Læsetid: 2 min.

Øvelse i anholdelse af unge mennesker

21. januar 2009

Onsdag den 14. januar skrev Information, at demonstranter kastede sten mod politiet og at politiets ruder blev smadret. Over 100 unge mennesker blev anholdt.

Tirsdag aften ca. kl. 18.45 skulle jeg igennem Vindebrogade ved Thorvaldsens Museum i København. Da jeg kom til Højbro Plads startede tre af Politiets mandskabsvogne med fuld udrykning og kørte ned ad Gammel Strand og blokerede Rådhusstræde ved Stormbroen. Det var meget dramatisk med tre politibiler for fuld udrykning ned ad den mennesketomme Gammel Strand.

Da jeg kom over på Vindebrogade, så jeg længere fremme et optog på et par hundrede mennesker. Bortset fra de hylende politisirener var alt roligt.

Da optoget passerede politibilerne ved Rådhusstrædet blev der kastet tre til fire kanonslag. Det var kraftige kanonslag, men ikke kraftigere end dem, man hører nytårsaften.

Opstod panik

Der var igen uro. Jeg er en moden mand, men følte absolut intet ubehag ved at fortsætte hen mod Stormbroen.

Da optoget var kommet ind i Stormgade, fulgte politibiler efter, og lidt efter var Stormgade spærret. Kort efter kunne man se et stort antal politibiler med blåt blik køre ind fra den modsatte ende af Stormgade. Man kunne se, at optoget var låst inde mellem to rækker af blinkende politibiler i den lukkede Stormgade, hvorefter politiet begyndte at presse demonstranterne sammen.

I starten var der hverken stenkast eller ild, men senere opstod der en vis panik. Der er formentlig senere blevet kastet nogle sten, men det kan ikke have været mange. Pt. er der ikke vejarbejde i Stormgade.

Senere på aftenen fremkom en overordnet politimand i en nyhedsudsendelse i tv med en dramatisk beskrivelse. Nu havde der også været molotovcocktails.

Jeg undrer mig over, at der ikke foreligger oplysninger om, at nogle af demonstranterne er blevet sigtet for vold eller for forsøg på vold mod politiet eller for hærværk. Politiet beretter ofte om, hvor avancerede de er blevet med at videofilme demonstranter. Med det udstyr skulle det være nemt at få fat i lovovertræderne.

Selvfølgelig skal man ikke kaste med sten mod politiet, men der blev ikke kastet med noget, før demonstranterne blev låst inde.

Og det virker besynderligt, som politiet overdramatiserede begivenhederne.

Hvis man er djævlens advokat, kan man stille spørgsmålet: Var det en øvelse for politiet i masseanholdelser, som skulle legitimeres? Eller endnu værre: Var formålet også, at skræmme folk fra at demonstrere?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Holger Nielsen

Formodentlig det sidste. Det første har de jo vist at de er gode til gennem mere end en menneskealder.
Siden Carl Madsen ydmygede ordensmagten i retssagen efter den store Vietnamdemonstration i 69, hvor de også havde banket løs med knipler på omringede demonstranter, mindes jeg dog ikke at det er sket ved bredere demonstrationer - "kun" mod BZere, autonome og andre unge mennesker. Men nu altså mod en solidaritetsdemonstration for Gaza. I begyndelsen af 80erne ophørte de faglige blokader fordi folk ikke orkede at tage mod flere tæv fra ordensmagten - og så kom blokadecirkulæret.

Jeg vil ikke tøve et sekund med at betegne den hændelse som du beskriver som knægtelse af ytringsfriheden. Det vil formodentlig blive værre fremover, når man betænker hvor meget, der vil blive at demonstrere imod: Arbejdsløshed, klimatruslen, som ingen gør noget alvorligt for at imødegå, udsigtsløse og uretfærdige krige i fremmede verdensdele, Peak Oil-truslen som heller ingen gør noget for at imødegå, vanvittige trafikanlæg etc. Fortsæt listen. Så bliver det bare et spørgsmål om hvornår København eksploderer som Athen gjorde for et par måneder siden.

Der findes kun en måde at undgå det på: Flere folk på gaden, især midaldrende og ældre, flere modige journalister og fotografer på gaden - og så i det små at undergrave den farlige og ubegrundede autoritetstro, som eksisterer bredt i befolkningen, hvor man kan komme til det i selskaber, mand til mand og i andre sammenhænge.

Det var måske også en ide, at nogle flere journalister begyndte at interessere sig noget mere for Per Larsens og Hanne Bech Hansens regime i hovedstaden, som modvægt til de højborgerlies ikoniserin af "ordens"magten".

Nu skal jeg vist passe på ikke at give anledning til det mindste i fremtiden!
Venlig hilsen

Det er hvad man kan forvente i et land der lader selv politiet bestemme hvor og hvornår små detaljer
som Retsplejeloven gælder .

Niels-Holger Nielsen

@Jørgen Nielsen
Er det en påstand, som du vil belyse nærmere? Vi ved jo alle at de deltog i festen. Hvem sendte dem og hvad var deres opgave. Kom nu ud af busken Jørgen. Lad os få et kvalificeret indlæg.
I stor forventning og med venlig hilsen

Niels-Holger Nielsen

"klimatruslen, som ingen gør noget alvorligt for at imødegå"
Undskyld: klimatruslen, som ingen ansvarlig gør noget alvorligt for at imødegå

Dorte Sørensen

Jeg vil gerne takke advokat Michael Bjørn Hansen for denne øjenvidne beskrivelse og for at stille disse spørgsmål :
- var det en øvelse i masse anholdelse
eller
- var formålet at skræmme folk fra at demonstrere.

De radikale skal også have tak for, at de stillede spørgsmålet på deres møde på Nyborgstrand om Terrorlovene ikke behøvede en kritisk gennemgang.
Håber at Terrorlovene tages op i Folketinget til en kritisk gennemgang, så ikke terroristerne får lov at skabe så megen frygt, at vi bliver ved at være bange for os selv og fratager os selv vore tilkæmpede rettigheder over for samfundet.

Travis Malmzon

Fra en som nærmest fik smadret sin hørelse ved en tilsvarende demonstration tidligere på ugen udfor Tivoli, kan jeg berette at kanonslag ikke er ufarligt fyrværkeri, når det bliver smidt efter andre mennesker.

Det må have været ualmindeligt ubehageligt for de mennesker som opholdt sig i Stormgade, hvor akustikken sq gør det slemt nok når en motorcykel kører forbi.

Hvad lavede de mennesker dér med kanonslag ???

Fejrede det kinesiske nytår ???

Hvad mon de ellers havde i lommerne ???

Men de er selvfølgelig mere interessante for bloggere, som kan masturbere ved tanken om de ædle vilde.

Mere forstandige typer, som arrangerede denne værdige demo i Gelletup: http://jp.dk/indland/aar/article1572726.ece, er vel bare Onkel Tom typer.

Bjarne Thyregod

@Travis Malmzon - hvad er din dagsorden ?

Advokat Mikael Bjørn Hansen beskriver en situation han har oplevet. Den formår du helt at undlade at forholde dig til og opfinder i stedet en ikke eksisterende situation.

Det interessante er jo optrapningen af situationen og årsagerne dertil.
Det beskrives hvorledes politibiler /mandskabsvogne med sirener og blå blink kører frem mod nogle demonstrerende.
At der kastes 3 kanonslag od disse vogne - intet andet kastes.
Det beskrives hvorledes Stormgade efterfølgende afspærres i begge ender af politibiler / mandskabsvogne, som derefter presser folk sammen
Det beskrives at der ikke kastes med sten før politiet har arresteret en hel række folk.
Det beskrives hvorledes der ikke er vejarbejde så antallet af løse sten måtte være ganske begrænset.

Det beskrives hvorledes politiet ikke efterfølgende har sigtet folk for noget voldeligt trods politiets massive overvågningsmidler.

Der rejses en række vigtige spørgsmål om politiets handlinger og motiver.

Men du finder det vigtigere at antyde at disse demonstranter da også måske havde et eller andet i lommerne.

Hvis ikke du er istand til at forholde dig til hvad MBH skrev, så var det måske bedre du blev under dynen istedet for at lufte din stupiditet og komme med pubertære antydninger om bloggere .

Jens Thorning

Travis Malmzoms satire over venstrefløjen minder om Woody Allens film "Mig og revolutionen" - hvori en del af humoren består i, at ingen rigtigt ved, hvordan en revolutionær ser ud og agerer, og en CIA-agent kalder i afmagt Woody Allen for "this hepcat" og "the communist".

Onkel Tom-typer ... ... jeg har aldrig hørt udtrykket benyttet i virkeligheden trods 45 års læsning af Information og omgang med venstrefløjstyper, kun læst, at det findes - og så om palæstinensere!!!

Travis Malmzon

@Bjarne Thyregod:
Som sædvanligt bliver en negativ beskrivelse af demonstranternes adfærd (kast af kanonslag) til et forsvar for politiets ageren.
Det er der faktisk ikke tale om.
Jeg prøver blot at ridse HELE situationen op.

Partsindlæg bliver lidt kedelige i længden.

Som jeg plejer at underholde mine børn med, var jeg faktisk selv aktiv deltager i slaget om 'Byggeren' og er ganske bevidst om hvad der foregår i hovedet på politiet. (Eller ikke foregår !!)

