Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
21. februar 2009

Synd for litteraturen

Andreas Østergaard, Hasle

Du har slået et par mennesker ihjel, og så skriver du en bog.

Du har aftjent din værnepligt udenlands, og så skriver du en bog. Du har svindlet for millioner, og så skriver du en bog. Du er gift med statsministeren, og så skriver du en bog. Du har gnubbet dig op ad de kongelige, og så skriver du en bog. Du er journalist, og så skriver du en bog. Du er blevet skilt fra en kendt person, og så skriver du en bog. Du er en politiker, ingen længere interesserer sig for, og så skriver du en bog. Du er et snakkehoved, og så finder du et andet snakkehoved, og så snakker I en bog. Du synes selv, du er vældig interessant, og så skriver du en du en bog

Hvor er det synd for litteraturen!

Det handler om ledige - ikke om profit

Thomas Adelskov, arbejdsmarkedsordfører, S

Venstres finansordfører Peter Christensen kunne i mandagens udgave af Information ikke forstå Socialdemokraternes skepsis over for privatisering af jobcentrene. Det må jeg tage som et udtryk for en grundlæggende misforståelse. Peter Christensen anser det for en sandhed, at de offentlige jobcentres kvalitet bedømmes på, hvor billigt de løser deres opgave. Efter min opfattelse er det langt vigtigere, at jobcentrene giver rigtige og kvalificerede tilbud, der kan give varig beskæftigelse. Her er et lidt dyrere tilbud måske det bedste frem for det billige.

De seneste år har vi i Folketinget oplevet, at V først og fremmest fokuserer på kroner og ører, og dermed lader kvalitet og den enkeltes livskvalitet komme i anden række. Derfor må jeg nødvendigvis konkludere, at Venstre har et ideologisk ønske om at udleve minimalstatsdrømmen om mest mulig privatisering af det offentlige. Hvis dette imidlertid ikke er tilfældet, vil jeg med glæde se frem til nye toner fra Peter Christensen og det øvrige Venstre.

Kassedamen i samfunds-videnskaben

Jan Krag Jacobsen, Farum

"Det er noget mærkværdigt, at man vil lade kassedamen betale for, at akademikernes høje livsløn forøges yderligere". Sådan skriver dekanen for det samfundsvidenskabelige fakultet på Aarhus Universitet, Svend Hylleberg, i Information (18/2) i en kommentar til de studerendes protester mod en forringelse af SU.

Det må være meget længe siden, at den gode dekan har foretaget et indkøb i en dagligvarebutik. Og han må være kommet på afstand af den samfundsvidenskab, der angiveligt skulle drives ved hans fakultet, hvis han ikke er klar over, at nutidens kassedamer og -herrer for det meste er studerende og gymnasieelever. Men det kan jo være, at hans pointe netop er den ironisk bagvendte, at det forekommer ham mærkværdigt, at man vil lade disse mennesker selv betale for deres uddannelse.

At være alene løser ingen problemer

Sofie Carsten Nielsen, spidskandidat til Europa-Parlamentet for Radikale Venstre

Søren Søndergaard skriver (19/2), at Euroen betyder mere af det samme. Det er jeg uenig i. Jeg siger ikke, at vi ville have undgået finanskrisen, men vi ville have undgået at sætte vores valuta under et enormt pres. Som en lille valuta er vi særligt udsat for valutaspekulationer. Rent politisk synes jeg også, det ville have været en kæmpe fordel at være med i diskussionen om løsninger på finanskrisen og ikke blot skulle nikke ja til noget Euro-landene allerede på forhånd var blevet enige om.

Og så skyder Søren Søndergaard med skarpt efter den liberale gruppe i Europa-Parlamentet. Jeg ser positivt på gruppen, der kæmper for at afskaffe landbrugsstøtten, og dermed unødvendig protektionisme der skader udviklingslandene. Gruppen arbejder desuden for at få et realistisk EU-budget, hvor forskning og uddannelse kommer i fokus.

Hermed slutter debatten mellem Sofie Carsten Nielsen og Søren Søndergaard

Tegninger - ikke fotos

Michael Kongstad Nielsen, Virum

Kære Information.

Nu er også I hoppet på den der med de store fotos over alt i avisen. Hver eneste artikel ledsages af et kæmpefoto. Jeg ved godt, det er en trend, alle store aviser følger for tiden, men det er faktisk skidt. Billederne er ofte alt for close-up, provokerende og ikke lige relevante. De generer simpelthen, og man må kæmpe for at holde dem ude af bevidstheden, når man læser teksten.

Tillad mig at foreslå, at Information går en anden vej. Drop de store fotos og ansæt nogle (flere?) håndtegnere. Tegninger kan spille sammen med teksten på en hel fantastisk måde. Tegnere er dyre, men alle pengene værd.

