Hvis man som mand bliver taget på røven af en kvinde, der er høj, slank og blond gør det i de fleste situationer nok ikke så meget - men er hun overvægtig og frådende, er sagen en ganske anden. Og man kan vel dårligt tillade sig at stikke hende en flad.
Nu har jeg - objektivt set - en ret lækker røv. Det er den byrde, jeg bærer hér i livet, men som digteren Peter-Clement Woetmann skrev: "Det er fedt at være smuk." Og ja, det er det, men der er også ulemper. For mig startede det på tredje dag i gymnasiet, hvor en jævnaldrende pige tog mig på røven i et frikvarter. Hun var også lækker, så vi blev kærester og fik et seriøst parforhold, hvilket vil sige omtrent halvanden måned. Det var fint nok, og siden hen har jeg fået flere kærester på den måde.
Et sexobjekt
Men jeg har også oplevet at blive befamlet af kvinder, som jeg egentlig ikke ville befamles af, f.eks. fordi jeg allerede havde en kæreste plus en elskerinde. Og der har været situationer, hvor jeg måske ikke lige var i det humør.
Efterhånden som jeg har rundet de 30 år sker det hyppigere, men som mand kan jeg jo i praksis ikke tilkalde ordensmagten og påberåbe mig chikane og overgreb og hvad ved jeg. Jeg har én enkelt gang svaret med en venlig, men bestemt reprimande, hvilket blot udløste latter, både blandt kvindens følge og mit eget. Tag dig sammen, mand, dét kan du da ikke have noget imod.
Og nej, det kan jeg vel som sådan ikke have noget imod. At man bliver rost for sit udseende og sin person, skal man vel blot tage som et kompliment, måske endda forsøge at udnytte det til egen fordel. Selvfølgelig kan der være situationer, hvor man gerne vil have sin røv for sig selv, men som mand må jeg nok indstille mig på, at visse kvinder reagerer på mig som et sexobjekt, men er det ok at sige det samme til en kvinde?
Sende hende en regning
Selvfølgelig skal man ikke finde sig i hvad som helst, men det forekommer mig, at flere og flere af de naturlige tilnærmelser, der nu engang skal være mellem mænd og kvinder, har en tendens til at blive opfattet som diskrimination. Flere såkaldte feminister har givet udtryk for, at alene dét, at en mand vender sig om på gaden efter dem, er en form for seksuel chikane. Hvis han tilmed pifter, er den helt gal. Kvinder har tilsyneladende et større spillerum for at påberåbe sig kønsdiskrimination end mænd. Hvis en mand tager en kvinde på røven, må hun gerne hælde en fadøl ud over ham eller stikke ham en flad, men hvis det er manden, der bliver befamlet, og han forsvarer sig, er det vold og i dén grad socialt uacceptabelt.
Et eller andet sted handler det vel om noget så simpelt, og alligevel kompliceret, som situationsfornemmelse og den slags, men nok også noget med, at visse kvinder bør tage sig sammen og lade være med at se spøgelser overalt. Det gælder især de kvinder, og kvindagtige mænd, der føler det som et overgreb, hver gang nogen drister sig til en venlig bemærkning.
Men hvad gør jeg næste gang en kvinde uopfordret tager på min røv i alles påsyn? Måske skulle jeg bare sende hende en regning.
Peter Dyreborg er jurist og forfatter
Jeg kan godt lide denne historie.
Jeg var engang ansat i en socialforvaltning hvor en vikar af uudgrundelige grunde havde udset mig som sexualobjekt.
Ved frokostbordet forsøgte hun ved gentagne forsøg at befamle mig, hvad jeg til sidst med al tydelighed demonstrede at jeg ikke ønskede.
Mens jeg gik i vores gange klappede hun mig på røven, og hun gav utvetydigt udtryk for sine sexuelle ønsker.
Havde jeg været kvinde kunne jeg utvilvsomt både lægge mig syg og se frem til en stor erstatning samt sympati.
Jeg følte disse hendelser som et overgreb på min personlige integritet, men kunne ikke drømme om at klage over det. Det ville blot gøre mig til grin.
Mest af alt havde jeg lyst til at give hende et par på skrinet, men det måtte jeg jo heller ikke, så ville den liderlige so blive den forudrettede.
