Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
24. oktober 2008

Kurt Strands begrebsforvirring

Jens Kimby, Haderslev

I sin kronik den 21. oktober beskriver Kurt Strand EU's indre marked som et planøkonomisk system. Enten ved han ikke hvad det indre marked indeholder, eller også har han ikke styr på begreberne.

De centrale elementer af det indre marked er den uindskrænkede frihed for varer, kapital, arbejdskraft og tjenesteydelser - og det er i min optik det modsatte af planøkonomi, nemlig renlivet neoliberalisme. Flere domme ved EF-Domstolen har jo netop fastslået de fire rettigheders forrang for såvel faglige som statslige indgreb.

Det indre marked er reelt EU's grundlov og bliver derfor også en liberalistisk institution.

Journalisme i rødvinståger

Erik Svarre, Hillerød

DR-journalist Kurt Strand har opfundet et helt nyt begreb i journalistikken: journalisme - som udtryk for en særlig tyndbenet til tider meget egocentreret, markedsorienteret, journalistik, som han mener breder sig i pressen. Det har han faktisk skrevet en helt bog om, hvor han med afsky tager afstand fra genren.

Tirsdag den 21. oktober leverede Kurt Strand selv et illustrativt eksempel på journalismen, med en kronik i Information, hvor han med sig selv i centrum lommefilosoferede over finanskrisens meningsløse ulidelighed.

Inspirationen var tydeligvis for meget rødvin under en rejse i Frankrig. Det var da godt, at Information samme dag bragte en anden rejsebeskrivelse; nemlig journalist Göran Rosenbergs sansemættede og sindsoprivende beretning fra det skrantende USA på vej mod et valg.

Det var journalistik helt fri af rødvinståger.

VE bedre end akraft

Niels Henrik Hooge, cand.jur. og tidligere talsmand for den danske del af det nu nedlagte Barsebäcksoffensiv

Henning Sørensen hævder fortsat i læserbrevsspalten 20. oktober, at vedvarende energi (VE) ikke er i stand til at forsyne tæt befolkede områder med elektricitet. Hans argumenter virker dog ikke særligt overbevisende, særligt hvis man tager VE's kolossale uudnyttede potentiale i betragtning. F.eks. konkluderer en ny rapport fra Greenpeace og Det Europæiske Råd for Vedvarende Energi (EREC), at de globale VE-reserver, som er teknisk tilgængelige, er store nok til at dække verdens nuværende elforbrug seks gange - for altid.

Det er også en myte, at store VE-installationer ikke kan placeres tæt på storbyer. Eksempler herpå er havvindmølleparkerne Middelgrunden og Lillgrund i nærheden af København. Med sine 48 møller forsyner Lillgrund 60.000 husstande med elektricitet. Men parkerne behøver strengt taget ikke at ligge tæt på befolkningscentrene. Studier har vist, at når der f.eks. lægges nok ledningsnet ud i Nordsøen fulgt op af et tilstrækkeligt antal vindkraftparker, vil der kunne sikres en stabil forsyning af vindmøllestrøm til de fleste nordeuropæiske lande - og det er en model, der vil kunne bruges overalt.

Det er heller ikke muligt at ignorere akraftens dårlige økonomi. Ifølge Wall Street analyseinstituttet Standard & Poor's kan prisen pr. installeret kilowatt i fremtidige akraftværker ligge så højt som 44.000 kr. Dette skal ses i forhold til, at den for havvindmølleparker ligger på ca. 13.000 kr. - et beløb, der kan falde til i omegnen af 9.000 kr. i 2020, om end den lavere effektværdi for vindkraft skal tages med i betragtning.

Mere, mere, mere

Per Thygesen-Poulsen, Sorø

Der er en tendens i tiden, en drøm om mere, mere, mere, flere, flere, flere, større, større, større. Den drøm er ikke min.

Jeg troede heller ikke at det var Informations. Men nu ser jeg af bagsideledere "Robert i søgang" (23. oktober), at Information er hoppet på vognen. Med mindre denne gigantiske jernskulptur er et lavenergiprojekt.

Opfindere bliver udnyttet

Jens Nyvang, Lyngby

Jeg synes, at Søren Falk i sit læserbrev mandag den 20. oktober har en noget misforstået dagsorden, hvor det virker som om, det mere drejer sig om at miskreditere HK'ere som fagfolk på det område, som de er uddannede til, end at fremme et debatklima, hvor det går ud på at få en reel og sober debat i gang.

Det er en misforståelse at sætte patentingeniører til at varetage salg af produkter, som brugerne lige så godt kan blive informerede om af HK'ere som af patentingeniører. Søren Falk ved sikkert godt, at det er begrænset, hvad der må rådgives om som ansat ved Patent- og Varemærkestyrelsen (PVS).

