Holdninger eller kundskab

Center for Seksualitetsforsknings konference om prostitution var ikke en konference, hvor der skulle udveksles politiske holdninger.

Center for Seksualitetsforsknings konference om prostitution var ikke en konference, hvor der skulle udveksles politiske holdninger.

6. december 2008

SF's ligestillingsordfører Pernille Vigsø Bagge mener i et læserbrev i Information (1. dec), at Center for Seksualitetsforsknings konference om prostitution d. 1-2. december er "en ren propagandakonference i videnskabelige fåreklæder". Jeg har via Kristeligt Dagblad forstået, at hun mener, hun selv skulle have været inviteret som oplægsholder sammen med Mette Frederiksen og Reden.

Det er rigtigt, at de ikke blev bedt om oplæg. Grunden er den ganske enkle, at vi ikke har afholdt en konference, hvor man skulle udveksle politiske holdninger. Konferencens formål har været at afprøve, om kriminaliseringstilhængernes argumenter er holdbare i lyset af viden og kundskaber, samt at drøfte andre muligheder end kriminalisering.

Derfor har vi kun bedt folk med ekspertkendskab til disse emner om at holde forelæsninger og oplæg. Det er vigtigt, at politiske beslutninger træffes på et så kvalificeret grundlag som muligt; og her har forskningsinstitutioner en forpligtelse.

Uoplyst stempling

Efter afholdelsen af konferencen kan vi konkludere, at en lang række af kriminaliseringstilhængernes argumenter ikke holder for en ekspertkyndig analyse.

Det er ikke rigtigt, at man er nødt til gå ind for kriminalisering, hvis man ønsker at fremme ligestilling mellem kønnene og modvirke kvindeundertrykkelse. Der er ikke sagligt begrundet, at den danske diskussion centrerer om den svenske kriminaliseringsmodel og ikke i lige grad forholder sig til de anderledes modeller, man har indført i f.eks. Tyskland, Holland, Belgien, Spanien, England og New Zealand. Der er intet belæg for påstanden om, at alle eller flertallet af prostituerede i Danmark er ofre eller syge. Det er ikke korrekt, at international ret i FN eller EU kræver, at Danmark indfører kriminalisering. Det er ikke rigtigt, at flertallet af immigrerede sexarbejdere er ofre for 'kvindehandel', tværtimod er de handlende snarere end handlede.

Det er interessant, at Pernille Vigsø Bagge er i stand til at stemple en ekspert-konference som propaganda, før den overhovedet var begyndt. Det tyder på nogle særlige evner, først og fremmest en udpræget modvilje mod at lytte til viden og lade sig oplyse.

Men politik er ikke troværdig, hvis den bygger på uoplysthed.

Man kan håbe, at andre politikere fra andre partier har en anden holdning, der også er parat til at lade sig efterprøve ud fra saglige kundskaber.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Per Thomsen

"Men politik er ikke troværdig, hvis den bygger på uoplysthed.Man kan håbe, at andre politikere fra andre partier har en anden holdning, der også er parat til at lade sig efterprøve ud fra saglige kundskaber."

Siden Villy Søvndal sprang ud af skabet som xenofob i sommers, har SF ikke forsømt nogen anledning til at manifestere sig selv som et populistisk parti der er fløjtende ligeglad med værdier og oplysning.

Det eneste der tilsyneladende tæller for SF er drømmen om ministertaburetter...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Per Holm Knudsen

Det er interessant, at SF's liggestillingsordfører Pernille Vigsø Bagge ofte henviser til SFs menneskesyn. Nu har jeg prøvet at gennemtrawle SFs hjemmeside for at finde en præcis beskrivelse af dette menneskesyn, det har ikke været muligt. Der står en lille smule på siden om ort om SF's politik for ligestilling mellem køn, hvor der til sidst står: "Det handler om menneskesyn." Og her fungerer det nærmest som en besværgelse, men læs selv.
Kan nogen hjælpe mig? Altså ikke noget med, hvad det ikke er, men netop hvad det er!

