Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
23. september 2008

Bioenergisk regnefejl

Klaus Illum, Fur

I kronikken "Vi har masser af energi" i Inf. 16. september fortæller forskningschef Vivian Kvist Johannsen, professor Claus Felby og lektor Henning Jørgensen, alle Københavns Universitet, om al den bioenergi, der vil kunne produceres i Danmark. Begejstringen er stor, men tallene er få. Dog er der en bid, der kan regnes på. De skriver, at hvis det kunne lykkes at få marin olieproduktion baseret på alger op i stor skala, så kunne man "forsyne hele Danmarks transportsektor med bæredygtig energi fra et areal på størrelse med Roskilde". Fantastisk.

Det amerikanske firma PetroSun Biofuels Inc. rapporterer, at de i forsøg med intensiv algedyrkning i damme i Alabama, hvor solen skinner mere intenst end i Danmark, har opnået en olieproduktion på omkring 60.000 liter/hektar. For at dække det nuværende danske forbrug af benzin og diesel - ca. fem mia. liter/år - på den måde, skal der bruges et areal på ca. 900 kvadratkilometer - en firkant på 30 kilometer på hver led. Så stor er Roskilde altså ikke. Tror kronikforfatterne, at de kan gøre det 200 gange bedre end PetroSun Biofuels?

Åbenlys diskrimination

Sacir Camo, Hjørring

For nogle år siden blev alle sandaler fra Føtex rundt om i landet trukket tilbage efter protesterne fra de kristne fundamentalister eftersom disse 'trådte på deres følelser'. I sidste uge kom det frem, at en italiensk komiker skal for retten fordi hun har 'fornærmet Gud og Paven'.

Hvor var/er regeringen til at forsvare ytringsfriheden i disse to sager? Ytringsfrihed skal der åbenbart forsvares kun når det er muslimerne, der føler sig forfulgt og fornærmet, som tilfældet var med de modbydelige og usympatiske Muhammedkarikaturer. Regeringen og alle dets medlemmer skulle skamme sig. Det er jo tale om åbenlyst diskrimination og racisme vendt mod verdens 1,3 mio. muslimer.

Platte argumenter

Torben Kjær, Hillerød

S, SF og EL vil have valgretsalderen ned til 16 år med begrundelsen, at unges generationer er små i forhold til ældres. Det må jo så sige, at når de selv kommer til at udgøre en lille ældregeneration, og der til den tid måske endda er store årgange af unge, skal valgretsalderen sættes op igen.

Det er altså, hvad venstrefløjspartierne i dag forstår ved solidaritet generationerne imellem.

Lad ikke Pia lukke Danmark

Bjarne Segefjord, Brovst

Pia Kjærsgaards rumlerier om dansk udmeldelse af EU, fordi fællesskabet forhindrer Danmark i at føre sin egen (tåbelige) politik, tangerer det landsforræderiske.

Som bekendt kan ikke alle være lige smarte i øverste etage. Numerisk og procentuelt betragtet er der rimeligvis ikke den store forskel på de forskellige folk i Fællesmarkedet.

Lad os antage, at fem procent af befolkningerne udgør 'de skarpeste knive i skufferne'. Det er nok ikke det halve galt. Og lad os så kigge på to (imaginære) lande. I det ene land bor der seks millioner indbyggere i det andet 30 millioner. I hvert land er fem procent af indbyggerne de kvikkeste. Det første land råder altså over 300.000 kvikke indbyggere, det andet land kan mønstre halvanden million kvikke. Altså, der er flere kvikke at tage af i landet med 30 millioner indbyggere - tage af til hvad som helst, der kræver begavelse og intelligens.

Som man kan forstå kan Danmark ikke selvstændigt være med på regerings- og lovgivningsvognen. Der er ikke tilstrækkeligt mange kvikke danskere. Lad os hellere koncentrere os om at sende de aller-allerkvikkeste danskere til EU-Parlamentet. Men lad Pia Kjærsgaard blive hjemme i sin bøgelyse kolonihaveidyl.

Eutopia?

August Friedenreich Hage, København S

At danskheden er blevet en trist størrelse, blev endeligt cementeret med tegneren Kurt Westergaards udtalelse til Politiken: "Jeg tror da nok, at jeg har fået provokeret de 250.000 muslimer, vi har her i landet, men hvis du lever i det her samfund, så må du jo finde dig i at blive provokeret, generet og krænket, for det hører jo til spillet."

I Danmark er resultatet af individets samfundspolitiske frihed altså blot, at man i størst muligt omfang kan være til gene for ens medmennesker. I "det her samfund" tillader vi med andre ord de usleste fornedrelser af andre mennesker og deres kulturer i ytringsfrihedens navn - jamen er det ikke fantastisk? Og det gode er, at vi ifølge Westergaard ikke skal have nogen moralske kvaler - vi har nemlig givet indvandrerne religionsfrihed og velstand.

Engang ville sådanne udtalelser gøre ondt, men danskhedens transformation har gjort dem så hyppige, at det blevet hverdagskost.

S ligner ikke V - det er omvendt

Henning Tjørnehøj, Birkerød

En overgang kunne man igen og igen høre den anklage fremsat mod S, at det minder for meget om V. Men der er sket en vis afmatning i fremførelsen af denne påstand - ikke mindst efter at Villy Søvndal har sendt SF helt ind i det S, der påstås at minde så meget om V. Det ville jo ikke være rart, hvis denne kritik også ramte SF. Det er vel grunden til, at det SF-prægede mediefolk har stukket piben lidt ind.

Men for nylig kunne man i Information se den ellers forstandige journalist og forfatter Gretelise Holm fremføre påstanden om, at S minder om V. Hun er tilsyneladende lige så lidt som så mange andre i stand til at se, at det er V, som - i et heldigt gennemført forsøg på at vinde magten - på flere punkter har lagt sig tæt op ad S.

Terrortruslen

Søren Blaabjerg, Hørning

Ingen tvivl om, at bombekatastrofen i Pakistan ligesom 11. septemberkatastrofen repræsenterer terroristisk ondskab i koncentreret form. Det samme gør imidlertid meget af den angivelige bekæmpelse og forebyggelse af selvsamme terror jvf. f.eks. Guantànamo, hemmelige CIA-flyvninger, oversøiske torturcentre, waterboarding, summariske bombninger fra stor højde med mange sagesløse civile ofre og meget andet.

Det er som om, man i visse kredse - og langt fra begrænset til islamistiske terrorceller alene - ikke vil eller kan forstå, at koncentreret ondskab i mange tilfælde overhovedet ikke lader sig bekæmpe med mere af samme slags efter 'hensigten helliger midlet'-devisen. I stedet opnår man blot at fyre op under en eskalerende terrorspiral med stedse mere indædt gensidig bitterhed og kynisk ligegladhed med ondskabens mere eller mindre tilfældige ofre samt en deraf følgende udbredelse af frygt og usikkerhed stort set overalt.

Colombia og FARC

Claus-Erik Hamle, Silkeborg

Anne Marie Dam Pedersen tager fejl i Inf. læserbrevsspalte 20. september, når hun tror, at det er i orden at støtte FARC, der bruger bilbomber (El Nogal hvor ca. 50 døde, mange børn, der var børnefødselsdag) og kidnapper folk og holder dem i årevis i junglen.

Colombia er det ældste demokrati i Sydamerika, folk kan frit stemme på Polo Democratico Alternativo. Derfor har FARC ingen eksistensberettigelse. Men de fleste stemmer ikke og mange er hjernevasket af propagandaen og stemmer på højrefløjen, imod deres egne interesser (ligesom i Danmark!). Colombia kan kun staves Colombia på dansk, engelsk og spansk. Columbia er et sted i United Bluff eller i Canada.

Ib Jensen (ligeledes 20. september) kalder FARC en frihedsbevægelse. Der er altså ikke diktatur i Colombia, folk kan frit vælge et andet styre ind. Faktisk er borgmesteren i Bogotá fra Polo Democratico Alternativo. FARC er en kriminel organisation, der har kidnappet og myrdet mange og bruger både cykel-og bilbomber. Det er både vanvittigt og kriminelt at støtte dem.

Begrebet danskhed

Hanne Schmidt, København S

Informations forside og artikel i sidste uge om at 47 pct. af danskerne mener, at DF har patent på begrebet danskhed, er jo blot et resultat af medier, der ikke har bestilt andet i årevis end at kolportere udsagnet. Så det er jo faktisk ret imponerende, at 53 pct. faktisk ikke gider sige ja til spørgsmålet.

