Læserbrev

Jeg vil være journalist men...

Måske er muslimer også bare personer, der også bekymrer sig for miljøet, skatter, velfærd og benzinpriser. Har medierne tænkt over det i deres ensidige fremstilling af os?

Måske er muslimer også bare personer, der også bekymrer sig for miljøet, skatter, velfærd og benzinpriser. Har medierne tænkt over det i deres ensidige fremstilling af os?

3. oktober 2008

Når indvandrerbanderne skyder på hinanden og affaldscontainerne står i brand, rykker journalisterne ud. Og Nørrebro er endnu engang centrum for en mediestorm, der omhandler indvandrere og kriminalitet.

Som nydansk muslim har jeg ofte følt en afmagt og frustration over for mediernes unuancerede dækning af etniske minoriteter og ukritiske gengivelse af politikkernes hetz mod os. Jeg savner nuance, jeg savner at kunne afspejle mig selv i mediebilledet.

De danske medier, politikere, eksperter og meningsdannere snakker om indvandrerne og deres efterkommere som aldrig før, men hvornår bliver vi hørt?

Der går ikke en dag uden at flere avisoverskrifter refererer til æresdrab, bandekriminalitet, skyderier og islamisme blandt nydanskere. De negative historier om nydanskere præger nyhedsavisernes forsider og tv-stationernes primetime sendetid.

Og politikerne kommenterer på det som bier om et stykke honning. Det har skabt en debat om, hvorvidt, der køres en hetz mod nydanskerne; og især muslimerne heriblandt. Den danske befolkning er ekstrem påvirkelig over for politikernes og mediernes hetz mod nydanskere og muslimer. Det skyldes, at den daglige kontakt mellem gammeldanskere og nydanskere er meget begrænset og kontakten derfor kun finder sted gennem diverse medier. En undersøgelse fra Gallup fra 2006 viste, at kun 2,9 pct. af den etnisk danske befolkning har daglig kontakt med muslimer, 6,2 procent har ugentlig kontakt, 6,7 pct. har månedlig kontakt, 24,5 pct. sjældent kontakt, og 60 pct. har aldrig kontakt til muslimer. Vi har alle som borgere i Danmark et ansvar for at ændre denne sørgelige tilstand.

Indsprøjtning

Som forhåbentligt kommende journalist vil jeg være med til at nuancere mediebilledet. Så de danske borgere, der ikke har daglig kontakt med muslimer og minoriteter kan få forskellige historier af nydanskere som medborgere i stedet for modborgere, som nogle, der også bekymrer sig for miljøet, skatter, velfærd og benzinpriser.

Jeg vil være journalist, fordi jeg gerne vil være med til at afdække samfundsproblemerne på en mere nuanceret måde, men jeg er bekymret for at hetzen fortsætter. Der er næsten ingen journalister med anden etnisk baggrund i Danmark. Jeg mener, at det er nødvendigt med en mangfoldig indsprøjtning til de forskellige redaktioner, da de som de ser ud i dag er alt for homogene. Mangfoldigheden vil skabe en større pluralisme blandt journalister, der så vil stille dækningen af indvandrerrelaterede emner i et mere kritisk lys.

Det er nødvendigt, at journalister og kommende journalister forholder sig kritisk til den pølsefabrik, som mediebranchen til tider er. Vi skal være med til at udvikle medierne ved at kræve den kritiske, dybdeborende og fair journalistik tilbage.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Asem EL-Ghiouane:

"Jeg vil være journalist, fordi jeg gerne vil være med til at afdække samfundsproblemerne på en mere nuanceret måde, men jeg er bekymret for at hetzen fortsætter."

Det er nok en sørgelig kendsgerning som vi må lære at se i øjnene. I øjeblikket er hetzen mod indvandrerne nemlig det, der først og fremmest holder hele vores politiske system kørende, og det kan på den baggrund være ualmindelig svært at se lys for enden af tunnelen.

Der er ingen grund til at antage at vores hysteriske ”udlændingedebat” stopper foreløbigt, nu hvor store dele af den såkaldte venstrefløj også er hoppet med på vognen.

Selv dagbladet Information er begyndt at trykke sensationsprægede og populistiske hetzkampagner vendt mod ”parallelsamfundet” i Vollsmose (sic).

Men det kan være at der trods alt er et spinkelt håb, hvis der kommer nogle flere idealistiske ressourcestærke unge mennesker som Asem EL-Ghiouane, Asmaa Abdol-Hamid med flere på banen, der forsøger at gøre op med majoritetens primitive og destruktive stigmatisering af de etniske mindretal.

