Kommentar

Sandholmlejren bør lukkes

Så længe Røde Kors ikke siger fra, er de regeringens forlængede arm og er medansvarlige for regeringens umenneskelige flygtningepolitik
Debat
25. oktober 2008

I over et år har jeg stået foran Røde Korslejren Sandholms lukkede porte hver søndag i gruppen Bedsteforældre for Asyl. Og spørgsmål på spørgsmål er vokset frem:

Hvorfor skal portene til Sandholm være lukkede og videoovervågede? Det er ikke kriminelle mennesker, der bor i lejren. I Røde Kors-lejrene i Kongelunden og Aunstrup på Sjælland kan man frit gå ind og ud. Hvorfor skal man have besøgstilladelse for at måtte komme ind til personer eller familier i Sandholm? Hvorfor flyttes familier rundt i årevis fra Røde Kors (RK) lejr til RK lejr, når man ved at dette er med til at stresse og traumatisere i forvejen udsatte voksne og børn? Hvorfor siger fastansatte RK-medarbejdere, at de ikke kender familier og personer i Sandholm, når vi, der står udenfor, har set de samme mennesker i over et år? Hvorfor skal psykisk dårlige flygtninge vente - nogle i over et år - på at få den nødvendige læge- eller psykiaterhjælp?

Med små bogstaver

Hvorfor skal der i nogen tilfælde danske støttepersoner til at sætte gang i procedurerne? Hvorfor forhales tiden så folk bliver mere syge inden hjælpen kan fås? Hvorfor er det ikke muligt at beboerne, som den allermest fundamentale beskæftigelse, kan lave deres egen mad eller i det mindste hjælpe til i RK køkkenet?

Hvorfor er der ikke en systematisk indsamlet viden om og oversigt over asylbørnenes skolegang , en ret børnene har ifølge FN's børnekonvention, som Danmark har ratificeret? Hvorfor bor enlige flygtninge, især mænd, flere sammen i samme soverum uden chancer for at kunne være alene indendørs? Hvordan kan RK's Generalsekretær Anders Ladekarl udtale i DR's Deadline, at man gang på gang har gjort opmærksom på i pressen, at mere end et år i en lukket lejr er psykisk skadeligt? Det må have stået med meget små bogstaver i perifere aviser.

Træd i karakter

Hvis RK, som Anders Ladekarl siger, ikke tjener én krone ved at være ansvarlig for RK-lejrene, så er man vel netop ikke betalt for at tie om de menneskelige tragedier, man er vidne til, og som man er medvirkende til at forværre. Hvorfor viser RK politikere som f.eks. Henriette Kjær, Ejvind Vesselbo, Pia Kjærsgaard rundt på de 'pæne' steder i Sandholm. Europaparlamentets Libe udvalg fik set de traumatiserende forhold og nogle af de ødelagte familier, fordi en gruppe besøgsvenner var med og 'bankede på' andre steder. Når RK skjuler eller undgår at vise de negative resultater af livet i Sandholm frem, så går man politikernes ærinde og er medskyldige.

Kære Røde Kors!

Træd dog i karakter, som I gør det i udlandet og luk Sandholm ned og meld fra.

Meld klart ud til offentligheden og politikerne, at I ikke kan tage ansvar for at holde folk i lejre i et usikkert vacuum i en, to, tre og nogle i over 10 år.

I vil igen skabe almindelig respekt for Dansk Røde Kors, og det ville vække gehør i og udenfor landets grænser. Det ville sende et vigtigt signal også til de mange internationale humanitære organisationer, der alle er vidende om og gentagne gange har rettet kritik mod Danmarks flygtningepolitik.

Så længe Røde Kors ikke siger fra, er I regeringens forlængede arm og er medansvarlige for regeringens flygtningepolitik.

Derfor støtter jeg som ganske almindelig borger sammen med alle de andre unge og ældre demonstrationen 'Luk Lejren' i dag ved Sandholmlejren.

Ingeborg Gimbel er med i Bedsteforældre for Asyl

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Marie Louise Madsen

Mon Ingeborg Gimbel og de andre bedsteforældre kan forestille sig forholdene i Sandholmlejren, hvis Røde Kors fulgte deres råd og lod regeringen selv om at styre driften?
Pia Kjærsgaard kunne jo passende blive forstander - så skulle de forhutlede sjæle nok komme ud af klappen i en fart!

Bedsteforældre for Asyl, hvis I læser dette: I har valgt det forkerte sted for jeres demonstration! Det er på Christiansborg, de grumme beslutninger tages!
I øvrigt kan I lige så godt spare på energien - Regeringen og DF lytter alligevel ikke, før der bliver udskrevet folketingsvalg.

Frej Klem Thomsen

På et tidspunkt er man nødt til at sige fra. Uanset konsekvenserne. Røde Kors har naturligvis en forpligtelse til at forsøge at hjælpe mest muligt, men de kan og bør ikke påtage sig rollen som funktionærer i et umenneskeligt system. Så må de reducere deres indflydelse til den traditionelle rolle med at besøge fanger, dokumentere og yde hjælp i den udstrækning det er muligt.

Med en tidssvarende pendant, så kan man sige at Røde Kors også burde afvise, hvis den amerikanske regering skulle finde på at bede dem om at drive Guantanamo. Alt andet er et moralsk svigt af de idealer som organisationen hviler på.

Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forstå, hvordan Lars G Jørgensen, Blue Leader m.fl. kan leve med en så afstumpet indstilling til andre mennesker.

Røde Kors' styrke er, at organisationen klart og konsekvent koncentrerer sig om mennesker og ikke lader sig koste rundt i politiske spil - den kan med sin fundamentale politiske neutralitet gøre humanitære indsatser, som ellers ikke ville være mulige.

Ingeborg Gimbel har et meget kortsigtet lokalpolitisk mål - sympatisk eller ej, set ud fra fru Gimbels synsvinkel , så må Røde Kors fortsat sætte sin humanitære pligt først.

F s v angår Sandholmlejren har jeg tillid til, at Folketinget - som demokratisk repræsenterer vores politiske holdninger i Danmark - nok ved hvad de gør. Jeg tror mere på Folketinget end på fru Gimbel.

Inger Sundsvald

Robert H

Det var dog en rent ud sagt utrolig tillid!

Jeg sender mine bedste ønsker til Ingeborg Gimbel og til ’Bedsteforældre for Asyl’.

Jeg hørte lige på DR-Update, at langt de fleste asylansøgere glæder sig til demonstrationen, som skal sætte fokus på lige rettigheder for dem, som nu engang opholder sig her i landet p.t. og har gjort det i rigtig mange år, fordi de ikke vil udsætte deres børn for et liv – hvor forældrene måske bliver fængslet eller tortureret, hvis de vender tilbage – kristne såvel som muslimer.

Kun er der nogen som er utrygge ved politiet, evt. tåregas m.v., og har valgt, især af hensyn til deres børn, at fjerne sig fra centret.

Mange, både voksne og børn har oplevet tumulter, og det der er værre. Er det så mærkeligt, at de vil undgå den oplevelse, men stadigvæk er glade for at der er nogen som kæmper deres sag?

Når Jyllands Posten ønsker at dæmonisere forsvarsløse minoriteter er der ingen pris der efter statsministerens mening er for høj for at forsvare avisens ytringsfrihed. Så er Danmarks omdømme i udlandet, eksporten osv. noget man uden tøven og til hver en tid er villig til at ofre i den gode sags tjeneste.

Når nogen derimod ønsker at demonstrere mod statsministerens politik, er sagen en ganske anden. Så bliver ytringerne mødt med mistænkeligørelse i medierne, tåregas og knippelslag.

I Danmark har vi således ytringsfrihed og så har vi ytrinsfrihed. Vi har den grænseløse og ansvarsfri ytringsfrihed for den borgerlige presse og så har vi den "ytringsfrihed" der er forbundet med knipler og gas for de personer der formaster sig til at være i opposition til regeringens umennesklige politik...

Ulrik Høstblomst

Heldigvis får Danmark lidt positiv kredit nu ved at vise at der er dele af den danske befolkning der er modstandere af den siddende regerings og dens befolkningsflertalt systematiske dehumaninsering af det danske samfund..

Det kan med lidt helt opveje noget af det tillidstab vi som befolkning har lidt med Fogh-regeringen ved roret de seneste alt for mange år..

Ikke at jeg tror det kan forhindre ambassade afbrændinger etc men det kan da i det mindste bløde billedet af et rigidt påstået demokratis blakkede ry i udlandet--

Og Kors i røven hvor vi trænger til det -

Hvis der var bare lidt nosser i kristdemokraterne så var det præcis det der var deres hovedproblem på deres landsmøde og ikke forsøget på at kyle humanisterne ud af partiet.....

Danmark har mistet så meget respekt

Tåregassen i Sandholm kan med lidt held sløre billedet af vores strukturelle racisme ... ved at vise at ikke hele befolkningen forholdt sig passivt til udviklingen.

Ulrik Høstblomst

Blue og Lars

I kan jo satse jeres reducerede aktieoveskud på at Palin og McCain vinder

Vi lever i et repræsentativt demokrati med valg mindst hvert 4. år. Det er der, man skal "gøre op".

Politisk er jeg langt fra 100% enig med noget parti - på nogle områder er SF OK og på andre er det de konservative eller de radikale o s v.

Så der er nogle politikområder, hvor jeg helt klart tilhører mindretallet, men det berettiger da ikke til at gribe til vold og hærværk med den skøre "undskyldning" , at flertallet i vores demokrati "undertrykker " mindretallet - Det omvendte - at mindretallet undertrykker flertallet - er da helt ubærligt? Det er jo facisme , kommunisme eller bare ren terror og diktatur?

Anne Marie Buch:

"Luk lejren og se så at få sendt de mennesker hjem!"

Hvis vi nu endelig skal til at gøre det til en folkesport at kyle de folk ud af landet, som vi ikke bryder os om, så vil jeg da mene, at det ville være utroligt godt for Danmark hvis man først og fremmest ville kunne sende typer som Fru Buch til Langtbortistan. Og det vil kun kunne gå for langsomt!

Inger Sundsvald

Jeg kender én, som synes at 'g' er alt for pænt et bogstav at bruge til ordet møg. Derfor ville 'j' være mere passende, er opfattelsen..

Fru Buchs fornavne er alt for pæne til de holdninger.

.

Hvis man kæmper for noget andet end flertallet har bestemt, er man 'autonom' og skal bekæmpes ......

Er det sådan, man definerer demokrati?

.

Dorte Sørensen

Jeg forstår ikke hvorfor politiet mødte så talstærkt op og det virker også underligt at DSB lige pludselig fik problemer med togdriften til Allerød. Derudover blev to anholdt før demonstrationen fordi de havde nogle knibetænger i deres bil. Jeg forstår ikke helt politiets voldsomme tilstedeværelse, og slet ikke når de ikke har tid til at møde op i et hjem som er blevet beskudt.
Derimod mener jeg, at de ældre mennesker, der i en periode er mødt op ved Sandholmlejeren og også været med til at afholde denne lovligt indkaldte demonstration skal ha´ stor tak for at sætte fokus på et problem som flere og flere udenlandske og indenlandske menneskerettighedsorganisationer kritiserer Danmark for.
Det er beskæmmende, at en så tidligere retskaffen kvinde, som Birthe Rønn Hornbech nu afviser denne kritik som noget vrøvl.

Dorte Sørensen

Rettelse -
i sidste afsnit skal stå -
Det er beskæmmende, at en tidligere så retskaffen kvinde, som Birthe Rønn Hornbech nu afviser denne kritik som noget vrøvl.-

jeg havde først skrevet en retskaffen kvinde, men fortrød og indføjede derfor tidligere. Beklager at min indsættelse ikke blev hel korrekt.

Jamen, Lars G. Jørgensen, er det ikke mageløst, at England NU finder det nødvendigt at få, hvad vi har haft i mange år allerede.
Og så er det altså åbenbart i høringsfasen, og vi ved jo godt, hvordan det går, når BANANAS-effekten sætter ind: planerne bliver skudt ned af lokale indsigelser.
Men det er morsomt, at et fængsel i Oxfordshire ligger et sted, der hedder Bicester (og formodentlig udtales 'bister'.

)

Jeg må indrømme, at jeg ej helt forstår hvad Inge Gimbel (IG) vil med dette indlæg. Vil hun påpege at Røde Kors er (med)ansvarlig for regeringens flygtninge-politik, vil hun have lejren lukket eller ??