Man må kun give overordnede og generelle svar, der må ikke laves decideret sagsbehandling ved kundeservice, så det, der kræves af sælgeren, det er at have et grundigt kendskab til produkterne og fagligt vide, hvad kunden kunne have gavn af i den givne situation - og selvfølgelig kan dygtige HK-sælgere måske gøre det endnu bedre end ingeniører, der oftest slet ikke 'gider' være sælgere. Er Søren Falks agenda at nedgøre almindelige HK'ere?

Dog vil jeg sige, at det er et misforhold at PVS kræver et salg på kr. 40.000,00 pr. uge; det lyder helt grotesk og urimeligt. Det burde de ansatte HK'ere overveje at protestere over.

Ulovlig opsigelse?

Johan Drost, København K

Robert Refby kalder det for "et ulovligt kampskridt" (I Informations debatspalter den 20. oktober) når 14 politibetjente truer med opsigelse, hvis en af deres kollegaer dømmes for vold ved Landsretten i forbindelse med rydningen af ungdomshuset. Desuden drager Refby sammenligninger mellem "fascistiske statsformer" og formanden for Folketingets retsudvalg, Peter Skaarup (DF), fordi sidstnævnte har vist forståelse for politifolkenes udmelding.

Refby ser åbenbart fascister blandt sine politiske modstandere ved den mindste anledning. Desuden er anledningen forkert, for siden stavnsbåndets ophævelse har det været lovligt for alle at sige deres stilling op.

Endnu et farvel til P2

Susanne Langer, København Ø

Jeg er tydeligvis ikke den eneste, der gennem flere år - også til DR direkte - har klaget min nød over P2: Præsentation, valg mv. Jeg har imidlertid aldrig modtaget svar.

Helt efter bogen: Der er stort set ingen begrænsninger i de muligheder, vi som borgere har for at klage over hvad som helst.

Klagen har bare ingen konsekvens. I bedste fald en sludder for en sladder -ellers bare tavshed. Den utilfredse får lidt luft, klagen fungerer som ventil, så låget ikke ryger af, og så fortsætter vi i øvrigt som før, som om intet er hændt. Så det er slut med at skrive direkte til DR.

Om P2 klassisk musik har andre allerede skrevet, hvad jeg selv tænker og oplever, der er ikke noget at tilføje. Jeg kunne lide den engang - det kan jeg ikke mere. Musikken er i mine ører blevet gjort til en postuleret mentalhygiejnisk foranstaltning, mod stress, mismod og andre upassende følelser. Musik som liv, sanseudvidelse, anfægtelse er ikke-eksisterende på P2. Så denne klage får næppe en programredaktion til at tænke og handle anderledes, end den gør, og fremdeles forsvarer at gøre.

Men nu har jeg da fået lidt luft, og hvem ved, måske er vi flere og flere, der slukker for musikken, og måske kan det få nogen til at tænke og lytte?

FN-reform på gavebordet

Ingeborg Overby Gaarde, stud.scient.pol. og medarbejder hos Global Policy Forum i New York

I dag er det FN's fødselsdag. Skulle vi ikke en gang for alle give FN den garanti om en reform, der kan indfri FN's ønske om at skabe international sikkerhed, samarbejde og fred. En reform, der giver FN pondus til at garantere, at den finansielle krise ikke underminerer indsatsen for verdens fattigste, der i forvejen rammes hårdest af globale kriser. En reform der gør op med det anakronistiske vetosystem i FN's Sikkerhedsråd, der er på udemokratisk vis giver de fem sejrherrer fra Anden Verdenskrig forrang i internationale forhandlinger. En reform der indebærer etablering af en global fond, der kan regulere og omfordele verdens ressourcer med henblik på at opnå 2015-målene, som er FN's flagskib - men som sakker agterud i kølvandet på den finansielle krise. En reform der implementerer globale skatter på finanstransaktioner og våbenhandel for at øge finansieringen til FN's mange udviklingsprogrammer.

FN har potentialet til at tilvejebringe en mere retfærdig og sikker verden, men det forudsætter, at der kommer reformforslag på gavebordet.

MacCain, sejren er din

Erik Hechmann, Lejre

Sov roligt McCain - om natten og om dagen - for din sejr er sikker. Der er kolonorme økonomiske og magtfulde interessenter bag en eskalering af krigen i Irak - og måske en ny i Iran - at der et par dage før valget vil ske noget med Obama. Begivenheden vil hensætte dit homeland i rådvildhed og panik. Vælgerne vil indse, at de behøver en stærk leder sig dig, McCain!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu