Læsetid: 3 min.

Kryptisk om tyrkisk

Jens Juhl Jensen begår indtil flere fejlslutninger i sin kronik om det tyrkiske sprog
23. september 2008

I sin kronik i Inf. 13. september delagtiggør den såkaldte lingvist Jens Juhl Jensen (JJJ) os i sin tanker om tyrkisk og i almindelighed og i Danmark i særdeleshed. Nogle af disse betragtninger rummer fejl, andre er rettet imod mig personligt.

Kronikken er bizar derved, at kronikøren usystematisk hopper frem og tilbage mellem sine pointer. JJJ udtrykker beklagelse over, at den danske lingvist Vilhelm Thomsen i 1893 afkodede nogle gamle tyrkiske steninskriptioner i Centralasien, fordi han mener, at dette forskningsgennembrud over 115 år senere foranledigede mig til et læserbrev i Information, hvor jeg går kritisk i rette med dekanen for Københavns Universitet og universitetets generelle forfatning - en åbenlys absurd følgeslutning.

'Orientalistisk'

Kronikken har flere fejl, hvoraf her skal fremdrages følgende.

1) I et kryptisk afsnit hævder JJJ, at Nordcypern er den eneste stat med tyrkisk folkeflertal og ser åbenbart bort fra ikke blot Tyrkiet, men også Aserbajdsjan og Usbekistan. For det andet påstås, det at dette er et resultat af etnisk udrensning og ikke af den generelle flugt, hvori både tyrkere og grækere deltog, da de uroligheder udbrød, som førte til øens deling.

2) Da det latinske alfabet blev indført i Tyrkiet i 1928, var det ikke fordi Atatürk var influeret af Lenin på dette punkt. Diskussionerne om et alfabetskifte var førte i årtier forinden og nok så afgørende var, at delegaterne fra de fleste tyrkisksprogede folkeslag ved en turkologisk konference i Baku stemte for at indføre et latinsk baseret alfabet.

3.) JJJ mener på en studietur til Tyskland at have konstateret, at studiet af islams tre store sprog sammenfattes i studiegrenen 'Orientalistik'. Dette er forkert, da 'Orientalistik' omfatter alle orientalske filologer og alle orientalske folkeslags historie, altså også indologi, japanske studier, kinesiske studier etc. Sandt er det dog, at det i studiegrenen Islam-studier engang var obligatorisk at lære arabisk, persisk og tyrkisk.

4.) JJJ kritiserer, at tyrkisk på det for længst hedengang Institut for Centralasiatiske Studier blev studeret sammen med mongolsk, manchu, uigurisk og - som han udtrykker det: "diverse andre obskure idiomer". Nogle af disse sprog har dog ellers langt flere sprogbrugere end dansk (uigurisk har ni millioner), og ingen af dem, end ikke den mindste sproggruppe, kan med nogen rimelighed kaldes obskur. At disse sprogstudier blev grupperet under ét, skyldtes at de fungerer inden for samme grammatiske system, der afviger ganske meget fra indoeuropæisk og semitiske sprog.

Hvem bestemmer?

Og nu til JJJ's personangreb: JJJ bebrejder mig mine kritiske udtalelser om den chauvinisme og racisme, jeg har mødt i Danmark. Det kunne imidlertid ikke falde mig ind at trække et eneste ord tilbage - ja, jeg vil endda udtrykke mig endnu stærkere i dag. Navnlig efter Irakkrigen (hvor jeg så afgjort ønsker at se Fogh Rasmussen stillet for en domstol, tiltalt for krigsforbrydelser sammen med de andre løgnere, Bush og Blair) og den fortsatte meget dårlige behandling, som udlændinge udsættes for i dette land. Lad mig illustrere det med et af talrige eksempler. Min kone og jeg holdt i vores bil bag en dansk bus, som holdt motoren kørende i omkring en halvtime i en færgekø, der ikke bevægede sig ud af stedet. Da jeg venligt bad chaufføren om at slukke motoren, så vi ikke skulle kvæles bagved, lød hans svar: "Et det nu noget, som du kan bestemme her i Danmark?"

Det var oplevelser som denne, der fik os til at forlade landet og slå os ned i det ikke spor billigere Sverige.

Wolfgang Scharlipp er lektor på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier ved Københavns Universitet

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu