Kronik

Punktér myten om jomfruhinden

Jomfruhinden er en myte. Der findes ikke en hinde, som sprænger første gang en kvinde har sex. Men myten har konsekvenser for unge pigers udfoldelser og vores syn på seksualitet. Lad os derfor prikke hul på den en gang for alle
De færreste kvinder oplever i virkeligheden, at en jomfruhinde sprænger under deres første samleje. Alligevel lever myten og giver grobund for både frygt for det første samleje og for ideen om uskylden, der manifesteres med blod på lagenet.

De færreste kvinder oplever i virkeligheden, at en jomfruhinde sprænger under deres første samleje. Alligevel lever myten og giver grobund for både frygt for det første samleje og for ideen om uskylden, der manifesteres med blod på lagenet.

10. januar 2009

Jomfruhinden eksisterer ikke. I hvert fald ikke i ordets bogstavelige forstand. Det er en myte, at kvinder har en hinde, som dækker indgangen til skeden, og som sprænges første gang man fører en pik, en tampon eller noget tredje op. Alligevel lever myten om jomfruhinden stadig.

Det har konsekvenser for unge pigers seksualitet og udfoldelser i det hele taget. Den seksuelle debut virker skræmmende, når den knyttes sammen med billedet af hud, som skal gennemtrænges og bløde. For nogle piger bliver jomfruhinden så værdifuld, at de ikke tør dyrke sport eller gå til ridning af frygt for at miste den.

Den mest ekstreme materialisering af myten er, når gynækologer laver såkaldte rekonstruktioner af hinden. Ved indgrebet bliver dele af slimhinden syet sammen, så kvinden er sikker på at efterlade et blodigt vidnesbyrd på lagenet om sin 'uskyld' ved næste vaginale samleje.

I Danmark er det ikke særligt svært at få sådan en falsk jomfruhinde. Kun 3.200 kr. skal du slippe på Privathospitalet H.C. Andersen. På klinikkens hjemmeside beskrives indgrebet: "Genetablering af en bristet jomfruhinde foregår ambulant og i lokalbedøvelse ved, at man - afhængigt af forholdene - anvender selve den bristede hinde eller lidt af vaginal-slimhinden til rekonstruktionen. Resultatet vil være som fra naturen; der vil ikke kunne skelnes fra det oprindelige."

Privathospitalet H.C. Andersen er langt fra den eneste klinik, som udfører rekonstruktion af jomfruhinden. En hurtig googlesøgning viser vej til adskillige danske gynækologer, som tilbyder indgrebet. Ifølge Berlingske Tidende den 24. juni 2008 var der sidste år tale om et dissideret "Sommerboom i falske jomfruhinder". Efterspørgerne af indgrebet er ifølge gynækolog Christine Felding unge indvandrerpiger, som "vil nå at sløre beviset for tabt uskyld," inden de skal giftes.

Læger, som udfører operationen, lever netop af forestillingen om jomfruhinden som et entydigt bevis for en kvindes 'uskyld'. Med ord som oprindelig og naturlig understøttes forestillingen om, at en kvinde mangler noget, hvis ikke hun bløder ved første samleje. Hun har tabt sin uskyld, men på klinikken kan hun få den tilbage med et lille plastikkirurgisk indgreb, står der mellem linjerne. Men det er et forvrænget billede af naturen.

Harmløs slimhindefold

Hvad ser gynækologerne egentligt, hvis de kigger rigtigt godt efter?

Jomfruhinden er en lille diskret slimhindefold, som sidder ved indgangen til skeden. I puberteten bliver den hos de fleste piger mere elastisk og fleksibel. Kun 1 ud af 1.000 piger fødes med en fuldstændig hinde. Det betragtes som en misdannelse, som opereres, så menstruationsblod kan passere. Når nogle kvinder bløder ved sex, er det som regel en lille sprække i slimhindefolden, der er årsagen. Der findes ikke meget forskning om, hvordan lagenet rent faktisk tager sig ud efter det første samleje, men et hollandsk studie fra 2008 konkluderede, at mindre end halvdelen af de adspurgte kvinder ifølge dem selv havde blødt ved første samleje. Samme tendens bekræfter en svensk undersøgelse, hvor mindre end 30 pct. mente, at de blødte første gang.

