Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Debat
10. september 2008

Solidaritets-arbejdet er i stor fare

Cecilie Haavardsholm, Albertslund

Jeg er dybt chokeret - tænk at blive slæbt i retten for at hænge plakater op i sin pølsevogn. Det er en ufattelig retssag, der lige nu finder sted mod syv personer fra gruppen Fighters + Lovers, der har trykt T-shirts til fordel for, hvad de anser som legitime frihedsbevægelser i Palæstina og Colombia.

Jeg skal gerne fra starten indrømme, at jeg ligesom de fleste danskere, heriblandt sikkert landsretsdommeren, hverken ved alt, der er at vide om Israel eller Colombia eller om de to organisationer, FARC og PFLP. Der er tale om komplicerede konflikter med beskyldninger fra alle sider. Men jeg ved noget om Danmark, der hævder at være en demokratisk og humanistisk retsstat med plads til dialog og uenighed.

Nelson Mandela er først for nylig blevet slettet fra USA's liste over terrorister - og som en mangeårig sympatisør med kampen mod apartheid har jeg aldrig troet, at jeg ville kunne blive retsforfulgt for at støtte frihedskampen i Sydafrika.

Nu er jeg desværre ikke længere så sikker.

Tanketorsk og fordomme

Yildiz Akdogan, folketingsmedlem for Socialdemokraterne

En begavet skribent skrev for nylig i et større nyhedsbrev overskriften'Danske og muslimske forældre bremser integration'.

Det har formentlig været en tanketorsk, men alligevel illustrerer denne sætning den triste kendsgerning, at der selv hos velbegavede folk ligger en modsætning mellem at være dansk og muslim.

Med andre ord så har de højreradikale gruppers kampagne for at fremme denne kunstige modsætning sat sig grundigt fast.

Jeg er overbevist om, at vi alle sammen er gjort af det samme stof før alt andet kommer ind i billedet.

Vi er alle primært mennesker, før vi er knyttet til en bestemt nationalitet eller religion, som hæftes på os, fordi vi tilfældigvis er født et bestemt sted med en bestemt kultur og religion.

Derfor har vi alle mere til fælles end forskelligheder.

Kald mig bare naiv, men jeg tror på, at hvis vi lærer hinanden at kende og mødes som dem, vi nu en gang er, så ville alting være meget nemmere.

Derfor vil jeg opfordre til kamp mod de gensidige fordomme. Og vi har alle et ansvar for at få dem brudt ned.

Tænk på hinanden som mennesker før alt andet, vis gensidig respekt og tolerance. På den måde vil vi alle få et bedre liv, samfundet vil blive mere harmonisk og Pia Kjærsgaard vil have tabt kampagnen for at piske kunstige modsætninger op.

Og det er jo ikke det værste, som kunne ske.

Benjamin er død

Carsten Agger, Solbjerg

'Husker du Benjamin?' var i mange år et af de mest ubehagelige træk ved ordensmagtens fremfærd i hovedstaden.

Benjamin Schou var en 18-årig, der nytårsaften 1992 blev hevet ud af mængden, slået ned og lagt i benlås af politiet på Rådhuspladsen i København - og som tilbragte resten af sit liv som en grøntsag. I dag er Benjamin død.

'Husker du Benjamin' er sætningen, som utallige venstreorienterede demonstranter og andre godtfolk senere har fået slynget i hovedet af betjente, der lige ville minde om, hvad de var i stand til og kunne slippe godt fra.

Det, der skete, var måske en ulykke, men det var ikke nogen tilfældig ulykke. Det var politivold, og politivold af en art, som var dømt til at gå galt før eller siden. Der er stadig problemer med politiets fremfærd i hovedstaden, ikke mindst på Christiania og i forbindelse med de såkaldte 'visitationszoner'.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her