Så hvad gør man? Man lader som om det ikke betyder noget. Er man en mand, eller hvad?!
Tak for dette indlæg. Det har været befriende at nogen har været i stand til at berøre dette tabu!!!!
Dole Dyle.
Hvordan i helvede forsvarer man sig imod en kvindes sexchicane i en socialforvaltning uden at gøre sig selv til grin.
Jeg er trænet i kampsport. Skulle jeg give soen et par på skrinet kombineret med et par håndkantslag????
Nope! Men hvis det havde været omvendt ville det garanteret været OK. Det er sådan det er, og hvis kvinder ønsker ligestilling, så må de efter min mening tage det sure med det søde.
Men kvinder vil have det bedste af begge verdener.
Jeg har beskrevet i mit tidligere indlæg hvad der skete. Jeg følte soens klap i røven som et overgreb.
I mit arbejdsliv har jeg flere gange haft kvindelige chefer, og nogle har gjort sexuelle tilnærmelser.
Det var i og for sig ikke fordi jeg ikke kunne tænke mig at stikke den op i dem, men mere fordi min måde er totalt anderledes.
Mænd er jægere, og jeg har altid kun villet bolle med nogen jeg har følt jeg selv har nedlagt. At de så har villet sig nedlægge har ikke gjort oplevelsen dårligere.
Som Nietzsche siger: " Mandens lykke er, JEG VIL.
Kvindens lykke er: HAN vil!
i "Således talte Zarathustra".
Sexuelle overgreb er til enhver tid forkastelige, ingen bør udsættes for den slags.
Bjørn Herring har været udsat for sexuelt overgreb?
Hvis Bjørn Herring virkelig mener hvad han skriver, kaster han både med sten og bor i glashus. Det er selvsagt ikke nogen god ide.
Med undtagelse af Dole D. gælder det iøvrigt også de øvrige debattører
Alting har en ende og den er helt sin egen!
Grænseoverskridende adfærd må man betegne, den slags ukontrollerede bevægelser. Uanset køn, evt. seksuel orientering og alder er det krænkelse af individets personlige urørlighedszone. Og individet afgør, hvornår det er krænket, hvis ikke det er fremmedgjort og ikke ved, at han/hun er hjemme i egen krop.
Det skal ingen finde sig i, men vold går vi ikke ind for, hvis vi er dannede mennesker.
Og det er rigtigt,, når enden er god er alting godt !
Problemet der bliver beskrevet her vel ganske enkelt :
Hvis en mand føler sig udsat for sex-chikane men
kvinden nægter dette, tror alle på kvinden.
Sådan er kvinder nemlig ikke.
Manden bliver bare til grin.
Hvis en kvinde føler sig udsat for sex-chikane men
manden nægter dette, tror alle på kvinden.
Sådan er mænd nemlig.
Kvinders problemer bliver generat taget mere alvorligt end mænds.
... Er det ikke et spørgsmål om at sige fra i situationen - både som mand og kvinde.
At sige: Ved du hvad, jeg bryder mig faktisk ikke om, at du rager på min røv - den er ikke folkeeje!
Uanset om folk griner eller ej.
@Lone Holm
Du har jo ganske ret.
Men både mænd og kvinder er jo underlagt forskellige normer og fordomme.
Vedr. sex-chikane er det nok manden, der altid vil virke utroværdig. Dette gør det sværere at sige fra, endsige lægge sag an mod en kvinde.
På samme måde som en kvindes ord ikke bliver regnet for ret meget når talen falder på typiske mande-områder så som sport, økonomi etc.
Heldigvis sker der forandringer i den rigtige retning, men der er endnu lang vej.
Jens Sørensen:
.... der er vel forskel på:
Et enkelt tilfælde, hvor manden eller kvinden klappes bag i - så gælder det om at sige fra i situationen. Og jeg kan ikke se, at manden skulle virke utroværdig, fordi han siger: Jeg synes ikke, at det fedt, du rager på min røv. Respekt for ham. Han kender sine grænser og siger det højt!
Er det decideret sex-chikane - formoder jeg, at klapperiet har foregået over længere tid. Og det derfor er nødvendigt at lægge sag an. Og så kan det godt være, at mænd og kvinders ord vægtes forskelligt. Og manden står svagere her. Selvom man burde formode, at i et retssamfund vægtes beviser etc. højere end normer og fordomme.