At kaste et kanonslag mod andre mennesker er VOLD, og efter min mening en legitim grund for politiet til at opløse et opløb, som der så vidt jeg husker var tale om i den konkrete situation.
Men hvis der på det tidspunkt stadig er tale om en lovlig demonstration, ændrer det ikke mit standpunkt.

"Det beskrives at der ikke kastes med sten før politiet har arresteret en hel række folk.
Det beskrives hvorledes der ikke er vejarbejde så antallet af løse sten måtte være ganske begrænset."

Eller også kom stenene fra samme sted som kanonslagene !!!.

Jeg sætter faktisk pris på at politiet beskytter mig mod de bøller, som har overtaget de folkelige protester mod den siddende regering og deres politik.

Travis Malmzon

@Jens Thorning

"Onkel Tom-typer ... ... jeg har aldrig hørt udtrykket benyttet i virkeligheden trods 45 års læsning af Information og omgang med venstrefløjstyper, kun læst, at det findes - og så om palæstinensere!!!"

Jeg er glad for at have beriget dig fra morgenstunden.

For at uddybe hvad jeg skrev tidligere, er jeg overbevist om at den ringe opbakning til demonstrationen, sammenholdt med at en stor del af befolkningen (incl. undertegnede) forholder sig særdeles kritisk til Israels ageren, skyldes tilstedeværelsen af voldelige elementer ved de hidtidige manifestationer i København.
Jeg ønsker ikke at være en del af deres dagsorden, få ødelagt min hørelse, eller blive anholdt !!.

Deres konfrontationer med ordensmagten fjerner jo meget bekvemt fokus fra selve konflikten, hvilket jo er i Israels interesse.

Man kunne efter indtagelsen af sin formiddagsøl mene at situationen i Stormgade er et lille stykke anskuelsesundervisning i konflikten i Mellemøsten:

En underlegen part overtræder reglerne for at påkalde sig den overlegne parts vrede og overvældende magtudøvelse, og dermed omgivelsernes sympati.

Problemet er at omgivelsernes sympati ikke rigtigt flytter noget mere.

Måske har de set formeget X-factor, og tror at de kan reddes af antallet af SMS-stemmer, men der må jeg nok skuffe dem.

Sådan hænger det ikke sammen.

Bjarne Thyregod

@Travis Malmzon -du fortsætter din underlige fordrejningsagenda - total upåvirket af fakta.

Du forholder dig ikke til en advokat Mikael Bjørn Hansens personlige oplevelse af en konkret situation og dens udvikling.
Istedet opfinder du et scenarie som åbenbart passer i dine fantasier.

Der havde været en meget stor demonstration på Rådhuspladsen med mere end 10.000 deltagere, helt fredelig modsat din opfattelse. Andre folk end dem med tvangstanker (dig) tør altså god demonstrere for fred.

Nogle af demonstranterne gik efterfølgende fra demonstrationen i samlet trop - det er den situation Niels Bjørn Hansen beskriver.

Og det interessante er jo lige præcis optrapningen af situationen og brugen deraf. Jeg forstår at du hverken kan eller vil læse og forst det der blev skrevet, men hænger fast i din egen dagsorden.
Trist for dig.

At du manipulerende og helt usandt påstår at jeg skulle have givet udtryk for at kritik af demonstranter bliver til forsvar for politiets ageren - det vidner om dit totale fravær af anstændig debat stil.
Og at du skulle ridse "Hele situationen op" ved at fremkomme med dine tanker om hvad MÅSKE kunne være sket - er nok mere resultat af en selvovervurdering end af raationel fornuft.
Sat i overfor det du kalder et "partsindlæg" nemlig advokat Mikael Bjørn Hansens beskrivende indlæg af hans egne oplevelser som øjenvidne, ja så virker du som en ynkelig skrivebords teoretiker som ville have godt af at komme ud i den friske luft og observere virkeligheden.
Du kunne jo risikere at vågne op.

Travis Malmzon

@Bjarne Thyregod

Jeg refererer til dette optrin: http://politiken.dk/udland/article626878.ece.

Så god er min hørelse desværre ikke længere, at jeg kan blive høreskadet ved Tivoli's hovedindgang af episoder i Stormgade.

"Du forholder dig ikke til en advokat Mikael Bjørn Hansens personlige oplevelse af en konkret situation og dens udvikling."

Jo det gør jeg !!

MBH skriver:
"Det var kraftige kanonslag, men ikke kraftigere end dem, man hører nytårsaften."
Jeg fortæller om mine oplevelser med kanonslag ved en anden demonstration et par dage tidligere.
(Eller udløber deraf).
Og helt ufarlige er de jo heller ikke:http://avisen.dk/kanonslag-koster-14-aarig-haanden_101753.aspx.
Hvordan f... kan en voksen mand mene at det skal pilitiet bare stå og glo på ???
Politiet er efter min mening forpligtet til at gribe ind.

"Og det interessante er jo lige præcis optrapningen af situationen og brugen deraf. Jeg forstår at du hverken kan eller vil læse og forst det der blev skrevet, men hænger fast i din egen dagsorden.
Trist for dig."

Jer er enig med dig i den første sætning, men selvklart ikke i resten.
Faktisk er den første sætning min dagsorden.
Hvordan påvirker en radikalisering af dagsordenen i DANMARK debatten i Danmark, og hvilke straffespark giver det politiet og regeringen.
Specielt når der kommer automatreaktioner som MBH's.

Og iøvrigt

Man fremmer ikke palæstinensernes sag i Mellemøsten ved at angribe politi og fredelige borgere i Danmark med kanonslag.
Og man fremmer den heller ikke ved at bagatellisere VOLD med følgende udsagn:
"Det var kraftige kanonslag, men ikke kraftigere end dem, man hører nytårsaften."

Når man har en så åbenlys 'god' sag, så er det klogere at lære af afviklingen af apartheid i Sydafrika.

Bjarne Thyregod

@Travis Malmzon det er da trist at du blev generet af kanonslag ved Tivoli d. 8. januar. Det er bare ikke det som det handler om din summen for ørene til trods.

Situationen der beskrives skete et helt andet sted en helt anden dag.
Og det er en advokats beskrivelse af netop denne konkrete situation og dens optrapning som er artiklens omdrejningspunkt..

At du mener at nogle kanonslag berettiger en hvilken som helst optrapning af en konflikt og den efterfølgende medie brug af konflikten fra politiledelsens side, ja det er så din agenda og fred være med dig.
Når din summen for ørerne forsvinder kan der måske trænge lidt fornuft ind så du bliver istand til at forstå NBH's indlæg.

PS omkring afviklingen af apartheid i Sydafrika hvad er det så man kan lære ?
Er det at højrefløjen og ikke mindst støttede apartheidstyret økonomisk så vel som militært ?
Er det at det er nødvendigt med international økonomisk boycot mod Israel vil blive indført?

Eller hvis vi skal se på den mere aktivistiske side:
Er det shell-boycot aktionerne og deres omfang?
Er det attentaterne mod shell-tankene ?
Er det besættelsen af Konsulatet - du mener
Er det de røde hænder på ambassaden og de mange anholdelser i den forbindelse ?

Eller kampen i Sydafrika:
Er det ANC tilhængerne i Sydafrikas brug af bomber, mord på forrædere og voldsudøvelse du mener?

Jens Thorning

Der bor næppe et enseste menneske i Stormgade på strækningen fra Frederiksholms Kanal til Vester Voldgade. Det var den rute fra Christiansborg til Rådhuspladsen, der blev fulgt. Jeg gik selv på et tidspunkt selv ved siden af palæstinenserne og var realtivt utryg, især fordi man risikerede, at Politiet kunne komme når som helst og dramatisere situationen. Brådne kar ved opløb er en hundredårig københavnsk tradition, selv under Beatles-koncertene i 1964 blev der råbt HIPO! HIPO! HIPO! efter betjentene (også selvoplevet).

Jeg var en af de 10.000 mennesker, der var til stede til den omtalte demonstration.

@Travis Malmzon
"den ringe opbakning til demonstrationen". Det er meget tydeligt med denne sætning, at du var en af dem der blot sad hjemme foran fjernsynet og så den meget pinlige nyhedsdækning af demonstrationen; dette gælder både DR og TV2.

Demonstrationen fra Rådhuspladsen til Christiansborg forløb fredeligt. Der var mange store talere på podiet og vi stod alle, gamle som unge og børn, med forskellig etnicitet i blandt hinanden med det samme formål: At råbe op om situationen i Gaza, hvor over 1.000 mennesker er blevet dræbt.

Det første kanonslag blev kastet på Stormgade på vej mod Christiansborg; jeg stod ca. 10 meter derfra. Den gruppe af unge, der havde kastet kanonslaget, mest sandsynligt som en provokation til politiet (da det blev sendt i den retning), blev straks omringet af demonstrationsvagter fra den palæstinensiske venskabsforening (som var med til at arrangere demonstrationen i samarbejde med MS) og de forsøgte at tale dem til fornuft. Jeg følte mig ikke utryg på noget tidspunkt, da det var meget tydeligt, at gruppen af unge udelukkende var provokeret af ordensmagten.

Det der blev vist i fjernsynet, var hvad der skete EFTER demonstrationen, og det var ærlig talt så ligegyldt, sensationspræget og direkte pinligt, og jeg troede ikke mine egne øjne, da jeg kom hjem om aftenen og så det. Ingen billeder fra selve demonstrationen, ingen sammenklip af alle de store taler med det vigtige budskab, ingen billeder af faklerne og de tusindevis af mennesker, der havde samlet sig. Kun en TV2 News-lignende "journalist" der står med nogle politibiler i baggrunden og fortæller om, hvordan 100 mennesker laver lidt ballade. Der var ikke engang en kritisk vinkel på eller en søgen efter, om politiet misbrugte deres magt. Det var een lang ligegyldighed, som var fuldstændig virkelighedsfordrejet og som ikke viste bare ét billede, ikke et eneste, fra hoveddemonstrationen.

Jeg har stadig i sinde at skrive en klage til både DR1 og TV2, men jeg tvivler på, at det nytter noget som helst. Derfor må man jo bare håbe, at den danske befolkning også kommer ud i virkeligheden engang imellem, læser nogle mere fyldestgørende aviser og i det hele taget er mere opmærksomme og kritiske på det de får serveret i flimmerkassen.

Torben Petersen

@Sofie Rye:

- Hvis det ikke er fremgået af speaket, at de viste billeder var optaget efter demonstartionen - at man så at sige har valgt en form, der er egnet til at skabe et forkert indtryk af forføbet af selve demonstrationen, hvis der er givet direkte forkerte oplysninger, så bør du da overveje en klage.

Torben Petersen

@Travis Malmzon

- Selvfølgeligt kaster man kanonslag i Stormgade og ikke på en åben mark. Kanonslag skal fyres af i skrælderum, opgange, parkeringskældre og i smalle stræder.

Der er noget orgasmisk befriende ved et kæmpe brag og få håret blæst tilbage og få ringetoner for ørerne - hvis man vel og mærket ved at braget kommer.

Er man intetanende er det noget andet, og det kan medføre alvorlige chok og angsttilstande. Det hører ikke hjemme ved en demonstration. Det skaber kun uklarhed over hvad demonstrationen demonstrerer.

Travis Malmzon

@Bjarne Thyregod

Som jeg antydede så er kanonslag ganske farlige sager.
(Man får sprængt lemmer af).
Og jeg gentager gerne at kanonslag kastet mod mennesker er særdeles farligt, og forpligter naturligvis politiet til at gribe ind hvor det sker.
Men det er naturligvis også hvad man ønsker når man smider dem.
En klar parrallel til Hamas' raketaffyring.

Så kan vi jo sammen kigge på hvad 'demonstranterne' fik ud af at udfordre overmagten, og tvinge den ind i en konfrontation.

En googlesøgning på "gaza demonstration" bringer på de 10 øverste pladser udover Mogens Lykketofts (betalte?) link, 7 artikler om vold og kaos, en om den fredelige demo i Gellerup og endelig et link til en DR artikel i Rizauformat.

Hvor vil jeg hen med det ????

For mig at se starter man blot den endeløse strøm af indlæg om hvorvidt politiet fremprovokerer optøjer eller vise versa ved den adfærd.
Er der nogen som har noget nyt at tilføje den debat siden Verdensbanken ???
Og hvem har gavn af den ???

Naturligvis den fløj som vil stemple palæstinensere som voldsmænd og terrorister.

Og så går tiden jo med det, på samme måde som den er gået de seneste 40 år.
Lederne kan sidde og fede den i Damaskus og København, mens palæstinenserne i Gaza synker længere ned i dyndet.

Og løsningen ???

Tja, man kan jo altid lære af fjenden.

Tag en uddannelse, præg debatten og infiltrer de magtfulde poster i samfundet.

Hvis man var startet for 40 år siden havde man jo nået målet idag.

Travis Malmzon

@Sofie Rye

10.000 mennesker er latterligt lidt givet de krigsforbrydelser der er forekommet de seneste 3 uger.

Men jeg var der ikke selv, og forstår godt at der ikke var flere, når tidligere demonstrationer har omfattet optrin som disse:
http://www.youtube.com/watch?v=fkxF7tOoceA
Hvad skal man med fjender når man har den slags venner.

Og hvis man tager en af de mere officielle:
http://www.youtube.com/watch?v=lW073VXi97E&feature=related, så vil jeg ikke demonstrere under paroler som 'Gud er stor'

Jeg var selv til stede!

Det var dumt af de få personer som kastede de kanonskræl, men havde politiet bare holdt sig på afstand, så havde det sagt bang højt 4-5 gange og demonstrationen havde gået ned til Israels Plads som planlagt. Der var ikke optøjer eller lignende i vente overhovedet!

Udover det kaldte betjentene flere gange demonstrationsdeltagerne for 'perker'. Det er endda dokumenteret, værsgo at se videon her:

http://www.modkraft.dk/spip.php?article9644

Travis Malmzon

@David Verco

Når man kigger på de sekvenser fra konfrontationerne med politiet, hvad enten det er de nuværende i forbindelse med Gaza-konflikten, eller for den sags skyld den foregående sommers demonstrationer for ungdomshuset, var konfrontationen vel et mål i sig selv ???

