Kronik

Punktér myten om jomfruhinden

Jomfruhinden er en myte. Der findes ikke en hinde, som sprænger første gang en kvinde har sex. Men myten har konsekvenser for unge pigers udfoldelser og vores syn på seksualitet. Lad os derfor prikke hul på den en gang for alle
De færreste kvinder oplever i virkeligheden, at en jomfruhinde sprænger under deres første samleje. Alligevel lever myten og giver grobund for både frygt for det første samleje og for ideen om uskylden, der manifesteres med blod på lagenet.

De færreste kvinder oplever i virkeligheden, at en jomfruhinde sprænger under deres første samleje. Alligevel lever myten og giver grobund for både frygt for det første samleje og for ideen om uskylden, der manifesteres med blod på lagenet.

10. januar 2009

Jomfruhinden eksisterer ikke. I hvert fald ikke i ordets bogstavelige forstand. Det er en myte, at kvinder har en hinde, som dækker indgangen til skeden, og som sprænges første gang man fører en pik, en tampon eller noget tredje op. Alligevel lever myten om jomfruhinden stadig.

Det har konsekvenser for unge pigers seksualitet og udfoldelser i det hele taget. Den seksuelle debut virker skræmmende, når den knyttes sammen med billedet af hud, som skal gennemtrænges og bløde. For nogle piger bliver jomfruhinden så værdifuld, at de ikke tør dyrke sport eller gå til ridning af frygt for at miste den.

Den mest ekstreme materialisering af myten er, når gynækologer laver såkaldte rekonstruktioner af hinden. Ved indgrebet bliver dele af slimhinden syet sammen, så kvinden er sikker på at efterlade et blodigt vidnesbyrd på lagenet om sin 'uskyld' ved næste vaginale samleje.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Majken Skærlund Risvig
Majken Skærlund Risvig anbefalede denne artikel

Kommentarer

PUNKTÉR IKKE MYTEN OM KVINDEN eller manden, for så går dyden amok. Så hellere bære slør. I århundreder var en jomfru - Elselille eller hvad hun kaldtes - en ombejlet kvinde, om hun så var eller havde været gift og havde fået børn. Men middelalderballader kan formulere en forståelig dyd mellem mø og jomfru og en veludviklet evne til at sætte manden på plads uden at bryde myten om manden.

Hans Jørgen Lassen

Stine Brix kæmper da vist mod faldefærdige vindmøller. Den moral og kønsopfattelse, hun drager i krig mod, hører fortiden til - med mindre man selvfølgelig lige er muslim.

Rachel Henderson

Myten om jomfruhinden lever skam i bedste velgående hos størstedelen af den danske befolkning. Hvis ikke det er forældrene der videregiver den, så er det kammeraterne, eller forskellige ugeblade mv.

Jeg må takke Stine Brix for en rigtig god artikel, som jeg læste højt for min datter, der gik rundt og troede at hun havde mistet noget, når hun i virkeligheden var blevet en oplevelse rigere.

Det er sådanne artikler, der hjælper forældre med at snakke med deres børn om seksualitet. Det er nemlig svært, når børn tillægger deres kammeraters udsagn større vægt end deres forældres, så alternative autoriteter som Stine Brix er gode at have ved hånden.

Man misforstår mange ting ved at se bort fra dette menneskelig faktum der kaldes Jalousi.

Uanset kultur eller religion ligger det dybt i mennesket at opleve noget rent. At en kvinde ikke har en jomfruhinde betyder ikke nødvendigvis at pigen eller kvinden er uren men derimod den mand der vælger pigen. Det er en smuk tanke at have hinanden som ens eneste ligesom at købe en splinter ny bil der er glæde ved dette aspekt og her er der en ekstra glæde ved at det er ens livspartner der er uberørt end ens egen partner.

Dette aspket ligge islam vægt på og det er dette manden eftersøger og ikke en hinde men at pigen er uberørt på den måde opstår der ikke Jalousi eller en følelse at man er blevet snydt fordi man ligefrem eftersøgte en splinterny bil og ikke en brugt :)

@ Hans Jørgen Lassen

Det ville interesserer mig at vide, om du virkeligt selv tror på dét, du skrev ... 2. kommentar i tråden ?

Svarer du JA, burde du måske prøve at åbne vinduet og kigge udenfor :-)

Hans Jørgen Lassen

Per,

svaret er, jo, mine erfaringer siger mig, at nutidens unge - bortset fra muslimerne - ikke går op i den slags. Vi har selv tre børn og syv børnebørn; af de sidste er der dog kun vist to, som er aktive inden for området.

