Læsetid: 2 min.

Dækningen af Gaza/Israel-konflikten er skævvredet

Thue Kjærhus skriver i Information den 24.-25. januar, hvor utilfreds han er med det, han mener, er dansk antisemitisk mediedækning af situationen i Gaza og Israel. Jeg mener, at han ser helt forkert på både situationen og på mediernes dækning af den
Debat
27. januar 2009

Jeg vil give Thue Kjærhus ret i, at der er en ensidig mediedækning af Israel/Palæstina-konflikten. Thue Kjærhus ser det bare fra den forkerte vinkel. Der har gennem hele mit liv været en 'antipalæstina' mediedækning. Kun for nylig er man begyndt at vise nogle klip i nyhederne fra den palæstinensiske side. Jeg mener derfor kun, at det er fair, da man næsten aldrig har set noget fra deres side. Det betyder bare, at medierne er begyndt at vise situationen lidt mere alsidigt end tidligere, selv om jeg dog stadig synes, at det er den Israelske side, der lægges mest vægt på.

Uligevægtig dækning

Med hensyn til mediedækningen af demonstrationerne for Israel og for Palæstina var der overhovedet ingen mediedækning af demonstrationen for Palæstina. Jeg sad og så fjernsyn hele eftermiddagen og aftenen for at se noget fra demonstrationen. Men det eneste, man så, var et overblik over en tom Rådhusplads, fordi demonstrationen var gået over til Christiansborg. Man fik kun at vide, hvor mange demonstranter, der havde været på den nu tomme Rådhusplads. Hvordan kan Thue Kjærhus mene, at det er uretfærdigt, at der ikke blev vist nogle af talerne fra demonstrationen for Israel, når der slet ikke blev vist noget fra demonstrationen for Palæstina?

Selvfølgelig er det dårligt at demonstranterne for Israel ikke føler sig sikre, når de tager til demonstration, da dette er indskrænkelse af forsamlingsretten. Det skal der helt klart gøres noget ved.

Jeg mener, at Thue Kjærhus og Mogens Rukow (manuskriptforfatter, der har skrevet i Jyllands-Posten om emnet) har tolket Per Marquards tegning i Politiken forkert. Mogens Rukow kommer med alle mulige eksempler på, hvad nazisterne gjorde, som israelerne/jøderne ikke gør nu. Jeg tror, tegningen skal hentyde til, at israelerne misbruger deres magt over palæstinenserne på trods af, at deres slægtninge har mærket, hvad det vil sige på egen krop. Israel har overtaget et land, som tidligere var palæstinensernes, og israelerne har spæret palæstinenserne inde i en ghetto (Gaza). Israelerne har de bedste - og langt flere - våben og USA på deres side og kan derfor true palæstinenserne til at være i denne ghetto. På den måde kan man i tegningen se en sammenligning mellem jødernes situation i ghettoerne under Anden Verdenskrig med den nuværende situation i Gaza.

Fjendtlig indstilling

Derudover synes jeg også, at det er meget tankevækkende af Mogens Rukow netop i JP, kommenterer en tegning på følgende måde: "En krænkelse af vores historiske viden. Vores indsigt, vores fornuft, den politiske nøgternhed -" efter Muhammedtegningerne blev bragt samme sted. Det var åbenbart okay at tegne tegninger af Muhammed i Danmark, men når man begynde at tegne noget om jøder er det en helt anden sag. I forbindelse med Muhammedkrisen brugte JP hele tiden undskyldningen 'ytringsfriheden', og selvfølgelig havde man da lov til at trykke disse tegninger, men hvad er forskellen? Når Mogens Rukow skriver, at det er krænkelse af den politiske nøgternhed er der noget der ikke stemmer, hvis det ikke gælder alle parter.

Det kan godt være, at Politiken har bragt en tegning, der er antisemitisk efter EU's definition. Men hvad kan man så kalde Muhammedtegningerne? Det må da også være en slags 'antisemitisme', hvor indstillingen så er fjendtlig over for muslimer.

Jeppe Agerup Mortensen er gymnasieelev

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Inger Sundsvald

Heinrich R.
Ja, det var netop hvad jeg tænkte på ;-). Og så var der jo også Frank, Jonas, John sådan lige for nylig. Det du opfatter som krigserklæringer, er det som får mig til at bruge knappen og evt. til at korrespondere med Information. Der må være måde med galskaben.

Et hjertesuk: Jeg har fulgt debatten i Information gennem et stykke tid. Fortrinsvis passivt.

Men debatklimaet i Information har taget en drejning og er ved at blive meget ubehageligt. Hvor er f.eks. Pias og Vaages kommentarer blevet af? De har nok ophidset mange, der er mere end mindre enige med hinanden, men jeg ikke synes, de to har skrevet noget, der kvalificerer sig til at blive censureret. Der bruges et grimt sprog over for dem, som 'de gamle rotter' ikke er enige med. Information, min gode gamle avis fra studietiden, fortjener da bedre.

Inger Sundsvald

Roar Tiim

"Der bruges et grimt sprog over for dem"

Sådan et påstand kan man ikke komme med, uden at føre en form for bevis.

Heinrich:

Avatarer som "Pia K" og "Vaage" er alle opstået for nyligt, og straks de er opstået, spreder de deres ensidige prograganda i et tempo, der i sig selv indikerer, at der næppe er megen reflektion bag.

Located in Monterey, California. Naval and Joint higher education institution with excellent resources in the fields of naval sciences;

command control
communications
computers
intelligence (C4I)
information warfare
space systems.

At de inden for de forskellige landes militære har enheder som laver propagandavirksomhed er ikke nogen hemmelighed, at man nogen gange har på fornemmeren at nogle debattøre har uhyggelig lignende synspunkter eller at deres måde at debattere på er så ens at man ku næsten blive narret til at tro det var den en samme person(og nogen gange er det nok sådan), jeg læser lidt med ind på Ekstra bladets Nationen(er ikke selv medlem) og der har de det samme problem med propagandatrolde som somsagt prøver at
:
'få andre til at tage udgangspunkt i deres diskurs og forhindre at personer med andre synspunkter kan komme til orde, endsige få lov til føre en uforstyrret samtale.'

At man skal finde sig i at blive kaldt f.eks. anti-semit, bare fordi ens retfærdighedsfølelse fortæller en at det simpelthen ikke kan være rigtigt at nogen skal behandles på denne måde, er hvad det er. Men i mine øjne at være pro-israel er at tage sin egen indre retfærdighedsfølelse og trampe på den, når det så er gjort bliver man nok lidt kynisk, og så gør det ikke noget for så kan retfærdig-hadsfølelsen retfærdiggøres med tom retorik om muslimske terrorister og alt jeg ved ikke hvad man så skal hedde at støtte, og man skal faktisk skamme sig for at have medfølelse over for alle de slemme terrorist-babyer/børn/civile som har været ofre for denne overdrevne magtandvendelse fra Israels side.

@ Heinrich

Set med den optik kan jeg bedre forstå noget af det vrøvl Pia skrev. Hvis det var propaganda var det temmelig uigennemtænkt, dumt og nemt at afvise.

Heinrich R. Jørgensen

Ganske enig, Helge Berg.

Det er ikke underligt, at de fleste informationskrigere går meget op i ytringsfrihed - denne fremstilles som helligere end Pagtens Ark, og bruges dermed til at legitimere, at vi andre ikke må frabede os deres propaganda, og helst også skal tage den alvorligt. En adfærd, der ikke harmonerer særligt godt med den påståede holdning om ytringsfrihed.

Inger Sundsvald

Når nogen kommer med et lille nydeligt ’hjertesuk’ og tager de mest uappetitlige indlæg i forsvar, samtidig med at de beskylder andre for grimt sprogbrug og censur, så bliver jeg straks mistroisk.

En simpel søgning på dgs.dk fører som regel til, at personen ikke eksisterer, og af én eller anden grund forsvinder de i løbet af kort tid fra sitet – formentlig fordi de ikke formår at følge debatreglerne

Heinrich R. Jørgensen

Tove Lodal,

hver gang et alias opfindes, har det en profil for holdninger og skrivestil. På skrivestilen er det ofte nemt at genkende personer bag, hvis de har opereret tidligere alias'er.

I lang tid har det været meget nemt at genkende stilen blandt 3-4 spammere, som mildest talt ikke er for opvakte.

Jeg har fornemmelsen af, at der er sket et vagtskifte i weekenden, og at de tidligere højrerabiate spammere i det mindste holder en pause fra dette site. De er sikkert travlt beskæftigede på andre sites nu, vil jeg tro.

Personerne bag "Pia" og "Vaage" vender nok tilbage med nye navne i løbet af et døgns tid. Nu vi har set deres skrivestil udfolde sig, og hyppigheden af deres kommentarer, bliver de næppe vanskelige at spotte ;-)

At Jakob (Scmidt-)Rasmussen netop er vendt tilbage til disse debatsider, efter et halvt års pause, er muligvis ikke en tilfældighed. I modsætning til andre, fægter Jakob i det mindste med åben pande.

