Læsetid: 2 min.

En politisk studehandel af værste skuffe

De kommuner, hvor ledigheden stiger mere end gennemsnittet, står til en gevaldig ekstraregning som følge kommunaliseringen af jobcentrene
Debat
22. november 2008

Regeringens ansvarsløse arbejdsmarkedspolitik nåede nye højder, da de sidste uge indgik en aftale med DF og Liberal Alliance om at kommunalisere den statslige del af jobcentrene. Jeg mener, der er tale om en koldt kalkuleret studehandel.

Kommunerne er glade. Aftalen betyder nemlig på kort sigt større omsætning - flere penge i kassen, flere opgaver. Men det kan vise sig at blive rigtig, rigtig dyrt for borgerne. For hvad sker der mon, hvis man er så uheldig at bo i en kommune, hvor ledigheden bliver højere end landsgennemsnittet, når der uddeles bloktilskud fra staten? Ja, så skal kommunen selv dække resten af finansieringen, når bloktilskuddet er brugt op. Og så er det ældreplejen eller børnepasningen, der står for skud. Eller måske vil det være de ledige, som bliver sorteper, når kommunen skal have husholdningsregnskabet til at gå op. Kønt bliver det ikke.

Begrænset mobilitet

Ifølge LO's beregninger står de kommuner, hvor ledigheden stiger mere end gennemsnittet, til en gevaldig ekstraregning som følge af aftalen. Beregningerne tager afsæt i, at kommunerne overtager finansieringen af de ledige efter fire uger, som det er tilfældet med sygedagpenge. Silkeborg vil få en ekstraregning på 27 millioner kroner, Jammerbugt kommune en ekstraregning på 22 millioner kroner, Herning 21 millioner kroner og Vejle 20 millioner kroner, hvis ledigheden stiger til det dobbelte af, hvad den er i dag, altså en stigning fra 43.000 ledige i dag til 86.000.

I LO frygter vi, at aftalen kan føre til en højere strukturel ledighed, fordi den uvægerligt vil føre til begrænset mobilitet på tværs af kommunegrænser. Med denne aftale fjernes kommunernes incitament til at arbejde på tværs. Nu får kommunerne nemlig en økonomisk interesse i at reservere ledige job til deres egne ledige i stedet for at finde den bedst kvalificerede til det enkelte job. Og netop høj mobilitet og fleksibilitet er nøgler til at forstå, hvorfor vi i Danmark har haft høj vækst og lav ledighed, mens andre lande slet ikke har kunnet holde trit.

91 fyrstendømmer

Konsekvenserne af aftalen peger stik imod regeringens hidtidige ønsker om at skaffe mere arbejdskraft. I stedet for at have en national beskæftigelsespolitik, hvor der kan tages hensyn til både lokale og regionale udfordringer på tværs, får vi nu 91 små beskæftigelsespolitiske fyrstendømmer, hvor hver vil holde på sit.

Aftalen er også bekymrende, bl.a. fordi kommunerne endnu ikke har bevist at de kan løfte den beskæftigelsespolitiske opgave, de allerede har i dag. Hverken for de forsikrede eller dem uden for en A-kasse. Det er beskæftigelsesministeren fuldt ud klar over, men "det er en rent politisk aftale", som Claus Hjort Frederiksen formulerer det, og det er intet mindre end en katastrofe.

Der er tale om en politisk studehandel af værste skuffe. Kommunerne skal med en stram, statslig styring klare finansieringen af de ledige ud fra en økonomisk model, som ingen kan fremlægge endnu. Hvordan tør kommunerne sige 'ja tak' til en sådan aftale. En aftale om at de overtager både opgave og finansiering - uden at vide præcis, hvordan finansieringen kommer til at se ud. Ren politik? Nej, ren poker!

Lizette Risgaard er næstformand i LO

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Nu er det heldigvis sådan at hvis man er højt-uddannet arbejdsløs (som jeg er) skal man udliciteres til private aktører - også efter 1.08. 2009?

René Mouritsen

Jeg har heller ikke meget til års for job centrene efter jeg blev arbejdsløs i starten af finanskrisen har jeg også set med egne øjne hvor dårligt de fungerer i et land hvor man skal leve af sin viden...

Jeg hører gang på gang ordene erhverslivet skriger på højt uddannet arbejdskræft og har defor selv flere lange uddannelser bag mig, men går stadig og er arbejdsløs og job centre kan ikke hjælpe højt uddannet folk, de har ganske enkelt ingen kontakter til de virksomheder som lever af at lave it og elektronik!!

Mit råd ti job centrene er: hjælp nogle af alle de højt uddannet arbejdsløse til at blive selvstændinge frem for at rådgive eller tvinge dem ud i jobs som ikke lige frem hjælper danmark med at overleve som en viden samfund.

f.eks. lav nogle afdelinger "arbejdsløse iværksætter" hvor "ildsjæle" har muligeden for at møde andre som også gerne vil hjælpe sig selv ud af arbejdsløshed og hvem ved måske finden de vejen sammen :-)....