Brugerbillede for Zen Zen

@Henning Bech.
At påstå at konferencen tilvejebragte nye informationer på et " videnskabeligt kvalificeret grundlag" er da det værste jeg længe har hørt.
Jeg synes det er foruroligende, at du, som professor, ikke har højere standarder for hvad der er "videnskab" end hvad du fik tryllet frem på konferencen.
Du/I frembragte på INGEN måde noget der kunne betegnes som viden. Tvært imod introducerede I den ene personlige historie efter den anden, men definerede det selv som viden, og håbede så bare på at tilhørerne var ubegavede nok til at hoppe på den, hvad de, ikke overraskende, desværre var!
I har INTET modbevist, INTET tilbagebevist, I er tvært imod kommet med en masse tomme postulater, som INGEN ud over jer selv, overvejer at tage seriøst.
Hvis ikke det var så tragisk, kunne man næsten kalde det for humor på højt plan.
At du så til og med ikke hare mere stil, end at åbne konferencen ved at tale dårligt om Vigsø Bakke, der ikke var tilstede i salen, og derfor ikke kunne forsvare sig, ja det siger langt mere om dig end det gør om hende!
Du er en tøjhund Henning Bech, og du og dit Seksualpolitisk forum, er en joke! Din konference var ligeså ubrugelig som en tepotte af chokolade!

Brugerbillede for Zenia Larsen

@Zen Zen:

Flere ting får mig til at tænke, at du ikke selv var til stede på konferencen.

"Tvært imod introducerede I den ene personlige historie efter den anden, men definerede det selv som viden, og håbede så bare på at tilhørerne var ubegavede nok til at hoppe på den, hvad de, ikke overraskende, desværre var!"

Vil du kalde Don Kulick og Petra Östergrens oplæg for "personlige historier"? Begge har forsket i offentlige seksualitets- og prostitutionsdebatter i Sverige. Mig bekendt har ingen af dem personlige erfaringer som sexarbejdere. Ligeledes var der oplæg fra folk, der har beskæftiget sig med migration og menneskehandel, og Birgitte Kofod Olsen fremlagde sagen fra et jurdisk menneskrettighedsperspektiv. Måske blev der ikke ligefrem produceret banebrydende rocket science på konferencen, men der blev trods alt banet vej for, at man kan forstå prostitution som andet og mere end et socialt problem.

Jeg kunne godt komme med flere eksempler på fremlæggelse af akademisk arbejde, som blev præsenteret på konferencen, men egentlig tror jeg, at langt de fleste godt kan se, at det snarere er dig selv, Zen Zen, der gør dig skyldig i netop det, du anklager konferencen for: nemlig tomme postulater uden argumentation.

Hvor i dit indlæg kommer du med belæg for dine påstande? Jeg ser ikke andet det ene postulat efter det andet, og jeg vil næsten tro, at selv Pernille Vigsø Bagge og de andre kritikere af konferencen vil kunne se, at du end ikke bidrager konstruktivt til at fremme deres vinkel i debatten.

@Zenia.
Ved du hvad...et oplæg om "Good sex in Sweden", hvor Don Kulick ikke gør ret meget anden end at tro at han kan forarge publikum, ved at gentage ordet "masturbation" i en evindelighed, giver jeg ikke meget for....og uanset hvad du måtte mene, så kan man ikke bare sådan lige sidestille prostitution med det at "spille kiks", eller anal-sex, eller dyre-sex som han også lige skulle ind på.
Hvis det skal betragtes som lødig viden i prostitutions-debatten, så vil jeg foreslå jer at invitere Rasmus klump næste gang! Kunne forestille mig at også han ville have en masse at tilføje som I kunne drage fordel af. Med den måde I betragter "viden" på, er jeg sikker på at I kan finde en sammenhæng mellem antal spiste pandekager og antallet af lykkelige kvinder i prostitution.

PS.
Havde I givet rum for en debat, og havde haft mod og mandshjerte nok til at invitere til en egentlig debat (hvor også jeres mod-debattører var inviteret), så havde de kunne stille op med lige så mange "kvalificerede" oplægsholdere, der ville kunne sige nøjagtigt det modsatte at det I fremlagde. Guderne skal vide, at det ikke ville være svært at toppe jeres såkaldte "eksperter".
Det interessante er fx, hvorfor vi skulle høre Georgina Beyers personlige historie, når det havde været langt mere interessant at høre om den der 5 års evaluering fra NZ....den personlige historie er ikke nødvendigvis dårlig, men den kan ikke kaldes "videnskab" uanset hvad du så måtte mener.

@ Zen Zen

Kunne du prøve på selv, at komme med et sagligt indlæg om grunden til at prostitution skal forbydes?
Jeg har ikke noget mod at prøve at tage dig alvorligt!

Pernille Vigsø Bagges og Balder Mørk Andersens moralistiske missioneren har ikke noget med saglighed at gøre.