Udover de deciderede spammere, er der også en del debattører på sitet, der generelt er meget positive overfor de til stadighed nys tilkomne højrerabiate spammere, og giver dem lidt opbakning. Nogle gange er opbakningen så tyk og tåbelig, at det er svært at tro, at de virkeligt mener det.

Inger Sundsvald

Jeg skal da gerne gentage det slettede:
”Ofte med helt almindelige eller fantasifulde navne, som ikke findes:
Pia Ka do ri’ ni kow.” (Det var ikke ‘mi’ men ’ni’).

Det må jo komme an på en prøve, men jeg er ret sikker på at 'Tiim' er den samme som Pia. En noget androgyn person.

Tak til Heinrich R. Jørgensen, Inger Sundsvald,Tove Lodal, Helge Berg m.fl. for nogle gode og interessante kommentarer.

Selv om Dagbladet Information stadigvæk er hårdt ramt af højreradikale spammere, synes jeg dog retfærdigvis at man må medgive, at det er tydeligt at Information forsøger at håndtere problemet, og at forholdene efter min mening faktisk har ændret sig mærkbart i en positiv retning.

Heinrich R. Jørgensen

Inger,

Roar Tiim er ganske rigtigt ny på sitet, og dukkede også op i løbet af weekenden. Vedkommende har dog kun skrevet tre indlæg, førend ovenstående fjerde, hvor han erklærer at han savner "Pia" og "Vaage", der opstod samtidigt.

Men tvivlen skal dog lade ham komme til gode... Kom frisk igen, Roar :-)

Heinrich R. Jørgensen

Per Thomsen:
"[...] det er tydeligt at Information forsøger at håndtere problemet, og at forholdene efter min mening faktisk har ændret sig mærkbart i en positiv retning."

Helt enig, Per. Det er givetvis web-medarbejderne der fortjener den største tak, for at forsøge at skabe rammerne for en lødig debat. Der ydes helt afgjort en meget stor indsats, og der er også sket mange forbedringer løbende.

Inger Sundsvald

Per Thomsen
Jeg tror også at Information gør hvad de kan, men jeg glæder mig til de nye tiltag i februar, hvor jeg har forstået at der skal komme mere fokus på sagen.

'at det er tydeligt at Information forsøger at håndtere problemet, og at forholdene efter min mening faktisk har ændret sig mærkbart i en positiv retning.'

Det synes jeg også, jeg er godt klar over jeg selv nogen gange er blevet revet med og ikke altid har brugt alt for godt sprog(sorry), men dem som er højreradikale er ikke alle 'højreradikale spammere', nogle af dem argumenterer bare for sin sag(selvom jeg ikke er enig med dem) som jeg selv prøver på med min.
MVH HB

Inger Sundsvald

Troels Siegthorwyn
Nu skal jeg nok lade være med at gøre mig lystig over dit navn, selv om det ikke eksisterer. Du demonstrerer til fulde selv dit tilhørsforhold med din beundring af ’Pia K.’ og ’Vaage’.

Der er da rigtig mange højreorienterede, som har noget fornuftigt at sige, og det ville da være surt, hvis sitet kun bestod af rygklappere, som ikke havde noget at tilføre debatten.

Kære Troels Siegthorwyn,

det er naturligvis ok at din kritik cirkler omkring dine (og andres, - Pia K, Hansi) oplevelser af formen af min argumentation, men sådan er verden jo ... jeg oplever f.eks. at din "fløj" har en tendens til at gå lidt rigeligt efter manden og ignorere bolden, men hvis jeg skulle påpege det hvergang jeg føler det, så synes jeg at trådene ville blive lidt for kedelige og langstrakte.

Jeg prøver at holde mig til en sober tone, - fokus på emnet og ingen negative personligheder - men desværre oplever jeg ret ofte at folk tager det som en personlig fornærmelse når man er stærkt kritisk overfor emnet, og det gør det svært for mig at tage dem alvorligt.

Når de så i samme indlæg/linie/åndedrag opkaster sig til dommere over min intelligens/indsigt/vurderingsevne, så bliver jeg ærligt talt lidt skuffet.

... hvad angår censuren, så er jeg modstander af den. For det første er det forstyrrende når samtlige indlæg fra et alias slettes, mens resten står tilbage, for det andet kan jeg ikke se at det skader at de pågældende får lov at udstille sig selv, medmindre der er retsstridige udsagn i deres indlæg.

Dette er information, og så bør der være endog meget højt til loftet, ellers er det os (og avisen) der kommer tyil at fremstå ynkelige.

Heinrich R. Jørgensen

Sven Karlsen:
"Dette er information, og så bør der være endog meget højt til loftet, ellers er det os (og avisen) der kommer tyil at fremstå ynkelige."