Gynækologiske undersøgelser af unge kvinder viser, at intakte jomfruhinder, altså en slimhindefold uden sprækker, findes både hos jomfruer og piger, som har erfaring med vaginalt samleje. Selv hos nogle kvinder, som har født, kan man ikke se en eneste ridse i jomfruhinden. Omvendt er det heller ikke ualmindeligt at finde småskader i hinden hos piger, som aldrig har haft sex. Medicinsk forskning tyder på, at det heller ikke har betydning, om pigen bruger tampon, dyrker sport eller har fået en gynækologisk undersøgelse. Så skal vi tro den eksisterende forskning, kan jomfruhindens udseende ikke sige noget som helst om, hvorvidt en kvinde har haft sex, sprunget over buk eller bedt sit Fadervor.

Point of no return

Hvis jomfruhinden ikke er et anatomisk faktum, hvad er den så? Den er i høj grad et symbol, som er indvævet i sociale og kulturelle forestillinger om en kvindes seksualitet, ja faktisk om seksualitet i det hele taget.

Det bliver tydeligt, når man læser jomfruhindens historie. Det er først i det 16.-17. århundrede, at ideen om, at en læge ved at undersøge en kvindes jomfruhinde kan konstatere, om hun er jomfru eller ej. Allerede i middelalderen kendte man til den anatomiske struktur, som betegnes jomfruhinden, men man tillagde den ingen særlig betydning. Medicinens pludselige interesse for jomfruhinden opstod synkront med, at jomfruelighed hos kvinder blev vigtigt i samfundet.

I det kristne Europa forbandt man jomfrulighed med renhed og uskyld. For en ung kvinde, der gjorde sig forhåbninger om at blive godt gift, blev jomfrulighed anset som en forudsætning. Den medicinske betegnelse for jomfruhinden, som oprinder fra denne tid, indeholder fortællingen om jomfrulighed og ægteskab. Jomfruhinden hedder på både latinsk og engelsk hymen og er opkaldt efter den græske gud for ægteskabet Hymenaois. Ifølge myten skulle Hymenaois være til stede ved et bryllup ellers ville ægteskabet ende i den rene og skære katastrofe. Derfor løb de græske bryllupsgæster rundt i deres sandaler og hidkaldte ægteskabsguden. I den medicinske betegnelse er jomfruhinden således sprogligt knyttet til ægteskabsinstitutionen.

Når vi taler om jomfruhinden, taler vi os altså samtidigt ind i gamle opfattelser af begreber som jomfruelighed og uskyld.

"Hun har mistet sin uskyld," siger man om en kvinde, som har haft sex første gang. Udtrykket betyder, at hendes jomfruhinde brister, og det antyder, at hun har gennemlevet en udvikling - fra pige til kvinde. At have eller ikke at have en jomfruhinde bliver gjort til et point of no return i en kvindes udviklingshistorie. Men med den fortælling forudsætter vi samtidigt et bestemt syn på seksualitet og køn. Hvad med andre typer af sex end det almindelige vaginale samleje? Er en pige stadig 'uskyldig', hvis hun har oralsex, analsex eller sex med en anden pige? Det er indforstået, at andre former for sex end pik-i-kusse ikke rigtigt gælder.

Historien om jomfruhinden, som skal prikkes ind, indebærer samtidigt, at pigens udvikling til kvinde bliver til i kraft af den mandlige penetration. Kun ved hans intervention indtræder udviklingen og forandringen. Jomfruhindemyten ligger i forlængelse af den klassiske fortælling om manden som den aktive skabende part, og kvinden som den passive modtager. Ikke engang sin egen udviklingshistorie er hun kvinde over. Uskyldsbegrebet og jomfrubegrebet fastholder således et syn på seksualitet, der ser heteroseksualitet som en selvfølgelighed. Og de samme begreber fastholder et billede af kvindelig seksualitet, og kvinden i det hele taget, som bliver til i kraft af manden.

Tal ordentligt

Vi kunne tale på en anden måde. For det første kunne vi lade være med at gentage myten om jomfruhinden. Som jeg har vist, så findes der ikke en anatomisk struktur, der afslører hvorvidt en kvinde er jomfru eller ej. Når vi taler om jomfruhinden, eller i yderste tilfælde rekonstruerer den, er vi samtidigt med til at opretholde et syn på kvindelig seksualitet, som det ville være sundt at lægge langt bag os. Vi bør smide ordet jomfruhinden helt ud af sproget. Betegnelsen i sig selv skaber et fejlagtigt billede - og det betyder ganske meget for, hvordan vi forstår vores kroppe. Det persiske ord for den lille beskedne slimhindefold, vi kender som jomfruhinden, er det samme som bruges om et gardin. Et gardin kan trækkes fra, men det går ikke i stykker og det gør ikke ondt, når man gør det. Det er i virkeligheden en langt mere præcis beskrivelse.

For det andet kunne vi finde på nye sprogbilleder, når vi vil taler om kvindelig seksualitet. Vi siger, at en pige mister sin mødom. Men hvorfor tænker vi overhovedet kvindens første oplevelse med sex som et tab? Hvorfor ikke tale om sex som en mulighed for gode oplevelser, selvværd og dejlige orgasmer? Vi mister ikke noget ved at have sex, som vi har lyst til at have - hverken mødomme, uskyld eller værdighed.

For det tredje kunne vi smide vores forestillinger om 'normal' sex på møddingen og lade det være op til den enkelte at bestemme, hvad sex er. Alle kan være med til at punktere - det er bare om at komme igang.

Stine Brix læser medicin og har skrevet BA om jomfruhinden

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Majken Skærlund Risvig
Majken Skærlund Risvig anbefalede denne artikel

Kommentarer

PUNKTÉR IKKE MYTEN OM KVINDEN eller manden, for så går dyden amok. Så hellere bære slør. I århundreder var en jomfru - Elselille eller hvad hun kaldtes - en ombejlet kvinde, om hun så var eller havde været gift og havde fået børn. Men middelalderballader kan formulere en forståelig dyd mellem mø og jomfru og en veludviklet evne til at sætte manden på plads uden at bryde myten om manden.

Hans Jørgen Lassen

Stine Brix kæmper da vist mod faldefærdige vindmøller. Den moral og kønsopfattelse, hun drager i krig mod, hører fortiden til - med mindre man selvfølgelig lige er muslim.

Rachel Henderson

Myten om jomfruhinden lever skam i bedste velgående hos størstedelen af den danske befolkning. Hvis ikke det er forældrene der videregiver den, så er det kammeraterne, eller forskellige ugeblade mv.

Jeg må takke Stine Brix for en rigtig god artikel, som jeg læste højt for min datter, der gik rundt og troede at hun havde mistet noget, når hun i virkeligheden var blevet en oplevelse rigere.

Det er sådanne artikler, der hjælper forældre med at snakke med deres børn om seksualitet. Det er nemlig svært, når børn tillægger deres kammeraters udsagn større vægt end deres forældres, så alternative autoriteter som Stine Brix er gode at have ved hånden.

Man misforstår mange ting ved at se bort fra dette menneskelig faktum der kaldes Jalousi.

Uanset kultur eller religion ligger det dybt i mennesket at opleve noget rent. At en kvinde ikke har en jomfruhinde betyder ikke nødvendigvis at pigen eller kvinden er uren men derimod den mand der vælger pigen. Det er en smuk tanke at have hinanden som ens eneste ligesom at købe en splinter ny bil der er glæde ved dette aspekt og her er der en ekstra glæde ved at det er ens livspartner der er uberørt end ens egen partner.

Dette aspket ligge islam vægt på og det er dette manden eftersøger og ikke en hinde men at pigen er uberørt på den måde opstår der ikke Jalousi eller en følelse at man er blevet snydt fordi man ligefrem eftersøgte en splinterny bil og ikke en brugt :)

@ Hans Jørgen Lassen

Det ville interesserer mig at vide, om du virkeligt selv tror på dét, du skrev ... 2. kommentar i tråden ?

Svarer du JA, burde du måske prøve at åbne vinduet og kigge udenfor :-)

Hans Jørgen Lassen

Per,

svaret er, jo, mine erfaringer siger mig, at nutidens unge - bortset fra muslimerne - ikke går op i den slags. Vi har selv tre børn og syv børnebørn; af de sidste er der dog kun vist to, som er aktive inden for området.

Har du andre erfaringer?

Ja !

Jeg opholde rmig en del i det sydlige Europa, ikke i det nordlige Afrika, og her ser virkeligheden lidt anderledes ud - tro mig, end måske i din familie ... og omegn !

Hans Jørgen Lassen

Jeg troede, vi snakkede om danske forhold, ikke om det sydlige Europa eller det nordlige Afrika.

At indstillingen er anderledes på de kanter end her i Danmark, tror jeg gerne. Men kan vi egentlig ikke være ret ligeglade med det? Er det ikke deres eget problem? Eller skal vi sende militæret ind, så de kan lære at opføre sig ordentligt?

Angelica Correa

Jeg takker også Stine Brix for en vigtig artikel. Synd for de mange piger der har gennemgået og stadig gennemgår en ringe og angstfremkaldende "seksualoplysning" i Danmark. Og synd for de kvinder der lægger sig selv under kniven for at leve op til overtroiske, uvidenskabelige idealer om normalitet.

Inger Sundsvald

Hvor mange danske frigjorte mænd ville gifte sig med 'et forsuttet bolche' - hvis de vidste det?

Hykleriet trives, selv hos de helt unge.

Angelica Correa

Ærgerligt at man ikke længere kan være anonym på Information. Så gider man jo ikke rigtig udpensle det for mændene hvor mange kvaler og frugtesløse selvundersøgelser man skulle igennem som teenager (i Danmark) blot for til sidst at konstatere at den der jomfruhinde altså slet ikke fandtes...

Angelica Correa

Stine Brix, hvis du skriver speciale om Qvindens syv slags orgasmer eller hvor mange det nu er, så giver jeg en kop kaffe.

Det er ganske enkelt en gang faktuelt pladder at jomfruhinden ikke eksisterer og mennesket er i øvrigt ikke ene om at have den .
Men rent femi-politisk er det da sikkert god lir at påstå den ikke findes ..

Inger Sundsvald

Angelica Correa
Og du er selvfølgelig også inviteret.

Så vidt jeg er orienteret, ’stabiliserer’ antallet af en ung kvindes seksualpartnere sig på 2-3 stykker, når de bliver forhørt af en ny partner om ’hvor mange’. Nogle mænd, måske rigtig mange, har en indgroet idé om, at en pige som har haft mange partnere, ikke er værd at samle på, men de vil gerne selv deltage i festen.

Det er en helt frisk udtalelse fra en gymnasiepige, som ’lever livet’ ;-). Verden vil bedrages, og mænd er tilsyneladende ingen undtagelse.

Hans Jørgen Lassen

Hvor mange danske frigjorte mænd spekulerer overhovedet på, om deres elskede er jomfru?

Ingen, er det enkle svar.

Vi ved da godt at det der med 2-3 stykker er løgn ..
Derfor siger alle de smarte piger da også 6-7 stk
lige så snart de ikke længere er teenagere ..
Det vælger vi så også at tro på :)

Hans Jørgen Lassen

Nu er datteren jo ikke teenager længere, men mor til to og for øvrigt uddannet jordemoder, så det er ikke, fordi der er så mange tabuer på det område. Men nogle er der da, vist så, og sådan skal det være.

Inger Sundsvald

Egentlig er det jo lidt morsomt at sidde her og diskutere mødom. Under alle omstændigheder er det fint når der i et speciale diskuteres historiske perspektiver, og såmænd også hvor mange der har været i besiddelse af det eftertragtede trofæ. Men ikke engang i dagens Danmark kan man vente at få et ærligt svar fra kvinden selv til brug for en eventuel statistik. For hvor mange ville i påkommende tilfælde lade sig intimidere af spørgsmålet: Har du haft/ikke haft en mødom? Men det ville da være interessant at vide.

Angelica Correa

"Hvor mange danske frigjorte mænd spekulerer overhovedet på, om deres elskede er jomfru?"

Hvor mange cirkler er runde? Alle.

Læs dog artiklen Hans Jørgen Lassen. Den handler jo ikke om mænds bekymringer, men om piger bekymringer - som fostres af "seksualoplysning", dameblade og overtro.

Men er det ikke kun muslimske kvinder der tumler med problemet? For et år eller to siden var der jo sagen fra Frankrig hvor et ægteskab blev omstødt, fordi bruden ikke var "intakt", hvilket betød meget for manden (da han troede på Allah).