Jeg må tilstå, at jeg mener,at Røde Kors gør et ganske godt arbejde, også i forhold til de afviste asyl-søgere. Og hvor skulle de mennesker ellers være? I fængslerne?

Så vidt jeg ved sidder der både afviste asylsøgere såvel som folk hvis sag endnu ikke er færdig-behandlet.

Mærkeligt mener jeg også det er at politiet prioriterer at måde så talstærkt op som det gør, finder det nødvendigt at akyde med tåregas og opføre sig politi i en bananstat. Pressen var f.eks. forbudt adgang til demonstrationen - noget fuldstændig uhørt i et demokrati.

Hans Jørgen Lassen

Karsten Aaen skriver:

"Pressen var f.eks. forbudt adgang til demonstrationen"

Det kan da vist ikke lade sig gøre.

Hans Jørgen Lassen

I Århus Stiftstidende stod f.eks.:

"Demonstrationen havde været planlagt siden marts og var lovlig anmeldt og derfor tæt dækket op af politiet og pressen"

Dorte:

”Jeg forstår ikke helt politiets voldsomme tilstedeværelse, og slet ikke når de ikke har tid til at møde op i et hjem som er blevet beskudt.”

Enig med Dorte i at politiudbuddet var fuldstændig ude af proportioner i forhold til den ”trussel” politiet stod overfor. En demonstration der blandt andet er arrangeret af præster, læger og bedsteforældre bliver behandlet som om det er Attack der skal til at afholde en demonstration imod verdensbanken eller G7 i Berlin eller Tokyo. Det er jo fuldkommen grotesk.

Men det er jo let nok at forstå, hvorfor magthaverne reagerer som de gør. Forholdene i flygtningelejrene er i den grad en skamplet på den nation der bryster sig af at have reddet de danske jøder under Anden Verdenskrig. Derfor vil magthaverne for alt i verden undgå, at vi får en debat om forholdene i vores flygtningelejre, og derfor har man med held forsøgt at dreje fokus bort fra forholdene i lejrene og over på at demonstranterne er nogle voldelige banditter og ballademagere.

Mediedækningen af demonstrationen har været Pravda værdig. Især de regeringskontrollerede elektroniske medier har været slemme. De har i timevis berettet om hvor mange politifolk der er udkommanderede, hvor meget tåregas der er blevet skudt af, om det er lykkedes at klippe hul i et aldeles ligegyldigt trådhegn, at man har evakueret nogle af beboerne i lejren osv. osv.

Det eneste vores meget saglige og objektive medier ikke har haft tid til at berette om i detaljen er, hvorfor nogen finder det nødvendigt at demonstrere mod den måde vi behandler flygtningene på. Vi hører ikke noget om de horrible vilkår flygtningen lever under de alvorlige konsekvenser det får, ikke mindst for børnene i lejrene. Vores medier har atter engang behændigt undgået at tale om substansen og problemets kerne.

I den forbindelse bliver Røde Kors rolle mere og mere ynkelig og pinlig. I årevis har man modtaget millioner og atter millioner af kroner for at legitimere og effektuere regeringens umenneskelige politik, hvor man bevidst forsøger at nedbryde de mennesker der sidder i lejrene.

Røde Kors driver lejre hvor de indsatte i stor stil bliver psykisk syge, begår selvmord og hvor børnene bliver tvunget til at være vidner til hvordan deres forældre langsomt men sikkert går fuldstændig op i Limningen.
Det er kun alt for tydeligt at Røde Kors er blevet korrumperet i en sådan grad, at man prioriterer organisationens økonomi og antallet af personer man har råd til ansatte langt højere end ve og vel for de mennesker som man egentlig skulle bekymre sig om og beskytte. Money makes the World go a round – også for Røde Kors!

Glansen gik for af Sankt Gertrud, da man besluttede at blive en del af regeringens spin om at forsøge at udstille demonstranterne som nogle voldelige ballademagere. Røde Kors mediestunt med at evakuere nogle af beboerne forud for demonstrationen er jo rent ud sagt latterligt.
Røde Kors driver en lejer hvor man bevidst forsøger at skabe forhold der er så utålelige som mulige (for at ”motivere” flygtningene til at rejse hjem), men når der er udsigt en demonstration til fordel for flygtningenes vilkår, og dermed demonstranter der absolut ikke vil flygtningene noget ondt, bliver det pludselig nødvendig at evakuere lejren for at flygtningene ikke skal lide overlast. Ja, godaw do!

Vi lever i et land hvor Jyllands Postens ytringsfrihed skal være total og total ansvarsfri koste hvad det vil. Når almindelige mennesker til gengæld forsøger at anvende deres ytringsfrihed, bliver den konsekvent kvalt i tåregas, knippelslag, spin og misinformation.

Der er dømt kreativ bogføring på alle niveauer…

Dorte Sørensen

Blue Leader
Jeg kan oplyse dig, at Berlingske.dk i går skrev om at private bilister tog de strande demonstranter med fra Holte station, da DSB havde indstillet togdriften mellem Holte og Allerød. Ligeledes kan læse i Politiken i dag under emnet ,hvor avisen har fået folk til at skrive om deres personlige oplevelser. Her har flere uafhængige personer skrevet om den manglende togdrift og en skriver at standsningen i togdriften skyldes en overklippet Blue Leader
Jeg kan oplyse dig, at Berlingske.dk i går skrev om at private bilister tog de strande demonstranter med fra Holte station, da DSB havde indstillet togdriften mellem Holte og Allerød. Ligeledes kan læse i Politiken i dag under emnet hvor avisen har fået folk til at skrive om deres personlige oplevelser. Her har flere uafhængige personer skrevet om den manglende togdrift og en skriver at standsningen i togdriften skyldes et overklippet fiberkabel og DSB har indgivet en politianmeldelse i den forbindelse. Så hvem der øger hærværk mod samfundet og udøvelsen af den ellers så hellige ytringsfrihed er et stort spørgsmål.
vh

Dorte Sørensen

rettelse af indlægget til BlueLaader, da der gik koks i sammenklipningen i mit svar. Grunden var at jeg først fik skrevet en el-ledning og at DSB og ikke Banedanmark havde indgivet en politianmeldelse. Beklager fejlene. Men det korte af det lange den rigtige udgave bringes her:

Blue Leader
Jeg kan oplyse dig, at Berlingske.dk i går skrev om at private bilister tog de strande demonstranter med fra Holte station, da DSB havde indstillet togdriften mellem Holte og Allerød. Ligeledes kan læse i Politiken i dag under emnet, hvor avisen har fået folk til at skrive om deres personlige oplevelser. Her har flere uafhængige personer skrevet om den manglende togdrift og en skriver at standsningen i togdriften skyldes et overklippet fiberkabel og Banedanmark har indgivet en politianmeldelse i den forbindelse. Så hvem der øger hærværk mod samfundet og udøvelsen af den ellers så hellige ytringsfrihed er et stort spørgsmål.
vh

Inger Sundsvald

Den første var altså morsommere ;-)

Inger Sundsvald

Det er faktisk ret passende at benævne el-ledningerne Blue Leader's, når man tager i betragtning hvor ofte der går koks i dem.

Ulrik Høstblomst

Inger

Det er brune klumper der forringer forbindelsen

De er observeret stort set uforandret af historiske påvirkninger og vil til alle tider virke stærkt hæmmende på kommunikationsflow

Torben Sørensen

Så længe Danmark ikke kan sende afviste asylansøgere hjem, skal de behandles ordentligt, både børn og voksne.
En Røde Kors medarbejder sagde i går i tv, at hegnet rundt om lejren, stammer fra dengang der var militær i lejren, og er ikke opsat pga flygtningene.

Hvis hegnet ikke er nødvendigt i dag, bør det fjernes, så beboerne ikke opfatter lejren som et fængsel, de er jo formentligt ikke kriminelle.

Inger Sundsvald

Hvis alle de andre lejre kan eksistere uden hegn, hvorfor så ikke Sandholm?

Men i det mindste er der da blevet skabt debat om lejren og menneskerne i dem. Gid der også lægges mærke til det i udlandet.

Hans Jørgen Lassen

Sundsvald skriver:

"Gid der også lægges mærke til det i udlandet."

Hvorfor det? Hvad kommer udlandet denne sag ved?

Dorte Sørensen

Torben Sørensen den oplysning studsede jeg også over. Den eneste forklaring på bevarelse af hegnet er at området udenfor har været et gammelt skydeområde og derfor kan findes gamle granatsplinter ol som på Amager Fælled. For ellers er det da vanvittig at ville opretholde hegnet uden om Sandholmlejren.