Jeg mener bare - det handler om at respektere andre mennesker. Og få sagt fra.
... det kan måske sammenlignes lidt med: Da jeg var gravid og havde verdens største mave - synes mange - både mænd og kvinder, at det var helt legitimt at tage på min mave. Klappe den, ae den.. Hvorfor? Der er intet seksuelt i det - men det overskred stadig min personlige grænse for, hvornår det er tilladt at rage løs på min krop.
Rolf:
Hvorfor ved man først det bagefter?
Åhh sorry Rolf - havde ikke lige taget mig til til at klikke på dine links :0)
@Lone
Helt enig
Mænd vi må jo være ærlige.. hvis alle kvinder tog pænt imod et klap i numsen, ville det jo blive en erstatning for håndtrykket..
på den anden side så er det altså heller ikke sjovt, at konstant blive udsat for sexchikane af en grum stor kvinde på 50 ( Jeg er 21 :(.. )
Bjørn og Erik:
... soens klap i røven og... liderlig gammel sæk.. Tal dog pænt.. Det er andre mennesker I referer til!
Undskyld.
Erik B.
Jeg synes myten om Adam og Eva er uhyre spændende. Men der intet der tyder på at du har fattet en skid.
Så hvorfor fokker du ikke blot dig selv.
Personligt tog jeg ikke skade af at en gammel sæk forsøgte med alle midler at dyrke sex med mig.
Jeg syntes fra første øjeblik at sex og magt var to forskellige midler. For mig handler sex om kærlighed, og for andre handler sex om en måde at nå sit mål.
Hvad gør kvinder?
Haha Bjørn B, jeg er glad for dine bekymrelser, håre ord og råd..
Men nu var det altså ment i en sjov tone, at det går mig på, jeg overlever nok.
med hensyn til at fortælle hende lade være, ville det formentlig gå som i artiklen, hun vil bare grine og give mig et klap til.
Udover det så er hun en kunde, den bedste kunde vi har faktisk, så chefen ville nok ikke lige finde det på sin plads..
Og synes vi ikke altid det er lidt sjov trods udseende og alder.?
Undskyld, det var Erik B.
Desværre ikke helt normalt
Bjørn, Erik og Hans Hansen:
Tsk, tsk, tsk..
Og til Hr. Peter Dyreborg:
Man skulle næsten tro, at du og Søren Fauli kører parløb - apropos Faulis udstilling: Kvinder ingen adgang på Vesterbro..
Inden det hele bliver for landhåret, vil jeg lige bemærke. Tag det som en mand. For nogle år siden fik jeg et klask i røven af en lækker kvinde. Hun var og er 20 år ældre end mig. Som hun sagde dengang. Henning du har en lækker røv. Og jeg følte det som et kompliment. I dag er jeg 58 år og kvinden er stadig en lækker tøs. Jeg bliver ikke sur. Det gør da ikke noget, hvis hun er under 30. Men heller ikke mere. For så bliver jeg nok anset for at være en "gammel gris". Grynt. Over firs er da også ok. Men, hvem er så grisen. Og, hvem sidder med aben. Så tag det dog som en oplevelse og ikke mindst som en mand. En rigtig mand!!
Tak for de mange kommentarer. ;-p)
I dag, søndag, har jeg også et ligestillings-agtigt-stykke i JP, som begynder således:
"HYSTADER PÅ FACEBOOK
Hvis man til et sædvanligt middagsselskab kommer til at udtale sig blot delvist positivt om den danske udlændingelov, kan man være sikker på at blive kaldt for racist. Og så er slaget tabt. Denne fremfærd kaldes populært for ”at smide racisme-kortet” og er et effektivt instrument til at lukke munden på sin modstander.
Men når mænd debatterer med kvinder, f.eks. om ligestilling, er der desværre også en tendens til ”at smide kvinde-kortet”, der på samme vis hindrer en fri debat."
Læs resten af indlægget hos JP hér:
http://jp.dk/meninger/breve/article1501566.ece
Selv om JP jo ikke giver helt samme netdebat.
/peter
@Peter,
Jeg har læst din artikel i JP.
