Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Debat
13. oktober 2008

Rød stue

Henning Prins, Ålsgårde

Gider I lige holde op med den dér "Rød stue"-snak og lade som om I anser læserne for voksne mennesker?

Finanskrise

Søren Roepstorff, Kokkedal

Igen og igen laver de mennesker, vi har valgt til at administrere vores land, en visionsløs og idéfattig løsning af et nationalt problem, senest 'finanspakken'. Kan de ikke selv se hykleriet: Nu skal vi borgere stille en ubegrænset garanti for ikke at miste tilliden til bankvæsnet. Hvad om de i stedet sørgede for borgerne, så vi ikke kommer til at lide under et bankvæsen, der i den grad ikke fortjener vores tillid. Hvorfor er der ingen, der kommer med løsningsforslag, der bare ligner noget, der er tænkt over?

Jeg har et forslag til fri afbenyttelse: I stedet for at sætte et sikkerhedsnet op under bankerne, skulle man gøre den offentlige transport gratis i hele landet. De penge folk så sparer, kan de jo bruge på at betale deres lån eller spare op, vi kan eksportere noget mere af vores olie, vi vil spare CO2, vi vil have mindre slid på vejene, vi vil spilde mindre tid i bilkøer, forsvindingen af alle billet- og kontrolfunktionerne i den offentlige transport vil frigøre ønsket arbejdskraft og med tiden vil vi få øget sundhed på grund af øget motion og mindre forurening. Hvem kan tabe?

Og hvis det alene ikke kan gøre det, så hæv personfradraget indtil krisen er ovre. Statskassen bugner jo.

Lundin 'on public demand'?

Gorm Bloch, København K

Vi har fået en ny celebrity i Danmark. Navnet er Peter Lundin. Berømmelsens ære kan tilskrives tabloidmedierne. Lundin skal have barn, nu skal han skilles, han har det godt, osv. Den nygifte og snart fraskilte ægteviv toner frem på skærmen. Lundin griner overskudsagtigt og med star quality på menusedlerne rundt om i byen. Der er masser af historier at skrive. Fælles for historierne er at de alle har dyrkelsen af ondskab, afstumpethed og sælsomt glitrende glamour som sammensat baggrundsmotiv. Fascinationen af ondskab og glorificeringen af samme kender vi fra film og andre fiktive narrativer, men i tilfældet Lundin er der altså tale om virkelighed. På den baggrund er dækningen ikke bare smagløs og gennemført amoralsk, den er symptomatisk. Der er tale om en ny mediesvulst, et nyt udenomsmoralsk paradigme og en eskalerende blaserthed, som efterlader tabloidjournalisterne og deres læsere i en tilstand af ureflekteret underholdningsfikseret numbness. Lundins berømmelse er nemlig drevet af en form for ubestemmelig frygtomgærdet og ætsende, dragende afgudsdyrkelse. Det er det bekymrende. En udvikling hvor tabloidmassen går mod stigende journalistisk afstumpethed, karakterafvigende redaktionel linje og et underholdningsbegær frarøvet enhver form for selvkritik er en uhyggelig tanke. Og spørgsmålet er så, hvilken psykopat der er farligst og har størst gennemslagskraft: Lundin eller de medier, der dyrker og kanoniserer ham?

Jeg debatterer gerne - men fører ikke bog

Eva Kjer Hansen, fødevareminister

Jeg læser al den kritik i pressen, jeg overhovedet kan komme til. Det er vigtigt for mig - både for at blive klogere og for at kunne tilbagevise misforståelser. Og jeg kan konstatere, at Kjeld Hansen (KH) er fuldstændig galt afmarcheret og meget langt fra sandheden, når han beskylder mig for at overvåge og "føre bog" over borgere og journalister, der beskæftiger sig med kritisable forhold i landbruget.

Sådan klagede KH i et læserbrev i Inf. den 10. oktober

Jeg troede ærlig talt, at KH ville blive en smule glad over, at jeg gider læse hans indlæg, hvoraf adskillige er ganske fornuftige - og bruge tid på at svare ham. I stedet får jeg at vide, at jeg "stigmatiserer borgerne". Jeg forsøger netop at tage debatten med alle, der er kritiske. Hvis jeg bare arkiverede kritikernes indlæg lodret uden at forholde mig til indholdet, ville der netop være grund til at skælde mig ud.

Så kære Kjeld Hansen, tør øjnene og lad være med at se spøgelser. Jeg synes netop, at landbrugets kritikere har en vigtig rolle at spille i debatten. Men hvor ville det være rart, hvis de var en smule mindre selvhøjtidelige.

Flere børn i det grønne

Christine Brochdorf, direktør, Børne- og Ungdomsforvaltningen, Kbh. Kommune

Kære Michael Lambæk Nielsen. Det er rigtigt, at Københavns Kommune er nødt til at lave en ændret fordeling af institutionspladser, som du skriver i Inf. 7. oktober, og derfor foreslås det, at flytte nogle pladser til f.eks. Amager og Vesterbro, hvor der er stort behov. Men i den høring, der foregår lige nu, har vi også opfordret til, at institutionerne tænker kreativt og tænker på tværs. Allerede nu har Nørrebro som bydel i alt 16 udflyttertilbud, og derfor vil Nørrebrobørn stadig få mulighed for at komme ud i det grønne, selv om vi flytter nogle pladser. Faktisk er der overskydende pladser i de busser, der kører børnene ud i det grønne - og hvis flere institutioner går sammen om nye løsninger, så kan det betyde, at endnu flere københavnske børn kan komme ud i det grønne

Ytringsfrihed

Per Vadmand, Ringsted

Det forlyder, at DR har bortcensureret den nye filmværts kommentar til Michael Moores nye film: "Vi har også løgnhalse i regeringen herhjemme, og de blev oven i købet genvalgt!" (Citeret efter hukommelsen). Det må man åbenbart ikke sige i DR.