Inger Sundsvald

Hans Jørgen Lassen

Hvis jeg må citere Ulrik, højere oppe i tråden:

”Det kan med lidt helt opveje noget af det tillidstab vi som befolkning har lidt med Fogh-regeringen ved roret de seneste alt for mange år..”

Det kan ikke siges bedre.

Hans Jørgen Lassen

Inger,

hvem har mistet tilliden til "den danske befolkning"?

Det kan da ikke være f.eks. Bush, Anders Foghs gode ven.

Hvem tænker du på?

Og hvorfor synes du, det er så væsentligt, hvad andre, altså i udlandet, mener om "os"? Foghs politik er da ikke dit personlige ansvar.

Inger Sundsvald

Hans

Prøv at læse hvad der er skrevet i denne tråd om det emne, så tror jeg det siver ind.

Hans Jørgen Lassen

Inger,

nej, det er ikke sevet ind. Derfor spurgte jeg dig. Jeg tænkte, at du sikkert kunne forklare, hvad du mente med dit eget udsang.

Hans Jørgen Lassen

udsang, eller udsagn, tjah, hvad pokker?

Torben Sørensen

Lars G. Jørgensen:

Hvis Danmark kunne sende de afviste Irakiske asylansøgere hjem, havde vi jo også gjort det.

Så længe vi altså ikke kan det, skal de behandles ordentligt, efter gode danske meneskelige værdier, alt andet vil være en dansk falliterklæring.
Den danske stat er og skal optræde som en ansvarlig part i dette.

Inger Sundsvald

Hans

Og jeg gider ikke svare på dine 'uskyldige' spørgsmål. Hvis det ikke er sivet ind, må du søge hjælp et andet sted end hos mig.

Og du har da lov til at melde dig ud af det danske samfund – og af menneskeheden for den sags skyld – hvis det forekommer dig mere naturligt.

Hans Jørgen Lassen

Inger,

tillad mig den antagelse, at du ikke "gider", fordi du ikke kan.

Dorte Sørensen

Hans Jørgen Lassen mon ikke Inger forsøger at fortælle dig noget om alle de internationale og danske menneskeretsgruppers bekymringer som du bl.a. kan læse om i Politiken.dk - den 25 oktober 2008 fx stod der i en fakta boks under
Politiet anholder Sandholm-demonstranter
Nordsjællands Politi har anholdt flere i forbindelse med demonstrationen ved Sandholm.
Af Andreas Lindqvist

• Luk Lejren er en demonstration, som har et civilt ulydighedselement, hvor aktivister symbolsk vil forsøge at klippe hegnet ind til Sandholm-lejren. Det sker i protest mod det danske asylsystem, og ikke mindst i protest mod at den neutrale internationale organisation Røde Kors accepterer at drive de dokumenterbart skadelige og usunde lejre for den danske stat.

• Politiet har valgt at lave en omfattende aktion mod initiativet, angiveligt for at beskytte lejrens ansatte, og de beboere, som har valgt ikke at tage imod et tilbud om et ferieophold på Falster.

Politiet har valgt at nægte nyhedshelikoptere at flyve over lejren i dag, ligesom presse er forment adgang , ifølge politiets talsmand så pressen ikke kan følge med i hvad der sker.

• Der bor omkring 2.000 asylansøgere i Danmark, heraf knap 500 børn.

• Den gennemsnitlige opholdstid på et asylcenter er 3,5 år for voksne og 2,4 år for børn, men rundt omkring i Danmark sidder flere hundrede afviste asylansøgere, som har boet på centrene i op til 10 år
• Især børnenes kår fik i september sidste år Lægeforeningen til at reagere på en rapport fra Udlændingeservice, der viser at børn og unge bliver psykisk syge af de årelange ophold på centrene.

»Nu er der flere undersøgelser, der klart dokumenterer, at folk bliver syge af at opholde sig på centrene. Faktisk er det værre, end vi kunne frygte. Folk bliver sygere jo længere tid, de bor der, og børnene bliver de rigtig store tabere i det her spil«, sagde formanden for Lægeforeningens etiske udvalg, Hans Buhl, til Politiken.
• Europaparlamentets Komité for Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender har gennem flere år besøgt institutioner og myndigheder i EU-landene for at lave rapporter, der beskriver forholdene for asylansøgere og giver anbefalinger til forbedringer.

