Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
21. november 2008

Grønnere end grøn

Jørn Bredal-Jørgensen, Dyssegård

Jeg synes, det var unødvendig sårende at Information i tirsdags satte spørgsmålstegn ved Anders Foghs grønne profil på jeres forside: Alle - og her tør jeg godt inkludere det meste af Europa - ved, at Fogh er meget grøn på det grønne område.

Guantànamo-fanger: Nu må S altså beslutte sig

Gitte Lillelund Bech, MF (V), formand for Det Udenrigspolitiske Nævn

Socialdemokraterne har tilsyneladende hele tre forskellige holdninger til, om Danmark skal rydde op efter det amerikanske Guantànamo-rod. Udenrigsordfører Mogens Lykketoft har tidligere på året udtalt til Politiken, at Danmark bør give tidligere Guantànamofanger asyl.

Modsat er Udviklingsordfører Ole Hækkerup citeret i fredags for, at det ville være et forkert signal at sende til amerikanerne. Og for at gøre forvirringen total er integrationsordfører Henrik Dam Kristensen citeret i fredags i Information for at sige, at hvis Obama ønsker det, "så må vi se på det".

Hvad mener de mon egentlig hos Socialdemokraterne?

Hos Venstre og regeringen er linjen klar. Vi har hele tiden arbejdet aktivt for den lukning, som kommende præsident Barack Obama planlægger, så det støtter vi fuldt op om.

Men det må samtidig være klart, at det er det amerikanske samfund, der i sin tid valgte at oprette basen, så det må også være dem, der står med ansvaret for at få huset de fanger, de nu ikke længere vurderer som farlige. Det problem må de selv løse - det kan ikke være Danmark, der skal redde kastanierne ud af ilden. Eller hvad mener I, Socialdemokrater?

Christiania

Per Harry Hansen, Horsens

"Brugsretten står bøjet i neon" er Informations overskrift 18. november.

Det anklagende Christiania sagfører citeres for følgende: "At Christiania som lægfolk dengang stolede på staten, skal vel ikke komme dem til skade i dag?"

Nej, det, der skader Christianias i dag, er mildt sagt ikke deres tillid til staten. I tillid til staten kunne de bare forlængst have taget imod i både pose og sæk - men en sag ville de have. Det, der virkelig skader deres sag, er deres adfærd.

Senest i forbindelse med en 'fredelig demonstration' for Christianias bevarelse. Den fredelige demonstration blev desværre (?) ødelagt af diverse udefra tilstrømmende iført hætter og vistnok sågar gasmasker - just in case. Disse tilløbende udøvede med dræbende rutine en hel del hærværk. Det havde politiet faktisk noget imod, men når politiet kom for tæt på, søgte varylerne sikkerhed på Christiania! Og de fik det! De fik ikke bank. De blev ikke civilt anholdt.

Hvem kan have sympati for en sådan adfærd - som, mener jeg at have forstået, er typisk for Christiania?

Ingen kan lære af os

Inge Henningsen, Frederiksberg

Helge Sander er imponeret af den brasilianske satsning på biobrændsel, som han mener Danmark kan lære noget af (Inf. 20. november). Ja, for efter syv år med VK-regeringen er der i hvert fald ingen der kan lære noget af Danmark, når det gælder vedvarende energi.

Bedste EU-regnskab nogensinde

Kristian Schmidt, vicekabinetschef for EU-Kommissionens næstformand Siim Kallas

Tobias Clausen (TC) har skrålæst årsrapporten fra EU's Revisionsret, og giver i Information (18. november) "dumpekarakter til EU-regnskab".

Rapporten er svært stof, som TC desværre fejlfortolker. TC fokuserer på de såkaldte struktur- og samhørigshedsfonde, hvor han ekstrapolerer til at sprede mistanke om "bedrag og spild af EU-borgernes penge".

Den mistanke er der absolut intet belæg for, og skyldes hans sammenblanding af 'bedrag', 'fejl', og 'splid'.

'Bedrag' fører til retsforfølgelse, og sådanne sager er fåtallige, og her er EU-midlerne mindst lige så godt beskyttet som de nationale.

'Fejl' skyldes især komplekse regler, som ansøgerne misforstår, eller som medlemslandene ikke kontrollerer tilstrækkeligt. En typisk fejl kan f.eks. være et hospitalsbyggeri uden et korrekt gennemført offentligt udbud efter EU-reglerne. Sådanne fejl skal rettes, men det jo ikke det samme som, at hospitalet ikke kommer borgerne til gode, eller at pengene er 'spildt'.