Og gud hvor har du ret.
Demokratiet er ved at kvæles i den politiske korrekthed. Hvis man ikke har den rigtige mening bliver man nærmest lagt for had.
Jeg havde tidligere en god kvindelig kollega, der søgte et job stort job som økonomichef.
Selvom hun var dygtig, syntes jeg alligevel hun stillede lidt for højt. Hun kom overraskende til samtale, men fik ikke jobbet.
Hun mente selv at det var ren kønsdiskriminering.
Grunden til afslaget var efter hendes egen mening kun at hun var kvinde.
Få uger efter blev det annonceret i Børsen at en kvinde havde fået den pågældende stilling !!!!
Eller hvad ville reaktionen være hvis en mand stolt proklamerer at han af princip KUN stemmer på mænd til diverse valg.
Helvedet ville bryde løs. Ord som mandschauvenist og kvindehader ville blive flittigt brugt.
Hvis derimod en kvinde stolt proklamerer at hun af princip KUN stemmer på kvinder, klapper alle i deres små hænder, og synes hun nærmest er en heltinde. En af vores egne.
Men hvad er forskellen egentlig ?
Til helvedet med den politiske korrekthed. Den er dræbende for demokratiet.
Jens:
Er helt enig med dig.
Det er da noget pjat at stemme på enten mænd eller kvinder. Man stemmer vel for fanden på det budskab personen kommer med...
Til gengæld synes jeg også - at mænd skal lade være med at tage hensyn til kvinder - fordi de er kvinder. Hvis kvinder blander sig, udtrykker sin mening - må de (vi) jo også tage de tæsk, der følger med... Jeg mener bare - man bør vel tage hensyn og vise respekt for personen - og ikke udfra hvilket køn personen har!
Rolf:
.. Hvor finder du dog de udklip ;0)
Hans Hansen:
1. Jo, jeg er ikke uden humor.. forhåbentlig..
2. Hvad de skal gøre i Skelbækgade.. Hmm, det ved jeg sørme ikke - jeg kommer ikke der så tit - gør du?
3. Mht. Camilla Lærke Mors - Lige præcis denne havde jeg ikke læst. Tak for det.
Hans:
Jeg kender godt gaden - forsøgte bare at være lidt morsom.. til gengæld vidste jeg ikke, at jobcenteret lå der..
argh - selvfølgelig! :0)
Note til self: Hold op med at multitaske - vask enten op eller smør creme på datters skoldkopper eller vær' morsom i debat om køn..
Rolf:
he he - hvad du (selvfølgelig) ikke ved; er at her hjemme hos mig - er vi kun mig og min datter. Pudsigt nok.
Jeg ved ikke, om alle kvinder har den fordom eller antagelse om alle mænd, at de (mændene) vil i bukserne på dem. Eller ubevidste forventning om I vil...
Men jeg ved, at jeg personligt har misset chancer for at komme i seng med med nogle af de kvinder jeg har haft lyst til. Interessant nok har det 9 ud gange flasket sig sådan at hvis jeg sagde, jeg havde lyst til dem, så er vi endt i seng sammen. (og nogle er det så blevet til noget mere med...)
Og Erik B. - jeg ved ikke hvor du finder de kvinder du omgås, der er parat til at sprede ben for dig? Måske i Skelbækgade.... Nå, spøg til side...
Jeg ved ikke om I kan huske for nogle år siden, hvor DR1 sendte noget lørdagsunderholdning hvor vi fulgte nogle mennesker som boede i et hus - og så kom der en gæst hver lørdag. En af beboerne var en ung dame, og en lørdag var gæsten musikeren og sangeren Bamse. Da han gik igennem stuen stod den unge dame foroverbøjet med røven strittende i vejret - klar til at blive taget af den unge lækre mand i huset. Bamse kommen-terede det med 'nåda, hun står nok i ta-mig-position'. Og det gjorde hun.
Andetsteds her på sitet skriver Kringelbach, hjerneforsker, om at kvinders (og mænds) pupillers udvides når de føler fysisk attraktion og lyst til hinanden. Ligesom kvinder ved en bar i en by næppe er klar over de signaler, de sender ud, sker udvidelsen af pupillerne ubevidst, her betyder det, uden om vort normale system, det er noget der styres af det autonome nervesystem - mener jeg det hedder?
Pointen er at en kvinde kan stritte med røven uden selv at vide det, blotte sin hals og lade sine fingre henover halsen, kaste håret tilbage, røre ved sit hår, eller stille og roligt lægge hånden længere frem på bordet, så manden kan tage den. Eller bevæge lårene langt ud til siden, så manden kan tage hende på lårene. Og alt dette sker ubevidst.
Hvis mennesker nu havde været bonono-aber eller chimpanser, så havde vi jo bare ladet dette drama udspille sig og bollet med dem vi ville. Ikke mindst bonono-aberne gør dette - de bruger hvad vi anser for s-e-x til at fordele mad og løse konflikter i deres abeflok. Chimpanser 'groomer' hinanden - og gør det især efter de har været uvenner - for at fortælle hinanden at nu har vi det OK med hinanden igen...
Pointen er at nogle mænd opfatter en lækker strittende røv for hvad det er, en seksuel invitation, og tager kvinden på røven, hvorefter kvinden, som regel er det en yngre kvinde i 20'erne, bruser op og stikker ham en flad eller iler væk i disgust. Men jeg vil vædde på, at hun sandsynligvis ender op med ham, der tog hende på røven, fordi han gjorde noget - han viste et initiativ, som alle jo mener, at sådan bør 'rigtige' mænd opføre sig og være.
Eftertænksomme, stræbsomme, stille mænd, som udstråler ro, stabilitet og klarhed har åbenbart ingen chance hverken her eller der - medmindre han hedder Bill Gates og er milliardær...
... Ok - mine fordomme om mænd holder stik.. debatten ebbede ud - og hvad gør mænd så.. de snakker om teknik... :0)
Og til Karsten:
Der er vel andre måder at vise initiativ på end at klappe kvinden i røven.. For jeg vil give dig ret i, at kvinden ender med manden, der viser initiativ - men det kan vel gøres på en lidt mere sofistikeret måde eller hva'?
øh ja, det er der vel - og det er da også på de meritter jeg har fået mine kærester og de kvinder jeg har gået i seng med..
Men hvorfor er det manden, der absolut skal vise initiativ? Var det ikke netop det kvindebevægelsen i 1970erne opponerede imod? at manden, fordi han er mand, skal være den udfarende 'jæger' og 'nedlægge' kvinden ? (for nu at tale om det i en denne diskurs)
Min del af min pointe er sådan set, at jeg er træt af folk som Carl Mar, Joan Ørting m.fl. som mener at de har ret til at definere, hvordan ''rigtige' mænd skal være og hvordan 'rigtige' kvinder skal være. Alle mænd og alle kvinder er vel rigtige - hver på deres måde.
En anden del af min pointe er at kvinder også gerne må være seksuelt udfarende og tage initiativ til s-e-x, både når de er singler og når de er i forhold - uden at alle straks fordømmer dem og mener, at de er 'forsuttede bolsjer', 'ludere' eller 'nymfomaner' som seksuelt aktive kvinder ofte opfattes som i det borgerligt-kapitalistiske samfund.
En tredje del af pointen er såmænd den, at mænd som er introverte (som jeg bl.a. er) og reflekterende, ofte måske opfattes som værende 'ikke-rigtige' mænd af samfundet og andre mænd. Jeg har lært igennem mange års erfaring at hæve mig op over dette og indse, at jeg aldrig bliver en drengerøv som dem der sendes frem i tv-reklamen for Carlsberg...og 'vores øl'.
Mht. at det er manden der tager et initiativ, sådan har jeg nu aldrig oplevet det. Kvinden kan også udsende signaler til manden som siger, at hun er interesseret eller tage et initiativ og kysse ham eller gnide knæene mod hans for at få ham til at forstå, at hun er interesseret. Det var det alt den abe-snak skulle bruges til.
Måske ville det være nemmere, hvis vi var pingviner. Her lægger han-pingvinen en sten foran hun-pingvinens fødder og accepterer hun stenen, bliver de et par...
Og igen:
Hvorfor der det sådan, at det er manden, der skal vise initiativ? Hvorfor er det ikke kvinden, der kan spørge manden om han vil danse eller noget andet?
Kommentarerne herinde lever op til artiklens standard.
Velkommen til Ekstra Bladets Nationen.
Jeg synes Peter Dyreborg er overvurderet og får lov til at udbrede sig alt for meget i min avis.
Videre til næste emne.
@hb rasmussen: Din avis? Snarere vores avis, tror jeg.
@sofie rye: Nej, de gør ej.
Peter Dyreborg forsøger sig som professionel læserbrevsskribent/brokkehoved.
Jeg kan bare ikke have det i min avis, og hvis han bliver ved, så holder jeg op med at abonnere.
Her er hans opfordring fra bl.a. Facebook:
"Hvis du mener noget, som du gerne vil have ud i verden, men du orker egentlig ikke selv at gøre noget ved det eller sætte dig til tasterne og skrive noget, der virker tilstrækkeligt sammenhængende, smid da i stedet et indlæg i denne gruppe med nogle stikord om dit brok og din mening og dine synspunkter...
Så tager jeg, forfatteren Peter Dyreborg (eller en anden der har behov for at mene noget) dit brok og dine meninger og synspunkter og kaster det hele op i luften og ned i gryden og skriver det sammen til noget læsbart."
Hermed en opfordring til at sortere denne overeksponerede gut fra.
@hb rasmussen: Der er så meget som så mange ikke forstår. Så... tja.
@hb rasmussen: Som en skarpsindig kvinde har skrevet et andet sted på Informations hjemmeside:
"Den originale artikel er meget aktuel, så skal vi ikke blive ved den debat? Det kan ikke passe, at enhver debat om Dyreborgs artikel altid skal blive så personlig."
Christine Antorini beskyldt for at gramse Helge Sander på numsen eller...
http://www.bt.dk/article/20081111/nyheder/81111002/
Denne debat er muligvis næsten død, men jeg har en yderligere kommentar.
Jeg har en gang løftet mit knæ så højt, at det kom til at berøre den nederste del af numsen på en af mine undervisere på universitet. At mit knæ kom såpas højt op vil jeg ikke afvise var et resultat af hvad jeg så for mine øjne. Den nydeligste parsisernusme man kunne tænke sig. Dessuden havde hun et godt ansigt og nogle gode forlygter.
Resultatet af mit høje knæ blev at hun drejede rundt og forsøgte at give mig en flad med sin højre hånd. Hun sagde et eller andet i retning af: "Hvad fanden bilder du dig ind?"
Dengang gik jeg til karate, og jeg magtede med en meget lille margin at lave en parade med min venstre hånd. Vores begges arme stod i kors med hinanden hvorefter jeg kiggede hende i øjnene og sagde: "Undskyld."
Senere blev jeg praktikant på et eftertragtet praktiksted hvor damen var praktikvejleder.
På et tidspunkt kom hun op på mit kontor og forsøgte forgæves at forføre mig. Jeg var jo i et parforhold med to børn. Jeg ønskede ingen komplikationer. Men ellers ville jeg sgu gerne have dusket hende.
Men jeg tror ikke min afvisning var populær.
Jeg mener derfor ikke at man kan tage stilling til dask i numsen som et absolut spørgsmål.
Det afhænger simpelthen af situationen.
Hvornår bliver det så chikane?
Det bliver det når det er patroniserende, såsom når chefen klapper en underordnet istedet for at forholde sig arbejdsmæssigt.
Det bliver det når en person efter gentagne afvisninger fortsætter med grovere og grovere tilnærmelser.
Dette sidste var det jeg blev udsat for, og hvis jeg ikke har sagt det tidligere, så var kællingens tilnærmelser meget fornærmende.
Jeg havde mange kvindelige kollegaer som så betydeligt bedre ud end sækken, men jeg har altid adskilt arbejde og fornøjelser selv om andre ikke altid har haft det på samme måde.
Men blot det at den gamle liderlige so kunne så meget som tænke på, at jeg ville være interesseret i henne, var en fornærmelse.
Hvor mange negative signaler skal der til?
Jeg mener det normalt ikke kan kaldes chikane hvis det blot er et enkeltstående tilfælde. Men hvis den udøvende person tilsyneladende har svært ved at forstå et direkte vink, og fortsætter, så er det chikane.