denne..

Der bliver med andre ord konkluderet en masse der på ingen måde er belæg for!

det er sq for tyndt!