Læserbrev

'Arbeit macht Frei'

27. oktober 2008

Gitte Iversen, cand.mag., Åbyhøj

Der er brug for alle ledige hænder, fordi der ifølge Venstreregeringen er mangel på arbejdskraft. Selv om Danfoss lige har fyret 300 medarbejdere, og Grundfos også lige har fyret en masse medarbejdere, ser det ikke ud til at punktere regeringens 'lykkeboble'. Lykkeboblen er det opsving, som her på det seneste har fået et knæk, i form af faldende aktiekurser og en mediedramatiseret krise.

Selv Anders Fogh Rasmussen går med bind for øjnene, fordi han har lullet sig i en mytologi omkring at der skulle være mangel på arbejdskraft. I en særudgave af Jersild Live på DR1 tirsdag 07-10 udtalte Statsministeren at der bl.a. mangler sygeplejersker, pædagoger, lærere, osv. Alle sammen mennesker, som arbejder inden for en offentlig sektor, regeringen har gjort sit bedste for udhule, og så er der jo ikke noget at sige at disse offentligt ansatte siger fra i form af strejker og at de i flere år har flygtet skrigende væk til den private sektor, hvor der er mere humane forhold ...

Hvem er der så at skyde på, når nu disse offentligt arbejdende ikke vil finde sig i at blive presset?

Karriere som pølsesælger

Jo, rigtig gættet. Man har de ledige, hvis dagpengeperiode skal halveres, man har de langtidssygemeldte, som for enhver pris skal stå til rådighed for slave job af enhver art. En langtidssygemeldt cand.mag. kan således risikere at blive sendt ud som gartner, eller smidt ud i et hotjob på et callcenter, eller være telefonpasser på et bibliotek.

Fantasien kender ingen grænser for hvilke lorte job, man vil spilde de højtuddannedes ressourcer på, og spørgsmålet er her om ikke en sådan politik svarer til at pisse i bukserne for at holde sig varm? For på langt sigt er det for dyrt for samfundet at bruge en halv til en hel million på at uddanne en cand.mag., for senere hen bare at lade denne person arbejde som 'pølsesælger'. Her er der virkelig tale om at "smide barnet ud med badevandet", fordi det eneste råstof vi har her i landet er netop det høje uddannelses niveau.

Forfejlet politik

Som et rigtigt grelt eksempel på at ingen skal tro de kan slippe for at stå til rådighed, for arbejdsmarkedet, så kunne man i Århus Stiftstidende torsdag den 2. oktober læse, at Jobcenter Århus havde skrevet til en netop afdød kvinde at hun ikke længere var registreret som arbejdssøgende; men at hun kunne blive det igen. Jeg håber hun må få et job som regeringens dårlige samvittighed omkring en helt forfejlet arbejdsmarkedspolitik, og at hun vil give Claus Hjort Frederiksen rigtig mange søvnløse nætter.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Børve Skrænt Jensen

Ved du hvad Gitte Iversen? Du har min største sympati!
Men hvad pokker hjælper det? Vi er stadig i mindretal. Uforståeligt. Frustrationerne findes, men da der skal regler og love, penge og globalisering og alskens andre ting til, for at få tingenes tilstand til at ændre sig, tror jeg vi 2 lige nu er på herrens mark :-(
Du vil fra nu af være med i min aftenbøn. Og hvem den er stilet til, må jeg vel hellere holde for mig selv? Selv der er der sket ændringer ~)

Børve

Det gælder på alle områder, at Fogh og hans ideologer fra CEPOS og management-branchen forestiller sig, at mennesket er omstillingsparat og i bestandig udvikling (fortæl dem det på Lolland-Falster m.n.) - derfor kan mennesket "tage sig sammen" og få arbejde eller udvise anden ønsket adfærd. Det vrimler med healere og terapeuter på jobkurserne rundt omkring i landet, der skal bevise, at Fogh har ret - mennesket kan blive et andet. Alle de venstreorienterede videnskabsmænds snak om gener, arvemasse og miljø må forstumme.

Fogh er platoniker, dvs. han tror, at Historien er betinget af idéernes verden, en stadig kamp mellem gode og dårlige idéer; de gode idéer opstår i Vesten og kuminerer i Oplysningstiden i det 18. århundrede med USA's Forfatning; de dårlige idéer opstår i Østen, med Lenins udgave af Karl Marx og Islam som de værste eksempler.

På samme måde er mennesket sammensat af gode og dårlige idéer; at få arbejde er f.eks. en god idé. En god idé kan få mennesket til at ændre adfærd, "tage sig sammen", gå fra bistandsklient til bankdirektør - enhver snak om arv og miljø er udelukket, og Fogh spekulerer sig frem til en fantastisk metafysisk verdensopfattelse baseret på Platon, tilsat vulgær-elementer fra Det Gamle Testamente, kombineret med moderne management-filosofi og den såkaldte Taylorisme (hvordan man lokker arbejdskraft til meningsløse præstationer inden for kortest mulig tid).