For hvad hulen lægger man dog i begrebet, som synes at handle om noget uforklarligt hejst op i en flagstang, hvor betydningen flagrer for vinden, mens amerikanske middelklassenormer med ejerbolig, pæne naboer, firhjulstrækker og forbrugsfest for friværdien er blevet synonymt med det gode li?

Man bliver ganske rørt over Dam Kristensens vås om danske kerneværdier, så som humanisme og solidaritet, uanset at idégrundlaget for disse termer er opstået langt syd for Eideren. At lighed, ligestilling og religionsfrihed skulle være særlige aspekter af danskheden, forekommer besynderligt for os der rejser rund i verden, og ustandselig møder andre mennesker der deler samme værdigrundlag.

Det ville klæde disse socialdemokrater at udvise lidt mere historieforståelse og respekt for deres eget og landets politiske rødder i både oplysningstidens humanisme, i socialismen og i begrebet international solidaritet, også når moderne folkevandringer fører fremmede til vores kyster.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørgen Muldtofte

Til Sacir;

jeg mener nu det var Kvickly der trak sine sandaler tilbage. Hvilket de vel i øvrigt har al ret i verden til som privat firma, hvis de mener det er det rette for dem, der behøver ikke indgå andet end simple overvejelser om kundepleje i den sag. Muhammedsagen handlede om trusler, der er en helt anden kategori af alvor i det,

vh JMu

Tom W. Petersen

Værn om det danske særpræg

At Danmark er et udpræget kristent land er noget, en del danskere for tiden lægger meget stor vægt på. Vor religion er som bekendt stiftet af en jødisk tømrer i Palæstina og blev i sidste halvdel af det 10. århundrede indført hertil fra Rom via Tyskland. I 1536 blev vor religion grundlæggende revideret i overensstemmelse med den tyske munk og dr. theol. Martin Luthers opfattelse.
Denne religion er så dansk, at den franske indvandrer, Hans Kongelige Højhed Prinsen, måtte konvertere til den for at få prinsessen, som siden blev vor dronning.
Hun er datter af en konge, hvis slægt er indvandret fra Oldenburg i Niedersachsen, og en svensk prinsesse. Hun går i øvrigt meget eksplicit ind for, at danskerne skal behandle indvandrere værdigt og anstændigt.
Vort kongehus hyldes i det danskeste af alle teaterstykker, syngespillet Elverhøj, som bl.a. rummer kongesangen Kong Christian stod... . Og alle kender formentlig menuetten med den senere tilførte tekst: Og jeg vil ha en himmelseng, en himmelseng med spejl i... Denne musik er skrevet af den tyske indvandrer Friedrich Kuhlau, og noget mere nationalt dansk findes næppe.
Mindst lige så nationalt dansk er vort flag, Dannebrog, som ifølge en legende fra 1520'erne faldt ned fra himlen til os i 1219, da Valdemar Sejr, som ville have herredømme over Estland, var ved at tabe det store slag mod esterne. Men så sendte Gud altså flaget, og det hjalp, så vi vandt.

Med flyvende faner
Det er jo en flot historie, og virkeligheden bag den er formentlig, at en tysk ridderorden kom danskerne til undsætning med flyvende faner, som var et rødt flag med et hvidt kors.
Sådanne flag var en meget anvendt måde at markere tilknytning til kristendommen på.
Vort danske demokrati, med tredelingen af magten, er opstået i Frankrig i sidste halvdel af 1700-tallet og indført her i 1849 og siden udviklet på dansk så godt, at danskerne regner det for verdens bedste.
Det er også derfra, vi har menneskerettighederne og respekten for anderledes mennesker og kulturer - en holdning, vi altid har regnet for et særlig fornemt træk ved dansk kultur.
Vor danske jul nedstammer i lige linje fra den oldnordiske solhvervsfest for navnets og visse overleverede skikkes vedkommende. Men den er siden blevet i nogen grad omdefineret i overensstemmelse med den ovennævnte religion, så det er blevet fejringen af stifterens fødsel, der, i hvert fald officielt, er hovedsagen.