"Men er det ikke kun muslimske kvinder der tumler med problemet?"
Jojo, selvfølgelig er det da det ...
I ortodokse Jødiske kredse er det nemlig meget velset at bruden ikke er jomfru, ligeså blandt rettroende Katolikker, Syvendedags Adventister, Jehovas Vidner og generelt enhver Amerikansk religiøs gruppering ..

Heinrich R. Jørgensen

Pelle Jensen,

den "sag" fra Frankrig handlede om, at kvinden havde løjet for manden, om noget manden opfattede som essentielt, og på det (løgnagtige) grundlag blev der indgået et ægteskab mellem dem. Da manden fandt ud af, at kvinden havde løjet, bad han domstolene ophæve ægteskabet, med udgangspunkt i verdslig fransk lov. Søgsmålets substans var kvindens løgn, og at ægteskabet var indgået på falske præmisser. En anklage, kvinden erkendte, ligesom hun erklærede sig enig i påstanden om at ægteskabet skulle ophæves, da det bevidst var blevet indgået på falske forudsætninger.

Hans Jørgen Lassen

Heinrich,

det er egentlig uhyggeligt, at folk ikke sætter sig ind i tingene, men ukritisk sluger, hvad Ekstrabladet, Politiken eller Information bilder dem ind, ridende på en populistisk bølge. Altså, jeg tænker jo på denne franske sag, du nævner, som der overhovedet ikke var fugls føde på.

Heinrich R. Jørgensen

Enig, Hans Jørgen, det er ufatteligt at sådanne myter får lov til at opstå, og bliver holdt i live.

Og gud-hjælpe-mig, kører der vist stadig ankesager e.lign. af samme, pga. populistisk, politisk pres i Frankrig, hvor nogle også tror at sagen handler om jomfruelighed og islam.

At selv det sekulære Frankrigs verdslige justitssystem bliver trukket med i populistisk nonsens, er næsten det mest uhyggelige.

Inger Sundsvald

Hans Jørgen Lassen
Det er altid klogt at adressere en kommentar, hvis den er til en bestemt person.

Du skriver:
”Hvor mange danske frigjorte mænd spekulerer overhovedet på, om deres elskede er jomfru?
Ingen, er det enkle svar.”

Jeg ville stille et andet spørgsmål:
- Hvor mange danske frigjorte kvinder spekulerer overhovedet på, om deres elskede har en lille, en mellemstor eller en stor tissemand?
Ingen, er det enkle svar.

Man kunne jo også spørge alle mænd (med statistik for øje):
- Er din tissemand lille, mellem eller stor?
Se det ville jo være interessant at få et statistisk materiale på.

Det næste spørgsmål kunne så være:
- Hvor mange danske frigjorte mænd ville svare ærligt på dette intimiderende spørgsmål?

Der er spørgsmål som er så tabubelagt, at de ikke kan besvares, selv ikke i et frigjort og oplyst dansk samfund. Derfor trives bekymringerne for både drenge/mænd og piger/kvinder, næret af dameblade/venindesnak, drenge/mænds pralerier o.s.v. Det er absolut ikke noget, som kun trives i muslimske kredse.

Når jeg nu er i gang med at stille spørgsmål, så kan jeg jo spørge:
- Hvor mange mænd er fuldstændig ligeglade med at deres elskede er højere end de selv er?
- Hvor mange mænd er fuldstændig ligeglade med at deres elskede tjener mere end de gør?
Det enkle svar er … ?

Bo Klindt Poulsen

Peter Jensen:
"Det er ganske enkelt en gang faktuelt pladder at jomfruhinden ikke eksisterer og mennesket er i øvrigt ikke ene om at have den .
Men rent femi-politisk er det da sikkert god lir at påstå den ikke findes .."

Det må vi altså have noget dokumentation fra din side for at tro på. Her har vi en kronik af en medicinstuderende, som har undersøgt sagen og skrevet sin BA-opgave om sagen, og så skal vi uden videre godtage dit postulat, eller hvad?

@ Bo Klindt Poulsen :
Jeg synes du skulle tage at nærlæse artiklen :
citat : "Hvad ser gynækologerne egentligt, hvis de kigger rigtigt godt efter?
Jomfruhinden er en lille diskret slimhindefold, som sidder ved indgangen til skeden."
Alt det andet hun skriver er ren politik ..
Hvis du selv gider researche lidt er jeg næsten sikker på du oven i købet kan finde fotografier af den på nettet . (jomfruhinden altså, resten af omgivelserne VED jeg du kan finde fotos af :) )
http://en.wikipedia.org/wiki/Hymen
http://www.healthystrokes.com/hymengallery.html
http://images.google.se/images?as_q=hymen&hl=en&output=images&btnG=Googl...

Og i øvrig er Stine Brix jo ikke ude i et lægeligt ærinde her, men i et køns-politisk ..

Inger Sundsvald

Stig Larsen
Er det ikke lige en anelse for gement at kalde en smørrebrødsjomfru for et køkkenmøbel?

Hykleriet og de skjulte dagsordener, som ingen vil vedkende sig er uden ende. Den danske oplyste og frigjorte m/k lever i fortiden (én eller anden) hvad enten vi vil erkende det eller ej.

En kold jumfrue er ikke en smørebrødsjumfrue, men det møbel han/hun arbejder ved.
Jeg syntes bare diskussionen var lidt vidtløftig. :-)

Inger Sundsvald

Jeg gi’r mig.
”Rustfrit stål ind- og udvendig, bagside i
galvaniseret stål. Vælg mellem isolerede døre eller
glasdøre.” iflg. Google ;-).

Jomfruhinden findes og alle mænd ønsker sig en pige der er uberørt hvis de kunne tænke dybt. Men det normale er blevet at man tar hvad man kan få og smider det ud igen som man gør i den vestlige kultur.

Desværre siger man at disse aspekter er tabauer og forkerte at anderkende men sandheden at man gør dyder til tabauer og forkerte. Et selvstændigttænkende menneske vil komme frem til at disse dyder er ophøjet og rene.

Mange mænd inders inde vil ikke spise af samme tallerken som alle andre hunde har spist af og det ligger faktisk dybt i mennesket natur medmindre der er en anden stærk opfattelse der kan overkomme denne følese.

Faktisk skal man ikke undervurder danske mænds sande følese frem for den de promover fordi den er mordern og i ånd med samfundet men dybt inde i manden er der denne her følelse at man vil have noget uberørt det er det hele sagen handler om. Om en hinde eksister eller ikke gør er ikke afgørende og for at komme frem til denne kunklusion afgør hvilke briller der kigger. Selv en forsker er farvet :)

Inger Sundsvald

Med alt det biologi i bagagen er det intet under, at det er så svært at tilpasse sig det moderne, frigjorte og oplyste Danmark.

Jeg talte engang med en psykolog, som sagde at han havde haft både en Folkevogn og en Jaguar, altid med sig selv ved rattet. Hermed hentydede han til sine to koner. Intet under at han var fraskilt for 2. gang.

@Niels Juul

"Biologisk er vi sådan indrettet at vi vil have noget ubrørt det kan alle mænd anderkende"

"Mange mænd inders inde vil ikke spise af samme tallerken som alle andre hunde har spist af"

Hvad med kvinderne? De vil vel heller ikke spise af samme tallerken som "tæverne"? Eller hvordan?

Peter (ny) Hansen

Muslimer går vildt meget op i det emne. Jeg har selv taget to muslimske mødomme, og jeg ved fra min tid i Malaysia, Niger og Egypten at kvinder i muslimsk opfattelse er ligesom ting, der kan være ‘nye’ eller ‘brugte’. Ved mistanke sendes datteren 'til doktoren' for at 'blive checket'.
I Egypten kommer man ofte ustraffet fra at myrde en mand der har dusket ens datter (uden de var gift).

Peter (ny) Hansen

Med duske mentes at parterne var indforstået; ja, bortset lige fra faren.

Du har ret i at muslimske lande ligger 500 år bagefter. Det skræmmende er bare, at de for 30år var længere fremme end de er nu.

Der er vist ikke nogen, der endnu har nævnt ham der i de hvide gevanter og hans ganske mange millioner af tilhængere verden over. Der er vist - eller var engang, sågar omkring 25.000 af dem i Danmark.

Hans prædiken taler måske ikke direkte om mødomme, men man kunne let forledes til at tro det.

Det er ikke alle syd for Danmark, der er muslimer, Hans Jørgen Lassen, men det er heller ikke alle dernede, der er som de rigtige "danske, frigjorte mænd".

Men som du skrev, det er jo ikke Danmark , jeg taler om selvom de mennesker, jeg taler om, ikke er muslimer.

Sider