@PHK
Orker det ikke!
Din defination af saglighed ligger tydeligvis milevidt fra min.
Jeg har lagt mærke til at jeres parering af dem der anser prostitution for problematisk, altid går ud på at kalde dem nogle pik-forskrækkede feminister, og det siger faktisk langt mere om jer end om jeres "modstandere".
Prostitutionsdebatten er ikke (i mine øjne) en debat omkring retten til at udleve sin seksualitet, eller ønsket om at begrænse den frie seksualitet. Den er en erkendelse af, at på globalt plan, så er størstedelen af kvonder altså i prostitution, fordi de ikke har haft andre reelle alternativer. Derfor er prostitution, igen i mine øjne, udnyttelse af kvinder i udsatte økonomiske situationer.

Desuden skal PROSTITUTION ikke forbydes, men kunderne skal sgu lære at tage ansvar for deres handlinger! frem med højre hånd, verden går ikke under hvis ikke de får noget på den dumme!

Det ville i sandhed være epokegørende, hvis nogen af jer BARE FOR EEN GANGS SKYLD kunne forholde jer, ikke til kvinderne i prostitution, men til jeres egen rolle som mænd der køber kvinder.
Hvorfor er det I synes I har en ret til det? Hvorfor er det at I synes I ikke skal tage et ansvar??? Hvorfor undlader I altid så behændigt at omtale jeres egen part i prostitutions-handelen?

Udtalelsen om at "deres indtægt er ydermere sort", kan jo kun tolkes som om I blåstempler skatteunddragelse, som faktisk er en kriminel handling. Det gør ikke jeres motiver bedre!

Om så kvinder i prostitution tjente 25 gange mere end kassedamen, så er det interessante hvorfor I mænd forsvarer det. Synes I at I gør dem en tjeneste? Hvis I gerne ser stærke kvinder tjene gode penge, hvorfor vælger I så ikke flere kvinder ind i bestyrelser??? Måske fordi kvinder i jeres øjne "kun" dur til at sprede ben og tilfrdsstille jeres seksuelle behov, men ikke til at indgå samarbejde med om større og vigtigere anliggende. I er sgu da nogle sørgerlige chauvinister hele bundtet!

Jeg tænker, at det er samme elendige argumentation, som de kunder der køber udenlandske (og måske handlede, hvem ved) kvinder, og ser det som en form for alternativ ulandsbistand. Det er jo lige til at græde over, at jeres selvindsigt er så elendig!

@Zen Zen:

Bemærk, at du igen ikke argumenterede for dine egne synspunkter, men blot optegnede en karikatur af, hvad Don Kulick argumenterede for på konferencen. Vil du gerne have en seriøs debat, eller vil du bare flame?

@Rolf
Er ikke imponeret over din evne til at linke...du har stadig ikke svaret på spærgsmålet, men måske linke er alt du kan?

@Zenia
Søde; du har slet ikke gjort dig fortjent til den seriøse debat, så lad mig flame, du lille "forskerspire"; lad mig flame. Du er vejet, og fundet alt for let!!!

Brugerbillede for Peter Hansen

Jeg tror, at problemet er, at prostitutionsmodstanderne simpelthen ikke forstår, at der mellem de prostituerede og deres kunder simpelthen er en forståelse, der handler om ret parallelle livsstrategier: Mænd kan påskønne, at der her er tale om kvinder, der tager deres liv i egne hænder for at forbedre deres økonomiske muligheder og opnå en større grad af frihed fra det ellers omklamrende og patroniserende sociale system. Ludderne gør, hvad mændene selv gør, for at skaffe penge. Der er således tale om en indsigt, som mange karrieresyge kvinder ikke har opdaget endnu: at arbejdsmarkedet ikke gør dem frie!

@Zenia.
Point taken!

Synes dog ikke, at jeg fra nogen af siderne har oplevet "den seriøse debat".
Havde håbet at konferencen i begyndelsen af ugen ville have rådet bod på dette. Det gjorde den desværre så langt fra!

@Jan krafting
Tak for seriøst svar!
Du skriver at vi kun kan tage ansvar for hvad vi gør som enkelte personer, og der mener jeg at du tager fejl.
Vi er nødt til at forstå at helheden er større end summen af delene, og at vi i et samfund også må tage et vist ansvar for det store hele.
Jeg har heller aldrig været prostitutionskunde, eller prostitueret for den sags skyld, så som sådan 8inden for dette område :-)) er min samvittighed ren som sne. Men fordi det foregår i et samfund jeg er en del af, så mener jeg da også at JEG må stå til ansvar for at noget som jeg mener er uhensigtsmæssigt, både for den enkelte og for samfundet generelt. Så er det ligegyldigt om det er prostitution, skatteunddragelse eller hustruvold. Hvad er der blevet af solidariteten med mennesker der ikke har haft de samme gode vilkår som os andre???