Har du andre erfaringer?

Ja !

Jeg opholde rmig en del i det sydlige Europa, ikke i det nordlige Afrika, og her ser virkeligheden lidt anderledes ud - tro mig, end måske i din familie ... og omegn !

Hans Jørgen Lassen

Jeg troede, vi snakkede om danske forhold, ikke om det sydlige Europa eller det nordlige Afrika.

At indstillingen er anderledes på de kanter end her i Danmark, tror jeg gerne. Men kan vi egentlig ikke være ret ligeglade med det? Er det ikke deres eget problem? Eller skal vi sende militæret ind, så de kan lære at opføre sig ordentligt?

Angelica Correa

Jeg takker også Stine Brix for en vigtig artikel. Synd for de mange piger der har gennemgået og stadig gennemgår en ringe og angstfremkaldende "seksualoplysning" i Danmark. Og synd for de kvinder der lægger sig selv under kniven for at leve op til overtroiske, uvidenskabelige idealer om normalitet.

Inger Sundsvald

Hvor mange danske frigjorte mænd ville gifte sig med 'et forsuttet bolche' - hvis de vidste det?

Hykleriet trives, selv hos de helt unge.

Angelica Correa

Ærgerligt at man ikke længere kan være anonym på Information. Så gider man jo ikke rigtig udpensle det for mændene hvor mange kvaler og frugtesløse selvundersøgelser man skulle igennem som teenager (i Danmark) blot for til sidst at konstatere at den der jomfruhinde altså slet ikke fandtes...

Angelica Correa

Stine Brix, hvis du skriver speciale om Qvindens syv slags orgasmer eller hvor mange det nu er, så giver jeg en kop kaffe.

Det er ganske enkelt en gang faktuelt pladder at jomfruhinden ikke eksisterer og mennesket er i øvrigt ikke ene om at have den .
Men rent femi-politisk er det da sikkert god lir at påstå den ikke findes ..

Inger Sundsvald

Angelica Correa
Og du er selvfølgelig også inviteret.

Så vidt jeg er orienteret, ’stabiliserer’ antallet af en ung kvindes seksualpartnere sig på 2-3 stykker, når de bliver forhørt af en ny partner om ’hvor mange’. Nogle mænd, måske rigtig mange, har en indgroet idé om, at en pige som har haft mange partnere, ikke er værd at samle på, men de vil gerne selv deltage i festen.

Det er en helt frisk udtalelse fra en gymnasiepige, som ’lever livet’ ;-). Verden vil bedrages, og mænd er tilsyneladende ingen undtagelse.

Hans Jørgen Lassen

Hvor mange danske frigjorte mænd spekulerer overhovedet på, om deres elskede er jomfru?

Ingen, er det enkle svar.

Vi ved da godt at det der med 2-3 stykker er løgn ..
Derfor siger alle de smarte piger da også 6-7 stk
lige så snart de ikke længere er teenagere ..
Det vælger vi så også at tro på :)

Hans Jørgen Lassen

Nu er datteren jo ikke teenager længere, men mor til to og for øvrigt uddannet jordemoder, så det er ikke, fordi der er så mange tabuer på det område. Men nogle er der da, vist så, og sådan skal det være.

Inger Sundsvald

Egentlig er det jo lidt morsomt at sidde her og diskutere mødom. Under alle omstændigheder er det fint når der i et speciale diskuteres historiske perspektiver, og såmænd også hvor mange der har været i besiddelse af det eftertragtede trofæ. Men ikke engang i dagens Danmark kan man vente at få et ærligt svar fra kvinden selv til brug for en eventuel statistik. For hvor mange ville i påkommende tilfælde lade sig intimidere af spørgsmålet: Har du haft/ikke haft en mødom? Men det ville da være interessant at vide.

Angelica Correa

"Hvor mange danske frigjorte mænd spekulerer overhovedet på, om deres elskede er jomfru?"

Hvor mange cirkler er runde? Alle.

Læs dog artiklen Hans Jørgen Lassen. Den handler jo ikke om mænds bekymringer, men om piger bekymringer - som fostres af "seksualoplysning", dameblade og overtro.

Men er det ikke kun muslimske kvinder der tumler med problemet? For et år eller to siden var der jo sagen fra Frankrig hvor et ægteskab blev omstødt, fordi bruden ikke var "intakt", hvilket betød meget for manden (da han troede på Allah).

"Men er det ikke kun muslimske kvinder der tumler med problemet?"
Jojo, selvfølgelig er det da det ...
I ortodokse Jødiske kredse er det nemlig meget velset at bruden ikke er jomfru, ligeså blandt rettroende Katolikker, Syvendedags Adventister, Jehovas Vidner og generelt enhver Amerikansk religiøs gruppering ..

Heinrich R. Jørgensen

Pelle Jensen,

den "sag" fra Frankrig handlede om, at kvinden havde løjet for manden, om noget manden opfattede som essentielt, og på det (løgnagtige) grundlag blev der indgået et ægteskab mellem dem. Da manden fandt ud af, at kvinden havde løjet, bad han domstolene ophæve ægteskabet, med udgangspunkt i verdslig fransk lov. Søgsmålets substans var kvindens løgn, og at ægteskabet var indgået på falske præmisser. En anklage, kvinden erkendte, ligesom hun erklærede sig enig i påstanden om at ægteskabet skulle ophæves, da det bevidst var blevet indgået på falske forudsætninger.

Hans Jørgen Lassen

Heinrich,

det er egentlig uhyggeligt, at folk ikke sætter sig ind i tingene, men ukritisk sluger, hvad Ekstrabladet, Politiken eller Information bilder dem ind, ridende på en populistisk bølge. Altså, jeg tænker jo på denne franske sag, du nævner, som der overhovedet ikke var fugls føde på.

Heinrich R. Jørgensen

Enig, Hans Jørgen, det er ufatteligt at sådanne myter får lov til at opstå, og bliver holdt i live.

Og gud-hjælpe-mig, kører der vist stadig ankesager e.lign. af samme, pga. populistisk, politisk pres i Frankrig, hvor nogle også tror at sagen handler om jomfruelighed og islam.

At selv det sekulære Frankrigs verdslige justitssystem bliver trukket med i populistisk nonsens, er næsten det mest uhyggelige.

Inger Sundsvald

Hans Jørgen Lassen
Det er altid klogt at adressere en kommentar, hvis den er til en bestemt person.

Du skriver:
”Hvor mange danske frigjorte mænd spekulerer overhovedet på, om deres elskede er jomfru?
Ingen, er det enkle svar.”

Jeg ville stille et andet spørgsmål:
- Hvor mange danske frigjorte kvinder spekulerer overhovedet på, om deres elskede har en lille, en mellemstor eller en stor tissemand?
Ingen, er det enkle svar.

Man kunne jo også spørge alle mænd (med statistik for øje):
- Er din tissemand lille, mellem eller stor?
Se det ville jo være interessant at få et statistisk materiale på.

Det næste spørgsmål kunne så være:
- Hvor mange danske frigjorte mænd ville svare ærligt på dette intimiderende spørgsmål?

Der er spørgsmål som er så tabubelagt, at de ikke kan besvares, selv ikke i et frigjort og oplyst dansk samfund. Derfor trives bekymringerne for både drenge/mænd og piger/kvinder, næret af dameblade/venindesnak, drenge/mænds pralerier o.s.v. Det er absolut ikke noget, som kun trives i muslimske kredse.

Når jeg nu er i gang med at stille spørgsmål, så kan jeg jo spørge:
- Hvor mange mænd er fuldstændig ligeglade med at deres elskede er højere end de selv er?
- Hvor mange mænd er fuldstændig ligeglade med at deres elskede tjener mere end de gør?
Det enkle svar er … ?

Bo Klindt Poulsen

Peter Jensen:
"Det er ganske enkelt en gang faktuelt pladder at jomfruhinden ikke eksisterer og mennesket er i øvrigt ikke ene om at have den .
Men rent femi-politisk er det da sikkert god lir at påstå den ikke findes .."

Det må vi altså have noget dokumentation fra din side for at tro på. Her har vi en kronik af en medicinstuderende, som har undersøgt sagen og skrevet sin BA-opgave om sagen, og så skal vi uden videre godtage dit postulat, eller hvad?

