Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Debat
20. januar 2009

Kritisk dialog med Israel?

Finn Sørensen, København S

Israel siger, at de har nået deres mål. Var målet virkelig kollektiv afstraffelse i form af 1.200 døde palæstinensere og 5.000 sårede (der ligger flere under ruinerne). Var målet at styrke Hamas politisk? Var målet at lægge gift for en fredelig løsning på det 60 år gamle problem? Det er svært at nå til anden konklusion. Det viser at 'kritisk dialog' med Israel uden pression er naivt -og dobbeltmoralsk, hvis man samtidig hjælper Israel økonomisk og sikkerhedspolitisk. Hvorfor er det kun Enhedslisten, der kræver handling i form af diplomatiske restriktioner og handelsboykot? Eller er sanktioner forbeholdt palæstinenserne, når de vælger en regering, vi ikke kan lide?

Collateral damage som strategisk mål?

Steffen Hahnemann, Ørbæk

I de første uger af Israels angreb på Gaza var Israels reaktion på vreden over det høje tal for civile ofre, at det var de beklagelige omkostninger ved en krig i byområder. I de sidste dage er kommentarerne anderledes. Nu er de civile ofre blevet til angrebets strategi: Befolkningen i Gaza skal se, hvad det koster at støtte og stemme på Hamas. Samme argumentation bruges utilsløret af Israels vestlige støtter.

For at forstå en sådan kynisme, må man måske betænke, at det var den en tilsvarende strategisk tænkning, der lå bag sønderbombningen af de japanske storbyer (inklusive Hiroshima og Nagasaki) og af Dresden under Anden Verdenskrig.

DF og Handicaprettigheder

Lone Dybkjær, MF og handicapordfører for Det Radikale Venstre

Den danske regering nægter danske handicappede at klage over deres vilkår til FN. Men nu vender Dansk Folkeparti regeringen ryggen, hvilket betyder, at det ser ud som om, at der er et flertal i Folketinget for at forbedre de handicappedes rettigheder.

Det er det, man karakteriserer som overordentligt gode nyheder.

Det er nu snart to år siden, at Danmark underskrev FN's handicapkonvention. Men Danmark har endnu ikke ratificeret konventionen eller underskrevet den tillægsprotokol, der giver både enkeltpersoner og handicaporganisationer klageadgang.

Regeringens langsommelighed med at få handicapkonventionen gennem Folketinget og dens nej til at gennemføre klageadgangen har været en skændsel for Danmark. Derfor glæder det mig, at Dansk Folkeparti nu vil lægge pres på ministeren for at ratificere handicapkonventionen og ikke mindst indføre tillægsprotokollen med klageadgang.

Jeg håber meget, at Dansk Folkeparti vil stå fast på deres synspunkt, og ikke lade sig overtale af regeringen til noget andet.

Det er vigtigt, at danske handicappede får klageadgang. Og en ratifikation af handicapkonventionen er halvhjertet, hvis der ikke samtidig sker tilslutning til tillægsprotokollen.

Det ville samtidig være et ekstremt uheldigt signal til de lande, hvor det kræver en større indsats at leve op til handicapkonventionen.

Det antimuslimske Forsvar

Carsten Kofoed, København N

Det har nu vist sig, at mindst otte danske soldater, der enten er eller har været udstationeret i Irak, Kosovo og Afghanistan, er medlemmer af Facebookgrupper med stærkt antimuslimske holdninger. Politikere som forsvarsordfører John Dyrby (S) vil have Forsvaret til at finkæmme Facebook, for de islamofobiske soldater pynter ikke just på Forsvarets i forvejen blakkede ry og dets 'missioner'.

Politikernes problem er således ikke soldaternes antimuslimske holdninger - de har dem jo selv - men at de kommer frem i offentligheden. Men er det ikke bare brodne kar? Dertil er der at sige, at udsendte soldater af loyalitetsgrunde skal sikkerhedstjekkes. Og her er et rabiat had til muslimer tilsyneladende ikke en stopklods, når man skal 'hjælpe' muslimer i eksempelvis Afghanistan.

Myten om de filantropiske danske Jenser må simpelthen stoppe. Det har intet hold i virkeligheden, og derfor returnerer de lokale også 'hjælpen' ved at sende dem hjem i kister.

Opfordring til Ritt Bjerregaard

Henrik Brønnum-Hansen, Dyssegård

Kære Ritt Bjerregaard.