Jeg tror absolut heller ikke at man kan eliminere prostitution, men jeg anskuer det som et socialt problem (på lige fod med hvad der er politisk besluttet i DK), og synes da derfor at vi skal forsøge at begrænse det i videst mulige omfang.
Det er heller ikke lykkedes os at eliminere mord, men det betyder da ikke at vi så sparker lovgivningen til hjørne, og siger "hvis ikke vi kan eliminere det fuldstændigt, kan vi ligeså godt legalisere det".

Der er ingen tvivl om at prostituerede kan tjene godt, og måske tjener langt mere end Netto-pigen bag kassen. Faktum er dog at langt de fleste går ind i prostitution fordi de ikke ser anden mulighed for at løse et akut økonomisk problem. Så jeg mente ikke at de var økonomisk udsatte I prostitution, men at det ofte er årsagen til at de går IND i prostitution.

Og så lyder du hverken som gammeldags eller som chauvenist :-) Mea culpa, mea culpa

@ Zen Zen: "Din defination af saglighed ligger tydeligvis milevidt fra min."

Foreløbigt har der ikke været meget saglighed i dine udbrud (flaming), og jeg synes det kunne være godt med lidt saglighed og stringens fra prostitutionsmodstandernes side. Foreløbigt har det kun været ulogisk moraliseren.

"Jeg har lagt mærke til at jeres parering af dem der anser prostitution for problematisk, altid går ud på at kalde dem nogle pik-forskrækkede feminister, og det siger faktisk langt mere om jer end om jeres "modstandere"."

Det har du ikke hørt fra min side, jeg tror overhovedet ikke, at hverken du eller Pernille eller Balder er pik-forskrækkede feminister. Jeg tror, at I opfatter jer selv som frelsende engle, der med tvang vil omvende de fortabte.

"Desuden skal PROSTITUTION ikke forbydes"

Og det er netop det interessante, hvis det nu er så skadende for kvinder og vel sagtens også de mange flere mandlige prostituerede, hvorfor så ikke forbyde prostitution? Der er jo der logikken halter fuldstændigt.

Forbud mod købesex, dvs. at straffe køberen af sex, svarer jo til at straffe folk, der går på restaurant og spiser. Det er jo en kendt sag, at kokke har en meget hurtig nedslidning i faget, med ødelagte knæ, rygge, overspisning, stress m.m. "Man køber en kok til at lave maden for én, brug hånden, lav maden selv!" For at blive i din argumentationsform.

"verden går ikke under hvis ikke de får noget på den dumme!"

Hvad er du så vred på mænd over? Når du nu kalder dig Zen Zen, så skulle du måske kigge lidt ind ad, du opfordre jo til selvindsigt.

For mig handler debatten om prostitution først og fremmest om voksne menneskers frie ret til at have frivillig sex med hinanden uanset om, der indgår penge, kærlighed, liderlighed, omsorg osv. i handlingen.

Og for det andet er jeg stærk modstander af omvendt bevisbyrde, og det skred i retssikkerheden det vil være. Hvis man vil tyveri til livs, så skal man straffe tyven - og ikke kun hæleren.

Og endelig mener jeg selvfølgelig, at man skal sørge for en ordentlig socialpolitik og narkopolitik - også for de prostituerede, der ønsker hjælp.

@Zen Zen:

Jeg vil faktisk meget gerne have en seriøs debat. Måske er der stadig tid til det?

Nu ved jeg ikke, hvem du er, men jeg kan forstå, at du _var_ til stede på konferencen. Selvom jeg mener, at du udlægger Kulicks oplæg forkert, så ved du trods alt, hvad han snakkede om. Men Kulick sammenlignede ikke prostitution med masturbation og dyresex - han præsenterede sin forskning i svenske seksualitetsdebatter, hvori han har identificeret et mønster, der går igen i debatterne om såvel dyresex, masturbation som prostitution: i alle tre tilfælde har debatten haft et begreb om "god sex" som bagvedliggende omdrejningspunkt.