I april besøgte den flere danske asylcentre, og det gjorde indtryk på delegationen, der hidtil har lavet lignende rapporter fra ni andre lande, heriblandt Frankrig og Spanien.

Især de lange ventetider og forholdene for børnene blev kritiseret.

»Vi er meget foruroligede over, at mennesker er spærret inde i årevis uden mulighed for at arbejde eller gå i skole. De bliver tossede, og det skaber asociale børn«, sagde Martine Roure, der er rapporteur, umiddelbart efter besøget i Sandholm og Ellebæk, til Politiken.

Integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V) afviste at mødes med de seks europaparlamentsmedlemmer, der var i Danmark i foråret for at se på de danske asylcentre. I august fejede hun deres kritiske rapport af bordet.

»Jeg er helt uenig i rapporten«, skrev hun i et skriftligt svar til Politiken.

Hans Jørgen Lassen

Særligt morsom er Sundsvalds bemærkning:

"Hvis det ikke er sivet ind, må du søge hjælp et andet sted end hos mig."

Hun fremsætter selv, personligt, visse påstande, hvis status er tvivlsom.

Da hun - på opfordring - ikke kan forklare, hvad hun mener med disse, sine egne påstande, skyder hun ansvaret fra sig, og beder den undrende læser kigge i vejviseren efter hvad hun, Sundsvald, måtte have ment med sine egne ord.

Hun er sgu en uvederhæftig tøsedreng.

Jeg tror, jeg tilføjer hende på listen over personer, hvis indlæg jeg ikke længere gider kommentere.

Hans Jørgen Lassen

Dorte,

nej, Inger taler om "den danske befolknings" anseelse i udlandet.

Citater:

"det tillidstab vi som befolkning har lidt med Fogh-regeringen ved roret de seneste alt for mange år"

og

"Gid der også lægges mærke til det i udlandet."

Hun taler altså ikke om disse flygtninges forhold, som jo burde være det centrale i denne sammenhæng, men om "Danmarks" renommé i udlandet.

Hvilket sidste efter min mening er bedøvende ligegyldigt. Det handler om flygtningene, ikke om Danmarks renommé.

Inger Sundsvald

Dorte Sørensen

Tak for dit forsøg på at forklare Hans hvad det drejer sig om. Jeg har opgivet for længst. Han ynder at tillægge andre noget, som er citeret fra andre, og han er i den grad en fordrejningens mester. Men jeg vil da gerne (igen) citere følgende:

”Fordomme
Der findes mange metoder til at få bekræftet sit eget virkelighedsbillede og undgå objektivitet. Mangel på viden kan være pragtfuld og bekvem. Der er fagbegreber for det: 'Selektiv perception', hvor man kun opfatter de informationer, der passer til ens forudfattede meninger, og biased assimilation, hvor man fortolker eller fordrejer en given information, så den kan integreres i ens allerede eksisterende opfattelse af virkeligheden.”
Citat: http://www.information.dk/169799

Hans Jørgen Lassen

Inger,

begge de to citater ovenfor er hentet fra dine indlæg.

Jeg ved ikke, hvorfor du fornægter dem nu.

Inger Sundsvald

Perception kan også betyde den lyd man hører hvis man har tinnitus. Den eksisterer ikke, men er en sygeligt bestemt støj, som kun eksisterer i den enkeltes øre. Eller, mindre sygeligt, det ’lys/skygge’, man ser, efter at have stirret på en stærk lampe, og flytter blikket væk. Det er en skygge som ikke eksisterer.

Således er der en del her på netavisen, som ser ’spøgelser’. De ser islamister, terrorister, jødelobbyer m.v. som ingen andre kan få øje på. Helt almindelige mennesker bliver dæmoniseret og udråbt som samfundets økonomiske ulykke, sammen med arbejdsløse, pensionister og alverdens nassere, som tillader sig at gå på ’deres vej’. Og de kan ikke engang kende forskel på et citat i et indlæg, som indlægget tilslutter sig.

Og disse elendige fylder stort set ¾ af samtlige tråde med deres fordrejninger og deres forfølgelsesvanvid – og det der er værre.

