Læserbrev

Pirater og konservativt bagstræb

Er Helge Adam Møller blevet så puritansk, at han tilsyneladende har glemt, at soldater har klippet damer ud af blade, så længe der har været damer i blade? Arkiv

Er Helge Adam Møller blevet så puritansk, at han tilsyneladende har glemt, at soldater har klippet damer ud af blade, så længe der har været damer i blade? Arkiv

Allan Lundgren

20. januar 2009

Jan Krag Jacobsen, Farum

De fangne somaliske pirater på Absalon bliver underholdt med automobilblade. Men da der bør være grænser for fornøjelsen i kachotten, er de billeder af smækre damer, der på forunderlig vis altid følger smarte biler, blevet klippet ud. Hvis piraterne vil have lidt erotik i kedsomheden, må de selv opfinde den fra bunden.

Det er lige en sag for den konservative Helge Adam Møller. Han synes ikke, at det er en passende opgave for militært personel at klippe damer ud af glittede magasiner og at piraterne i øvrigt ikke bør sidde og kigge på bilbilleder uden damer. Han går så vidt som til at sige, at det er strid med de danske værdier, som derved får en ny dunkel fortolkning. For hvad er det i disse blade, der med eller uden damer er i strid med de danske værdier?

Udnyt krisen

Det er endnu et eklatant eksempel på konservativt bagstræb og manglende forståelse for livet i de væbnede styrker.

Helge Adam Møller, som plejer at brøste sig af sin militære fortid, har tilsyneladende glemt, at soldater har klippet damer ud af blade, så længe der har været damer i blade. De fotomodeller, som er klippet ud af bilmagasinerne på Absalon, er sandsynligvis nu pin-upper på væggene i mandskabets lukafer. Og de var sikkert også blevet klippet ud, selv om der ikke var pirater i kachotten.

Og hvad er der så galt ved, at piraterne kigger på biler og derved får inspiration til, hvad de kan bruge deres mange løsepenge til? Er der nogen, der lider under krisen, så er det bilindustrien. Somalia og omegn, som ikke er kendt for sit fremragende vejnet, kunne jo være et område, hvor man kunne komme af med de firehjulstrækkere, der nu er blevet usælgelige i vores del af verden.

Set fra det skrantende danske erhvervslivs synspunkt er der litteratur med og uden damer, som måske er mere relevant til pirater end bilblade. De kunne f.eks. bruge tiden i spjældet på at studere flotte reklamer for nye køkkener og badeværelser, som ikke længere frister danskerne. Og publikationer som Bådnyt, Bådmagasinet Motor, Bådmagasinet Sejl og Bådmarkedet ville helt sikkert vække interesse.

Det gælder om at se fremad, som statsministeren siger.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ha, ha ... mon ikke Møller vil stille lovforslag om at forbyde danske soldater at klippe smækre damer ud af bladene ... god konservativ praksis: Forbyd det !

Ja - nøgne piger det er alligevel for groft. Symptomatisk at det nu er de konservative der skal forsvare frisind overfor sexuel puritanisme.
Men egentlig er det jo blot et udtryk for høj grad af civilisation at ledelsen respekterer piraternes blufærdighed. " piraternes blufærdighed" - sjovt begreb....

Hov! Tror sgu´jeg har løst hele problematikken omkring pirateriet. Jeg ser for mig en større gruppe unge piger i bikinier solende sig på dækket af de forskellige handelsskibe . Hvis artiklen står til troende må denne forholdsregel, så rigeligt, forhindre forstyrrende kapringer . Fedt studiejob forøvrigt.

Det er ganske utroligt så lidt der åbenbart skal til for at producere en avishistorie. Hvis formålet er at at latterliggøre muslimer er intet materiale åbenbart for småt eller for tyndt til, at man ikke kan lave en hsitorie ud af det. Åbenbart også på Dagbladet Information...

Der er da overhovedet ikke tale om i artiklen at latterliggøre muslimer - med mindre selvfølgelig at Helge Adam Møller m.fl. er konverteret.... ;-)

mona blenstrup

Jeg synes derimod, at det kunne være interessant at se, hvem der har givet ordre til denne censur.

Det er dog skatteborgernes penge, der har skaffet disse blade til underholdning for personalet.

Så der må være en ansvarshavende for denne mærkelige form for censur.

