Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
4. december 2008

Løsagtig professorsnak

K.B. Pedersen, viceadministrerende direktør i Post Danmark

Tim Knudsen anmeldte den 10/11 'Vildveje i velfærdsstaten' i Information. Bogen er skrevet af Verner C. Petersen og er et forsøg på at gøre op med målemanien, der ifølge forfatteren har taget overhånd i danske virksomheder og organisationer. I bogen og anmeldelsen nævnes Post Danmark, der i 2004 modtog Den Danske Kvalitetspris, med udgangspunkt i vores arbejde med Excellencemodellen som ledelsesmodel.

Forfatteren og anmelderen trækker prisen frem som et eksempel på, at målemanien fordrejer virkeligheden mod det 'urealistisk positive' og forklarer yderligere dette med, at Post Danmark skulle have fået Den Danske Kvalitetspris, fordi ledelsen selv havde evalueret selskabet. Om det er ond vilje eller blot mangel på indsigt i Post Danmarks arbejde med Excellencemodellen, skal være usagt, men det er under alle omstændigheder langt fra virkeligheden.

Excellencemodellen er skabt i et samarbejde mellem førende europæiske virksomheder og bliver løbende udviklet og tilpasset samfundsudviklingen. Den er en bedste praksis for, hvad man bør have styr på, når man vil drive en virksomhed effektivt - hvor bør man lægge en indsats, og hvor bør man måle resultaterne heraf. Det giver viden om, hvornår og hvor vi skal sætte ind, når noget ikke er godt nok. Det giver også mulighed for en uundværlig feedback til ledere og medarbejdere, som gør det rigtig godt. Det er faktisk meget motiverende og lærerigt.

Hertil kommer, at en stor del af de 25.000 medarbejdere i Post Danmark arbejder i selvbærende team, hvor det enkelte team selv har ansvar for og rammer til at tilrettelægge arbejdet på den bedst tænkelige måde. Det sikrer både kreativitet, personlig ansvarsfølelse, kvalitet i arbejdet og den individuelle frihed, som ifølge Verner C. Petersen ikke er mulig i den 'perverterede målstyring'.

Med hensyn til tildelingen af Den Danske Kvalitetspris er det ikke korrekt, at den blev vundet på baggrund af selvevaluering. Center for Ledelse, som ejer Den Danske Kvalitetspris, lod et hold af fire uvildige assessorer fra andre veldrevne danske virksomheder efterprøve, om vores evaluering reelt afspejlede virkeligheden. Det skete via indgående interviews med alle fem ledelseslag og udvalgte medarbejdere, dels i den centrale ledelse og dels i en række af vores selvstændige enheder. Ikke blot var selvevalueringen i overensstemmelse med virkeligheden, men assessorerne vurderede også, via Excellencemodellens indbyggede pointsystem, at vores pointscore var så høj, at den kvalificerede os til at modtage Kvalitetsprisen.

Uden målstyring og konstant fokus på at optimere processer og resultater er det en umulig opgave at lede en virksomhed med 25.000 ansatte. Måling og kvalitetsstyring giver ikke garanti for, at alle breve når ud til tiden eller til rette modtager, men uden målinger og opfølgning kan jeg garantere, at vi ikke kunne levere den gode postkvalitet, som kommer alle danskerne til gode hver dag.

Crowd translation

Jørgen Christian Wind Nielsen, Hellerup

I artiklen om Den Store Danske Encyklopædi i Information den 20. november nævner Anton Geist og Rasmus Bo Sørensen dét fænomen, at frivillige redaktører inviteres til at skrive artiklerne, ulønnet, og uden at de har ophavsret til dem heller. Fænomenet er allerede særdeles udbredt inden for oversættelse og lokalisering, hvor det går under det engelske navn crowd translation, crowdsourcing eller community translation.