Kommissionen overvåger medlemslandenes administration af midlerne, og standser eller tilbagekræver midler, hvor der begås for mange fejl. På dette punkt anerkender Revisionsretten, at vi år efter år gør det bedre og bedre.

Retten vil imidlertid først give endelig grønt lys, når EU's fejlprocent er nået under to pct. Det er skrappe krav, også efter danske normer, og så langt er vi altså ikke nået endnu på alle budgetområder. Men TC kan ikke give EU-regnskabet 'dumpekarakter', og da slet ikke eftersom EU i år fik sin hidtil bedste revisionsrapport i 14 år.

Opbakning fra SF

Martin Ågerup, Direktør, CEPOS

Folketingsmedlem for SF, Jesper Petersen, anerkender i sit indlæg 15. november, at det er via almindelige administrative procedurer og på basis af den eksisterende lovgivning på området, at CEPOS er blevet anerkendt som forskningsbaseret almennyttig forening. Alligevel fastholder han, at der er tale om 'politisk nepotisme', hvilket er lidt svært at forstå. Lad mig derfor skære ud i pap: Det er ikke regeringen, men Skats embedsmænd, som i overensstemmelse med princippet om magtens tredeling administrerer ligningslovens bestemmelser vedr. skattefradrag for bidrag til almennyttige foreninger. En stor del af lovgrundlaget går 20 år eller mere tilbage i tiden. De ændringer i lovgrundlaget, som er gennemført under denne regering, blev typisk gennemført med opbakning fra et bredt flertal, heriblandt SF.

Her slutter debatten mellem CEPOS og Jesper Petersen, SF, for denne gang

Salut for en leder

Bjarne Segefjord, Øland

Gør kanonerne på Kronborg klar til salut for David Rehlings bagsideleder onsdag den 19. november. Skulle Birthe Rønn Hornbech overse en oplagt chance for at smutte ned af ministertaburetten, leveres den her. Og skulle statsministeren i sit lønkammer vredes på sig selv over den dag, han udnævnte sin nye integrationsminister, så er her grunden til hans ruelse.

Og skulle Karen Jespersen tage konsekvensen af sin politiske rutsjetur, meldte hun sig øjeblikkeligt ind i Dansk Folkeparti. Der har hun befundet sig en rum tid.

En fin lille tretrinsraket om hovedløs politik. Og lad gerne kanonererne med krudtrøg skrive sætningen 'Længe leve den højt begavede tåbelighed!'

Læs lederen. Klip den ud. Og glem den aldrig!

Bland Dem venligst udenom

Anders Bircow, entertainer

Jeg er ikke (og har aldrig været) dansk frontfigur for det pyramidelignende amerikanske firma Amway, som Christian Askov skriver mandag den 17. november. Og Amway har ikke mere pyramidelighed end alle andre 'almindelige' firmaer - tværtimod.

Desuden skriver hr. Askov tilsyneladende i uvidenhed om de faktiske tal vedr. mit hus og mit hussalg - inkl. omkostningerne jeg har haft til restaurering. Jeg vil ikke gå i detaljer med det, for i bund og grund: Koncentrer Dem om Deres eget liv og egne forhold. Jeg har rigeligt at gøre med at rette ukorrektheder fra journalister.

Tillykke til Højesteret

Finn Schousboe, Jægerspris

Såkaldte administrative, ikke-juridiske varetægtsfængslinger, Guantànamoagtige interneringer eller udvisninger - uden juridiske dommeres medvirken, uden fremlæggelse af beviser og i modstrid med alment anerkendte menneskerettigheder - kan åbenbart passere i byretten og landsretten.

Men når sagen når frem til højesteret, så bliver der sagt stop!

Højesteret holder de juridiske, humanistiske og menneskeretsmæssige holdninger i hævd.

Dommerne i højesteret er endnu ikke - som i USA - politisk udpegede.

Tak, højesteret.

Håber, at I læser dette - og føler en vigtig folkelig opbakning.

At pynte sig med lånte fjer

Nis Rasmussen, Hundested

Energiordfører for Venstre, Lars Christian Lilleholt, udtaler triumferende om oppositionen: "Fogh har iklædt sig den grønne førertrøje - og det er klart, at det må gå dem på."

Jeg synes, det er snyd sådan at iklæde sig førertrøjen på forhånd. Mig bekendt får man først førertrøjen, når man har præsteret noget og vundet en etape eller i det mindste en bjergspurt eller to. Som de fleste ved, har Fogh siden 2001 ikke bestilt andet end at cykle baglæns, når det gælder miljøet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu