Kronik

Finanskrise? Hvilken finanskrise?

Trods bidrag til ’de hysteriske kællingers’ p.t. dårlige nattesøvn, må man omvendt erkende, at der ikke rigtig er noget at gøre – så hvorfor ikke nyde Côte d’Azurs lune efterår?
Debat
21. oktober 2008

Dagligt lukker børser verden over med nye, dramatiske fald. Dagligt har aktionærer og pensionssparere tabt endnu en bunke milliarder. Og dagligt fortæller centralbankchefer, finansministre og statsledere, at de må pumpe endnu flere redningsdollar og -euro ud i det finansielle system, så det ikke kollapser.

Vel er det alvor. Vel er der grund til bekymring. Og vel bør en 53-åring som denne kroniks forfatter være dybt bekymret for sine 10 procent arbejdsgiverbidrag til pensionen og de ditto fem procent eget-bidrag.

Det er bare som om, det ikke rigtig trænger igennem, en lun oktoberaften på en terrasse i det centrale, pulserende Nice. Flyene svinger fortsat ind over palmerne på Promenade des Anglais inden touchdown i Frankrigs næstmest trafikerede lufthavn.

Caféer, bistroer og restauranter er fortsat stuvende fulde, når les niçoises sammen med herboende, småforbrændte englændere og skandinaver fylder umagelige stole, mens de venter på en Menu Touristique til 14 euro.

En begejstret sms-hilsen hjem til Danmark om efterår med op til 28 i skyggen og et 20 grader varmt og fristende Middelhav, bliver godt nok forstyrret af forsøg på realisme fra en god ven en kystbanestation før mig:

»Hvis du vil bevare dit gode humør, skal du ikke bruge det trådløse net til at tjekke din pensionsopsparings aktuelle værdi«.

Men hvorfor skulle jeg dog også det? Jeg kan jo hverken gøre til eller fra, hvis snart 30 års surt opsparede midler fordufter et sted i finanskrisen. Hvad ved jeg om eventuelle investeringer af mine penge i islandske spekulantbanker, færøske lakseeventyr eller vietnamesiske demokratiprojekter?

Den slags overvejelser har jeg jo valgt at overlade til formueforvalterne, som er vældig stressede p.t., fordi de kan se milliarderne fordufte i kursfald. Og jeg ved, at de sover ad helvede til om natten, at de drikker for meget kaffe og ryger for mange smøger, fordi de skal leve op til det prædikat, som Mogens Lykketoft satte på dem for efterhånden en del år siden: En flok hysteriske kællinger!

Vi satte dem til at forvalte

Hvad Lykketoft – og andre brugere af den forkætrede betegnelse for det stærke køn – muligvis overså, var, at ’kælling’ egentlig kommer fra det oldnordiske ’kærling’; egentlig en positiv betegnelse.

Om vi en stund fastholder den oprindelige betydning, er de hvidskjortede slipsefyre i alverdens finanscentre jo blot nogle elskelige stakler, som vi andre har sat til at forvalte vores pund.

Fordi de fleste af os jo ikke selv orker at holde styr på C20-indeks, byggerente og dollarkurs.

Derfor er det ikke mærkeligt, at ’kællingerne’ ligner udkogt sveskegrød i disse uger. Ikke blot er det vores penge, som åbenbart fordufter, hver gang en børs lukker et sted på verdens tidslinje; det er også vores tillid til forvalterne, som forsvinder. Og lur mig, om de ikke selv har en yen, en euro eller en dollar i klemme i de nedadgående kurver.

Men jeg er ikke det fjerneste sur. Egentlig har jeg aldrig rigtig troet på de svimlende beløb, når ’nutidskronerne’ er regnet om til ’pensionskroner’ ved arbejdsmarkeds-exit i år 2022.

Med småt har der jo hele vejen igennem været beskrevet en masse forbehold, som i værste fald vel kan føre til en nulstilling af hele pengebunken – surt show, javist; især når det betænkes, hvilken gavn de tvungne bidrag kunne have gjort i et tynget husholdningsbudget, da ungerne var små, da vuggestuen åd en anselig del af månedslønnen, og da end ikke bleer på tilbud var spor billige.

