Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
27. september 2008

Ich bin ein Asylbewerber

Sarah Rasmussen, København N

Foghs politiske studehandel, som Peter Mogensen kalder den nyligt indgåede udlændingeaftale, er ikke blot et eksempel på et politisk kompromis, men endnu en aftale, hvor jeg, for at bevare min personlige integritet, er nødt til at tilstå, at jeg er pinlig berørt over at være dansker. Pinlig over i demokratiets navn at skulle anerkende en regering, hvis støtteparti beror på en diskriminerende dagsorden. Nok er DF nødt til at acceptere EF-Domstolens afgørelse i Metock-sagen, men det er bestemt ikke gratis - noget for noget, ik' Fogh?

Dansk udlændingepolitik er ikke fair - den er ekskluderende, ydmygende og disintegrerende.

Magtsvimmel rektor

Tim Knudsen, professor ved Institut for Statskundskab, KU

Rektor for KU, psykiateren Ralf Hemmingsen, mener i Information, at nogle universitetsansatte har fået "reformsvimmelhed". Interessant diagnose!

Ledelsen har i årevis undgået den reform at indføre ledelsesevaluering ved personalet. Så hvem er reformangst og måske magtsvimmel?

Nekrolog

Nanna Nørregård-Nielsen, København V

Med stor beklagelse meddeles det, at vores smukke, gamle plads Gl. Strand i København afgår ved døden i 2009.

Pladsen må vige for fremskridtet - her skal være et metrostop. Ikke bare et 'parisisk' hul med en trappe - nej, pladsen skal omdannes til metrostation. Her skal nemlig tages hensyn til cyklister og etableres derfor seks cykelskure (som erfaringsmæssigt jo er flittigt brugt). Der skal også tages hensyn til rullestole, rollatorer og tvillingevogne her 450 meter fra metrostoppet på Kgs. Nytorv og det nye stop på Rådhuspladsen. Så to elevatorer bliver der også plads til. Der skal selvfølgelig også være trapper nok til alle - to stk. - og vel og mærke bredere end vi har set dem ved tidligere metroanlæg, for tilgængeligheden er i højsædet. To nødudgange får Gl. Strand også placeret på sin grav.

Det vil ifølge kommunen tage ca. 10 år at etablere gravpladsen - måske er der oven i købet noget sjovt og interessant i jorden, som arkæologerne kan udskyde processen lidt med.

Men når så alle herlighederne står der i mat metal og glas - så kan den smukke plads heldigvis ånde gennem endeløse kvadratmeter af udluftningsriste.

Således går det også pladsen omkring Marmorkirken. Kommunen forbyde at skulle bevare noget smukt og enestående, når man fra 2018 (og så lidt til) kan tage Cityringen fra Kgs. Nytorv til Gl. Strand på bare to minutter.

Giv Gl. Strand kunstigt åndedræt på: www.onlineunderskrift.dk/web/skaangammelstrand.

Åbenlys diskrimination

Mie Holm-Sørensen, København Ø

23. september skrev Samir Camo i læserbrevsspalten, at der er tale om diskrimination, når regeringen ikke forsvarer ytringsfriheden i forbindelse med Føtex' sandaler, som blev trukket tilbage pga. kristne protester, og i forbindelse med den italienske komiker, som skal i retten.

Men regeringen har handlet på samme måde i alle disse sager; nemlig ved ikke at foretage sig noget som helst. At regeringen overhovedet blev hevet ind i billedet mht. muhammedkrisen, skyldes udelukkende, at nogle muslimer blev ved at kræve deres indgriben. Regeringen stod dog fast på ikke at blande sig i private virksomheders foretagende.

Da Arla beklagede tegningerne, blandede regeringen sig da heller ikke i det. Dette svarer til, at regeringen ikke blandede sig, da Føtex fjernede sandalerne fra hylderne.

Med hensyn til den italienske komiker kan den danske regering ikke drages til ansvar for, hvad andre landes regering foretager sig eller ikke foretager sig.

Der er altså ikke tale om diskrimination på dette område, da regeringen i alle tilfælde har undladt at handle.

Islamofobi og antisemitisme

Kasper Hviid Rasmussen, Valby

Dansk Folkeparti har længe ment, at ordet racisme ikke må blive brugt om frygt eller had til andre kulturer eller religioner, men kun om den nazistiske racelære.

Begrundelsen for at holde fast i den originale betydning er, at da man ikke kan ændre på sin race, er det forkert at hade bestemte racer. Men da folk kan ændre eller forkaste deres kultur/religion, er det i orden at hade andre kulturer/religioner.

I forlængelse heraf kom ordet 'islamofobi' under beskydning i Information 25. september. Her blev det fremført, at der eksisterer et specifikt ord for det at nære irrationel had og frygt for muslimer, hvilket er en hindring for saglig kritik af muslimsk fundamentalisme. Underforstået, at ordet helst burde slettes fra ordbogen.

Når venstrefløjen kritiserer staten Israel, er der en væsentlig risiko for, at den bliver beskyldt for racisme eller antisemitisme.

Men jeg har aldrig oplevet venstrefløjen prøve at bekæmpe ordene racisme eller antisemitisme, på samme måde som højrefløjen prøver at bekæmpe ordene racisme og islamofobi.

En omvendt Robin Hood

Aksel Gasbjerg, Hillerød

USA ledes af tætte forbindelser mellem eliten indenfor erhverv, finans og politik. Udadtil kaldes sammenrotningen for lobbyisme. Men det rette ord burde være bestikkelse.

Martin Burcharth afdækker noget af denne korruption (senest i Information den 25. september), men anvender uforståeligt konsekvent det eufemistiske ord 'lobbyisme' i stedet for 'bestikkelse'.

