Læsetid: 5 min.

Verdens første internetpræsident

Det er ikke kun i valgkampen, Barack Obama flittigt har brugt internettet som sit måske stærkeste våben. Hans ambitioner er at skabe en regering baseret på forandring, åbenhed og dialog ved hjælp af internettet
E-mails og sms-er bliver efter en vellykket valgkampagne en integreret del af Det Hvide Hus- arbejde. Barack Obama fortsætter strategien fra valgkampen, hvor han koblede onlinestøtte med offline-aktivisme.

E-mails og sms-er bliver efter en vellykket valgkampagne en integreret del af Det Hvide Hus- arbejde. Barack Obama fortsætter strategien fra valgkampen, hvor han koblede onlinestøtte med offline-aktivisme.

John Moore

21. november 2008

Barack Obama har ført den største, dyreste og teknologisk mest avancerede valgkamp nogensinde. Forventningerne til ham som præsident er tårnhøje fra alle sider, også når det gælder brugen af ny teknologi i Det Hvide Hus. Her er forhåbningen, at Barack Obama vil inddrage internettet og anden teknologi til at skabe den mest nytænkende, åbne og dialogsøgende administration i amerikansk historie.

En ny analyse fra Pew Internet viser, at internettet i valgkampen 2008 for alvor er blevet en integreret del i amerikanernes medieforbrug. En tredjedel af amerikanerne nævner internettet som en af deres foretrukne nyhedskilder i forbindelse med valget, mod kun 10 pct. ved valget i 2004. Det gælder især for de 18-29 årige, hvor halvdelen ser internettet som en primær nyhedskilde, ligesom flere demokrater end republikanere foretrækker at bruge internettet.

I valgkampen fungerede hjemmesiden barackobama.com som rygraden i Barack Obamas kampagne. Via hjemmesiden blev der organiseret mere end 35.000 lokale støttegrupper, afholdt 200.000 events og foretaget flere millioner telefonopkald til vælgere i svingstaterne. Kampagnen har dagligt kommunikeret med mere end 10 millioner tilhængere via e-mail, hvoraf over tre millioner har doneret penge til hans kampagne. Kampagnen har ligeledes jævnligt sendt sms'er til over tre millioner amerikanere. Spørgsmålet er, hvordan Barack Obama vil overføre denne historiske digitale succes til Det Hvide Hus?

Forandring

Obama har allerede taget det første skridt i retningen af at blive den første internetpræsident. Få dage efter valgsejren har han oprettet hjemmesiden www.change.gov, hvor man kan følge det arbejde, der er igangsat for at skabe en god overgang fra kandidat til præsident. Her opfordrer han folk til at indsende deres politiske visioner eller deres personlige historie fra valgkampen, ligesom han tilskynder folk til at hjælpe ofrene for de voldsomme brande i Californien. Under overskriften "America Serves" opfordrer Obama alle amerikanere fra skolebørn til pensionister til melde sig til at lave frivilligt, samfundstjenesteligt arbejde for den nye Obama-regering.

Med disse opfordringer fortsætter Barack Obama strategien fra valgkampen, hvor han koblede onlinestøtte med offline-aktivisme. Han viste de frivillige stor tillid ved at gøre det muligt for dem at organisere sig selv via barackobama.com. Det betød, at de ikke længere blot var tilhængere, men deltagere i kampagnen. Man kunne således blive sin egen kampagnechef ved at oprette events samt downloade telefonnumre og adresser på vælgere, der skulle kontaktes i svingstaterne.

På change.gov er det muligt at søge et af de mange ledige job i den kommende Obamaregering, og man kan se videoklip med Obama, der taler til nationen. Der mangler dog fortsat mulighed for at kunne kommentere på bloggen eller på anden måde komme i åben dialog med præsidenten. Det tyder på, at change.gov stadig er under udvikling - og at det ikke er muligt at overføre kampagneredskaberne direkte til overgangen til Det Hvide Hus.

Åbenhed

Barack Obama lægger op til en ny og hidtil uset form for åbenhed.

Han vil gøre flere af statens informationer tilgængelige på internettet, så folk har mulighed for at følge med og kommentere på lovgivning undervejs processen. Målet er at involvere borgerne i selve regeringsførelsen ved at:

-Etablere pilotprojekter, der skal inddrage befolkningens ekspertise for at sikre et bedre vidensgrundlag for regeringens arbejde:

-Løfte sløret for Washingtons hemmeligheder ved at lave en hjemmeside med en Google-lignende søgefunktion og andre internetværktøjer, der gør det nemmere for borgerne at følge regeringens arbejde.

-Give amerikanerne mulighed for at læse og kommentere kommende lovforslag online i fem dage.

Hvad angår borgernes adgang til internettet, har Obama et mål om, at bredbåndsnet bliver en selvfølgelighed for alle amerikanere, ligesom telefonnettet og elektricitet er det i dag. Samtidig vil han sikre, at internettet ikke kommer i hænderne på nogle få udbydere, men forbliver åbent.

Dialog

Obama vil "bringe regeringen ind i det 21. århundrede" ved at udnævne den første teknologichef i Det Hvide Hus. Hans opgave bliver at sikre, at brugen af ny teknologi tænkes ind i samtlige beslutninger, og at dialogen mellem Det Hvide Hus og borgerne forbedres. Teknologichefen skal også sørge for, at kommunikationen mellem politi, brandvæsen og redningspersonale fungerer optimalt, så mangelfuld borgerinformation som under Hurricane Katrina i 2005 undgås for fremtiden.

Obamas kampagne har været drevet frem af en lokalt forankret græsrodsbevægelse. Det Hvide Hus er centralistisk og hierarkisk styret oppefra og ned, så hvordan kan Obama holde græsrødderne til ilden, indtil der igen for alvor er brug for dem i valgkampen? På barackobama.com lover kampagnen, at der fortsat vil være liv i hjemmesiden, og at valgkampen kun var begyndelsen. Barack Obama vil altså fortsat bruge de lange lister med e-mails og mobiltelefonnumre, de fik opbygget gennem valgkampens 21 måneder. Lovgivningen forbyder Obama at anvende listerne i sit præsidentembede. Løsningen kan derfor blive, at der oprettes en støttegruppe, der kunne have titlen 'Obamas venner', som varetager barackobama.com samt de værdifulde e-mail- og mobiltelefonlister. Listerne kan f.eks. bringes i spil til at lægge folkeligt pres på Kongressens medlemmer for at få Obamas mærkesager igennem eller til at bekæmpe stærke lobbyistgrupper.

Udfordring

En af de største udfordringer for Barack Obamas mission om at anvende ny teknologi i sit præsidentembede, bliver at skabe den samme begejstring for sin skattereform eller sin jobplan, som han skabte i valgkampen. En anden udfordring er, at han skal gå fra at føre valgkamp for halvdelen af befolkningen til at være en præsident, der kommunikerer med hele folket. For det tredje består udfordringen i, at de samme teknologiske værktøjer, som har bragt ham sejren, kan bruges til at bekæmpe ham fra republikanernes side. Det er derfor ikke uden risici, at han vil skabe en regering baseret på forandring, åbenhed og dialog.

I en e-mail til sine 10 millioner tilhængere, sendt lige før Barack Obama holdt sin sejrstale i Chigaco, skriver han: "Vi har en del arbejde, der skal gøres for at få vores land tilbage på sporet, og jeg vender tilbage snart om det videre forløb."

Så imens hele verden venter i spænding på, hvad Barack Obama byder på som præsident, afventer hans tilhængere den næste e-mail eller sms med nyt om, hvordan de fortsat kan gøre nytte.

Astrid Haug, pressechef og cand.mag. i Medievidenskab, har arbejdet i John Kerrys kampagne 2004 og fulgt Barack Obamas kampagne 2008

Læs også kronikken på side 16 om 'Generobring af det offentlige rum'

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Obama er desværre en del af etablerede magt i USA, hans poster er gået til CFR og Israel shills, mens han bræger abstrakte ideer om 'forandring'. Og nu går udenrigsposten til korporationers darling, Hillary Clinton.