Læserbrev

En kort hukommelse om CampX

CampX- økonomi fik en pistol for panden - en dødsdom - i Inf i sidste uge. Men CampX- bestyrelse har nu fuld tillid til, at den ny ledelse på forsvarlig vis kan løfte opgaverne. Billedet er fra CampX- forestilling -Det ny menneske-, som kører på teatret netop nu.

CampX- økonomi fik en pistol for panden - en dødsdom - i Inf i sidste uge. Men CampX- bestyrelse har nu fuld tillid til, at den ny ledelse på forsvarlig vis kan løfte opgaverne. Billedet er fra CampX- forestilling -Det ny menneske-, som kører på teatret netop nu.

Debat
9. februar 2009

Nu er det, jeg må be' om mine himmelblå!

I sommeren 2008 deltog jeg i et P1 kulturprogram i et indslag om Teater CampX. Anledningen var, at den daværende teaterdirektør havde valgt at forlade teatret, som reaktion på bestyrelsens krav om opstramning og fokusering på kernen: teaterforestillinger.

I indslaget deltog også Informations Anne Middelboe som kritisk teaterskribent. Hun levede forventeligt fint op til rollen, udtrykte kritik over for bestyrelsens beslutning, og mente den var et eksempel på, at eksperimenterende teater ikke nyder tilstrækkelig opbakning og derfor har svært ved at udfolde sig i lille Danmark.

Selv gjorde jeg gældende, at vi i bestyrelsen havde stor respekt for eksperimentet, at vi havde givet det så lang tid, som det overhovedet var muligt, men at det endda var nødvendigt at gribe ind, hvis vi skulle sikre teatrets overlevelse på længere sigt. Der var simpelthen ikke ressourcer - hverken organisation eller økonomi - til at holde liv i den mangfoldighed af aktiviteter, som var den daværende ledelses idégrundlag.

Så er det jeg må forundres ved at læse Information den 5. februar, hvor Anne Middelboe i en kommentar til Teater CampX' negative årsresultat skriver: "Men underskudsbeløbet for 2007/2008 er uacceptabelt: 1,8 millioner burde ikke kunne forsvinde fra et teater, uden nogen opdagede det i tide. Ledelsen burde have set det, bestyrelsen burde have set det ...".

Er hukommelsen virkelig så kort?

Bestyrelsen har siden december 2007 fulgt Teater CampX' økonomi tæt. I august 2008, konstituerede vi en teaterdirektør, som står i spidsen for den konsolidering af virksomheden, som pågår.

Der spilles teater og med en belægning på over 50 pct. blandt andet i kraft af en særlig prioriteret kommunikationsindsats. Og så har vi en nytiltrådt, talentfuld og handlekraftig direktion, der er i fuld gang med at planlægge kommende sæsoner og forberede flytning til Østerfælled Torv, hvor der findes lokaler, som efter en ombygning vil kunne udgøre en formidabel ramme om teatrets ambitiøse kunstneriske projekt.

Bestyrelsen for Teater CampX har fuld tillid til at den ny ledelse sammen med teatrets engagerede medarbejdere vil kunne realisere den idé og de mål, som var baggrunden for etableringen af Teater X, som det oprindelig blev kaldt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her