Så er det sq lidt sølle at pive når man får konfrontationen.
Lidt ligesom at skyde raketter i hovedet på civile israelere, og så gemme sig i moders skørter hjemme i Gaza by når de bliver sure.

Man kan sige at demonstranterne fik et ungdomshus gennem at lægge et vedholdende pres af terror på Nørrebro.

Tror du at man vel kunne gennemføre samme taktik i forbindelse med politiske indrømmelser til Gaza ???

Politiet er jo blot jydske skakbønder, som ikke er værd at splide en analyse på.

Bjarne Thyregod

@ Travis Malmzon ja kanonslag kan være farlige for hørelsen og hvis man holder dem i hånden også for lemmerne - afhængigt af størrelsen.

Men det ændrer ikke ved at der blev kastet 3-4 kanonslag mod nogle politibiler - og det var alt. Herefter beskrives et eskalerende forløb af en advokat.

At du så finder affyring af nogle kanonslag berettigende til at du opfinder et scenarie og forsøger at fjerne fokus fra den af advokaten beskrevne problemstilling - er utrolig ærgelig.
Se det vigtige er jo at finde forklaringen på hvorfor politiledelse og medier fokuserer på en ligegyldig hændelse i Stormgade - og totalt undlader at forholde sig til at samtlige af oppositionens leder er talere i en stor demonstration på Rådhuspladsen.
Man kan spørge sig selv hvem vil balladen og hvem profiterer deraf.

For jo det ikke klogt at affyre kanonslag men nej det berettiger ikke til en massiv politiindsats. Og hverken du eller jeg kender til det der lå forud for kanonslagshændelsen - ligesom du konsekvent undlader at forholde dig til den beskrevne efterfølgende situation.

Men tilbage til Sydafrikakampen kunne du ikke lige forklare hvad det var man kunne lære deraf.
Var det at trods en en massiv pressehetz mod Sydafrika-komitéen og solidaritetsarbejdet, og på trods af at borgerlige politikere også dengang forsvarede undertrykkerne og at mange bedsteborgere blev passivt hjemme, så blev kampen vundet på den lange bane.

Og er det ikke påfaldende at alle som en dukkede de borgerlige politikere og bedsteborgerne frem af gemmerne da "terrororganisationen" ANC's leder Nelson Mandela kom til København efter løsladelsen fra fængslet.
Alle som en for at fortælle om hvordan de altid havde støttet kampen mod apartheid.

Travis Malmzon

@Bjarne Thyregod

Egentlig har jeg en tredie teori om politiets motiver, nemlig bevillinger.
Man er nødt til at vise hvor uundværlig man er.

Jeg har simpelt hen ikke tro på at ledelsen i politiet, for slet ikke at tale om BM, kan tænke så store tanker som de 2 alternativer indlægget lægger op til.

Så meget desto mere irriterende er det når et par idioter i Stormgade spiller bolden lige op i ketcheren på polisen, og jeg er nødt til at sige, at jeg faktisk tror at politiledelsen ville nyde at læse MBH's indlæg.
Fordi han nemlig spiller det ældgamle spil, som politiet har vundet de seneste 40 år.

Man kan spørge sig selv hvor meget det egentligt flyttede med de voldelige konfrontatioer med politiet.

BZ-bevægelsen havde fx. bred folkelig sympati så længe de kun smed lokummer i hovedet på politiet fra besatte huse.
Nu har de godt nok et hus, men ingen sympati, og hvis deres motiver rakte udover et hus, var det jo en dårlig forretning.

Omkring apartheid i Sydafrika, erindrer jeg ikke andre fortalere end Erhardt Jakobsen i det offentlige rum, og ingen i mit private. Og jeg er overbevist om at det præcist skyldes at kampen fra ANC på pladsen blev ført uden drab på civile, og at de politiske bevægelser i vesten i langt overvejende grad agerede uden brug af vold.

Situationen i Israel idag ligner jo til forveksling situationen i Sydafrika, så der skulle jo ikke være nogen objektiv grund til at successen ikke skulle kunne gentages.

Det er ikke første gang at netop stormbroen bruges af politiet til en "afklapsning"
iøvrigt med nøjagtigt samme strategi, som denne gang

sidste gang var i starten af 90.erne hvor politidirektøren hed Poul Efsen.
han udtalte i den anledning at demonstranterne længe havde fortjent en røvfuld.
hvilket kostede ham jobbet.

Jens Thorning

Ja, man er nødt til at vise, hvor uundværlig man er - det er alle - i stil med, selvopfundent citat: "Vi har desværre konstateret, at Statens Forsknings Institut for Modulbaseret Certificering er alt for usynlig i mediebilledet i Danmark i dag. og det skal du som informationsansvarlig være med til at ændre!!"

Ingen bevillinger uden medieomtale! Og ikke flere bevillinger, hvis bevillingerne ikke medfører medieomtale!

Der er også risikoen for, at en stakkels morlil kommer i klemme i demonstrationen og føler sig utryg, og at Politiet ikke er til stede, hvorefter der klages til Pressen. Ingen justitsminister - ja stort set intet menneske på vor planet, som sagerne har udviklet sig - tør lægge sig ud med Pressen,

Jeg kunne bare for sjov godt tænke mig at se Politiet smide fløjshandskerne og det der blødsødenhed over for en forsamling af kvinder, der vil ha' flere rettigheder. Nogle husker måske de smilende politibetjente, der i 1970 bærer Ulla Dahlerup og andre demonstranter ud af en lokalitet, hvortil der er tale om klart ulovlig indtrængen på ikke-offentligt område, grov sætten sig til modværge og undladen at efterkomme ordensmagtens ordrer. Den var ikke gået efter 11. september!

Travis Malmzon

@John Gunther

Han sad der desværre i 1993 hvor det kunne være gået rigtigt galt.

Igen fordi nogle tosser skulle lege Hamas.

Steffen Dickhudt Christensen

Jeg tvivler stærkt på, at alene nogle kanonslag i stormgade medførte politi i den ene og anden ende af gaden ?

Belært af "ungdomshus bøvlet", vil jeg tro at politiet helt klart er mere "på dupperne" ved demonstrationer.
Og derfor er bedre til at vurdere hvornår en demonstration bør/skal stoppes.

Hvor var de sidste af de 10.000 som deltog i starten af demonstrationen ?

Ingen tvivl om at der findes idioter som, fordi de har lidt magt, skal opføre sig dumt, ( politi kalder en demonstrant for perker ), men i det store hele sætter jeg min lid til politiet i sådanne situationer.

Og min egen erfaring med polisen:
Hvis du gør som de siger, ja, så er der sgu noget bøvl !

At politiet kan være lidt "over-nervøse" er der sgutte noget at sige til om omtalte demo.

O.b.t.w. havde samme dag jeg en lille snak med en fyr jeg ikke kendte, som var negativ over israels brug af militær magt, og det eneste vi kunne blive enige om var at israel ikke har magt til at stoppe militante muslimer.

Tænk hvis alle muslimer var anti-voldelige, så kunne vi kløjs i vores eget lort.

Ivar jørgensen

Som fredelig deltagende ved et utælleligt antal demonstrationer, kan jeg som øjenvidne berette, at politiet skam ganske ofte starter med intimederende magtudøvelse for at fremprovokere en reaktion som de så senere kan bruge som begrundelse for vold mod demonstranterne. Det er vist næppe nogen stor hemmelighed at politiet, anledt af en indsatsleder som angiveligt var instrumental i mordet på Benjamin på Rådhuspladsen, ikke er specielt venligt stemte over for unge venstreorienterede demonstranter, og som det var ganske tydeligt ved demonstrationen mod asylansøgeres vilkår for få måneder siden, skyer politiet ingen magtmidler for at trumfe deres hårdhændede vilje igennem. Her måtte man som fredelig demonstrant, i en demonstration fuld af ældre medborgere og børn, finde sig i at blive filmet og tåregasset, ikke fordi det var nødvendigt, politiet var stærkt overrepræsenterede og havde barrikaderet lejren, men fordi de kunne.

At dette er i meget lille overenstemmelse med idéen om at en retsstats ordensmagt skal sikre befolkningens ret til at forsamles og ytre sig uden at risikere, at blive udsat for enten reel vold eller trusler om vold, forekommer ganske klart, men en hær af mikrofonholdere har desværre afløst den kritiske journalistik, og derfor er politiets side af sagen som regel også den eneste i mediedækningen.

"@Travis Malmzon

93 handlede udover protesten mod en gennem-svindlet EU Afstemning, om flg.

Bravo gruppen (uro politiets specialenhed i kbh), og i denne gruppe specielt een enkelt betjent og hans kone.
uden deres medvirken var det ikke kommet såvidt.

idag er problemet også een enkelt betjent denne gang indsatsleder: Bjarne "Benlås"
manden der udmærker sig ved ikke bare at være med i anholdesen af Benjamin (husker du benjamin)
men også at være indsatsleder hver gang en demo ender med vold, dvs hver eneste gang der i de små 100 Torsdagsdemoer og adskillige før dem har været vold, har bjarne benlås været indsatsleder.

det ekstraordinære ved denne demo og det der skete er ikke det den blev til, det ekstraordinære er at der denne gang var folk fra samundets øvre lag med adgang til synliggørelses instrumenter på en anden måde en den sædvanlige journalisten der sidder i redaktionslokalet mens begivenheden sker fortæller hvad han mener på andres vegne.

denne gang er der således politikere og advokater der ved selvsyn har set hvad der skete.
det er det ekstraordinære.

vi andre der går til demoer har efterhånden lært at er det en bjarne benlås demo: så er det bjarne benlås dagsorden der gælder den dag og hans dagsorden er altid slagsmål.
jeg har endnu ikke oplevet andet

"politiet skam ganske ofte starter med intimederende magtudøvelse for at fremprovokere en reaktion som de så senere kan bruge som begrundelse for vold mod demonstranterne"

?????