Pensionsangsten

Jeg husker tydeligt et møde med en såkaldt pensionsrådgiver, hvor jeg klagede min nød, men hvor jeg blev henvist til to uomgængelige fakta:

1) Det er din fagforening, som har lavet en kollektiv ordning, som du skal være medlem af – og som du for resten har store fordele af, netop fordi den er kollektiv.

2) Det er jo ikke til at vide, hvad der sker med folkepensionen, når du bliver gammel; måske er den helt væk?

Jeg kan altså på ingen måde sige mig fri for medansvar for den del af finanskrisen, som jeg selv har bidraget ganske omfattende til: Uden at have formuleret det direkte, har jeg jo sammen med alle andre i kollektive og individuelle pensionsordninger haft én eneste interesse; nemlig at det månedlige træk på lønsedlen skulle blive til så mange kroner som overhovedet muligt.

Klart nok har der været nogle etiske grænser: På minuslisten har f.eks. været investeringer i virksomheder, der benytter sig af børnearbejde, som sælger giftige ukrudtsmidler til fattige landarbejdere i Mellemamerika og som undertrykker fagforeningsledere.

Og heldigvis har gode kolleger, uden smålig skelen til deres egne pensionskroner, jævnligt sørget for at påpege angribelige investeringer i tv-dokumentarer, i radioprogrammer og på Informations forsider. Og hver gang har pensionskasserne lovet bod og bedring, skærpet de etiske retningslinjer – og vist i øvrigt fortsat som tilforn.

Sådan set har de altså blot gjort, hvad bibelhistorien har lært os: At få en dinar til at blive til to, to til fire og fire til otte. Ikke spor mærkeligt, hvis der går en eller anden form for subprime i dén trafik.
Der er således – trods fravær af finanskrise her på min lejede Nice-terrasse med bylivet summende fire etager nede i Rue de Gaétan – al mulig grund til, at den burde være temmelig nærværende.

Kapitalismens fallit

Og måske kommer den også. Da den var i sin vorden efter sammenbruddet i USA, stillede min gode kollega Adam Holm det oplagte – og måske eneste relevante – spørgsmål i Deadline til professor Finn Østrup fra
Copenhagen Business School: »Er det her egentlig ikke blot, hvad kapitalismen går ud på?«.

Svaret var – naturligvis – et ja; sammenbrud af banker, der ikke kan hive skillingerne hjem fra folk, de nok aldrig skulle have lånt så meget som en penny, bekræfter jo bare det kapitalistiske systems grundtanke: Lad falde, hvad ikke kan stå.

Deadline-ordene var befriende; også fordi de faldt få timer efter, at den republikanske vicepræsidentkandidat, Sarah Palin, havde bekendtgjort på de amerikanske kanaler, at »the system has failed and must be changed«.

I sandhed opsigtsvækkende ord fra en højrefløjsrepublikaner i kapitalismens og Guds eget land.

Ikke desto mindre – også her i Frankrig, hvor tv’s meget lange debatudsendelser har la crise financière på dagsordenen – formaster samfundsdebattører sig til at spørge, om Karl Marx virkelig havde ret i sine forudsigelser om kapitalismens sammenbrud?

Det fungerer jo alligevel

Men svaret er mestendels og naturligvis et rungende nej. Krisen er jo netop en bekræftelse på, at kapitalismen fungerer, fordi uholdbare finansielle arrangementer går ned.

Men hverken den ene eller den anden forklaring holder: Kapitalismen er for længst afskaffet som økonomisk system i store dele af verden. Økonomiske kriser er i årtier blevet mødt af statslige indgreb – Nyrup-regeringens kickstart i 90’erne er ét eksempel, EU’s planøkonomiske system i form af Det Indre Marked er et andet, og køen af finansielle hjælpepakker i disse uger er et tredje eksempel.

Derfor er der sådan set ingen grund til at beskæftige sig med finanskrisen.

Nok falder kurserne, renten stiger lidt og boligmarkedet er gået i stå; også her i det sydfranske, hvor den lokale avis Nice-Matin beretter om en ejendomsmægler, som ikke har skrevet en eneste slutseddel i flere uger, og af samme grund må skifte 125 kvadratmeter kontordomicil på Place Garibaldi ud med sølle 35 kvadratmeter i en sidegade.