Hans Jørgen Lassen

Inger, når du skriver:

"Hvis jeg må citere Ulrik, højere oppe i tråden:

”Det kan med lidt helt opveje noget af det tillidstab vi som befolkning har lidt med Fogh-regeringen ved roret de seneste alt for mange år..”

Det kan ikke siges bedre."

- så har du gjort Ulriks ord til dine: "Det kan ikke siges bedre."

Hvorfor prøver du nu at sno dig uden om? Står du ikke længere ved din anerkendelse af Ulriks, efter din fremragende formulering?

Hans Jørgen Lassen

"efter din mening"

Ulrik Høstblomst

Jeg synes Inger rammer fantastisk præcist med den her formulering..

I. Sundsvald

"Således er der en del her på netavisen, som ser ’spøgelser’. De ser islamister, terrorister, jødelobbyer m.v. som ingen andre kan få øje på. Helt almindelige mennesker bliver dæmoniseret og udråbt som samfundets økonomiske ulykke, sammen med arbejdsløse, pensionister og alverdens nassere, som tillader sig at gå på ’deres vej’."

"Og disse elendige fylder stort set ¾ af samtlige tråde med deres fordrejninger og deres forfølgelsesvanvid – og det der er værre."

Hans Jørgen Lassen

Ulrik,

jeg har læst alle indlæg i denne tråd, ikke alle lige grundigt, indrømmet.

Men at 3/4 af indlæggene skulle handle om spøgelser, islamister, terrorister, jødelobbyer, arbejdsløse, pensionister og alverdens nassere, er da en overdrivelse, der vil noget.

Og forfølgelsesvanvid!!

Ulrik Høstblomst

Hans

Du har ret

Men hvis du ser efter på de indlæg som Lars og konsorter fylder på trådene er der ikke tvivl om at Ingers argument desværre er dækkende.

Heldigvis er der i perioder nogle af dem der så alligevel pludselig går ind i en dialog hvor man kan udveksle uenigheder på en konstruktiv måde

Det er bare så uendeligt sjældent at det sker.

Men vi må ikke lade muligheden for at skabe debat og dialog falde på grund af træthed over formen

Så der er ikke andet at gøre end at fastholde viljen til at diskutere også med sine modstandere selv om de spasser systematisk ud i lange perioder.

Inger Sundsvald

Ulrik

Jeg beundrer din vedholdenhed i forsøget på ’at fastholde viljen til at diskutere også med sine modstandere’

Det siges at overdrivelse fremmer forståelsen, og her er jeg måske lidt for lærenem. Men hvis vi også tilføjer emner, som drejer sig om forældres rettigheder, for ikke at tale om børns rettigheder, kvinders ligestilling og ligeløn, så tror jeg at jeg er ret tæt på, når jeg påstår, at de samme debattører fylder ca. ¾ af indlæggene. De er ikke smurt jævnt ud over alle indlæg, men i visse tråde dækker de nærmest 100%. Der er tråde med over 100 indlæg, hvor de bekræfter hinanden ved igen og igen at dumpe de samme indlæg og de samme links, for at kunne græde i kor over deres elendige tilværelse.

På trods af alle gode intentioner om en nuanceret debat, også med modstandere, så har jeg personligt opgivet, for man bliver (især som kvinde) skudt de mærkeligste motiver og intentioner i skoene - hvis man ikke bliver anset for at være komplet idiot.

Visse debattører fordrejer og misforstår i en grad, så jeg kan mistænke dem for, ikke at være helt hjemme i almindelig tekstforståelse - hvis det ikke simpelthen kan henføres under ond vilje, når der insinueres de mest unævnelige ting om modstanderne.

Én af de ting der undrer mig mest er, at det er gode, gamle, danske navne som Hans, Lars og Jens + en enkelt Blue, som Fører sig frem i modstanden imod en humanitær vinkel. Er det en tilfældighed, at netop disse navne skal forbindes med så grimme holdninger, og skal man bare tale dem efter munden og sige: ”Hyp lille Lotte”?.

Måske er det bare nogen, der ønsker at identificere sig med ’Jens Hansens Bondegård’ og ’lirum larum’ i en slags terrorisme, som det eneste formål.

Inger Sundsvald

Hov! Der må være noget der er forbigået min opmærksomhed, eller var der et indlæg, som blev slettet?

Sider