Jeg vil ønske dig al muligt held og lykke, Asem EL-Ghiouane. Det får du brug for.

Michael Skaarup

Asem.

Jeg synes at det er fint at du ønsker at tage bladet fra munden, og ytre dig kritisk imod demagogerne på Christianborg og på de forskellige redaktioner.

Men du skal huske at være kritisk overfor dem, du føler for. Jeg tænker at gallup undersøgelsen kan bruges til at forholdet i integrationen imellem oprindelige danskere og nydanskere. Men den siger ikke noget om nydanskeres kontakt eller samvær med oprindelige danskere.

Jeg har kendskab til flere indvandrere i århus v og omegn, der ikke har nogen kontakt til danskere. Jeg ved ligeledes at det gælder for rigtig mange indvandrer. Venskaber og fællesskaber, holder sig tit indenfor sammen oprindelsesland, eller betonlandsby.

Integration går begge veje. Og jeg tror at den er lige dårlig på "begge sider".

"Jeg savner nuance, jeg savner at kunne afspejle mig selv i mediebilledet." (citat fra artiklen)
Kære unge journalistelev Asem EL-Ghiouane!
De første sætninger viser, at du har valgt en forkert løbebane. Jeg har haft 50-års jubilæum i branchen i år. Jeg er fra den tid, hvor journalistik var et spændende, men også trættende arbejde.
Min gamle redaktør Stobbe på Skjern Dagblad (han havde dengang samme alder som jeg har i dag) gav mig mange gode læresærtninger, som jeg bruger endnu - nu i mine dokumentarbøger. En af dem var denne:
"Journalisten skal fortælle, hvad der er sket, hvad der sker og hvad der vil ske i morgen". Hans beretning skal være så objektiv som mulig. Meninger om det, han beretter, skal han ikke have nogen mening om. Det skal han overlade til læseren og redaktøren."
Jeg erkender, at dette ikke er 'in' i dagens journa-stik. Men jeg håber, at Grundtvigs Højskoles journalistkursus hylder den samme frihed. Ellers har Grundtvig, Stobbe og jeg levet forgæves.
Min far sagde også mange bonmots: ""De første 40 år af sit liv gør man erfaringer. De resterende år skal man passe på ikke at blive en sur gammel støder over, at ingen gider høre på dem"
Du kan tage af disse viise ord, hvad du vil.
Good luck
Erik Haaest

Michael Skaarup:

"Jeg har kendskab til flere indvandrere i århus v og omegn, der ikke har nogen kontakt til danskere.”

Findes der saglige grunde til at man kan opfatte det som et samfundsmæssigt problem? Må man ikke selv om, hvem man ønsker at omgås i et samfund, der har den personlige frihed som en af de bærende værdier?

Er vi ikke alle meget kræsne og selektive i udvælgelsen af de personer vi ønsker at omgås? Mon bankdirektøren omgås andre mennesker, end personer der netop tilhører hans egen socialgruppe?

Hvorfor må indvandrere ikke have samme ret til selv at vælge, hvem de ønsker at omgås dem, på samme måde som danskerne?

Det forhold, at man selv har set noget med sine egne øjne, er desværre ikke garanti for at man har forstået noget som helst, Michael Skaarup. Man kan gå rundt om en bil i årevis, uden at man af den grund bliver mekaniker…

Den afsindige og hysteriske debat om "parallelsamfund” er jo netop det sidste nye påhit i den hetz mod udlændinge som Asem EL-Ghiouane omtaler og med god grund er dødtræt af.

Med udgangspunkt i dette meget tågede og udefinerbare begreb om "parallelsamfund” ønsker både Karen Jespersen og SF nu, at legaliserer diskrimination mod de etniske minoriteter på boligmarkedet…

Det ejendommelige er, at Danmark som det eneste land i verden insisterer på, at indvandrere skal integreres socialt og kulturelt i værtsalndet, som det kaldes, dvs. det er ikek tilstrækkeligt at arbejde, betale skat og overholde landets love.

Hvis noget lignende blev krævet i f.eks. USA, at de sorte og spaniolerne skulle blande sig med de hvide og tilegne sig deres kultur på godt og ondt, ville det amerikanske system, som vi jo ellers tilbeder og efterligner, øjeblikkeligt bryde sammen.

Danmark er dansk. USA er en blandet landhandel og har altid været det. Det er ikke sammenligneligt.