Ikke tvunget til MGK-kursus

Martin Daniali, København K

Den 18. februar kunne man her i avisen læse en kommentar fra Magnus Larsson, som er gymnasieelev og samtidig MGK-studerende. MGK er et musikalsk grundkursus, der er forberedende til musikkonservatoriet.

Magnus Larsson er utilfreds med, at MGK-elever ikke kan opnå transportstøtte på lige fod med gymnasieelever, og at man derfor er henvist til at tage erhvervsarbejde ved siden af lektierne på gymnasiet og øvetiden, hvilket i sig selv umuliggør chancerne for at gennemføre begge studier samtidig. Set med mine øjne kan man ikke klandre staten for dette punkt. MGK-uddannelserne modtog for året 2009 et støttebeløb på 40.790.000 kroner. Det er et positivt udtryk for, at man i dansk kulturliv virkelig værdsætter unge musiktalenter. At man så ikke kan få nogen statslig transportstøtte som MGK-elev, synes jeg, er et minimalt problem.

Hvis Magnus Larsson ikke mener, at han har tid nok til at øve sig, vil jeg henvise ham til hjemmesiden for Ishøj MGK skole, hvor Magnus selv er kursist. Her står citeret: "Det er individuelt, om eleverne kan klare MGK sideløbende med anden skoleundervisning/erhvervsarbejde". Der er ingen, der har sagt, at Magnus Larsson skal tage dette MGK-kursus sideløbende med gymnasiet.

Tynd is

Martin Lidegaard, formand for CONCITO

Connie Hedegaard mener 20.02.08, at Danmarks grønne tænketank CONCITO er på tynd is, fordi vi har påpeget en række usikkerheder i Danmarks strategi for opfyldelse af Kyoto-aftalen.

Vores udtalelser baserer sig på en uafhængig rapport, der er udført af det anerkendte internationale konsulentfirma Pöyry og var sådan set ikke specielt 'skråsikre', som ministeren mener. Vi har bare understreget den store usikkerhed, som Pöyry har fundet i mange af de forudsætninger, der lå til grund for allokeringsplanen, og som medfører en stor risiko for, at Danmark kommer til at købe sig til en meget stor del af sin Kyoto-forpligtlse i udlandet i stedet for at satse på klimaet som en vindersag i Danmark. Hvis CONCITO begyndte at luge i konklusionerne fra en uafhængig rapport fra et anerkendt firma, ville vi virkelig være på tynd is.

Fjern landbrugsstøtten

Jens Kimby, Haderslev

Luk landbruget nu, skriver David Rehling i sin bagsideleder den 19.feb. Rehling forbigår hovedårsagen til landbrugets mange skadevirkninger, nemlig EU's landbrugsstøtte.

De europæiske landbrug fik i 2008 43 pct. af EU's budget på 129 mia. euro. Disse mange penge kommer jo fra EU's skatteborgere og skal følgelig lægges oven i den høje pris, vi betaler for vores fødevarer. Samtidig er høje toldmure for fødevarer fra lande uden for EU en hindring for indførsel af billigere landbrugsvarer.

For dansk landbrug har støtten også betydet jordprisernes himmelflugt, hvilket har medført, at hovedparten af erhvervet er havnet i et gældsfængsel. På trods af tilskud i milliardklassen kan dansk landbrug ikke generere overskud, deres bidrag til BNP udgør to pct. To procent! Hvor meget miljøsvineri og dyremishandling skal vi finde os i for dette sølle resultat? Alle disse genvordigheder har således deres udspring i en vanvittig landbrugspolitik - made in EU.

Man undrer sig

Frederik Køhlert, København N

I forbindelse med Informations støtte til Skattekommissionens forslag om at omlægge SU'en således, at de sidste to år finansieres af lån (lederen 17. februar), vil jeg stille spørgsmålstegn ved det rimelige i, at højere uddannelse skal være lig med gældsættelse. Begynder man allerede som studerende at stifte en stor gæld, så udelukker man praktisk talt alle andre muligheder end at skynde sig at finde at arbejde, så snart man er færdiguddannet.

En model, som den Skattekommissionen foreslår, vil derfor i højere grad fastholde de nyuddannede i sociale strukturer baseret på lønarbejde og produktion og vil derfor efterlade endnu mindre plads til det personlige udviklingsprojekt, som blandt andet kan komme til udtryk ved frivilligt arbejde eller andre 'alternative' projekter.

Det passer selvfølgelig som fod i hose ind i regeringens pølsefabrik-tilgang til uddannelse og personlig udvikling, men det undrer mig, at Information så ukritisk er hoppet med på vognen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu