Læserbrev

Læserne skriver

Bogdebat fra dagens avis
Debat
25. september 2008

Berlingskes 'pædofile' anmelder

Peter Dyreborg, forfatter og jurist

Når man som forfatter får en dårlig og usaglig anmeldelse har man naturligvis lyst til at sige anmelderen et par sandheder. Men ligefrem at gå til modangreb ved at beskylde anmelderen for at være pædofil er ikke alene respektløst over for et andet menneske, det er også respektløst i forhold til den konstruktion, der skal sikre en fri og åben kritik af bøger.

Sagen kort; i juni anmeldte Lars Handesten en bog af forfatteren Michael Larsen. Af anmeldelsen fremgik blandt andet: "Michael Larsen bedyrer i efterordet, at han på ingen måde nærer antisemitiske følelser. Og det kan da godt være, at han ikke gør det, men i romanen er det svært at finde en jøde, der ikke helt lever op til sit beskidte ry."

Dét tolkede forfatteren som en beskyldning om antisemitisme, eller i det mindste noget, der lignede, og derfor forlangte han et genmæle i Berlingske, hvilket avisen afslog. Herefter klagede han til Pressenævnet, der forleden afsagde kendelse: Michael Larsen er ikke berettiget til genmæle, da Lars Handestens udsagn er en vurdering og ikke af faktisk karakter. Det er i fuld overensstemmelse med praksis på området.

Hér kunne historien være endt, hvis ikke det lige var fordi, Michael Larsen blev så vred, at han på sin blog skrev et indlæg med overskriften 'Lars Handesten er pædofil'. Det fremgår af indlægget, at forfatterens påstand udelukkende er en hævnakt, der skal sværte anmelderens ry og rygte.

At Michael Larsen formentlig gør sig skyld i en overtrædelse af straffeloven, eller med lidt held blot er tæt på, er ét aspekt af sagen. Et andet er, at forfatteren udviser en total mangel på forståelse for sin egen rolle som forfatter versus anmelderens rolle.

Selvfølgelig kan man diskutere, om Lars Handestens vurdering af bogen er saglig eller ej, og man kan diskutere, hvorvidt det er passende at ovennævnte udsagn trykkes, når anmelderen udmærket er klar over, at det lægger op til en fejlfortolkning.

Der står ikke direkte, at forfatteren er antisemitisk, men det vækker associationer i den retning, og dét er en anelse problematisk. Det er dog noget man som forfatter må finde sig i, og hvis man synes, det alligevel går for langt, kan man altid udtrykke sin holdning på avisens debatsider. Det fik forfatteren også mulighed for.

Selv om Michael Larsen måske, måske ikke, har gode holdepunkter i sin kritik af Lars Handestens saglighed, har beskyldningen om pædofili intet andet formål end hævn, og hævnen er ikke engang sofistikeret. Det siger også en hel del om niveauet, at forfatteren føler det passende at gengælde sin egen lidelse over en dårlig anmeldelse med en beskyldning om sexmisbrug af børn.

Hvis bogkritik skal være mere end blot reklame kræver det, at anmelderne har mulighed for at gå i flæsket på en bog uden bagefter at skulle frygte repressalier. Som forfatter skal man ikke lægge ryg til hvad som helst og man må hjertens gerne svare igen, men systemet fordrer trods alt en vis grad af gensidig respekt. Og Michael Larsen har i dén grad behov for at lære, hvad dét går ud på.

Jeg håber, Lars Handesten kvitterer med at forlange et genmæle.

Fint initiativ

Ulla Jessing, Virum

Det er et beundringsværdigt initiativ fra Folkekirkens Nødhjælp at udgive bogen om flygtningeproblemer i Mellemøsten. I 2008 er det 60 år siden, at 700.000 palæstinensere flygtede fra en konflikt, der endnu ikke er afsluttet.

I dag lever der ifølge FN 4,4 millioner palæstinensere med flygtningestatus spredt ud over Mellemøsten. Den kendte journalist Hans Henrik Fafner, som lever i Israel, har skrevet bogen, som viser det urimelige i, at dette flygtningeproblem ikke er løst. Det vil være godt, hvis mange folkeskoler og gymnasier beskæftiger sig med bogen, som er meget bevægende.

Spørgsmålet er: hvad vil det internationale samfund gøre for at hjælpe flygtninge til et liv i fred og en bedre tilværelse, hvor der er plads til både palæstinenserne og israelere. De har ret til en bedre fremtid.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Spørgsmål til
Bogtitlen "Den store tid" bringer mig til at tænke på 3 bøger´fra 1945-46, som står i min reol, skrevet af pseudonymet 'HOMO NOVUS"., alias A. Carl Hoyer Johannesson, født 1885 (kilde: Dansk skønlitterært Leksikon). Det er en romantrilogi (Forgyldt Pap, Den store Tid, Skuffelsen). Min far, som havde en beskeden plads i modstandsbevægelsen 1943-45 læste dem. Han ville aldrig fortælle om 'den tid', men en gang sagde han til mig: "erik, Læs de tre bøger. Så véd du, hvordan jeg har det med den tid!"
Har den nævnte bog af Michael Larsen noget med mine tre bøger at gøre?