Og så er der ikke nogen journalistisk hetz. Journalister beskrive, hvad der sker, når det sker, og som Blue Leader ganske rigtigt gør opmærksom på, så er normalitet ikke en god historie.

Danmark er ikke bare dansk. Danmark var by og land indtil for ca. 100 år siden, og det afspejlede sig i den administrative opdeling, der først blev ensartet med sidste kommunalreform, i 1970.
Den største integrationsindsats, det danske samfund derfor har præsteret, var de mange tilflyttere fra by til land, som industriens fremgang og landbrugets mekanisering førte til fra sidst i 1800-tallet til ca. midt i 1900-tallet.

Så aflæg studiebesøg i Berlin Kreuzberg og se, hvordan det går, når tyrkere m.fl. ikke ustandselig presses til integration, tvinges til selvransagelse og knægtes til underdanighed - subkultur, jo, men subkultur med en efter danske forhold slående selvfølelse. Alle har det bedre sådan.

Du er åbenbart temmelig uvidende om den afgrund, der adskilte land- og by-befolkningen i en tid, hvor transportsystemet stadig for en stor del var på gåben eller til hest, og hvor hårdt, fysisk arbejde ikke efterlod tid til ret megen anden aktivitet.

Jens,

Berlin er et skrækscenarie på, hvordan et parallelsamfund udvikler sig.

Peter,

Din sammenligning er klaphatagtig og latterlig. Der er væsensforskellighed på bonderøve fra jylland, der bare skulle en tur i skole, og en muslimsk indvandring fra den tredje verden.

Dorte Sørensen

Det kunne være, at vi skulle lave nogle fodboldskoler for voksne i Danmark ligesom flere dansker har været ned i eks. Jugoslavien og lave for at få folk forenede igen.
Flere undersøgelser viser at kontakt og personlig kendskab er den bedste mulighed til en god integration Men desværre er jeg ofte i tvivl om politikkerne mv. virkelig mener integration og ikke assimilation.

Hel og lykke Asem EL-Ghiouane med din uddannelse og dit flotte mål med den

Kim Vibe:

"Danmark er dansk."

Og det så det synger i neglerødderne!

Den selvgode danske provisialisme er efter karikaturkrisen berømt og berygtet over den ganske verden.

Nogen burde frelse danskerne fra sig selv...

Du kan jo bare rejse, Per.

Både Nordkorea og Cuba vil formentligt tage imod dig med åbne arme. Måske Iran også var et forsøg værd.

PeterH.

Du har et helt fortegnet billede af de problemer, den muslimske indvandring giver.

Der er ingen sammenligning. Bonderøvene var kristne danskere. Det gør hele forskellen.

Der var ingen integrationsindsats. Det kom af sig selv. Det hedder udvikling. Alle industrialiserede lande har været igennem det uden nævneværdige problemer. Det samme kan man ikke sige om det nuværende problem.

Peter Rasmussen

Møder på arbejde. Holder døren for en rengøringsassistent med muslimsk tørklæde, som smilende siger tak, idet hun passerer med sin vogn med spande og klude. Går ind på kontoret. Siger "God morgen!" til Tan fra Vietnam og Houshang fra Iran. De kigger op og smiler, og så udveksler vi ellers de sædvanlige jokes og kommentarer til verdenssituationen. Der er fælles morgenmad klokken ni. Houshang kommer også. Det er ganske vist midt i ramadanen; men han vil squ da ikke glip af fredagsbasserne. "Hvor fanden er min mobilos", spørger Henrik på et tidspunkt. "Jeg lagde den lige her på bordet!". Efter et stykke tid hiver Houshang Henriks mobiltelefon op af lommen og siger med et skælmsk glimt i øjet: "Det er squ da den kriminelle invandrer, som har hugget den, mand!" Fælles latterbrøl. Tilbage til arbejdet. Senere er der fremvisning af en kollegas nyfødte. Tillykke og skål i bajer eller sodavand, hvis man hellere vil have det. Fyraften. Fatima ringer. Om hendes datter, Salima, må komme over og lege med Mia? Ja, selvølgelig. Fatima kommer over med Salima. Kaffe? Ja tak, og så sidder vi og hygger os en stund med fatima, som iøvrigt beholder sit tørklæde på indendøre. HVAD FANDEN ER PROBLEMET?

