Læserbrev

Hvad er meningen med P2

Debat
9. oktober 2008
Det er irriterende at blive forstyrret af dilettantiske værter på DR-s P2, der fabler om springvand og andre ligegyldigheder. Model

Det er irriterende at blive forstyrret af dilettantiske værter på DR-s P2, der fabler om springvand og andre ligegyldigheder. Model

Jeg lytter dagligt, i hvert fald jævnligt, til P2 (DR) bl.a. fordi jeg elsker klassisk musik.

Det er imidlertid blevet en prøvelse at lægge øre til denne, min foretrukne kanal. Ikke alene skal man døje med idelige quizzer præsenteret af let kælne studieværter, man skal også indvies i, hvad studieværten sådan lige føler og lige har tænkt uafhængigt af, hvilken musik der bliver spillet.

Springvand og Velo

Forleden skulle vi høre om værtens tanker vedrørende springvand. Vi havde netop hørt "noget" Tjajkovskij, og der forekom intet i musikken som kunne minde om springvand, og nu måtte han, studieværten, indvie os i, hvilke tanker han gjorde sig om springvand.

Jo, man kunne også have et springvand hjemme i sin stue (-) hvis man altså ikke kunne nøjes med at finde sit yndlingsspringvand et sted i byen. Lytteren hænger på et stykke tid, idet man tænker, at der nok er en sammenhæng mellem springvandet og musikken. Nej, det var der ikke.

Så er der konkurrencer om knallerttyper, Velo Solex, og lytteren kan så ringe ind på denne kanal med klassisk musik og give sit 'rigtige' knallertsvar, hvorefter, oh salighed, den heldige vinder en CD.

Dilettantisk

En anden vært indvier os i sine flagrende overvejelser om dit og dat, hvorefter der kommer "noget" mere musik. Og altid kun en sats af "noget".

Nu vil jeg gerne høre, om man i programledelsen mener, at vi, målgruppen (dette tidens mantra), har lyst til at lægge øre til dette meningsløse ævl?

Var det mon muligt at man pålagde studieværterne at fortælle noget om de værker, de præsenterer, noget om komponisterne, hvornår værket er skrevet, måske ligefrem fortælle om musikkens historiske kontekst, kort sagt noget videnstungt. Men det er måske forbudt at gøre lytteren klogere?

Som det er nu, er det i hvert fald ikke videnstung formidling på P2. Det er dilettantisk i både form og indhold.

Og det er ikke komponisternes skyld.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tom W. Petersen

Det er da en aldeles præcis kritik, Julie Fabricius giver af P2.
Andre har ind imellem sagt noget lignende.
Måske tror de i DR, at de ved at bruge den puttenuttede og "Hør hvad jeg føler lige nu"-tone, at de får det ungdommelige segment til at lytte til klassisk musik. Men det gør de selvfølgelig ikke. De giver alle kvalme.
Gør kritik som den, Julie Fabricius kommer med, overhovedet indtryk i DR?

Fuld tilslutning til Julie Fabricius. Desværre sniger den tone sig ind i flere og flere programmer. Vejrudsigten er heller ikke til at holde ud.

Einar Carstensen

Mindstekravet er at der afspilles hele musikstykker og at de både annonceres og afannonceres

Lars Peter Simonsen

P2 og DR Klassisk er to forskellige kanaler

Problemet for de forskellige studieværter er vel, at de ikke ved ret meget om klassisk musik - og der derfor fylder udsendelserne med deres ulidelige smalltalks.

Det er hamrende irriterende.

Men meget betegnende for niveauet rundt omkring i DR.

Lad mig minde Vivi Andersen og andre om, at den mistillid, som folk med viden og en længere uddannelse på humaniora, for tiden mødes med, selvfølgelig har konsekvenser i form af en nedprioritering af faktisk viden.
Det gælder også nu i universitetssystemet, at man på samme måde foretager en adskillelse mellem faglig indsigt og biblioteksfaglighed, så at man ikke kan være sikker på at blive betjent, som forsker, af en kompetent fagperson med kendskab til den relevante og aktuelle litteratur. Too bad! - men ikke overraskende, når der hvert år skæres ned i budgetterne med nogle 100.000er.

Hvor kom den sidste kommentar fra? Det har da ikke noget gøre med værter eller DRs kvalitet i øvrigt; det har kun noget at gøre med, at alt for mange er alt for fjendske over for noget de ikke har sat sig ordentligt ind i. "disharmonisk kattejammer" - god karakteristik af hele det tyvende århundredes nye klassiske musik.