Som jeg forstod det var der altså ikke tale om en "sidestilling" af prostitution med de andre fænomener, men derimod en identifikation af nogle fælles, bagvedliggende antagelser om "god sex", som kan spores på tværs gennem disse forskellige debatter.

Man kan selvfølgelig godt indvende, at så har det vel ikke noget med prostitution som sådan at gøre, men det er jo ofte sådan med forskning, at den træder nogle skridt tilbage for at udforske ting i en bredere kontekst.

Hvad mener du, der manglede på konferencen? Ikke så meget hvilke oplægsholdere - mere, hvilke videnskabeligt funderede argumenter mente du blev udelukket?

Brugerbillede for Angelica Correa

Hvis vi skal tro på Henning Bechs ræsonnement, kan politikere ikke være eksperter, og universitetsfolk kan ikke være politiske agitatorer. Dette skal vi høre fra en sociolog der er kendt som ultra-neoliberal og for at anvende sin forskningsplatform til at udbrede sit usympatiske og kapitalistiske verdensbillede. Alle sociologer ved at sociologien langt fra er en eksakt videnskab, og at sociologisk forskning er både værdiladet og værdidrevet. Den blev grundlagt af Karl Marx himself! At stigmatisere politikere og ophøje ens eget verdensbillede til "fornuftigt" og "apolitisk" alene med baggrund i at man er sociolog, er en ussel og dybt utroværdig svinestreg.

"Der er intet belæg for påstanden om, at alle eller flertallet af prostituerede i Danmark er ofre eller syge."

Det tror da pokker at der ikke er noget belæg, når der ikke eksisterer nogen moderne undersøgelser af danske prostituerede. Hvad med om I "forskere" fik sat hjul på den kønspolitiske forskning igen og ventede med alle de politiske konklusioner til der var nogle reelle data at bygge på?

Føj for en omgang neoliberal propaganda.

Brugerbillede for Angelica Correa

"Det er interessant, at Pernille Vigsø Bagge er i stand til at stemple en ekspert-konference som propaganda, før den overhovedet var begyndt."

Det er til gengæld uinteressant at Henning Bech er nået frem til konklusioner om hvor lykkelige ludere er, ved at spørge en flok mennesker, som han personligt har håndplukket, om emnet.

Som man spørger får man svar... Så meget HAR den kære Henning Bech vel fattet i løbet af sin lange skolegang?

Hans Hansen: "Desuden har feminister jo nærmest selv verdensmesterskabet i fordømmende holdninger over andre mennesker der ikke lige syndes som dem."

Nej, hvis der skal syndes, så vil visse (ikke vise) feminister bestemme, hvordan der skal syndes! ;-)

Brugerbillede for Søren  Rehhoff

@Per Holm Knudsen

"Det er interessant, at SF's liggestillingsordfører Pernille Vigsø Bagge ofte henviser til SFs menneskesyn. Nu har jeg prøvet at gennemtrawle SFs hjemmeside for at finde en præcis beskrivelse af dette menneskesyn, det har ikke været muligt. Der står en lille smule på siden om ort om SF's politik for ligestilling mellem køn, hvor der til sidst står: "Det handler om menneskesyn." Og her fungerer det nærmest som en besværgelse, men læs selv.
Kan nogen hjælpe mig? Altså ikke noget med, hvad det ikke er, men netop hvad det er!"

Det er vel både noget med det menneskesyn, der er en følge af en markedstankegang, hvor alt skal underlægges markedet og alt skal kunne købes på markedet uanset konsekvenserne.Også et specielt kulturelt menneskesyn, hvor nogen forventes at stå seksuelt til rådighed for andre. Det burde ikke overraske dig. Fortalere for prostitution gør sig jo også til fortalere for en speciel etik og et specielt menneskesyn.

@ Søren Rehhoff

SF's liggestillingsordfører Pernille Vigsø Bagge benytter sig ofte af en henvisning til SF's, som om det i sig selv siger noget, når det ikke findes nærmere beskrevet, og så får det kun karakter af en besværgelse.

Jeg er ikke i tvivl om, at Pernille Vigsø Bagge har et menneskesyn, men er det dækkende for et politisk formuleret SF-menneskesyn? Det er jo svært at vide, når vi ikke kan læse om det nogen steder.

Og selvfølgelig har jeg også et menneskesyn, som jeg ikke har noget mod at præcisere, i det indgår f.eks. voksne menneskers frie ret til at have frivillig sex med hinanden uanset om, der indgår penge, kærlighed, liderlighed, omsorg, forplantning osv. i de seksuelle handlinger.