Hans Jørgen Lassen

"Det startede med at den éne mand, Muhammad (saaws) fik overbragt en guddommelig åbenbaring. De første muslimer konverterede pga. Muhammad (saaws)'s troværdighed og sandfærdighed, for han ville jo aldrig lyve om sådan noget. Derfor kaldes profeten (saaws) og Al-Amin (Den Troværdige). Andre muslimer konverterede pga. profeten (saaws)'s rene mannerer. Derfor kaldes han også "Tahir Al-Akhlaq" (den med de rene mannerer)."

Mamma mia! Tænk, at en mand kan få sig selv til at skrive sådan en gang sludder. Han har oplagt evnerne til at blive journalist; han er ligefrem et naturtalent.

Jens - hvis Kreuzberg er et så godt sted at være...hvorfor topper bydelen så Berlins Kriminalitätsatlas som bydelen med - langt - de fleste røveriske overfald?

Jeg ved ikke, om der er "godt" at være, der er heller ikke ligefrem blevet kønnere, efter at tyrkerne har overtaget. Pointen er, at den ulidelige, pinagtige og åbenbart ustoppelige diskussion om Dem og Os i det mindste ikke kværner uophørligt som i Danmark, således at der er mulighed for at drøfte andre ting: hele den forpestede, populistiske, åndssvage såkaldte "debat", der plager Danmark og kulminerede i det vanvittige tegninger, som hele verden har fordømt eller ryster på hovedet af, eksisterer ikke - til fordel for en konstruktiv og perspektivåbnende atmosfære.

Nej, Kim Vibe, det gjorde ingen forskel, at folk var kristne fremfor muslimer, og det førte til stærke spændinger i byerne. Derudover førte det til rigtig meget kirkebyggeri, samt etableringen af instanser til varetagelse af de sociale problemer af en helt anden karakter, de mange nye fattige borgere førte til.

En gang imellem er det fantastisk hvad man skal lægge øjne - og/eller ører -til. Nu fremstår Berlin ligefrem som et eksempel på hvordan tingene skal gøres.

Det er bare synd, at nogen har glemt at fortælle socialdemokraten Heinz Buschkowsky, Bezirksbürgermeister i det meget indvandrertætte Neukölln, hvor godt det går i hans bydel:

http://www.tagesspiegel.de/berlin/;art270,2054352

Heller ikke det liberale Stern synes det går så godt, som det påstås her:

http://www.stern.de/politik/deutschland/zwischenruf/:Zwischenruf-Die-Bom...

Som sædvanlig afspores debatten øjeblikkeligt af parolerne om danskernes overlegne gen-pool og kultur, som ingen fra verdens fattige lande jo har en chance for at måle sig med. Tror I virkelig seriøst på at danskerne er så meget bedre end alle andre? Det minder jo om en tankegang man havde lidt syd for Danmark for nogle år siden …

I stedet for at se indvandringen som en berigelse af den danske kultur (og gen-pool), møder vi indvandrere med mistænksomhed og fordomme.

Vores regering, som taler om ytringsfrihed og demokrati, affejer kritik fra EU om vores racistiske indvandringspolitik med en retorik der er enhver bananrepublik værdig – ”der er ikke noget at komme efter, det er et internt anliggende ingen andre skal blande sig i”. Og flertallet æder det tilsyneladende råt.

Jo – vi er i sandhed noget for os selv!

PeterH,

Det er jo den absurdeste påstand i mands minde.

Selvfølgelig blev der bygget om i København. Selvfølgelig kom der nye sociale instanser. Det hedder udvikling. Det har intet med hverken integration eller asssimilation at gøre.

Og de problemer det medførte har en helt anderledes karakter. Der var måske et mindre kultursammenstød, men der var ikke noget religiøst eller etnisk sammenstød. Og kulturen var heller ikke ligefrem voldsomt fremmed.

Løgnehistorien om Integrationen af jyderne er nok en af de mest kvalme venstrefløjsløgne i dette årti. En fed løgn der er vokset ud af den politisk korrekte tilbedelse af det multikulturelle samfund.

En hån mod selvstændigt tænkende mennesker.

Hans Jørgen Lassen

Strøm skriver:

"en berigelse af den danske kultur "

Tænker du her på fænomener så som æresdrab eller kvindeundertrykkelse i almindelighed?

Hvori består denne berigelse?

Det fremmeste eksempel på heldig integration er selvfølgelig statsminister Anders Fogh Rasmussen. Han har jo ikke lagt skjul på, hvor besværlig processen var for ham.
Netop derfor er det vigtigt at lægge al den skrigen og skrålen, vi har hørt på de sidste 40 år, på hylden og pragmatisk tage tilstrækkelige og seriøse skridt til udviklingen af et ægte inkluderende samfund. Det vil være noget helt nyt - her i landet, hvor jordemødrene mener, at en rigtig kvinde viser sit værd ved at føde i (helt unødvendig) smerte.