I forbindelse med den planlagte fornyelse af Israels Plads foreslår jeg, at pladsens fremtidige navn overvejes. I disse dage er vi vidner til endnu en gruopvækkende krig, hvor en af verdens bedst udrustede hære har angrebet et tætbefolket område med ufattelige civile tab for et forsvarsløst, blokaderamt og indespærret folk i Gaza. I mange år har en to-statsløsning været målet, som skulle bringe den ulykkelige situation i Mellemøsten til en fredelig afslutning. Planen synes at være stadig mere umulig, fordi Israels besættelses- og bosættelsespolitik reelt ikke efterlader et samlet landområde, som kan blive en levedygtig palæstinensisk stat og som forudsætter, at Israel følger FN's resolutioner, der bl.a. indebærer tilbagetrækning til 1967-grænserne.

Danmark har som en del af det internationale samfund officielt givet udtryk for at støtte tostatsløsningen, men har ikke i politisk handling fulgt aktivt op. Der kunne ligge en fredsommelig signalværdig i, at københavnerne vælger at omdøbe den reelt todelte plads - opdelt af Vendersgade - til to nabopladser med navnene Israels Plads og Palæstinas Plads.

En skændsel

Troels Schmidt, København Ø

Det er en skændsel kun at nævne den ene af to hovedstrømninger i kinesisk historie (kronikken i går af Bent Nielsen). For hvordan er det muligt at se bort fra taoismen - især for en lektor på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier på Københavns Universitet?

Inf. agerer bedrevidende overdommer

Lars Runo Johansen, Esbjerg

Information bryster sig af at være videbegærlig. Efter at have læst avisen en måned, har jeg fået et andet indtryk.

Værst var Informations dækning af tuneserloven (L 69). Information agerede ukritisk mikrofonholder for venstrefløjen. Som sandhedsvidne på ondskaben anvendtes Henning Koch. Først inde i januar retter Information søgelyset på hans argumenter. Én ting er, at S, SF, RV og EL gik i selvsving og udstillede deres mangel på substans i og uenighed om udlændinge - og retspolitikken. Værre er, at Information serverer underlødig kampagnejournalistik.

Informations dækning af den aktuelle Mellemøstkonflikt er lige så ringe. I den journalistiske dækning, herunder eksterne artikel- og blogbidrag, svines Israel ensidigt til som aggressor. Information har valgt side og er ukritisk. Avisen optræder som bedrevidende overdommer. Og senest præsenterer Information så uvederhæftige kioskbaskere om 500.000 arbejdsløse -

Information: den mindst ringe?

Fri os fra fadervor i folkeskolen ...

Erik Silkjær Pedersen, menighedsrådsmedlem

Så ydmyg en indledning til en kronik læses sjældent. Jeg anser mig selv som et åndsmenneske, men med ydmyghed overfor Gud og skaberværket.

Jeg anser mig selv som et åndsmenneske, men med ydmyghed over for Gud og skaberværket.

Det overrasker mig aldeles, at præster skal mene, at morgensalmesang og fadervor hører hjemme i folkeskolen (jvf. kronikken af Peter Holm i Inf. fredag den 16. januar).

Ved at praktisere salmesang og fadervor i folkeskolen forkyndes der kristendom, og netop forkyndelse skal ikke ligger i folkeskolens regi. Religion - og herunder kristendom - er en personlig sag, som optager mennesker, og derfor naturligt medfører, at der i hjemmene, blandt venner og på arbejdspladsen diskuteres kristendom herunder også etik og moral. Personligt søger jeg tilmed kirken, som er med til at danne grundklang for mine livsholdninger.

Hvis vi som forældre vender ryggen til 'den religiøse dimension' må vi påtage os ansvaret for at opbygge en illusion og også bære en del af skylden for det sproglige, filosofiske og følelsesmæssige tomrum? Det må og skal aldrig blive folkeskolens ansvar. Folkeskolen skal lære eleverne at læse, skrive og regne, og ikke fadervor sig tilegne.

Fadervor II

Niels I. Meyer, Hørsholm

Den 14. januar kunne man på DR2's Deadline opleve Bertel Haarder som fanatisk kristen kriger. Han råbte, hånede og truede en ung og stilfærdig dialogpartner, fordi denne mente, at det er en dårlig idé at samle alle de små skolebørn og få dem til at bede fadervor hver morgen.

Den 16. januar kan man så opleve provst Peter Holm, som udnævner sig selv til religiøs ekspert og bruger en hel side i Information på tågesnak som propaganda for fadervor som fast morgenstart i enhver dansk skole.

Haarder og Holm har med sikkerhed opnået et fælles resultat. Hvis nogen af deres seere eller læsere i forvejen har været i tvivl om fadervor i skolen, så er de det ikke mere.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her