Et demokrati er kendetegnet ved one man, one vote, men et bestikkelsesregime som det amerikanske, er kendetegnet ved one dollar, one vote. F.eks. er finansverdenen domineret af proisraelske holdninger. Derfor 'lægger ingen politiker i USA sig ud med Israel', som anført i Informations leder den 25. september.

Den amerikanske elite har i de seneste fire til fem år raget til sig og oven i købet fået skattelettelser, mens menigmands lønninger er stagneret. Nu, hvor eliten så taber penge i finanskrisen pga. egen grådighed, skal menigmand lægge skulder til en omvendt Robin Hood på 700 mia. dollar.

Om hellig (selv) retfærdighed

Robert Refby, Vanløse

I Inf. 25. september bebrejder socialpædagog Nahid Riazi socialrådgiver Asmaa Abdol-Hamid, at hun ikke har anmeldt et tilfælde af formodet pædofili til de sociale myndigheder og politiet. Socialpædagogen peger på "- enhver borgers pligt til at underrette mishandling af børn".

Jeg kender ikke substansen i 'sagen' og ved ikke, om socialrådgiveren anonymt faktisk har kontaktet myndighederne, men opfordrer socialpædagogen til at beskrive, hvorledes myndighederne reagerede, da hun selv gjorde sin pligt, og anmeldte både denne sag og hendes kendskab til yderligere meget alvorlige tilfælde med vielser af 13-14-årige piger.

Ynkelige argumenter om A-kraft

Søren Tafdrup, medlem af Radikale Venstre

Professor emeritus Henning Sørensen ønsker, at vi hurtigst muligt bygger thoriumbaserede A-kraftværker i Danmark og resten af verden (kronikken 24. september). Som begrundelse er han nødt til at mene, at den vedvarende energi (VE) er utilstrækkelig. Hans argumenter er ynkelige. Vindkraft får ingen global betydning, mener han, fordi storbyerne efterhånden fylder så meget, at der ikke bliver plads til vindmøllerne.

Vindkraft har allerede global betydning, og den vokser meget hurtigt. Hvis væksthastigheden fortsætter, som det ser ud til, vil vindkraft passere vandkraft i global betydning inden for 10-20 år.

AIEA forudser i sit BLUE Map scenarie for verdens energiforsyning i 2050, at A-kraft vil blive tredoblet fra 30 EJ (EJ = Exajoule) i 2005 til 92 EJ i 2050. I samme periode vil den samlede mængde VE blive firedoblet fra 62 EJ i 2005 til 236 EJ i 2050. VE bidrager allerede i dag med dobbelt så meget til den globale energiforsyning som A-kraft. Denne forskel vil ifølge IEA blive større med tiden, og VE vil i 2050 dække 35 pct. af det globale energiforbrug.

Duelighedsprøver

Peter Jans, Dragør

Dansk Folkeparti går kraftigt ind for, at den såkaldte indfødsretsprøve skal gøres vanskeligere. Et interessant tankeeksperiment kunne være, at alle med stemmeret til Folketinget måtte underkaste sig en sådan skærpet prøve og med den virkning, at kun de, der bestod prøven, ville bevare stemmeretten. DF's ledelse vil nok næppe gå ind for en sådan anvendelse af prøven. De kender formentligt deres vælgerkorps godt nok til at kende konsekvenserne.

Det er i den sammenhæng også interessant, at man i Venstre tilsyneladende har vanskeligheder med at beherske det danske sprog. I hvert fald kunne man i et interview torsdag morgen på DR's program 1 høre Venstres politiske ordfører, Inger Støjberg, sige følgende til støtte for en skærpet indfødsretsprøve: "Det er vigtigt at ka' begå sig"!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Kommentar til ”Duelighedsprøver” af Peter Jans, Dragør

Peter Jans i mine øjne var det værre, at Venstres politisk ordfører Inger Støjberg udlægger SFIs rapport om 300 –timers – reglen fra i sommers forkert. I lighed med beskæftigelseminister Hjort Frederiksen udlagde Inger Støjberg SFIs rapport som en dokumentation for at 300 – timers - reglen havde været en succes, da ca. 1/3 af kontanthjælpsmodtagerne er kommet væk fra arbejdsformidlingerne/jobcentrene.
Forskerne bag rapporten mener bl.a. i DRs Orientering på p1, at disse mennesker var kommet i beskæftigelse alligevel pga. højkonjunkturen og mangelen på ”hænder”. Derudover påpeger forskerne bag SFIs rapport, at mange af dem der ikke længere får kontanthjælp er blevet såkaldte hjemmegående, hvorved de falder ud af alle hjælpe foranstaltninger til at lærer sproget og videre hjælp til at få en uddannelse så de senere kunne klare sig på det danske arbejdsmarkedet. Forskerne mener mere at 300- timers -reglen har skabt forarmelse i de svageste hjem.

Inger Sundsvald

Søndagstanker

Jeg ved ikke præcis hvori forskellen ligger, men når jeg læse Politiken, så bliver jeg deprimeret og i dårligt humør. Når jeg derimod læser Information, bliver jeg højest ’kampberedt’, og det er sjovere.

Information er til tider også en smule for borgerlig for min smag, men hvis jeg ikke bryder mig om journalistens udlægning, så kan jeg jo gå på nettet, og få både andre opfattelser og helt nye vinkler serveret, som man godt kan tænke lidt over.

Alt i alt er det jo de samme emner i aviserne, men det er ikke så ’synd’ for Informations personer, som det er for Politikens; og det er mere ’rene varer’ for pengene.

Dagens læserbreve viser et bredt udsnit af meninger og fortolkninger. Tak for det.