Laissez faire strategi har været forsøgt på disse sider i meget lang tid. Da var situationen nærmest, at Dagbladet Information fremstod dybt ynkelig, ved at have mange debile kommentarer i mange tråde.

Det er måske ynkeligt at muge ud blandt de værste debattører - sådan ser det i den mindste ud, hvis man er ytringsfriheds-fundamentalist, og tror at alle ytringer er relevante og ikke må forbydes.

Jeg synes, det er dybt latterligt, hvis vi alle skulle affinde os med at blive tæppebombet med propaganda og afledningsmanøvrer fra nogle få individer, der ikke reelt ønsker dialog eller samtale - det burde kun være karma-fundamentalister eller hardcore vend-den-anden-kind-til kristne, der godvilligt finder sig i at blive behandler så nedværdigende...

Poul Eck Sørensen

Nu er det ikke alle Information tager indlæg fra.
Jeg sendte følgende om det samme d. 17/1

Klip fra mit indlæg:

TV2 NEWS - Dårlig journalistik om Gaza...

Det er dårlig journalistik når man om morgene d. 8/1 - 2008 på TV2 NEWS kunne se Ulla Terkelsen(UT) berette fra Tel-Aviv , at der ingen er i byen, der ikke støtter regeringen.

Det er utroligt, at man kan komme med sådan en udtalelse fra en by hvor Gush Shalom sammen med 20 andre fredsgrupper havde samlet 10.000 til demonstration 5 dage tidligere mod regeringens angreb på Gaza.

Kilde: Gush Shalom...

Poul Eck Sørensen
formand
Esbjerg Fredsbevægelse

Kære Heinrich R. Jørgensen,

jeg husker udemærket gamle dage, og jeg tror at du misforstår mig, - jeg advokerer ikke for at folk skal have lov til at "flame" debatten frit, men når et indlæg først har været vist, så må det være nok at blokere for det pågældende alias, - jeg ser ingen grund til at slette alle indlæg.

Og slet ikke når det betyder at andres indlæg bliver stående, så f.eks. indlæg der er lidt eksalterede som følge af provokation, pludseligt bare står som løsrevne latterliggørelser af de pågældende debattører.

Heinrich R. Jørgensen

Sven Karlsen,

du har bestemt en pointe. Nogle af trådene er nærmest ulæselige pga. slettede kommentarer fra ex-spammere, og de tilbageværende replikker til disse er ofte absurde.

Tidligere blev kommentarer slettet enkeltvis, og ofte blev replikker til disse slettet ved samme lejlighed. Det sker givetvist stadigt nogle gange, men det er givetvis temmeligt arbejdskrævende for moderator.

Poul Eck Sørensen>>
Det var også samme Ulla Therkelsen, der stod på grænsen til Gaza og sagde: "....Men man skal jo huske på det var Hamas der brød våbenhvilen..." og det gentog hun et par gange.
Enhver ved at det ikke var Hamas, men derimod Israel der brød våbenhvilen både i november måned og den 4-5 december 2008, hvor de skød og dræbte 4 højtstående palæstinensere. Og hun repræsenterer TV 2!

Øhhh, hvordan kan man undres over Ulla Therkelsens reportager? Hun arbejder jo for TV2 (blandt venner også kaldet "Fox News DK").

Tak Heinrich - Godt ord igen :-)
Og Inger, lad mig forklare: Jeg har ikke nogen mening om dette emne, fordi jeg ikke bor permanent i Danmark og ikke ser dansk TV. For mig er debatten her oplysende, forfriskende og interessant, netop fordi alle tilsyneladende har kunnet komme til orde. Og derfor synes jeg, det er en skam, at Pia og andre er smidt ud. Det er ikke, fordi jeg er udelt begejstret for deres synspunkter. Jeg synes bare, I var lidt for grove, og at man i stedet for stille og roligt kunne have ignoreret dem. M.h.t. de mange alias'er, har jeg heller ikke nogen mening om det. Jeg er ny og agter kun at deltage sporadisk, netop fordi jeg ikke bor her i landet permanent.

Inger Sundsvald

Roar Tiim

Det er muligt at du ikke har nogen mening om dette emne, men når du alligevel deltager, så må du i det mindste dokumentere det ’grimme sprog’ du henviser til fra ’de gamle rotter’, ”der kvalificerer sig til at blive censureret” – uden at blive det.

Jeg synes faktisk, kommentarerne taler for sig selv, og hermed er denne sag lukket fra min side.

