De studerende på landets universiteter står svagt, når de klager. De står alene over for universiteter, der skal kontrollere sig selv i klagesager. De står alene over for et videnskabsministerium, der vender det døve øre til og sender aben videre, hvis der er problemer.
Derfor skal de studerende have en studenterombudsmand.
I dag førstebehandler Folketinget Socialdemokraternes beslutningsforslag om at oprette en studenterombudsmand, der skal bistå de studerende i klagesager. To elementer er helt afgørende for den nye ombudsmand. Han/hun skal være uvildig - og så skal instansen dække hele landet.
For det første er det vigtigt, at studenterombudsmanden er en uvildig instans, der hverken er ansat af det enkelte universitet eller af videnskabsministeren. I dag står den studerende alene, og derfor skal studenterombudsmanden stå på de studerendes side og hjælpe dem i de ofte langvarige og energikrævende klagesager. På det seneste har danske studerende på de såkaldte Erasmus Mundus-uddannelser oplevet at blive en kastebold mellem universiteter og ministerium, fordi ingen vil påtage sig et ansvar og sikre de studerende deres rettigheder. Her ville en studenterombudsmand stå på studerendes side og sikre en ordentlig sagsbehandling og en uafhængig vurdering af ansvaret.
For det andet er det vigtigt, at danske studerende kan være sikre på, at de bliver behandlet ens, uanset hvor i landet de læser. Derfor skal ombudsmanden være en national instans, der hjælper alle studerende i hele landet.
Studenterombudsmanden har været fremført som et ønske af praktisk talt alle studenterpolitiske organisationer i Danmark. Det viser et behov for politisk handling. Det vil styrke retssikkerheden for de studerende i Danmark, hvilket der er hårdt brug for.
Kirsten Brosbøl er MF for S og forskningsordfører og Simon Kollerup er formand for Frit Forum København
Vi har allerede Folketingets Ombudsmand og en Forbrugerombudsmand - altså 2 stk ombudsmænd .
Nu skal der laves en Studenterombudsmand.
Kunne man ikke istedet fusionere de eksisterende to ombudsmandsinstitutioner og udvide kompetencen til sygehuse (patientklager) og undervisningsområdet ?
Sagsbehandlingsprocedurer o s v vil i vidt omfang være nogenlunde ens, og man vil få en større samlet ekspertise og slagkraft ?
Robert Roll, måske kunne du også påtage dig et par ekstra jobs indenfor den samme arbejdstid?
Kære Inger Sundsvald.
Det ikke ombudsmanden og forbrugerombudsmanden, der selv personligt sidder og behandler klagerne - der er en stor stab af jurister og teknisk/administrativt personale opdelt på diverse enheder m v under hver af de to ombudsmænd.
Ombudsmændene ser personligt nok væsentligt mindre end 1% af de indsendte klager.
Robert Roll
Og hvad skulle det så hjælpe på overskueligheden eller ekspertisen, at samle det hele under én hat?
For ikke at tale om idiotien i at skulle indrette sig med større lokalefaciliteter m.v.. Jeg tror vi har fået nok af reformer for et godt stykke tid ud i fremtiden.
Nu hedder han altså Kroll til efternavn.
Nå, gør han det?