J. Haarlev

Ja - hele verden fordømte tegningerne, idet verdens leder George W. Bush undlod at komme sin gode ven og våbenfælle Fogh Rasmussen til hjælp selv under ambassade-afbrændingerne; skønt verdenslederen bruger og brugte enhver given lejlighed til at sige "terror" og "frihed" var hans mund totalt lukket i denne sag.

Neuköllns borgmester siger, at det går dårligt med integrationen blandt arabere og tyskere - ikke så meget andre grupper - og at et Theo van Gogh-mord ikke kan udelukkes. Meget teoretisk og hypotetisk. Nej, det går ikke specielt godt, men atmosfæren er ikke så forpestet som i Foghs og Pia Kjærsgaards Ny Danmark.

Jens,

Den eneste grund til, at tyskerne ikke har taget fat om problemerne, er deres berøringsangst grundet historien.

Det skal nok komme. Og de plejer jo at gå til den, når det først sker.

Kim Vibe: Ja, det viste kolonialiseringen jo med al ønskelig tydelighed.

Hans Jørgen Lassen: mig bekendt er kvindeundertrykkelse (eller undertrykkelse af andre grupper i samfundet, fx indvandrere) ikke et ukendt begreb i vesten.

Kim Vibe: Prøv at læse Peter Tygesens bog "Congo - formoder jeg". Den er et glimrende eksempel på hvordan vesten, også i nyere tid, opfører sig ude i verden.

Michael Skaarup

Per Thomsen

Jeg skriver at integrationen står lige dårlig til,"på begge sider"
Folk skal da selv have lov til at bestemme hvem de vil socialisere sig med.
Men jeg ser det stadig som en fordel( succesparamenter), jo mere integrationen og samværdet imellem nye og gamle danskere.

Min kritik af asem's brug af den ensidige gallup undersøgelse, er for et slå fast, at det nødvendig at nuancere sin viden, for at kunne nuancere debatten, hvilket kan skriver han vil.

Jeg synes at han brokker sig over alle de samme ting, som alle andre gør. Han forsøger bare at sige, at hans udgangspunkt er anderledes end det normale, fordi han født muslim. Og det er noget pis.....

Det er fint at være kritisk over for Fjogh og ikke mindst Pia K og drengene i DF, men hvis kritikken ikke så vender sig imod, div selvbestaltet garageimamer fra hans egen kulturkreds, så er kritikken tom tåge snak på line med typer som Kim Vibe.

Kim -

Det burde den ellers. Jeg vil anbefale Marx´ "On The Jewish Question" - om ikke andet så for at dunke nogle af af de mere slappe venstreorienterede oveni hovedet. Her blver det tydeligt, hvor meget nogle har holdt brandudsalg over almindelige, venstreorienterede principper.

Hans Jørgen Lassen

"Zur Judenfrage" er ikke specielt kommunistisk.

Værkets anliggende er, at en betingelse for en egentlig frigørelse er, at jøder holder op med krampagtigt at definere sig som først og fremmest jøder. (Marx var selv af afstamning jøde.)

Og den pointe kunne generaliseres. Hvis muslimer nu holdt op med at definere sig fastfrossent og rigidt som muslimer, så var der måske håb om, at de kunne frigøre sig, blive frie mennesker i et frit (om end kapitalistisk) samfund.

Der er ingen tvivl om, at vor helt i denne sammenhæng først og fremmest definerer sig selv som muslim. Hvilket fremgår af en af henvisningerne ovenfor.

Michael Skaarup, Århus:

"Jeg skriver at integrationen står lige dårlig til,"på begge sider. Folk skal da selv have lov til at bestemme hvem de vil socialisere sig med.
Men jeg ser det stadig som en fordel( succesparamenter), jo mere integrationen og samværdet imellem nye og gamle danskere"

Du elsker tilsyneladende at tale om integration, Michael. Derfor ville det være rart, hvis du vil være så venlig at forklare os hvad det egentlig er du taler om, når du taler om integration?

”Integration” er jo i virkeligheden et af højrefløjens buzzwords ligesom ”ghetto”, parallelsamfund” og alle de andre slagord, som kan betyde hvad som helst, og som man derfor altid risikofrit kan smide i hovedet på indvandrerne.

Hvad betyder integration i virkeligheden, Michael?

Sider