Inger Sundsvald

Pia Kadornikow II
Nå, men nu er du så tilbage igen, med en lille forandring. Men så kan du måske kommentere det der er kommet frem i medierne om israelernes opførsel ved ødelæggelse af palæstinensernes boliger?

Hej Pia, - hyggeligt at se at du er tilbage!

... jeg havde engang en kammerat der søgte job som speaker ved DR. Jeg mødte ham dagen efter og spurgte om han havde fået jobbet. "N-n-nej!". svarede han "d-d-de er s'gu ho-ho-ho-mofober al-alle sammen!" ;-)

Men du prædiker altså for de frelste herinde, - der er ingen der går ind for forfølgelse af jøder, - hverken her i landet eller andre steder, så at du røg ud var nok ikke på grund af det.

Heinrich R. Jørgensen

Pia Kadornikow II:
"Jeg skal blot konstatere at jøder der ikke er enige bliver slettet fra Informations debatter."

Substansen i den generalisering kan du måske redegøre for?

Hvad med at forholde dig til, at staten Israels Immigration Absorption Ministry rekrutterer personer der taler fremmedsprog, der bevidst skal udsprede pro-israelsk propaganda i diverse medier. Noget du har en mening om? Noget du kender til?

Eller måske endda noget du måske er involveret i? Og det kunne da være interessant, at vide, om du er bosiddende i Danmark eller i Israel. Eller hvad dine motiver til at deltage i debatten er, hvis du ikke alene har til hensigt i at fremkomme med enside partsindlæg?

Heinrich R. Jørgensen

Rettelse:
enside -> ensidige

Nu skal du altså tage dig sammen og læse hvad jeg skriver: jeg skriver ikke at der ikke findes folk der ikke bryder sig om jøder i DK, - jeg skriver, at jeg ikke har set nogen udtrykke noget i den retning her i spalterne.

Og så laver jeg ikke sjov med bøsser, - jeg laver sjov med overdreven offermentalitet der fører til tab af realitetssansen ... og så gider jeg egentlig ikke at pinde den mere ud for dig.

Mads Kjærgård

Undskyld jeg siger det, men alle proisraelske kommentarer slettes af Information, uanset indhold og tone. Bortset fra det, så er kritikken af Israel uforståelig for mange, idet man aldrig hører en tilsvarende kritik af den arabiske verden. Iran har lige henrettet 2O mennesker, men venstrefløjen herhjemme reagerer ikke, Libanon fejrer en morder af en 6 årig pige, venstrefløjen herhjemme reagerer ikke. Man kunne blive ved. Personligt kan jeg kun forstå det som et levn fra de bipolære verdens orden, hvor USA var fjenden og Israel dermed også blev fjenden, idet landet var USA allierede. Ellers synes det vanskeligt at forstå hvorfor venstrefløjen som ligger så umådeligt langt fra de middelalderlige statssystemer som bl.a. Hamas respræsenter har så stor sympati for samme. Må man ikke minde om at Israel faktik tilbød Palæstineserne deres egen stat tilbage i 90erne, men Arafat sagde pænt nej. Hvorfor? Fordi det handler om magt. Hvis der bliver fred i området er der nogen der mister magt derfor fortsætter krigen. Nogen her udviser sympati for at man ikke lader folk afholde en lovlig demonstration i fred, tja, det var jo præcis den måde nazisterne agerede på i 20érne, siger vist alt. Nå men mit indlæg bliver vel slettet men fred med det. Er forøvrigt ikke jøde eller avatar og stemte på venstrefløjen ved sidste valg. Men er dybest set kommunist og sympatiserer derfor med arbejderstaten Israel og ikke de andre religiøse mørkemænd i Mellemøsten.

Jamen dog, Mads Kjærgård, - "men alle proisraelske kommentarer slettes af Information"? Det ville vist være en god historie for Jydepotten eller Tanten ... hvis den ellers holdt vand.

Di fleste af dine påstande er imødegået, hvis du gider at læse tråden fra starten, men lige en enkelt kommentar til dine påstande: Israel kan ikke, - og har aldrig kunnet, tilbyde palæstinenserne noget, som ikke tilhører Israel. Palæstinenserne har deres egen stat, som de har haft siden 1947 ... den fik de på samme vilkår som zionisterne fik Israel - med selvstyre, men underordnet FNs mandat ... forskellen er, at Israel under Ben-Gurion gjorde oprør mod FN og udråbte sig til selvstændig nation i 1948.

Kære Pia Kadornikow,

mig bekendt er dine indlæg slettet, fordi dit ID ikke overholder reglerne for dette forum, - hvis du er uenig i det, så kontakt dem der styrer dette forum og tag sagen op med dem ... eller hvis du mener at du er blevet uretmæssigt censureret fordi du er jøde, og ellers har hold i dine anklager, så skulle det ikke være noget problem at få politiet eller en journalist fra Jyllandsposten eller Berlingske til at køre din sag imod Information.

Så gør det, og vend så tilbage når du har bevist dine påstande om Informations anti-semitisme ... men spar os for dit klynkeri indtil da.

Birte Frandsen

Kære Jeppe Agerup
Det er godt Du interesserer Dig for Din omverden,og som de fleste på Din alder startes der som --venstreorienteret,måske med manglende
indsigt i starten.
Når Du mener at TV ikke har vist noget fra Demoen på Rådhuspladsen med palæstina-araberne må
Du have misset de kanaler som sendte alt nok--idet man så at araberne råbte op med meget grimme dødsønsker mod jøder--helt igennem uværdigt og med resultat af dalende sympati.

Hvorimod danske jøder holdt en rolig og værdig demo med ønske om fred med alle.

Du mener ikke at der er vist nok generelt fra Selv-
styreområderne--faktisk er de fleste TV-journalister
venstreorienterede,hvilket hurtigt ses.

Hvornår har Du fx set en grædende jødisk mor--eller hvornår har Du på TV set israelsk blod flyde i
gaderne.Nej.Det vises ikke--vel ?
Iøvrigt har TV kanal København givet haft hele den
arabiske demo på tapetet.

Det er en total misforståelse når Du hævder at området var arabernes land--her må Du gå på
bibleren og checke forhistorien--Du kan nøjes
med at starte med år 70 og frem--men husk--at
der hvor Israel ligger ,har der aldrig nogensinde
været nogen palæstinensisk stat !

H.K.Neerskov har skrevet flere korte bøger med
oversigt over historiens forløb i Mellemøsten.
Peter P.Rohde er også god at checke.

Angående de omtalte tegninger i JP--har Du kendskab til udseendet af nogen profet ? Nej--men hvorfra kan Du da vide hvem mændene med turbanen forestiller--det kan dog være indere,

Hvis Du vil se nazistiske tegninger i genbrug--så skal Du blot se bogen -Ondskabens Ikon, som er
en samling tegninger der har været i danske dagblade mod Pia Kjærsgaard--ondskaben
er her analog med nazismens--se blot de tegninger og læs at der bl.a. i danske dagblade
har været skrevet grimme ting som--at det ønskes
at Pia voldtages af en neger med AIDS---er det
værdigt for dansk presse ?

Det kan næppe dreje sig om at være hverken venstre-eller højreorienteret,men om at nøjes
med at holde sig orienteret--hvor svært det så kan kan være.

Kære Birte Frandsen,

du skriver til Jeppe Agerup:

"Det er en total misforståelse når Du hævder at området var arabernes land--her må Du gå på
bibleren og checke forhistorien--Du kan nøjes
med at starte med år 70 og frem--men husk--at
der hvor Israel ligger ,har der aldrig nogensinde
været nogen palæstinensisk stat !"

For det første: hvis vi skal forholde os til Palæstina og Israels baggrund, så skal vi vel væsentligt længere tilbage end år 70 - eller mener du at zionisternes krav baseres på noget der er sket efter år 70?

For det andet, så var Abraham (jødernes stamfader) mig bekendt også araber, - eller du har måske andre oplysninger?

For det tredie, så har palæstinenserne deres egen stat, som de har haft siden 1947 ... den fik de på samme vilkår som zionisterne fik Israel - med selvstyre, men underordnet FNs mandat ... forskellen er, Israel under Ben-Gurion gjorde oprør mod FN og udråbte sig til selvstændig nation i 1948.

Heinrich R. Jørgensen

Pia Kadornikow,

jeg stillede nogle konkrete spørgsmål tidligere i denne tråd. Det vil blive værdsat, hvis du ville forholde dig til dem.

Din jargon, bestående af store dele selvretfærdighed og klynkeri, vil jeg foreslå at du lægger på hylden. Jeg er sikker på, at du ville blive taget langt mere alvorligt, hvis du evnede det. Det er blot et venligt råd - brug det, eller lad være.

Anina Webster

@ Mads Kjærgård

"Er forøvrigt ikke jøde eller avatar og stemte på venstrefløjen ved sidste valg. Men er dybest set kommunist og sympatiserer derfor med arbejderstaten Israel og ikke de andre religiøse mørkemænd i Mellemøsten."

I den grad enig! Kunne lige så godt være skrevet af mig selv.

@ Heinrich R. Jørgensen

"Din jargon, bestående af store dele selvretfærdighed og klynkeri, vil jeg foreslå at du lægger på hylden. Jeg er sikker på, at du ville blive taget langt mere alvorligt, hvis du evnede det. Det er blot et venligt råd - brug det, eller lad være."

Hvad skulle det gøre godt for? Godt nok har jeg ikke læst Pia Kadornikows slettede indlæg, men de seneste - uanset om man er eller ikke er enig med hende - er der intet andet at udsætte på, end uenighed. Hvornår er det, at uenighed blevet ildeset på en avisdebat?

@ Sven Karlsen
"Dette er information, og så bør der være endog meget højt til loftet, ellers er det os (og avisen) der kommer til at fremstå ynkelige."

Det troede jeg også, men da jeg - efter kortere fravær - ikke længere kunne finde de ældre debattråde, hvoraf den ene har jeg personligt lagt både hjerte og tid i - mener jeg ikke længere, at debatdeltagelsen her på debatten tjener noget formål, endsige nytter. Særlig når avisen selv deltager som skyggedommer med fingeren på slettetasten. En god debatskik gælder begge sider - debattørerne og i særlig grad - debattens udbyder.

Heinrich R. Jørgensen

Anina Webster:
"Hvad skulle det gøre godt for?"

Hvis du vil vide noget om hvorfor Pia Kadornikows kommentarer er blevet slettet, er denne kommentar er bud på årsagen.

Det er vel ikke for meget forlangt, at Pia Kadornikow kommenterer oplysningerne om Israel Information Warfare program, og evt. oplyser, om hun selv deltager i det? På det foreliggende grundlag, synes skoen at passe fremragende.

Heinrich R. Jørgensen

Ups. Beklager det meget lange link...

Heinrich R. Jørgensen

... som i øvrigt heller ikke virker. Genialt.

Men der linkes til min kommentarer, der befinder sig nær toppen på side 2 i denne tråd, og er henvendt til Tove Lodal.

Til Birte Frandsen
----------------------------------------------------
Kære Birte,
Sikke en arrogance du fremkommer med her.
Det er jo som ofte arrogance der kommer til udtryk, når man føler sig trådt på. Nuvel, det her skal ikke handle om personfnidder. Men om en saglig debat.
Det første omkring tv-transmissionen fra den ellers meget fredelige demonstration mod Irsaels massakre på uskyldige børn og kvinder i Gaza, fik ikke tv-dækning på DR eller TV 2, det er faktum. Tilgengæld fik et mindre sammenstød fra politiet mod 200 demonstranter der ville gå fra Christiansborgs Slotsplads og videre til Israel Plads stor tv-dækning pga anholdelser af nogle utilpassede unge mennesker. Det er fakta.
Fakta er også at 10.000 mennesker valgte at demonstrerer FREDELIGT på Rådhuspladsen og gik i samlet optog (også fredeligt til Christiansborg Slotsplads og så på en masse forskellige taler (også fredeligt. Demonstrationen sluttede også fredeligt. Det var først da demonstration VAR afsluttet, at nogle få 150-200 mennesker blev presset sammen af politiets "knibtangsmanøvre" og et par frustrerede unge mennesker smed 2-4 kanonslag i frustration over politiets aggressive fremmarch. Og ja, det er altid dumt ikke at følge politiets anvisninger, hvis politiet vel at mærke GIVER disse anvinsninger.
Men SELVE demonstrationen forløb stille og roligt og der var 10.000 demonstranter mod Israels sindsyge bombardementer mod uskyldige civile, herunder børn & kvinder, som er dem der måtte lide under den fuldstændige propationsforvrængende angrebskrig fra Israel.
Udover dette har Hamas OGSÅ holdt den palæstinensiske befolkning som gidsel, hvilket jo er yderst forkasteligt. Men i bund og grund handler det om en resourcestærk magt (Israel), som har alle muligheder for at agere fornuftig, og hensigtsmæssigt. Det første Israel kunne gøre var at overholde de mere 260 FN-resolutioner som de har brudt (Læs: SAMTLIGE FN-RESOLUTIONER VEDR: ISRAEL) Det andet Israel kunne gøre var at overholde Geneve konventionen om krigsførelse. Og hvorfor er det Israel der skal gøre dette. Jo det er ganske simpelt. Israel er medlem af FN. Hvilket iøvrigt er højest usædvanligt, da FN-medlemmer er forpligtet til at overholde alle resolutioner fra FN.
En helt anden ting:
Det er forkert at hæfte jøder sammen med zionister generelt, fordi zionisme ikke er det samme som jødedommen, og mange jøder (også ortodokse jøder), bryder sig ikke om den zionistiske ideologi, som staten Israel har bekendt sig. Det er også derfor du sjældendt hører arabiske ledere omtale israelerne som jøder, men oftere som zionister.

Til sidst vil jeg sige til Birte: Hvordan kan du bringe
Jeppe Agerup Mortensen's alder til diskusion?
Alder på folk er fuldstændig ligegyldig. Det handler om modenhed, indsigt og holdninger. Og der skal være plads til det hele.

Kære Pia Kadornikow,
til din oplysning, så er der forsamlingsfrihed i Danmark, så der er ikke noget grundlæggende ulovligt i at forsamles i en stor gruppe, - også på flere hundrede mennesker.

Politiet har til gengæld ret til at kræve en sådan forsamling opløst, hvis den forstyrrer den offentlige ro og orden. En demonstration er først ulovlig, når politiet har krævet den opløst.

Derfor har vi det praktiske system med, at man kan anmelde en demonstration til politiet på forhånd, for så får man lidt ekstra råderum (f.eks. til at gå på kørebanen, o.lign.), men det ændrer ikke på ovenstående.

Heinrich R. Jørgensen

Og stadig ingen antydning af et svar fra Pia Kadornikow ...

Heinrich R. Jørgensen

Pia Kadornikow:
"Heinrich R. Jørgensen, hvad er det du vil have svar på?"

Se mine tidligere kommentarer. Jeg gider ikke skære det ud i pap.

Heinrich R. Jørgensen

Jonas Larsen et al:
"Det er lidt forvirrende. Dine klovnevittigheder plejer at være sjovere."

Dén med klovnevittighederne er jo nærmest en klassiker. Hvornår fik du din kønsskifteoperation? Da du blev jøde?

Men du er da blevet bedre til at skjule din identitet. Ros for det.

Men det kniber som sædvanligt at holde masken når det bliver weekend, og alkoholindtaget bliver lidt for stort.

Heinrich R. Jørgensen

Pia Kadornikow,

du kunne f.eks. læse kommentarerne i denne tråd, specifikt denne og efterfølgende denne.

Din skrivestil, bl.a. flere af dine fraser og vendinger ligner på en prik en tidligere debattør, der blev slettet samtidigt med at "Pia Kadornikow" opstod. Hver gang det samme kobbel af spammere fjernes, opstår de sædvanligvis igen i løbet af få timer, med nye navne. Et mønster der har gentaget sig i over et år.

Heinrich R. Jørgensen

Pia, du er næppe blevet slettet fordi du har linket til noget eksternt. Mit gæt er, at du er blevet slettet, fordi på matcher profilen på den højrerabiate spammere der har huseret på debatten i umindelige tider.

Og når jeg skriver "matcher", tænker jeg ikke så meget på politisk orientering og temaer, men mest af alt skrivemåde.

Og ja, vi kan da sagtens blive enige om, at enhver fredelig demonstration nogen vil afholde, selvfølgelig bør kunne finde sted. Jeg bryder mig ikke om, at sådanne skal afbrydes eller intimideres, hverken af voldsforherligende råbehoveder, tæskehold eller kampklædt politi.

Kære Pia Kadornikow,

Du har en masse sjove indfald, så istedet for at tage dem en for en, så blot et citat fra grundloven:

§ 79: ”Borgerne har ret til uden forudgående tilladelse at samle sig ubevæbnede. Offentlige forsamlinger har politiet ret til at overvære. Forsamlinger under åben himmel kan forbydes, når der af dem kan befrygtes fare for den offentlige fred.”

Jeg får en fornemmelse af at du muligvis har været med til den demonstration som du bliver ved med at køre rundt i, og efter din ophidselse at dømme kunne jeg godt frygte at oplevelsen har traumatiseret dig. Jeg vil derfor foreslå at du taler med din rabbiner, eller henvender dig til din praktiserende læge og får en henvisning til en krisepsykolog, - det kan ikke være rart at gå rundt med så megen opsparet frustration.

Kære Heinrich R. Jørgensen,
ligesom dig finder jeg også at både Pias stil, holdninger, opførsel og yndlingsfraser minder meget om noget jeg har set før (bl.a. på P1Debat i sin tid, da den var god, - der havde vi Annie Fedelår eller Hedegaard eller hvad hun nu hed).

Men da variation jo kræver en vis intelligens, så har jeg en teori om at der må eksistere en gruppe mennesker på venstre fløj af den famøse "bellcurve" som ligner hinanden til forveksling, og derfor vil jeg afholde mig fra at komme med teorier om sammenfald som jeg ikke kan bevise ;-)

Sider