I bund og grund er radionen generelt bare et dårligt fungerende medie til fordybelse i musik.

Til Erik B.
Jo, viden om klassisk musik kan netop læres akademisk. Anderledes forholder det sig med forståelsen af den.

Julie Fabricius har fuldstændig ret i sin kritik - hun er endda alt for venlig.
Hvornår har P2 fx. spillet et HELT stykke klassisk musik? Altså lige undtagen i egentlige koncertoptagelser, hvor studieværterne vel (endnu) ikke synes, de kan være bekendt at bryde ind med deres ligegyldige ævlen.
Og så skal man flere gange i timen høre på "pling-plong-squirtz-P2"- lyden, ofte i meget umiddelbar tilknytning til et musikstykke, og jævnligt præsenteret af en kvindestemme med et så kælent tonefald, at man skulle tro hun reklamerer for et bordel.
Endelig ville det altså også være rart, om man ville spille noget mere FORSKELLIG musik i stedet for dag efter dag at høvle rundt i de samme musikstykker.
Händels Watermusic fx. er jo udmærket musik, men hvor bliver man dog træt af at høre den så mange gange om ugen, som P2 bruger.
DR skal spare, javist, men der er vel næppe noget sparet ved at spille den samme musik hele tiden?
Eller for den sags skyld - somme tider - at have hele TO studieværter på samme tid til at aflire ligegyldigheder i stedet for at spille musik.
Eneste fordel ved, at der af og til er konkurrencer, er da at man kan vinde en CD, som man så kan spille i stedet for at lytte til P2.

Claus Pedersen

Tom W. Petersen.
"Gør kritik som den, Julie Fabricius kommer med, overhovedet indtryk i DR?"
Svaret er nej!

Kære Julie Fabricius - Hvor har du ret i din kritik. Hører netop amadeus d. 9.10 kl 1740 dk tid. Og hvorfor skal jeg have noget at vide om Otellolagkagen og andre kagers oprindelse. Det er i den grad udsendelsen, musikken og mig så ligegyldigt. Tænk hvis der kom kvalitative kommentarer til musikkens oprindelse eller udførelse det ville da give et løft. I skrivende stund tales der gudhjælpeme mig om sandwich og denne oprindelse - Alstå hvis jeg ville lytte til at madprogram så fandt selv det...

Giv mig muskken tilbage...

Allan Nørgaard Andersen

Julie Fabricius har ret, nu om stunder lyder det som om studieværterne er rekrutteret fra en telefonsexcentral, DR forstiller sig åbenbart at de lumre lokketoner fra studieværterne vil få selv den mest forhærdede populærlytter til at overgive sig til den klassiske musik. Som man til gengæld serverer som afsnuppede sound-bites, formodentlig fordi man trods alt ikke tør satse på at nogen holder af klassisk musik for musikkens egen skyld eller at den i sig selv kan engagere nye lyttere.

Eller man griber det mere alvorligt an og bringer et interessant interview med klokkespilleren i en københavnsk kirke, oven i købet optaget on location. Men forvisset om at de lyttere, der gerne vil høre interviewet nødig vil høre musikken, afbryder man klokkespillerens smagsprøve og annonceret at nu kommer et nummer med David Bowie, som dog viser sig at være med Welvet Underground, men pyt med det er holdningen.
Og sådan sludrer og sladrer det der ud af her i smagsdommerløshedens fædreland

Vivi Andersen:

"Problemet for de forskellige studieværter er vel, at de ikke ved ret meget om klassisk musik - og der derfor fylder udsendelserne med deres ulidelige smalltalks."

Minder mig om, at jeg idag blev præsenteret for Vivaldis 3. Brandenburger koncert, ak kvaliteten er dalende overalt hvor kultur- og historieløse venstrefløjsere møver sig ind!

En slags svar er faktisk kommet dagens avis:

http://www.information.dk/168717.

Men der mangler en oplysning fra Torben Schmidt Hansen: På hvilken frekvens finder jeg det P2, han lytter til? Det er tydeligvis ikke det samme program, som jeg kan modtage på min radio - men som jeg efterhånden er holdt op med at høre for at undgå at ærgre mig over den stadigt ringere kvalitet.

Men det var vel at forudse, at meldingen ville være, at der ikke er noget at komme efter.

Hvil i fred, P2 - du var god engang.

Torben Schmidt Hansens ikke-svar på seriøse indlæg er desværre typisk for P2's teflonagtige holdning til kritik.

Jeg glæder mig til den dag, P2 igen bliver værd at lytte til i dagtimerne.