Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Debat
17. februar 2009

Domsmænd og neutral påklædning

Fariba Parsa, domsmand i Københavns Byret

Domsmænd må gerne have tatoveringer på kroppen, tørklæde på hovedet, kors om halsen, en ring på næsen, rød bluse med hammer og segl, grønne bukser, høj hælede sko eller make-up i ansigtet.

Domsmænd er ikke uddannet jurister, men de repræsenterer befolkningen. Derfor skal de dømte finde sig i at se repræsentanter af befolkningen som domsmænd. Det er helt tilfældigt, hvem der skal være dommer den dag.

Mange argumenterer for, at domsmænd skal have en såkaldt 'neutral påklædning', men vi kan spørge, om en sådan neutral domsmands-påklædning findes. Den bestemte påklædning, som de officielle myndigheder i Danmark har vælgt at gå klædt i, er ikke neutral. Den hvide skjorte med blåt slips og mørkeblå jakkesæt og de sorte sko, som mange af de mandlige politikere vælger at gå i, sender i høj grad et politisk signal. Uanset hvad vi vælger at tage på, sender vi et bestemt signal. Det handler derfor om, hvilke signaler, der har opnået status af 'almindelig' og neutral.

Bilfri søndag

Knud Held-Hansen, Aalborg SØ

Klimaforsker, professor, Jørgen Olesen siger: "Vi må besinde os nu, både i nord og i syd. Eller belave os på kaos, på krig, på menneskelig tragedie."

Brug chancen på Klimatopmødet. Slå fast med syvtommersøm, hvad den globale opvarmning handler om bl.a. en holdningsændring gennem holdningsbearbejdning. Hvad med en frivillig aftale om at første søndag i hver måned bliver bilfri - for klimaets skyld?

Skal vi alle være ens?

Jean-Pierre Duclos, Frederikssund

Ole Espersen har bedt Søren Krarup om at uddybe sin påstand om "at nationalstat må fordre assimilation" (6.februar). Han gjorde det den 10. februar ved at komme med en karikatur af integration som 'en løsagtig og uklar affære, som betyder lidt til den ene side og lidt til den anden side'. Det kalder man sammensurium, og det har intet med integration at gøre, fordi den forudsætter, at mangfoldighed samles til en helhed til berigelse for den fælles husholdning.

Man kan bedst illustrere integrationen ved at sammenligne med havemanden, som poder et træ. Den nye kvist vil dø, hvis den ikke får næring af rødderne gennem stammen, men havemanden vil føle sig skuffet, hvis den nye gren kun bærer de samme frugter som de oprindelige. Hvor meget kulturel rigdom vil vi ikke gå glip af, hvis man med magt og vold tvinger alle i at gå i de samme små sko? Man kan trøste sig ved, at de i det mindste er blevet assimileret.

Hvis det var sket før, ville Gyldendals fremmedordbog ikke behøve at bruge hele 677 sider til at registrere de ord, som det danske sprog har integreret, men som aldrig er blevet assimileret, bl.a. ordene integration og assimilation.

Det ville være meget kedeligt, hvis vi alle var ens.

Kreativ bogføring

Henrik Moberg Jessen, København S

Hvis Fogh får toppost i NATO, så betaler forbrydelse sig.

Skal Danmark sammenlignes med Nordkorea?

Bertil Hoffmann Jensen, Aalborg

Jeg anser den personlige frihed som en essentiel grundsten i det danske demokrati. I sådan et samfund er det vigtigt, at selvcensuren begrænses, og at viden og fagkundskaber kan flyde frit imellem borgerne.

Jeg finder det derfor problematisk, at Danmark nu - som det eneste land i EU - har indført en total blokering af internetstedet ThePirateBay.org. Med beslutningen træder Danmark ind i et ubehageligt selskab, hvor vi nu kan sammenligne os med totalitære regimer som Nordkorea og Kina. Er det virkelig vores ønske?

Jeg ved, at hjemmesiden i nogen udstrækning bliver brugt til at dele oprethavsbeskyttet materiale, men jeg ved også, at hjemmesiden har været brugt som delingssted for programmørstuderende, der hurtigt og nemt kunne sende deres 'lovlige' betaversioner ud på marked. Jeg ved også, at amatørforfattere med Thepiratebay har fået et publikum, og at musikere på vej op har kunnet få konstruktiv kritik på deres musik!