Jannik Sørensen

Ha, ha, de gæve sømænd har da lige præcis klippet billederne ud og hængt dem op på køjen over dem.

Spørgsmålet er mere, om det ikke er et brud på menneskerettighederne og torturkonventionerne, at give piraterne disse amputerede blade – skuffelsen når de åbner bladene, må da drive dem til vanvid!

Christina Søs Guldhammer

Jeg kan efter 14 års ansættelse i den danske handelsflåde bekræfte, at søfolk "redigerer" indholdet af blade med letpåklædte kvinder. Og det vil de sikkert blive ved med.

Desuden kan jeg bekræfte en voksende frustation over den manglende handlekraft fra beslutningstagernes side, i handelsflåden. Nuvel FN er begyndt at tænke på om det måske er muligt, med Somalias tilladelse, at kigge lidt "on-shore" om der er noget, der kan gøres.

At piraterne på Absalon ikke er bagmændende, er tydeligt for enhver. Hvis man ligger 300-400 sømil fra land i et mindre hurtigtgående fartøj og venter på skibe, der skal entres, er man ikke bagmand.

Bagmændene sørger derimod for at der er brændstof til bådene osv. For de fartøjer de normalt bruger har ikke kapacitet til at sejle så langt ud og hjem igen. Med mindre de er lastet til mærkerne med ekstra jerry-cans og det ser ikke sådan ud.

Ironisk nok bruger piraterne et sporingssystem til at vælge skibene, som er blevet obligatorisk efter 11/9-01. Systemet hedder AIS (Automatic Identification System). Dette system sender skibets destination, last, afgangstidspunkt og position ud til andre enheder i nærheden. Desuden er der hjemmesider, hvor man for et ganske beskedent beløb, kan se skibenes position, hvis de er i nærheden af land - herunder lastehavne.

Så opskriften er simpel: Log ind på en af disse hjemmesider. Tag evt. Rotterdam Havn. Udse dig et skib, der skal med en værdi fuld last til Singapore. Det skal ikke være for højt (for meget fribord) så vælg en coaster eller ligende, den sejler heller ikke så stærkt. Notér navnet.

Når coasteren sejler fra Rotterdam til Singapore er der meget stor sandsynlighed, for at den skal gennem Suez kanalen. Regn lidt på distancen for de normale hovedfærdselsårer, for 99% af de skibe, der sejler denne tur, og det er mange, følger den samme rute. Når du ved hvornår skibet er i nærheden af dig sender du en lille hurtigtgående båd i til ruten. Båden er selvfølgelig udstyret med en AIS, som fåes for en slik, for så kan piraterne på havet genkende skibet inden for en radius af 40-60 sømil. Og så kører bussen..... Piracy for dummies.

Morten Dreyer

@ Martin Guldhammer:
"At piraterne på Absalon ikke er bagmændende, er tydeligt for enhver. Hvis man ligger 300-400 sømil fra land i et mindre hurtigtgående fartøj og venter på skibe, der skal entres, er man ikke bagmand.
"

Vi burde måske bringe Sverige for retten som bagmand for sørøveri.

I kølvandet efter Sunamien ønskede Sverige at hjælpe med at opbyfgge fiskeriet i Aden bugt.

Dertil bevilgede den svenske stat via ulandshjælpen en række mindre både med meget krafitige motorer, så de hurtigt kunne komme frem og tilbage fra fiskebankerne.

Det var disse hurtige både, som gjorde, at de nu kan sejle fragtskibene op - det kunne de ikke tidligere.

Og der er unægtelig mere glamour og penge i sørøveri end i at lande 20 kg assorteret fisk til salg på markedet.

Før de fik hjælpen fra Sverige forsøgte de sig også med sørøveri, men de havde ikke det store held, da de manglede det rette materiel.
Det fik de med hurtigbåde med store turbo motorer fra Volvo.

Christina Søs Guldhammer

@ Morten Dreyer
Jeg tænkte nu mere på at det er landorganisationen og dem, der ejer moderskibene, som piraterne bruger, der skal bekæmpes i land. Men det er ikke ligetil.

Selvfølgelig skal de aggresive i bådene fanges, men så der kommer bare nogle flere, da alternativet er meget værre end at blive fanget af Absalon og fedet op, indtil de bliver sat i land igen og kan starte forfra.