Læserbrev

Er der noget at fejre?

Debat
24. oktober 2008
Politikerne skal mindes om, hvad der sker, når Danmark igen og igen ser bort fra FN-konventioner og sender flygtninge hjem uden sikkerhed for, at de bliver tilbageholdt og tortureret. arkiv

Politikerne skal mindes om, hvad der sker, når Danmark igen og igen ser bort fra FN-konventioner og sender flygtninge hjem uden sikkerhed for, at de bliver tilbageholdt og tortureret. arkiv

Bax Lindhardt

Umiddelbart efter Anden Verdenskrig så Danmark og en lang række lande verden over hinanden i øjnene og aftalte, at mennesker som tvinges på flugt på grund af krige og diktatoriske regimer aldrig igen må lades i stikken. Vi gav hinanden håndslag og underskrifter på en række gensidigt forpligtende aftaler - også kaldet konventioner.

Aftalerne var ment alvorligt, fordi vi i årene forinden havde været vidner til massive forfølgelser af især jøderne, men også andre grupper, som stod fast på deres ret til at leve og tænke som selvstændige mennesker. Dengang svigtede vi flygtningene, men holdt hinanden fast på, at det aldrig måtte ske igen.

Skal overholdes

I dag fejrer vi FN-dagen, men som humanitære organisationer er vi nødt til at spørge os selv, hvor meget der egentlig er at fejre? Danmarks udlændingepolitik indebærer nemlig, at man i sin iver efter at holde tallene i flygtningestatistikkerne nede glemmer den menneskelige alvor bag tallene og fortolker love og regler ud fra absolut laveste fællesnævner.

Det betyder, at den danske udlændingepolitik sætter de internationale konventioner under så gevaldigt et pres, at det rammer udsatte grupper som flygtninge og deres børn. Vi, der gang på gang er vidner til de helt konkrete og alvorlige menneskelige konsekvenser for disse mennesker, er derfor nødt til at råbe vagt i gevær.

Vi må minde politikerne om, hvad der sker, når Danmark igen og igen ser bort fra FN og andre internationale instanser og forsøger at sende eksempelvis tamiler og irakere hjem uden sikkerhed for, at de bliver tilbageholdt og tortureret. Eller når flygtningefamilier bliver splittet, og flygtningebørn henslæber en barndom i et asylcenter.

I politiske debatter skændes man ofte om, hvorvidt konventionerne er ude af trit med virkeligheden anno 2008. Vi vil gerne slå fast - at det er de ikke. Mennesker bliver hver dag tvunget til at flygte fra det, de har kært, og det er der desværre ikke noget nyt i. Vores budskab er derfor meget enkelt: Internationale konventioner skal overholdes - alt andet er uanstændigt.

Glædelig FN-dag.

I dag afholder de fire organisationer konferencen 'Konventioner under pres' på Christiansborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det må man sige. Hele tre indlæg på forsiden om en relativt ligegyldig og perspektivkløs autonom demo.

Michael Skaarup

drenge.. artiklen er anledningen af FN-dag, som markers hvert år internationalt den 24. oktober.

FN's konventioner blev vedtaget af ca. 50 lande, hvoraf 2-3 stk. kke kunne være medlem.

Disse konventioner rettede sig imod den netop overståede verdenskrig med dens horder af flygtninge og andre stakler.

Konventionerne har aldrig været tænkt som vejviser for folkevandringer, det er derfor i åbenbar strid med konventionernes baggrund, når de "gode" i dag påkalder disse konventioner eller hvad de nu hedder.

I dag bruges konventioner og andet stads til at "lovliggøre" disse sociale rejser!

Jeg vil ikke have gæster , der bosætter sig i min bolig, får kost, logi lommepenge og alle vore andre goder, som vi selv har optjent, liggende på min sofa.

Ulrik Høstblomst

Øgle om FN konventioner mm.

"I dag bruges konventioner og andet stads til at "lovliggøre" disse sociale rejser!

Jeg vil ikke have gæster , der bosætter sig i min bolig, får kost, logi lommepenge og alle vore andre goder, som vi selv har optjent, liggende på min sofa."

Øgle

Måske ville disse flygtninges forfædre heller ikke have ønsket sig dine forfædres snabler i deres ressourcer eller deres våben rettet mod sig for at vi i vesten kunne true os til deres råstoffer og arbejdskraft..........

Men der var jo ikke ret meget de kunne stille op mod imperialisterne og kolonisatorerne .

Måske skulle du se det som et fordelingsspørgsmål, Øgle ?

Hvis du nu ville rette lidt op på skævheden i fordelingen ville strømmene herop med sikkerhed blive mindre -

For så fantastisk lækkert er det her land og dets urindbyggere altså heller ikke.. at folk fra resten avf verden ville kæmpe sig herop - blot for at blive naboer med os - hvis der ikke også var knyttet goder til naboskabet

Goggle mener åbenbart ikke, der er noget at fejre - jeg havde ellers ventet et logo med FN's flotte blå farver..

Har mellemøstens lande flertal i FN?

Bjarne Thyregod

Og endnu engang er det racistiske kor på banen - væk med internationalt samarbejde, væk med humanisme og væk med medmenneskelighed.

Få jer dog et liv.

Ulrik Høstblomst

Blue

Der er næppe ret mange herinde der påstår at Danmark skal give asyl til hele verden

Men de der har opnået asyl skal behandles anstændigt og de der venter på en afgørelse eller ikke kan sendes "hjem" hvor de kom fra på grund af politiske elerl sociale omstændigheder skal også kunne leve her på anstændige vilkår så længe de er her i landet.

Større er kravene til dansk humanisme vist ikke.