Nu afventer vi så blot Jyllands-Postens (og for den sags skyld Informations) påtale af denne krænkelse af en programmedarbejders ytringsfrihed.

Hvad for en krise?

Aase Bak-Nielsen, Nibe

Hvad drejer denne 'krise' sig om? Ikke om realværdier, altså det som er nødvendigt, for at vi kan opretholde livet.

Realværdierne har ikke ændret sig en tøddel siden sidste uge. Oliekilderne er ikke tørret ud, solen skinner, vindmøllerne snurrer, råstofferne er i jorden, sten og træ til huse er der nok af, kornlagrene er fyldte, frugt på træerne svulmer, gulerødderne gror, kartoflerne skal tages op, og der er arbejdskraft i samme omfang som i sidste uge. Realværdierne har vi stadig.

Hvad er der galt? Hysteriske børsfolk og politikere opfører sig mere primitivt end urfolkene, som dansede regndans og tilbad moder sol. De vidste, hvad der er nødvendigt for livets opretholdelse. Nutidens 'finanseksperter' tilbeder sorte tal på en skærm! Tal med en masse nuller bag. Det er ren fetichisme. Og dog har man siden Moses smadrede den guldkalv, jøderne dansede om, vidst, at menneskene ikke kan spise guld, heller ikke penge eller tal på en skærm. Penge er et praktisk ombytningsmiddel. Men nu er pengene - tallene - blevet selve varen. Enhver husmor ved, at selv om man omdøber en énkrone til en hundredekrone, så er det købeværdien der betyder noget.

Enhver 'finansekspert' ved, at der ikke er købekraft bag disse tal med de mange nuller. Det sørgelige er, at så mange ellers fornuftige mennesker har ladet sig forblænde af guldkalven. Det gør ondt at miste den illusion. Og det sørgeligste er, at uansvarlige politikere nu med deres 'pakkeløsning' også rammer dem, der aldrig har spekuleret for en krone.

Metro og Rigshospitalet

Jesper Christensen, gruppeformand for Socialdemokraterne i Kbh's borgerrepræsentation

Der har på det seneste været et par indlæg, der spurgte til, hvorfor den nye Metro, Cityringen, ikke får et stop ved Rigshospitalet. Et stop ved Rigshospitalet blev undersøgt i de analyser, der ligger til grund for beslutningen om linjeføringen.

Det viste sig, at den valgte linjeføring med stationsplaceringen ved Poul Henningsens Plads ville betjene over 20.000 flere københavnere end linjen med stop ved Rigshospitalet. Derfor blev linjeføringen med station ved Rigshospitalet fravalgt.

Skrab lidt dybere

Hans Thomassen, Korsør

I information den 9. oktober bliver Jan Lindhardt citeret: "Danskeren er som et skrabelod. Når først man skraber lidt i overfladen, kommer der noget kristent frem."

Skrabede man lidt dybere kommer der noget mellemøstligt og måske især noget hellenistisk frem. Altså noget fællesmenneskeligt, som det kristne præsteskab ikke kan tage patent på.

Kapitalismens vilkår

Jakob Esmann, Kolding

Når man læser, at prostituerede er nødt til at møde tidligere 'på arbejde' end deres 'kolleger', fordi de ellers ikke ville kunne være konkurrencedygtige nok, så forstår man virkelig, hvilken verden det er, vi lever i.

Ikke nok med, at det i forvejen er uacceptabelt, at man kan købe et andet menneskes krop, så bliver forholdene værre og værre.

I et moderne samfund som Danmark kan det altså ikke være rigtigt, at vi har mennesker, der må sælge deres krop for at tjene til det daglige brød. Det gør mig både vred og skuffet, når vores nuværende regering ikke gør noget ved problemet. Regeringsgrundlaget hedder 'Mulighedernes samfund'- jamen så kom da i gang med at give de prostituerede mulighed for et ordentligt liv.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jesper Christensen gruppeformand for Socialdemokraterne i Kbh's borgerrepræsentation skriver:

"Det viste sig, at den valgte linjeføring med stationsplaceringen ved Poul Henningsens Plads ville betjene over 20.000 flere københavnere end linjen med stop ved Rigshospitalet. Derfor blev linjeføringen med station ved Rigshospitalet fravalgt"

Mon ikke at de 20.000 "nye" passagere alligevel vil benytte Metroen ved enten Rådhuspladsen eller Kongens Nytorv,- der er jo kun nogle få hundrede meter hen til dem.

Der vil altså ikke på nogen måde være grundlag for nye passagere, placeringen vil alene gøre adgangen til Metroen lidt nemmere for de eksisterende kunder.

En placering omkring Rigshospitalet vil derimod skabe ægte og nye passagere fra hospitalet og omegn og bringe den østlige bydel og centrum tættere sammen, så vi slipper for tusinder og atter tusinder af biler der meningsløst pendler frem og tilbage i området

Var det ikke derfor vi skulle Metro eller hvad?