Èn grund til fænomenets udbredelse kan være, at behovet for oversættelse langt overstiger udbuddet af professionel oversættelseskapacitet, og at fællesskabet ofte er langt bedre egnet til at oversætte stærkt specialiseret indhold, argumenterer tilhængerne. Danica Brinton, der repræsenterer Linden Lab, beretter f.eks. om den tidlige succes med at involvere indbyggerne i Second Life. 70 procent af indbyggerne i Second Life har ikke engelsk som modersmål, og de ønsker alle at forbedre tilgængeligheden for nytilkomne. F.eks. er hele xml-filbasen blevet oversat mere eller mindre spontant til tysk, fransk, japansk, kinesisk, tyrkisk, polsk, dansk, ungarsk, tjekkisk, koreansk, og portugisisk. Danica Brinton fortæller, at disse oversættelser blev til uden aktiv involvering fra Linton Lab, der nu vil sætte entusiasmen i system og eksplicitere, hvad der fremover er behov for at få oversat, tidsfrister osv. Det gratis arbejde bliver af voluntørerne opfattet som en open source-udfordring. Når det drejer sig om open source, skal oversættelserne udføres gratis, men Linton Lab er nu begyndt at udnævne "månedens oversætter", og man overvejer at uddele Linton Lab Awards. Kvaliteten fejler ingenting, der er oversættere og redaktører, og de lokaliserede versioner af programmerne testes inden brug. Terminologien er også en udfordring. Damage combat betyder "kamp, der medfører skade". Openspaces, også kendt som low prim, handler om fast ejendom. Der er allerede udviklet 800 almindeligt brugte termer på fransk og tysk, og også en style guide til oversættelse af tysk. Der er ved at blive udviklet style guides og glossarer til fransk, dansk, polsk, kinesisk, tyrkisk og ungarsk. Linton Lab planlægger en portal, hvor alle oversættelsesprojekter vil blive samlet.

Men hvad skal professionelle oversættere snart tjene penge på, når alt dette arbejde foregår gratis?

Svaret er nye forretningsmodeller, der matcher en ny virkelighed.

Brøgger romantiserer sexslaveri

Jakob Schmidt-Rasmussen, København

Suzanne Brøgger er træt af nypuritanismen, derfor har hun skrevet romanen Sløret, der svælger i sexscener, der beskriver, hvordan en muslimsk despot voldtager en jødisk sexslave. Til Brøggers oplysning kan jeg fortælle, at slaveri stadig er en realitet, især i mange muslimske lande, selv om de sidste muslimske lande endeligt formelt har forbudt slaveri.

Ifølge forfatteren E. Benjamin Skinner, der har skrevet bogen A Crime So Monstrous, har der aldrig været flere slaver i verden, end der er nu.

Niger forbød slaveri i 2007, men mange små piger sælges stadig som sexslaver langt ude på landet i Niger, hvilket retfærdiggøres med, at Muhammed holdt den lille pige Aisha som sexslave. Den 27. oktober 2008 fik en kvindelig slave fra Niger for første gang dømt staten for ikke at forhindre, at hun blev holdt som slave.

Brøgger kunne lige så godt have skrevet en romantisk fortælling om en plantage-ejer fra de amerikanske sydstater, der systematisk voldtager sine slaver, men det ville det 'progressive segment' nok ikke have gouteret. Det segment har jo en etisk dobbeltstandard, når det gælder overgreb begået af islamister. Dele af det segment mener åbenbart ufatteligt nok, at romantisering af voldtægt af sexslaver er udtryk for frisind.

Jeg glæder mig til at læse Informations anmeldelse af bogen...

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

K.B. Pedersen Post Danmark skriver

"- en stor del af de 25.000 medarbejdere i Post Danmark arbejder i selvbærende team, hvor det enkelte team selv har ansvar for og rammer til at tilrettelægge arbejdet på den bedst tænkelige måde.

Det sikrer både kreativitet, personlig ansvarsfølelse, kvalitet i arbejdet og den individuelle frihed -"

Det er sgu ikke mange postarbejdere der kan skrive under på den gang spin og propaganda!

I lighed med rengøring og plejebranchen bestemmer de såkaldte teams ikke selv hvordan normeringen er, med andre ord har de absolut ingen indflydelse på det vigstigste ; hvor mange ansatte skal der være til at udføre et givent stykke arbejde, selvom de om nogen skulle vide det på deres egen krop.

Ledelsen satser bevidst på, at der er for få ansatte til arbejdet, alene for at få det presse den maksimale ydelse ud af den enkelte.

Det er nemlig betydeligt billigere at lade den fastansatte arbejde over konstant, fremfor at ansatte det nødvendige ekstra personale.

Resultatet er naturligvis at den ansatte eller postmanden - der jo får balladen hvis posten er forsinket, knokler røven ud af bukserne.

Kvalitet i arbejdet,- min bare. De er simple lønslaver som ikke går, men løber på sit arbejde indtil de styrter af overanstrengelse.

Herefter kan samfundet samle stumperne op!

Ufatteligt mange personer er idag bukket totalt under for denne, fra arbejdsgiver side geniale praksis, men det er åbenbart stadig tabu at tale om den bevidste nedslidning af de ansatte, istedet får vi konstant leveret det ene lyserøde glanbillede efter det andet :

Der er ikke noget at komme efter,- de ansatte har jo stadig deres "kreativitet, personlig ansvarsfølelse, kvalitet i arbejdet og den individuelle frihed"

Post Danmark

Nu kan man jo ikke altid have tillid til de priser, der uddeles i denne sammenhæng. Var der ikke en direktør her fornylig, der fik en pris, hvorefter han forsvandt fra Jordens overflade medbringende lidt til dagen og vejen? Alle blev godt og grundigt tørret. Man kan ikke have tillid til priser, som gives af de samme, som opfinder de systemer, der bringes i anvendelse i store firmaer og koncerner. Det man måler er, om systemerne er bragt i anvendelse, og man glemmer nok at spørge brugerne (og medarbejderne) om de syntes situationen er forbedret - eller blot holdt på samme niveau.

Set fra brugerens side er sagen om Post Danmark et eksempel på nedbrydning af en velfungerende etat. Jeg erindrer postvæsenet som en velfungerende offentlig service-etat med mange posthuse, flere daglige udbringninger af post, billge priser (ingen overskud skulle gå til grådige aktionærer) og fastansatte, dedikerede medarbejdere.

Jeg genkender ikke billedet i dag, uanset hvor mange priser, Post Danmark har fået. Det jeg ser er, at der smides store ud til sponsorering af sportsgrene, hvis opbyggelige værdi er højst tvivlsom. Også det betaler portoen for.

Og jeg ser, at de fleste posthuse er lukket, posten kommer til nød ud én gang om dagen og hvis man vil have den før et eller andet fastsat tidspunkt, skal man betale ekstra. Servicen er ringe, men jeg anser ikke, at medarbejderne kan klandres herfor.

I privatiseringens hellige navn har man vasket barnet grundigt, hvorefter man har slået det ihjel for en anelse profit.

Post Danmark er et godt eksempel på, hvorledes man kan ødelægge velfungerende offentlige servicefunktioner - og ingen kvalitetspriser kan ændre ved den kendsgerning.

Erhvervsøkonom Ole K. Ersgaard MDM, PD

NLP og Coaching er ikke Management-voodoo

NLP og coaching er gennem årene blevet udsat for forskellige former for kritik. Senest i bogen Vildveje i velfærdsstaten af Verner C. Petersen.

Forfatterens gode intentioner med bogens budskab overskygges desværre af en tankevækkende svag analyse af NLP og coaching områderne. Områder, som han harcelererer meget over.
Og han lader ikke læseren i tvivl om, at det nærmest er inferiørt at tage uddannelse inden for disse områder. Men også lederes brug af coaches i deres udviklingsproces bliver kraftigt nedgjort. Således finder forfatteren, der er docent ved Institut for Ledelse v/ Århus Handelshøjskole, det forargeligt, at direktøren for Akkrediteringsinstitutionen ACE Danmark har brug for – og bruger - en coach!

Derfor skal disse områder, som er indbegrebet af vildveje i hans bog, have et par ord med på vejen.

Forfatteren indtager en noget ejendommelig iagttagelsesposition til NLP og coaching. Han peger således bl.a. på, at ”Syddansk Universitets Efteruddannelse (SDUE) har udbudt et NLP – practitioner kursus i coaching, kommunikation og trivsel”, hvilket han slet ikke kan forestille sig, at et universitet kan få sig selv til! Selv om SDUE angiveligt har indstillet det nævnte kursustilbud i 2006 - skriver forfatteren, ”Men det betyder bestemt ikke, at det er slut med NLP kurser. Dem er der mange af.”

Ja, hvorfor mon? Svaret er ganske kort.

Der er blot et stort behov for kurserne og de er dermed et vigtigt uddannelses- og læringselement i mange personers realkompetenceudvikling. Til gavn for personerne selv. Til gavn for det de arbejder med. Og dermed til gavn for samfundet.

Det kan kun undre at realkompetencebegrebet, og dermed dets indhold, endnu ikke er nået til Institut for ledelse v/Århus Handelshøjskole.

Og hvad er det så lige NLP og coaching kurserne kan tilbyde deltagerne?

Dansk NLP Institut udtrykker det på følgende måde på sin hjemmeside –
”Den helt iøjnefaldende fordel ved at tilegne sig en anerkendt NLP kompetence er den oversigtsskabende systematik, den fleksibilitetsskabende arbejdsmetode og forståelsen for den subjektive virkelighedsmodel i alle sammenhænge, hvor kommunikations- og relationsopbygning er arbejdskernen.”

Enhver branche indeholder givetvis nogle brådne kar. Og det gælder muligvis også inden for NLP og coaching. Men at stemple hele denne branche, som forfatteren gør, og på den måde han gør det på, svarer jo til at hævde, at alle handelshøjskoleuddannede er karakteriseret ved en grænseløs grådighed, uansvarlighed og inkompetence, blot fordi et vist antal har demonstreret dette - senest i forbindelse med den såkaldte ”finanskrise”.

Forfatterens kritik af NLP og coachingbranchen er urimelig, al den stund langt de fleste aktører jo er kendetegnet ved en høj grad af seriøsitet i deres beskæftigelsesfelt. Og disse aktører gør en imponerende indsats for NLP og coaching i en lang række sammenhænge, hver på deres måde. Netop for at sikre et fagligt og professionelt forsvarligt programudbud på et højt niveau.

Lad mig, som eksempel, blot nævne nogle få i den forbindelse, der er karakteriseret ved dette:

Grow2, Århus v/Connie Friman, Dansk NLP Institut, København v/ cand. Psych. Bent Hansen og NLP Skolen, Roskilde v/Anne Marie Piepenbrinck.

Programmernes indhold spænder også vidt i branchen – fra det meget praktisk orienterede til det universitetsbaserede program. Altså lige efter ”bogen” – produktudbuddet er tilpasset markedets behov. Som det jo også bør være for en ”emerging discipline” som NLP og coaching jo er.

Og omkring den nævnte direktørs anvendelse af en coach, står vedkommende langt fra alene. I en undersøgelse* omkring lederes behov - for at anvende en coach - anfører 75 %, at det har de. I erkendelse af kun 1 % faktisk bruger en coach i dag, mon så ikke der (alene her) er et meget interessant potentiale for branchen?

Så selv om forfatteren forsøger at intimidere potentielle programdeltagere, mon så ikke udbyderne af NLP og coaching alligevel kan se fremtiden trygt i møde?

Havde Forfatteren indtaget en anden iagttagelsesposition - i relation til NLP og coaching – ville han givetvis (med fordel) have været i stand til at efterleve følgende citat:

”I stedet for at blive misundelig og ærgerlig er det meget smartere at blive inspireret og være nysgerrig”**.

OLE K. ERSGAARD- er virksomhedskonsulent og bl.a. uddannet Erhvervsøkonom MDM og PD samt i NLP og coaching.
* Iflg. Ledernes hovedorganisation på Pete Andersen Trænings hjemmeside: www.peteandersen.dk
** Coaching, p. 265, Sofia Manning, Aschehoug