Læserbrev

Politiske forhandlinger er 'give and take'

Nogle af de forslag, som SF fik politisk flertal for (jævnfør investeringsaftalen) omfatter en lang række initiativer heriblandt; en klar forbedring af forholdene for cyklister. Arkiv

Nogle af de forslag, som SF fik politisk flertal for (jævnfør investeringsaftalen) omfatter en lang række initiativer heriblandt; en klar forbedring af forholdene for cyklister. Arkiv

Søren Bidstrup

5. februar 2009

Informations leder d. 31. januar var en lang klagesang over SF's manglende resultater i trafikforliget. Jeg er selvfølgelig ikke enig i den vurdering. SF kan ikke udvikle mirakler, dog synes vi, i al beskedenhed, at vi kom tæt på i de lige overståede trafikforhandlinger. Efter at alle former for satsning på kollektive trafikløsninger har været henstillet i syv års politisk mørke, kommer vi nu, med trafikaftalen, til at se den kollektive trafik i fremmarch. Og ja, i en forhandlingssituation er det selvfølgelig også sådan, at man må tage det sure med det søde - og dette forlig indeholder også klart mest af det søde.

Vi skal have reduceret CO2-udslippet fra trafikken markant, men det kan en trafikinvesteringsaftale ikke gøre alene. Her er vi nødt til at benytte mange forskellige instrumenter. En trafikinvesteringsaftale kan netop ikke fastholde en knækket CO2-kurve for transportsektoren på længere sigt. Hvis andelen af offentlig transport, som den er i dag, blev fordoblet, vil det i bedste fald, medføre en seks til syv pct. CO2-reduktion, hvilket svarer til tre til fire års CO2-udslips vækst. Altså er det ikke en langsigtet løsning. Hvis transportsektorens CO2-kurve skal knækkes, handler det i virkeligheden om at vi skal have udskiftet benzin og diesel biler med elbiler. Det vil skabe en varig reduktion.

Nogle af de forslag, som SF fik politisk flertal for (jævnfør investeringsaftalen) omfatter en lang række initiativer heriblandt; en klar forbedring af forholdene for cyklister; etablering af en letbane i Århus; indførelse af timeplanen så det tager en time fra storby til storby; en opgradering af jernbanenettet på centrale punkter så som Lejre-Vipperød, Struer-Langå samt Sydbanen, for at nævne nogle centrale elementer.

Det har altså gjort en forskel, at SF var en del af denne aftale - det har medført klare forbedringer i kollektive trafikløsninger - det er da en virkelighed der er til at tage og føle på uanset om man er forhandler, politiker, borger eller journalist.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg synes også det et imponerende resultat, at SF som et oppositionsparti uden magt har opnået.

Alternativet ville jo blot være det sædvanlige sammenspiste flertal af V,K og så dansk Folkeparti, der vil gøre hvad som helst for at føre politik med Fogh helt alene.

Det lykkes altså denne gang at køre Pia K ud på et sidespor, - det passede hende sikkert ikke...

Dorte Sørensen

Pia Olsen Dyhr godt at SF og S er med i det nyt trafikforlig så regeringen, DF og R ikke har eneret på Danmarks Trafikale fremtid, som de har haft i de sidste for mange år
Men hvor grøn aftale blev er en anden sag.
Hvis det var SF skyld at Trafikpuljen, som Fogh Rasmussen nedlagde i 2002, kom til live igen skal I have tak. Ligeledes skal SF have tak, hvis opgraderingen af strækningen. Lejre-Vipperød, som Martin Lidegaard fra de radikale fik med i sidste trafikforlig, var taget væk igen uden SF indsats .
Det er bare bekymrende at Frederikssund motorvejen blev vedtaget, da strækningen har en S-bane, hvor det havde været bedre for miljøet og CO2-udledningen mv. med en opgradering af tog trafikken over døgnet , så S-banen kunne klare en større passager tilgang. Det havde været en god reklamesøjle for den kollektive trafik.

Bjarne Thyregod

Trafikforliget indeholder for 14 mia. kr udbygning af motorvejene - et absolut skub i retning af forøget CO2 udledning og endnu flere biler i retning ind mod byerne ikke mindst København.
Altså et kulsort element som S, SF og Radikale måtte sluge for at "sidde med ved bordet".

Godstransport på skinner fremmes med 0,2 mia kr - som altså skal konkurrere mod mere motorvej for 14 mia. kr. og forlængelse af forsøg med modul lastvogns tog (kæmpelastbiler).
Samtidig forbeddres vejene til havnene for 1 mia kr aht lastbiler - så også godstransporten fik et kulsort element.

Registreringsafgiften for biler nedsættes således at det bliver billigere at anskaffe bil nr 2 - endnu et kulsort element der forøger CO2 udledningen og trafik problemerne.

Fehmernbælt bro til 50 mia kr. som betyder en 3-dobling af lastbilerne på transit gennem Danmark - Et KULsort element mere.

Så måske Pia Olsen Dyhr og SF er tilfredse med lidt letbane og nye signaler på jernbanen (erstatter op til 60 år gamle signaler) som SF's miljøpolitiske indsats - ambitionsniveauet for SF synes at synke proportionalt med lysten til minister-taburetterne.

Hej Pia.

1) Du siger, der ikke er tale om en langsigtet løsning.

Betyder det, at SF nu vil stemme for den lange række af forslag, som Enhedslisten har fremsat og vil fremsætte om at undersøge mulighederne for at forbedre, udvide og opgradere det danske skinnenet?
Du har som trafikordfører for SF jo desværre ikke bakket op om forslag fra Enhedslistens kant i Folketinget, for eksempel B 42 om undersøgelse af muligheden for etablering af letbaner i Trekant-området: http://folketinget.dk/doc.aspx?/samling/20081/beslutningsforslag/B42/ind...

Hele Enhedslistens forslag til jernbanepakke kan i øvrigt ses her: http://enhedslisten.dk/jernbanepakke

2) Jeg synes måske også, du er lige hurtig til at tage æren for en lang række ting, der har været i pipelinen længe.
Mange partier har jo været villige til – i varierende grad – at forbedre forholdene for cyklister. Letbanen i Århus har været på tegnebrættet længe med Århus kommune som meget aktiv aktør.
Ift. Lejre-Vipperød har det længe stået klart, at den ville blive til noget uanset hvad.
Timeplanen mellem de store byer er kommet som resultat af, at 6 borgmestre fra de 6 storbyer Købehavn, Odense, Århus, Esbjerg, Randers, Aalborg har lagt et pres. Bland dem er der 4 socialdemokrater, 1 venstre (Esbjerg) og 1 konservativ (Odense).

3) Jeg kan i øvrigt også se på trafikaftalen, at der er kommet en række Enhedsliste-fingeraftryk med, selvom vi ikke er en del af denne kulsorte og miljøfjendtlige aftale, for eksempel:
Tønder-Tinglev, Rødekro-Åbenrå og Wamdrup-Vojens renoveres og genåbes for Godstrafik. Det har Enhedslisten stillet forslag om i Folketinget. Ligeledes skal der nu være en godsterminal i Hirtshals Havn m.h.p. transport fra skib til bane. Også et forslag, Enhedslisten tidligere har stillet i Folketinget.
Dejligt at se, at der er botaniseret i vores forslag - selvom vi ikke er med i aftale. Dejligt at se, at man også kan være med til at sætte en dagsorden – og dermed have ”indflydelse” – også selvom man ikke er med i en trafikaftale, der samlet set er miljøfjendtlig.

Se Enhedslistens holdning til trafikaftalen her: http://enhedslisten.dk/kulsort-trafikplan

Rune Lund,
Tidl. MF og trafikordfører for Enhedslisten

Bjarne Thyregod.

"Altså et kulsort element som S, SF og Radikale måtte sluge for at "sidde med ved bordet".

At oppositionen trods alt fik lidt kollektiv trafik og lidt grønne tanker ind i forliget er da yderst beundringsværdigt.

De kulsorte elementer som du kalder dem, ville være gennemført under alle omstændigheder, formentlig endnu tydeligere, da VK regeringen som bekendt har et fast flertal sammen med Dansk Folkeparti.

Det betyder jo ikke at oppositionen bifalder tingenes tilstand,- tværtimod har de kæmpet ihærdigt på alle fronter for at formindske skader efter regeringen politik

Derfor er de med ved forhandlingsbordet. Er det virkeligt så svært at forstå grundlæggende politisk arbejde?

Hov, kan se, at der i mit indlæg har sneget sig en fejl ind:

Det er ikke Vamdrup-Vojens, der renoveres og genåbes for godstrafik. For det er den allerede i dag, idet strækningen jo er en del af den sønderjyske længdebane fra Lunderskov til Padborg. denne strækningen skal til gengæld udbygges med dobbeltspor.
Der skulle have stået Vojens-Haderslev.

Dorte Sørensen

Rune Lund jeg kan godt forstå at du roder lidt rundt i alle de små banestrækninger.
Dengang du sad i Folketinget gennem gik du systematisk de forskellige strækninger og på den måde fik skabt en vedvarende debat om jernbanedriften. Per Clausen har heldigvis overtaget sporten, så Folketinget er blevet nød til at debatter jernbanedriften. Tak for den indsats .

I 2007 støttede SF, at der blev givet tilladelse til kørsel med de 25 m lange og 60 tons tunge modulastbiler.

Det skete bl.a. med henvisning til, "en lille miljø-fordel ved at gå fra alm. lastvogne til modulvogne". SF er dog "meget opmærksomme på, at den fordel kan forsvinde, hvis vi ikke sørger for, at godsbanen også får sin plads og sin udvikling".

Kunne du, Pia, ikke fortælle hvorfor SF går med til at forlænge et "forsøg", der kun er tre måneder gammelt, og hvor ingen - ingen - aner om det bliver knald eller fald. Med mindre du da ligger inde med informationer, som ikke er tilgået offentligheden?

Og hvordan vil du og SF sikre, at godsbanen også får sin plads i forbindelse med modullastbilerne?

Og skulle det nu vise sig, at godsbanen ikke får sin plads i forbindelse med modullastbilerne, vil SF da genoverveje sin deltagelse i trafikforliget.

Det har du jo sagt SF vil gøre i forbindelse med Femernbælt-aftalen, at da vil I vente 2-3 år for at se om der vises klimahensyn.
Kunne du ikke fortælle om SF, når det gælder modullastbiler, har en mulighed for at træde ud af forliget, eller er I bundet af en musketered?

Hej Dorte Sørensen.

Tak for de pæne ord. Jeg er stadig aktiv med jernbanerne. Og Per Clausen synes allerede dengang, at det var et vigtigt projekt. Så det er fedt, det kører videre med Per ved roret. Lige nu hjælper jeg med papir- og baggrundsarbejde ift. Enhedslistens folketingsgruppe sammen med en masse andre gode kræfter, der også vil have god og miljøvenlig trafik og transport.

Inger Sundsvald

Rune Lund
Jeg mindes især din indsats m.h.t. ulovlige mellemlandinger på Grønland. Uanset udenrigsministerens nedladenhed/nedgøring poppede du fuldstændig uberørt op igen og igen. Tak for det. Håber at se dig igen i Folketinget en anden gang ;-).