Godt indlæg, Gitte Iversen. Og glædeligt mange fornuftige kommentarer. Tillad mig tvende spørgsmål stilet til folk, der er klogere økonomer end jeg (det kræver ikke meget)
For især to ting har undret mig i disse for vort land - og alle de andre lande - så alvorlige krisetider:
1) At hver gang en virksomhed flytter til Kina eller Ukraine og derfor lukker i Danmark, så FALDER arbejdsløshedstallet !
2) USA og EU-pengefolk skriger og skriger...og dollaren STIGER og STIGER !

Travis Malmzon

Jeg har aldrig forstået hvad samfundet går glip af ved at anvise et gadefejerjob til en cand. mag., som ikke er i stand til selv at finde et job.

Vi får fejet gaden, og cand. mag.'en er velkommen til at søge alle de job hun vil i sin fritid, ganske som vi andre gør når vi er utilfredse med vores nuværende job.

Mener du at staten er forpligtet til i al fremtid at give dig et cand' mag.job fordi du har bestået eksamen ???

Man er nok blevet snarere for fin til at lave den slags arbejde, og prøver så at retfærdiggøre sin afvisning med et lidt lommefilosofi.

Og fordi der ikke er mangel på cand. mag.'er, kunne der jo godt mangle ingeniører, tømrere, rørlæggere og sygeplejersker.

Prøv at kigge lidt udover din egen næsetip.

Erik Haaest@

... hver gang en virksomhed flytter til Kina eller Ukraine og derfor lukker i Danmark, så FALDER arbejdsløshedstallet ...

Det spørgsmål har du stillet før, og jeg tror, at den officielle forklaring er, at de nu arbejdsløse syersker og samlebånds-assistenter bliver iværksættere og som ringe i vandet skaber endnu flere nye og innovative arbejdspladser!

Travis Malmzon@
Em arbejdsløs cand. mag. kan ikke få arbejde som gadefejer eller avisbud - kommunerne har ikke råd til flere gadefejere til fuld løn, og en cand. mag. kan slet ikke præstere en tamil eller vietnamesers arbejdstempo. Også rengøringsindustrien er udelukket med de umenneskelige krav, der stilles. Desuden ville hans ansøgning "jeg ved, at i skriger på Det Grå Guld" ryge i papirkurven øjeblikkeligt.

@Travis Malmzon :
Spørg en arbejdsgiver hvad "overkvalificeret" betyder ..
og hvorfor de tænker sig om mere end to gange før de ansætter en person med en videregående uddannelse til et McJob ..

var til et jobmøde/samtale i fredags, firmaet havde modtaget 2671 ansøgninger, så arbejdskraftmanglen er altså stækt overdrevet. Det var et almindeligt, bestemt ikke glamourøst job alle de mennesker har søgt på

Arbejdsløs cand. mag?
jJ, det lyder umiddelbart som én, der har sovet i timen. Ellers skulle det vel ikke væreså svært at finde et job som journalist på en TV-station eller radio, forfatter (dem kan man ganske vist fodre svin med, men dem med talent klarer sig nok), oversætter, simultantolk - for slet ikke at tale om vikar på en folkeskole. Der hyler de jo på lærere.
Dem, de får, er jo ikke alle lige kloge. så en cand. mag med 'go' i røven, skule jo nok....
Men det er måske ikke fint nok?

Inger Sundsvald

Det skulle jo ikke være så svært at forstå, at når der er så mange som betaler kontingent, og så få der får understøttelse, så hviler det i sig selv. Men det kan snart ændre sig.

Skulle der mangle et par procent, så er de ledige med til at holde gang i hjulene som nøjsomme forbrugere, som ikke har et forbrug der belaster betalingsbalancen. De betaler skat, moms o.s.v. og når de går til frisør, hvis de har råd til det, så betaler frisøren skal, moms o.s.v. af sin indtjening.

Jeg vil gerne, som cand.mag, i dansk og samfundsfag, gøre opmærksom på, at selvfølgelig kan man, som cand.mag, blive ansat som vikar i den danske folkeskole - ekstern vikar. Denne eksterne vikar kan blive bortvist/fyret fra skolen med dags varsel uden yderligere begrundelse. Dernæst får denne vikar en løn, som er ca. 50-60 kr. lavere pr. time end uddannede lærere i folkeskolen gør.

Det er desuden min erfaring, efter at have været ekstern vikar i en folkeskole i ca. 2 måneder at ens kolleger bliver sure på een, hvis man begynder at stille lidt for mange spørgsmål til, hvorfor dit og hvorfor dat eller er smartere og klogere end dem.

