Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
19. marts 2009

Klimabilen skal køre på østrogen

Britta Thomsen, medlem af Europa-Parlamentet (S)

Mens køerne på de europæiske motorveje hovedsageligt udgøres af mandlige chauffører, er det kvinderne, som optager de fleste pladser i toget, metroen eller bussen. I Sverige anslås det for eksempel, at mænd er ansvarlige for 75 procent af bilkørslen.

Forskellen skyldes kvinders og mænds adfærdsmønstre, rejsevaner og mentalitet i forhold til at komme fra A til B. Skal klimahensynet i transportsektoren opprioriteres, er det derfor vigtigt, at begge køns transport- og forbrugsvaner tænkes ind i fremtidens grønnere transportmuligheder. Som det er nu, er der kun mellem nul og 30 procent kvindelige medlemmer af EU's og de nationale transportudvalg og under 20 procent ansatte i sektoren. Det skal der laves om på, og både private og offentlige transportvirksomheder må tage et ansvar. Det kvindelige engagement i transport vil nemlig give en mere klimavenlig trafik, og derfor skal fremtidens klimabiler køre på østrogen.

Vi bliver nødt til at beholde ham

Jens Mose Pedersen, Lyngby

Flere læserbrevsskribenter har fremhævet, at vi ikke må tale for dårligt om Fogh, for så vil de ikke have ham i NATO. Det kan vi ærlig talt ikke være bekendt! De fleste af os her i Danmark har jo efterhånden luret, at manden lyver om alt. Så må vi også tage ansvaret og beholde ham. NATO er for farlig en organisation i verden, til at vi kan tillade at udnævne sådan en mand til generalsekretær. Tænk på hvor mange, der først skal til at lære, at Fogh lyver om alt. Han kan jo gøre ubodelig skade, inden han bliver afsløret. Så vi må bide i det sure æble og beholde ham selv. Og så håbe på et bedre resultat af det næste folketingsvalg.

Ny strategi i Afghanistan

Johannes Ruggaard, Århus V

Jeg foreslår nogle elementer i en ny Afghanistan-strategi, som er noget anderledes end forslagene fra Biden, Petraus og co. De internationale tropper må indstille jagten på al-Qaeda og Taleban, da den har katastrofale konsekvenser for tusindvis af civile afghanske ofre for bombekampagnerne og skyderierne. I stedet bør hovedfokus være på beskyttelse af civile. Derudover bør nøgleordene være våbenhvile, våbenembargo og afvæbning. Ødelæggelsen af afghanske bønders opiummarker er heller ikke en strategi, der skaber fred eller forbedrer menneskerettighedsforholdene i Afghanistan, tværtimod ødelægger den bøndernes livsgrundlag og skaber tilslutning til Taleban, hvilket for eksempel er dokumenteret i dokumentarfilmen Talking to the Taliban.

Endelig er det vigtigt at hjælpe afghanerne med at opbygge en civil økonomi, da mange slutter sig til militserne af økonomisk nød, hvilket længe har været påpeget af Afghanistanekspert Barnett R. Rubin.

Shangri-La revisited

Bent Nielsen, ph.d., seniorforsker på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Kinaafdeling, KU

Mogens Lykketoft og Mette Holm har i kronikken 16. marts atter kigget dybt i posen med kulturelle stereotyper: De aggressive, materialistiske kinesere versus de ædle tibetanere "optaget af åndelig udvikling, sindets balance, naturens skønhed og kræfter". Ifølge Lykketoft og Holm er problemerne i Tibet ikke "udløst af dunkle kræfter i udlandet", så derfor hører vi ikke om Storbritanniens rolle i Tibet i begyndelsen af det 20. århundrede eller CIA's rolle i optræning ad tibetanske uromagere de seneste 50 år.

Hadebilleder af Karen Jespersen

Maj Skibstrup, mag.art., ph.d og fotograf

Hvorfor bringer Information sådan nogen grimme billeder af Karen Jespersen (KJ)?

Lad det være sagt med det samme: Inf. skal naturligvis bringe kritiske og argumenterende artikler om en politiker, hvis der er grund til det. Artiklerne skal være saglige - men gælder det samme ikke for billederne?

Her forholder jeg mig udelukkende til billeder og ikke til nogen artikel. Information bragte 7. og 17. marts tre portrætter af velfærdsminister KJ. Det ene portræt, som blev bragt inde i avisen 17. marts, var ret neutralt. Men portrætterne 7. marts og på forsiden af avisen 17. marts var ualmindelig grimme.

Man kan så hævde, at det er fordi KJ ser sådan ud - det er trods alt fotografier. Men enhver ved, at fotografi er billeder, som fremstiller folk fra valgte vinkler. Og når man fremstiller folk i modlys og tilmed i en lortebrun farve (7. marts), får man indtrykket af, at personen er ussel og hærget, alkoholiker eller i opgivende grad deprimeret. Og tilsvarende (forsiden 17. marts) når man fremstiller folk i side-modlys og med skarp kontrast bliver den mindste rynke fremhævet i en sådan grad, at ansigtet ligner bjerglandskabet på en heks.

Fotografi er et valg og derfor må Inf. have valgt at fremstille KJ på denne nedgørende måde. Men kan man ikke forvente saglighed i valget af portrætter? Og er det virkelig sådan, at Inf. bringer hadebilleder af folk, som avisen ikke kan lide? Eller sagt på en anden måde: Kan man ikke forvente af Information, at anderledes tænkende bliver behandlet med respekt?

Hvornår sætter jagtsæsonen ind?