Grantræet
Juleaften danser vi om juletræet og synger salmer om hans fødsel i Judæa; en af de mest elskede er Glade Jul, dejlige jul, som blev komponeret af østrigeren F. X. Gruber juleaftensdag 1818. Vort juletræ er en tysk skik, der går tilbage til 1500-tallet, og som blev indført til Danmark i begyndelsen af forrige århundrede og blev almindeligt her fra omkring 1900.
Vor kære gamle julemand er fra Tyrkiet, altså før det blev tyrkisk. Han var en biskop i Lykien i første halvdel af 300-tallet, der blev gjort til helgen under navnet Sankt Nikolaus, og som med tiden blev anset for børnenes beskytter.
I USA blev han til Santa Claus, og det er The Coca Cola Company, der har iført ham det røde tøj. (Han er dog begyndt at gulne lidt på det sidste...)

Den danske sang
Et af vore mest nationale symboler, den unge blonde pige i kornmarken med Dannebrog på skulder og med sværd i hånd, kaldet 'Danmark', blev malet af den polske indvandrer Elisabeth Baumann i 1851.
Et par af vore flotteste nationale monumenter, de kongelige rytterstatuer af Christian den Femte på Kongens Nytorv og af Frederik den Femte på Amalienborg Slotsplads er skulpturelle mesterværker af franskmændene henholdsvis Lamoureux og Saly.
Så er der vort gode øl. Vores Øl. Det er, som vi nu bruger det, udviklet i Pilzn og Bayern og lanceret i Danmark i midten af forrige århundrede, og vi kalder det stadig bajer og pilsner.
Vor nationaldrik kaffe hentes hertil fra Sydamerika, Indonesien og Afrika.

Frikadellens flugt
Det måske danskeste af alt dansk er dog nok frikadellerne.
De er udbredt i mange lande og har navn efter italiensk frittella, der betyder noget i retning af en æbleskive. Navnet er videre påvirket af fransk fricandeau og er kommet ind i dansk via tysk eller nederlandsk. Sådan er så meget blevet fundament for vor danske identitet.
Og så har vi jo udsendelserne på nationale danske tv-kanaler som TV Danmark og Dansk TV3. Allerede navnene borger for at dansk kultur her varetages betryggende.
Hav nu et rigtig godt dansk nytår - med kinesere, champagne og rygge fra Hamburg!

Trykt i Information 29. december 1999

Niels Erik Philipsen

Rusland ud af Europarådet - Danmark ud af NATO ?
Når d'herrer Lütken og Lauritzen mener det er opsigtsvækkende, at det store flertal af danskerne er uenige med deres folkevalgte politikere, består det opsigtsvækkende desværre i, at vi her får bevis for at sandheden bliver undertrykt - også i vores frihedsstolte demokrati.
Vi behøver såmænd ingen censur: TVA og Deadline, Berlingske osv. klarer det selv. Jyllandspolsten er en undtagelse denne gang: Bent Jensen, Venstres og DF's sandhedsapostel, skriver her d.9/9 :
"I de vestlige medier tegnes et billede af et aggressivt Rusland, der uden grund har overfaldet et fredsommeligt Georgien. Vi hører og ser stort intet om Sydossetien, skønt det var dér, den korte krig begyndte, da georgisk militær forsøgte at erobre denne udbryderprovins, hvis autonomi det georgiske regime ophævede efter Sovjetunionens sammenbrud i begyndelsen af 1990'erne. Det er gået i glemmebogen - måske har man slet ikke været klar over det, at Georgien annekterede Sydossetien og dermed skabte ikke alene et stort flygtningeproblem, men i det hele taget denne konflikt, som har ulmet lige siden.
civilbefolkningen og de omfattende georgiske ødelæggelser af Sydossetiens største by Tskhinval.
Der er ingen tvivl om, at konflikten ikke har fået for lidt i den russiske regerings propaganda, men det samme må minsandten siges om en stor del af de vestlige mediers ensidige dækning."
Det mest graverende nævner Bent Jensen ikke -og danske medier øjensynligt heller ikke: Den georgiske præsident startede dette terrorangeb mod sit eget lands civile borgere .De var ganske vidst - nogle af dem ulydige - og ville bryde ud. Men...
Er det ikke den slags man kalder forbrydelser mod menneskeheden f.eks. i Irak ?
Man fristes til som modstykke til opfordringen fra d'herrer Lütken og Lauritzen: RUSLAND UD AF EUROPARÅDET
at sige DANMARK UD AF NATO.
Måske var det en opgave for Information at starte den diskussion - der kan siges meget pro et contra -
Erik Philipsen
Frederiksberg.-