Udover min cand.mag. uddannelse har jeg også en voksen-underviseruddannelse, et pædagogisk it-kørekort, er i stand til at undervise differentieret, medtænke det kreative i elevernes læring, og formår at skære igennem.

Jeg mener jo selv, at jeg er et fund for enhver folkeskole, både som vikar og som fastansat .
det mener folkeskolen åbenbart ikke - i hvert fald ikke før jeg har taget en meritlæreruddannelse, hvor jeg bl.a. som led i min praktik skal kunne dokumentere, at jeg kan reflektere over egen praksis udover hverdagens erfaringer. Jeg går ud fra det handler om at forbinde teori med praksis og praksis med teori, så man ikke bare fortaber sig i det umiddelbart oplevede...

Som cand. mag. kan jeg sagtens teoridanne, perspektivere og se sager fra forskellige syns-vinkler, samt vurdere mv. Og ændre min pædagogiske adfærd på baggrund deraf.

Min erfarring er blot, (og jeg er næsten ked af at sige det(, at mellem 80-90% af alle danske folkeskolelærere ikke kan det som der kræves af os som meritlærere. Og de lærere der reflekterer over deres undervisning bliver enetn skubbet ud eller fyret.

Dette er en personlig beretning fra en, der gerne vil ind og undervise i den danske folkeskole, men som ikke kan komme til det - fordi et stift, byrokratisk system spænder ben. det forsøger jeg så at komme igennem alligevel. Og jeg betaler selv min meritlæreruddannelse...

/Karsten

Inger Sundsvald

Vis mig den skole som vil ansætte en cand.mag. på bare nogenlunde acceptable vilkår! Hvorfor i alverden skulle de ’smide penge ud’ til det, hvis de på usle vilkår kan få en cand.mag., eller en hvilken som helst anden person helt gratis i jobtræning. Både kommunen og staten sparer penge, og personen kan illudere som en nyttig idiot, uden et forbrug overhovedet, andet end til ikke ligefrem at dø at sult

Niels Christensen

Hej Karsten

God historie. Du erindrer måske at Weekendavisen kørte en sag på en lignende situation for et par år siden. Da lovede Haarder, at gøre noget ved det (bl.a. det med lønnen); men den danske lærerforening er ikke til at hugge eller stikke i.
Men de har jo også store privilegier at kæmpe for.
Den laveste undervisningstid i vesteuropa, og løn efter alder og ikke efter kvalitet.

Søren Kristensen

Må jeg foreslå Grønland, hvor jeg selv selv har undervist som uuddannet lærervikar? Man skal bare ikke tro at erfaringer derfra automatisk udmønter sig i en invitation fra det danske skolesystem, som i min optik synes at overvurdere sin rolle som motor for faglig indlæring og undervurdere sin rolle som social varmestue. Så længe en Karsten Aaen, som mirakuløst gerne vil og efter alt at dømme også kan holde ud at være sammen med de unge mennesker, ikke bliver lukket indenfor er det svært at tage den såkaldte mangel på kvalificeret arbejdskraft alvorlig.

jens peter hansen

Karsten Aaen er ikke blevet ansat som gymnasielærer og er sur på dem der tillader sig at forlange at samme Karsten Aaen tager et par kurser for at få sin meritlærereksamen. I folkeskolen er de allesammen dumme og kan ikke deres stof. Karsten Aaen derimod kan. Jeg har en særdeles god og ny kollega som er uddannet fra universitetet og som elsker sit job i folkeskolen. Hun orker ikke at tage meriteksamen, men ved godt at dette kan være vigtigt for hendes ansættelse.
Lige nu kan hun klare det på et år.
For at blive ansat i gymnasieskolen skal man have pædagogikum. Det er vist to år nu, men ansættelserne i gymnasieskolen hænger ikke på træerne, og når man kan vælge og vrage.....
Hvis man som Karsten Aaen opfatter de fleste af sine kolleger som idioter og som dybt inkompetente, kunne man få en fornemmelse af , at Karsten Aaen måske ikke ligefrem sprudler af samarbejdslyst og evne.
I det københavnske skolevæsen er masser af fastansatte lærere ikke uddannede fra et seminarium. Efter to har de samme rettigheder som fastansatte ( det siger EU), men kan naturligvis fyres som alle andre. Løse vikarer, som Karsten Aaen kalder eksterne, ansættes fra dag til dag. Lønnen er naturligvis et problem, men hvad er det nu lige magisterforeningen gør for Karsten Aaen. Ikke en pind. At DLF arbejder for deres egne medlemmer er vist en nyhed der ligeså gammel som fagforeningerne.