Jeg syntes, det er sørgeligt, at det danske demokrati, med retsvæsenet og politikkerne i spidsen, vælger at blokerer nordens største hjemmeside for videns- og kulturdeling. Hvad bliver det næste? Skal vi nu til at lukke samtlige dansk veje, fordi et tåbeligt mindretal vælger at misbruge dem til gaderæs i spirituspåvirket tilstand? Eller skal vi acceptere, at disse er vigtige for vores infrastruktur og økonomiske trivsel - ligesom delingen af viden og kultur er det?

Befriende læsning

Carsten Agger, Solbjerg

Det var befriende at læse Informations interview med Slim Chafra, manden, der har lagt navn til 'tuneserloven'.

Hvis der stadig er noget tilbage af det danske retssamfund, får Chafra lov til at føre sag med krav om at blive renset, og enden på sagen bliver, at han får lov til at blive i landet og en klækkelig erstatning for den behandling, han hidtil er blevet udsat for af vort totalitære terror- og PET-system.

Kom ind i kampen, Søren!

Sofie Carsten Nielsen, spidskandidat til Europa-Parlamentet for Radikale Venstre

Søren Søndergaard spørger, hvor jeg mener, at den danske regering kunne have gjort en forskel i Eurogruppen, når vi snakker om finanskrisen. Den koordinerede indsats er nødvendig, men det gik for langsomt med at etablere den. Efter min mening skyldes det mangel på lederskab. Det tror jeg, at Danmark kunne udvise.

Noget tyder på at Søren mener, at Danmark ingenting får ud af at deltage i den demokratiske proces i EU. Det er ligegyldigt at side med omkring bordet, der hvor beslutningerne tages, de andre skal nok gøre arbejdet for os. Det virker jo faktisk, som om Søren hellere vil sidde på tribunerne som tilskuer og råbe ad spillerne på banen end at trække i arbejdstøjet og deltage i kampen på banen. Det er bare en noget apatisk indstilling til politik, som er fremmed for mig.

Hvis den demokratiske proces i EU er så inderligt ligegyldig, fristes man jo næsten til at opfordre Søren og hans kumpaner fra folkebevægelsen til at blive hjemme den 7. juni.

SU-veksler uden underskrift

Andreas Mulvad, København NV

Jeg modtager SU. Og når jeg engang er færdig med det, får jeg forhåbentlig et højtlønnet job (og en tilsvarende høj topskattesats, så jeg kan give noget tilbage til velfærdssamfundet!). Men hvem siger, at jeg som akademiker nødvendigvis kan sikre mig et højtlønnet job?

Der er dømt økonomisk recession de næste mange år, og hvis jeg undgår arbejdsløsheden, så vil jeg stadig skulle navigere på et prekært arbejdsmarked, hvor kontraktansættelser efterhånden er normen for vidensarbejdere. Derfor vil jeg gerne have mig frabedt mig veksler uden underskrift fra Skattekommissionen om, at jeg i gennemsnit får så og så mange ekstra tusinde kroner ud af skattereformen i topskattelettelser set over mit hele mit livsforløb. Jeg vil også gerne have mig frabedt, at jeg, blot fordi jeg pt. modtager SU, skal indlemmes i "samfundets økonomiske top", som det skete på forsiden af Information den 14. februar. Det er nemlig ikke alle SU-modtagere, der nogensinde når samfundets økonomiske top.

Make flowers ...

Bent Jørgensen, Møn

For første gang i over et år har en lastbil med varer fra Gaza fået lov til at krydse grænsen til Israel. Det drejede sig om en ladning blomster, der skulle til Holland i anledning af Valentine's Day. Det er da smukt, at vi til gengæld for de bomber som Israel smider, i uskøn forståelse med de vestlige regeringer, der leverer den avancerede dræberteknologi, får en lastbil fuld af blomster.

Valgret til 16-årige

Frank Hedegaard og Ninna Thomsen, MB for SF

I Køge har de nu fået gennemført det, som vi også havde håbet på kunne ske i København: til kommunalvalget i november i år får de unge 16-17-årige køgegensere mulighed for at stemme.

I foråret 2008 fremsatte SF forslag i Københavns Borgerrepræsentation om, at der som forsøg blev givet stemmeret til de 16-17-årige til kommunalvalget i 2009. Vi mener, at samfundsfags-undervisningen og de unges generelle interesse for samfund og politik gør, at de er fuldt i stand til at tage stilling til, hvem de gerne vil have til at sidde på Rådhuset.

Vi ville med forslaget anerkende unges ret til nærdemokratisk indflydelse. Desværre var der ikke opbakning til forslaget i København.

Vi er glade for, at man i Køge nu giver de unge chancen for at vise, at de er modne nok til at deltage i demokratiet, og vi håber, at dette er startskuddet til at få sænket aldersgrænsen for valgretten i Danmark.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her