Men som sagt: Det går nok. Ikke mindst for det flertal, som trods kursfald og teoretiske tab i friværdi, har det meste på det tørre. Måske ryger den ene bil, måske ryger en weekendtur til en af Europas hovedstæder, og muligvis bliver det nødvendigt at gå en cru ned i rødvin.

Heldigvis er der trøst at hente, da mobilen grynter med en flash-nyhed fra Ritzau: »Danske aktier slutter med historisk stor stigning på 9,96 procent i C20-indekset«.

Tillad mig derfor at gentage spørgsmålet: Finanskrise? Hvilken finanskrise?

Kurt Strand er journalist på DR

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tjah - Hvis ingen nyser, så måske...

Inger Sundsvald

”elskelige stakler, som vi andre har sat til at forvalte vores pund”.

Ikke tale om! Da jeg for nogle år siden blev belejret af to bankrådgivere, som anbefalede mig at låne i min friværdi, for derefter at investere i aktier i deres bank, for at sikre min alderdom, skiftede jeg straks bank.

De dyre restaurationers omsætning er gået ned med ca. 10%. Der er noget der tyder på, at spekulanterne er kommet på vandgrød, selv om de ikke vil indrømme det, men foregiver at hygge sig med dyr rødvin og investere på livet løs, nu hvor der er gode handler at gøre. Desværre breder den økonomiske nedtur sig ned i hierarkiet til kokke og opvaskere.

Men jeg vil da tro at finansministeren er i fuld gang med at købe hele verden - samtidig med at han forsikrer os om at vi kan have fuld tillid til bankerne.

Tjah - så længe ingen slår en

Inger Sundsvald

kolbøtte.

Inger Sundsvald

Med al respekt for Kurt Strand, som er min absolutte, yndlingsjournalist på DR2 - mest fordi han ikke taler et opskruet sensationssprog - så er der altså rigtig mange mennesker, der frygter resultatet af finanskrisen.

Jeg kan godt forstå at man dyrker eskapismen når man sidder i Côte d’Azurs lune efterår. Men andre menneskers ulykke og arbejdsløshed berører altså også os, som kan sove roligt om natten.

Bare han ikke tager lige så nonchalant på klimakrisen.

Anyway, man kan jo ikke spise penge, ligesålidt som man ikke kan spise mad, der ikke er der.

Inger Sundsvald

Erik Rolfsen Nissen

Tillad mig at citere fra sitet: Jeg håber ikke jeg krænker nogens opretshav. Ellers må du bruge knappen for 'Stødende kommentarer'.

pas på
deres neoliberale hjerter
er som en ørken
hvor de rige har taget
alt vandet
og siger
at de har ret til det

for dem
er uligheden også
at nogen gerne må tørste
og for dem er det ok
at de selv har så meget
at de kan vande deres giftsprøjtede greens
og give deres biler
benzin
og deres kæledyr
vand og mad
de kalder det frihed

Christian De Coninck Lucas

@ I. Sundsvald
Den eneste ophavsret du vil kunne krænke er min, og det skal du ikke høre for.

Tværtimod er jeg beæret over at blive citeret.

Inger Sundsvald

Pyh ha, hvor er jeg lettet ;-)

Go' hjemmeside, i øvrigt!

De danske banker siger pænt TAK til det danske folk fordi vi forstrækker dem med garantier på op til 3000 mia. kr. så de kan spiller videre på rouletten.
:-)

"..Dansk Erhverv udtaler, at der er virksomheder, der har fået lukket kassekreditten, og det er vitalt for virksomhederne, om de får lukket den finansieringskilde. Vi har virksomheder, som er blevet tvunget til salg.."

I artiklen ovenfor anfører Kurt Strand :

"..Er det her egentlig ikke blot, hvad kapitalismen går ud på?«. Svaret var – naturligvis – et ja; sammenbrud af banker, der ikke kan hive skillingerne hjem fra folk, de nok aldrig skulle have lånt så meget som en penny, bekræfter jo bare det kapitalistiske systems grundtanke: Lad falde, hvad ikke kan stå..."

Bankerne falder sgu ikke. De slagter istedet gode sunde danske arbejdsladser og sørger for at værdierne kommer på de "rette" hænder.

- hvor fanden er vi henne?

Lene Espersen udtaler: "Vi har lavet en statsgaranti, og det vil i princippet sige, at bankerne kan begynde at låne penge ud til hvem som helst, fordi de ved, at staten dækker tabene.

”Der er "kreative sjæle", der tager for store risici for skatteydernes penge”

Bankfolk der ikke kan gennemskue deres eget felt - derivater og forretningsforbindelser - skal da slet ikke sættes til at forvalte landets livsvigtige erhvervsliv.

Nationaliser så de banker og udbetal lån direkte til virksomhederne. Vi har ikke brug for de
overvurderede finanspaver.

Bankfolk der ikke kan gennemskue deres eget felt - derivater og forretningsforbindelser - kan da slet ikke gennemskue landets vigtige erhvervsliv.

Kurt Strand journalist på DR:
"..Tillad mig derfor at gentage spørgsmålet: Finanskrise? Hvilken finanskrise?.."

Ja det må du nok spørge om - jeg kan kun se en økonomisk krise:

"..Den amerikanske bil-gigant General Motors er i livstruende vanskeligheder.. "

Prosit - siger jeg bare..

Vilhelm von Håndbold

Jeg ser ingen grund til Schadenfreude...

Ralph Sylvestersen

Tilstanden vidner, blandt meget andet om Global mangel på lederskab – hvilket også tydeligt viser sig i den hjemlige andedam.

”Ro på!” – lyder det fra Lene E, en ret så urolig minister.

Lene E. mangel på lederskab eksponeres i disse dage. Nu har selvsamme person, denne gang som selvbestaltet ”vicestatsminister”, passende forklædt af sine spindoktorer, de seneste døgn fyldt medierne med målrettet spin omkring en indvandrer på tålt ophold. Og nu i dag udstedt trusler mod boligejerne hvis ikke regeringens arbejdsmarkedsreformerne gennemføres nu. Hun kunne måske passende koncentrere sig om hvervet som erhvervs- og økonomiminister, hvor der er rigeligt at tage hånd om, fx fallitboet fra Bent Betjent der nu kommer klart til skue (smadret Finanstilsyn etc.). Tja, som enkelte rockere udtalte efter ”rockerkrigen”,” ja, det kan sku godt være at politiet vandt rockerkrigen, men politiet fik en rockerkælling som øverste chef”, sic Lene E. som justitsminister – og nu ”vicestatsminister”.

Med udsigterne i containertrafikken, kan Bent Betjent jo passende, hjemme på Fyn, udvise lidt rettidig omhu ved at gøde jorden for en ændring af Lindø-værft til en ophugger og skrotvirksomhed for overflødige containerskibe – Lars Løkke står parat med billig arbejdskraft, han brøler på reduceret dagpengeperiode og er ved at bane vejen for en storstilet tvangsaktivering.

Samtidig har vi en statsminister der fylder æteren med spin fra Kina, bl.a. med løgnagtige historier om ny klimaaftale med Kina, fx er Polens regeringschef samtidigt i Kina med en helt anden dagsorden en Foghs.

Ikke så sært at finanssektoren og nu dansk økonomi, ganske synligt på Børsen i dag, er ramt af en altomfattende tillidskrise.

Poya Pakzad
"Jeg ser ingen grund til Schadenfreude..." jeg tror faktisk at min følelse nærmest er vrede - men det gør sig jo ikke så godt på tryk.

Hvis du læser ovenstående artikel uden filter, så er det jo en hån mod dem, der hele tiden har talt mod det liberalistiske spekulationsvanvid.

Og jeg står på i den orkanramte robåden ligsom alle andre - men jeg havde regnet med at Danmark havde en ansvarlig ledelse og ansvarlige rådgivere.

Hvis ikke bissen bliver skruet på så står vi her igen om 7 år:

http://www.information.dk/166280#comment-74364

Vilhelm von Håndbold

Kære Bill H,

Min kommentar var ikke ment til dig, men som en generel kommentar til finankrisen, hvis konsekvenser mildest talt er svære at forstå. Jeg har naturligvis en holdning vedrørende "pakkerne," men selve krisens omfang, tør jeg endnu ikke udtale mig om, hvorfor jeg skrev, at det ikke er tid til skadefryd.

Men tak for dit svar ikke mindst.