@ Bo Klindt Poulsen :
Jeg synes du skulle tage at nærlæse artiklen :
citat : "Hvad ser gynækologerne egentligt, hvis de kigger rigtigt godt efter?
Jomfruhinden er en lille diskret slimhindefold, som sidder ved indgangen til skeden."
Alt det andet hun skriver er ren politik ..
Hvis du selv gider researche lidt er jeg næsten sikker på du oven i købet kan finde fotografier af den på nettet . (jomfruhinden altså, resten af omgivelserne VED jeg du kan finde fotos af :) )
http://en.wikipedia.org/wiki/Hymen
http://www.healthystrokes.com/hymengallery.html
http://images.google.se/images?as_q=hymen&hl=en&output=images&btnG=Googl...

Og i øvrig er Stine Brix jo ikke ude i et lægeligt ærinde her, men i et køns-politisk ..

Inger Sundsvald

Stig Larsen
Er det ikke lige en anelse for gement at kalde en smørrebrødsjomfru for et køkkenmøbel?

Hykleriet og de skjulte dagsordener, som ingen vil vedkende sig er uden ende. Den danske oplyste og frigjorte m/k lever i fortiden (én eller anden) hvad enten vi vil erkende det eller ej.

En kold jumfrue er ikke en smørebrødsjumfrue, men det møbel han/hun arbejder ved.
Jeg syntes bare diskussionen var lidt vidtløftig. :-)

Inger Sundsvald

Jeg gi’r mig.
”Rustfrit stål ind- og udvendig, bagside i
galvaniseret stål. Vælg mellem isolerede døre eller
glasdøre.” iflg. Google ;-).

Jomfruhinden findes og alle mænd ønsker sig en pige der er uberørt hvis de kunne tænke dybt. Men det normale er blevet at man tar hvad man kan få og smider det ud igen som man gør i den vestlige kultur.

Desværre siger man at disse aspekter er tabauer og forkerte at anderkende men sandheden at man gør dyder til tabauer og forkerte. Et selvstændigttænkende menneske vil komme frem til at disse dyder er ophøjet og rene.

Mange mænd inders inde vil ikke spise af samme tallerken som alle andre hunde har spist af og det ligger faktisk dybt i mennesket natur medmindre der er en anden stærk opfattelse der kan overkomme denne følese.

Faktisk skal man ikke undervurder danske mænds sande følese frem for den de promover fordi den er mordern og i ånd med samfundet men dybt inde i manden er der denne her følelse at man vil have noget uberørt det er det hele sagen handler om. Om en hinde eksister eller ikke gør er ikke afgørende og for at komme frem til denne kunklusion afgør hvilke briller der kigger. Selv en forsker er farvet :)

Inger Sundsvald

Med alt det biologi i bagagen er det intet under, at det er så svært at tilpasse sig det moderne, frigjorte og oplyste Danmark.

Jeg talte engang med en psykolog, som sagde at han havde haft både en Folkevogn og en Jaguar, altid med sig selv ved rattet. Hermed hentydede han til sine to koner. Intet under at han var fraskilt for 2. gang.

@Niels Juul

"Biologisk er vi sådan indrettet at vi vil have noget ubrørt det kan alle mænd anderkende"

"Mange mænd inders inde vil ikke spise af samme tallerken som alle andre hunde har spist af"

Hvad med kvinderne? De vil vel heller ikke spise af samme tallerken som "tæverne"? Eller hvordan?

Peter (ny) Hansen

Muslimer går vildt meget op i det emne. Jeg har selv taget to muslimske mødomme, og jeg ved fra min tid i Malaysia, Niger og Egypten at kvinder i muslimsk opfattelse er ligesom ting, der kan være ‘nye’ eller ‘brugte’. Ved mistanke sendes datteren 'til doktoren' for at 'blive checket'.
I Egypten kommer man ofte ustraffet fra at myrde en mand der har dusket ens datter (uden de var gift).

Peter (ny) Hansen

Med duske mentes at parterne var indforstået; ja, bortset lige fra faren.

Du har ret i at muslimske lande ligger 500 år bagefter. Det skræmmende er bare, at de for 30år var længere fremme end de er nu.

Der er vist ikke nogen, der endnu har nævnt ham der i de hvide gevanter og hans ganske mange millioner af tilhængere verden over. Der er vist - eller var engang, sågar omkring 25.000 af dem i Danmark.

Hans prædiken taler måske ikke direkte om mødomme, men man kunne let forledes til at tro det.

Det er ikke alle syd for Danmark, der er muslimer, Hans Jørgen Lassen, men det er heller ikke alle dernede, der er som de rigtige "danske, frigjorte mænd".

Men som du skrev, det er jo ikke Danmark , jeg taler om selvom de mennesker, jeg taler om, ikke er muslimer.

Sider