Erik Dühring, Ballerup

Hvis Lene Espersen er enig med Kim Bencke i, at det er en nødvendig del af en erhvervsministers arbejde at - som Bendt Bendtsen - deltage i arrangementer betalt af private firmaer, er det nærliggende at spørge fru erhvervsministeren om, hvornår hun skal deltage i sådanne jagt- og golfture.

Neohieroglyffer

Johan Wismer, Kgs. Lyngby

Både Norge og Sverige afskaffede neohieroglyffer for ca. 100 år siden.

Det, som jeg kalder neo-hieroglyffer (nye-hieroglyffer), er de ord, som ikke udtales, som de skrives.

Her er nogle eksempler, med måden ordene udtales på skrevet i parentes efter ordene: Jeg (jaj), mig (maj), dig (daj), de (di), pige (piø), kvinde (kvinø) osv.

De mange neohieroglyffer er en af de sværeste ting ved vores sprog. Dette er ikke noget, som forstyrrer danskerne, da vi jo har lært sproget, og når man en gang har vænnet sig til tingenes tilstand, dvs. kender de danske neohieroglyffer, så er de ikke mere problematiske.

Men hvis man kigger på det danske sprog fra en udlændings - som skal lære dansk - synspunkt, så er det meget besværligt.

Vores nuværende stavemåde er også noget, som dansklærerstanden nyder godt af. Når man f.eks. ser neohieroglyffen 'jeg', så kan man ikke læse, hvad der står. Man bliver nødt til at lære, at 'jeg' udtales som 'jaj' og at lyden 'jaj' skrives 'jeg'. Det samme gælder for alle de andre af vore neohieroglyffer, hvorimod ordet 'haj' udtales 'haj', dvs., at det er derfor ikke en af vore mange neohieroglyffer.

Obama svigter

Uwe Max Jensen, Egå

I øvrigt synes jeg, at det er for dårligt, at Barack Obama endnu ikke har gjort noget ved finanskrisen.

Niels Helveg som sabotør

Niels I. Meyer, Hørsholm

Den ellers fredsommelige, radikale Niels Helveg Petersen er på sine ældre dage blevet mere krigerisk. Især når det drejer sig om at holde SF ude af en kommende regering, når vælgerne vågner op og afskediger VKO.

Helvegs seneste forsøg ifølge Inf. (17. marts) går ud på at oplede de punkter, hvor han kan genere SF og kræve, at partiet skal opgive dets hidtidige fornuftige politik. Til trods for at arbejdsløsheden tordner opad og vil fortsætte i den retning de næste par år, vil Helveg have, at SF skal stramme dagpengene og efterlønsordningen. Og selv om euroens fremtid er mere usikker end længe, vil han have, at SF skal opgive euroforbeholdet netop nu. Det er ren sabotage af samarbejdet mellem S, R og SF. I stedet bør S, R og SF koncentrere sig om de mange punker, hvor de er enige. F.eks. vedrørende miljø, retssikkerhed, uddannelse, sundhedspolitik, og hvad angår en anstændig indvandrer- og asylpolitik. Eventuelle uenigheder kan klares hen ad vejen.

Jeg går ikke ind for aldersdiskrimination, men spørgsmålet må alligevel rejses over for de radikale, om det ikke er på tide at finde et mere konstruktivt arbejde til Niels Helveg?

EU's narkopolitik

Lasse Holm Grønning, EP-kandidat for Det Radikale Venstre

Løsningen ligger i verden, skriver Rina Ronja Kari i Inf. 17. marts. Ja, løsningen ligger i verden. Naturligvis skal FN tage sit ansvar for at hjælpe verdens stofmisbrugere meget alvorligt. Det er vi enige om. Men løsningen ligger også i EU, der bør stå sammen i FN for at fremme en mere skadeforebyggende, global narkopolitik. EU og FN er i De Radikales optik ikke hinandens modsætninger, men bør være hinandens støtter. FN skal foranstalte effektive globale løsninger, mens EU skal foranstalte effektive regionale løsninger. Også i narkopolitikken.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Bemærkning til - Hadebilleder af Karen Jespersen- af Maj Skibstrup, mag.art., ph.d og fotograf
Med en amatørs øjne så billederne ud som Karen Jespersen optræder i Folketinget. Derimod kan jeg godt ”grine” lidt af det billede Karen Jespersen selv har lagt ind på sin ministeriums hjemmeside. Det ser ud som alle rynkerne er raderet væk.
Men når Karen Jespersen aflyser det ene møde efter det andet og på den måde forhaler handlinger med fx boligbyggeri osv. eller kun set ligestilling som et problem i de muslimske miljøer så er det vel i orden med kritiske artikeler.

PS: Her vil jeg dog sige, at det langt fra kun er Karen Jespersen der forhaler og fordrejer begivenhederne. Fx.. har Hjort Frederiksens Beskæftigelsesministerium også været langt fremme i skoene med den øvelse. Fx kunne Orientering på P1 i går fortælle hvordan Beskæftigelsesministeriet havde bort skaffet noget korrespondance mellem SFI og ministeriet ang. den undersøgelse om kontanthjælps modtagerne og 300-timers reglen.
Her var Hjort Frederiksen i forbindelse med offentliggørelsen ud og fastslå at 300-timers reglen havde fået 1/3 væk fra kontanthjælpssystemet og var derfor en succes Orientering så lidt nærmere på undersøgelsen og fandt ud af at SFI ikke havde måttet undersøge om de, der var kommet i arbejde var kommet det pga.. 300-timmersreglen eller pga. den lave ledighed. Derudover var 30 pct blevet hjemmegående og på den måde forsvundet fra kontanthjælpsgruppen. I går kunne Orientering så fortælle at Beskæftigelsesministeriet havde bortskaffet 58 tidligere journaliserede dokumenter på sagen. Det virker da noget lyssky på mig.