Well, jeg deltager ikke selv i demo'er, ( sidst var på byggeren ), men er min tillid til politiet virkelige så langt ude ?

At politi filmer, må jo være normalt.
Og jeg vil da gerne se noget filmet fra den anden side, vel og mærke ikke kun selve volden som politiet har gang i, men også hvad der er foregået før vold er forekommet.

Ivar jørgensen

@ Steffen Dickhudt..

Ja du er nok håbløst romantisk anlagt hvad din tiltro til politiet angår. Magtens realitet er at den korrumperer, specielt når sandsynligheden for represalier er nærmest ikke-eksisterende. Dette gælder også, ja måske især, for politiet. Den søde politibetjent der hjælper andefamilien over vejen er ren Morten Korch, for demonstranter i København er vilkårene blodig alvor. Tæsk, tåregas og peberspray på demonstranter der allerede ligger ned. Det er vilkårene.

Nix, Ivar, den får du ikke mig på!

Hvis en demonstration foregår på fredelig vis, så er der sgutte noget politi vold eller andet at brokke sig over!

Vi kan så definere ordet "fredelig"

Og ja, der tror jeg mere på politi end demonstrant.

Altså, hvis du gør hvad politi beder dig om, så er der sgu ikke noget bøvl ! ( dagligdags-erfaring )

Og hov, jeg var med til en "demo" for ungdomshuset sidste år, og det var samme "parole"
Gør hvad vi siger, og ingenting sker .....

Jens Thorning

Men palæstinensernes demonstration var da ikke en "anden" demonstration end den lovligt anmeldte? Bortset fra, at den startede på Blaagards Plads. Er det Politiet, der bestemmer, hvad der er hoved-demonstartion, og hvad der er "anden" demonstration?

@Ole H.

Og ja, gad vide hvor mange hofteoperationer, man kunne få for TO MILLIARDER?

Jeg tror, du skal passe på med at starte en sådan tal-leg.

Til gengæld skal det stå dig frit for at danne et nyt parti, og hvem ved, måske kan du kuppe regeringen og lave den politistat, du drømmer om?

Dog vil jeg opfordre dig til at bladre i et par historiebøger først..

Torben Petersen

@Ole Hansen

Det forekommer mig lidt voldsomt at forlange at borgerne skal kunne finde du af reglerne, når selv politiet ikke kan.

Torben Petersen

@Sofie Rye

Jo, men du kender melodien.

"Ænderne over gaden, perkerne ud af landet".

Giver du Morten Messersmidt lidt øl, vil han måske synge den med højre arm i indetil flere forskellige stillinger.

Inger Sundsvald

Og det er utroligt at der er nogen som vil tage ’Ole’ alvorligt og gider at diskutere med ham. Som regel går der ikke så længe før han går helt grassat og bliver ’modereret’. Det er værre med tilhængerne.

Per Holm Knudsen

Betjenten der sagde "perker" skal bare ud af korpset med det samme - og uden pension. Nul tolerance er noget politiet forstår!

@ Per Holm Knudsen

"Betjenten der sagde "perker" skal bare ud af korpset med det samme - og uden pension. Nul tolerance er noget politiet forstår!"

Selvfølgelig skal han ikke det. Nul-tolerance er i sidste instans barnligt og viser mangel på både overskud og idérigdom. Han skal i retten og dømmes af en dommer, der (forhåbentlig) ikke bliver betalt under bordet.

"Imens på planeten jorden kan man undre sig over hvorfor især venstreekstreme ikke kan finde ud af at demonstrere på normal vis."

Hvad gør de unge i denne sag til venstreekstreme?

Og husk på, at vi altså var 10.000 mennesker samlet i fred og fordragelighed? Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at vi alle var af den såkaldte race "venstreorienterede".

"Vi har alle ret til at demonstrere hvis vi anmelder det først og f.eks. følger den rute der er anvist"

Demonstrationen VAR anmeldt, demonstrationen foregik efter planen og fulgte deraf den planlagte rute. Det var en meget lille gruppe, der EFTER demonstrationen bevægede sig andre steder hen.

Sider