Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
18. marts 2009

FARC er fredspartner

Ulrik S Kohl, aktiv i Fighters+Lovers

Trods Jens Lohmanns (JL) store indsigt i Latinamerika, går han fejl ved at ligestille Colombias regering og guerilla i Inf. i går.

Colombias fredsbevægelse har indledt en dialog med FARC og vendt ryggen til det miskrediterede regime. Man ser FARC som en del af løsningen, mens regeringen ses som årsag til problemet.

Tesen om, at FARC's kamp legitimerer regimets undertrykkelse, har kun lille opbakning blandt Colombias progressive. Colombias civilsamfund protesterede for få dage siden mod regeringens mord på 70.000 mennesker. Så længe de ansvarlige fortsætter ved magten, vil FARC næppe mangle støtter.

JL har ret i at FARC-medlemmer har brudt krigens love. Befrielsesbevægelser har pligt til at gøre op med brodne kar. Erfaringer fra Mandelas kamp mod Apartheidstyret viser, at sandhed og forsoning først fik god grobund efter at freden brød ud.

FARC er en del af en legitim modstand og en nødvendig partner i seriøse bestræbelser for fred.

Skal hjemmeværnet bevares?

Henning Clemmensen, Esbjerg.

Under overskriften "Hjemmeværnet skal bevares" har major F.H. Pedersen et læserbrev i Information fredag den 13. marts.

Efter en omhyggelig gennemgang af værnets historie konkluderer majoren afslutningsvis: "Der er behov for hjemmeværnets tilstedeværelse og derfor skal det bevares." Efter endnu en gennemlæsning af indlægget er det eneste argument for værnets eksistensberettigelse, jeg kan finde heri, at "dets vigtigste opgaver er fortsat områdeovervågning og bevogtning af militære og civile installationer".

Der melder sig spørgsmålet: Hvad er det konkret, der overvåges og/eller bevogtes af hjemmeværnet - i fredstid" Eller er det opgaver, der tiltænkes værnet i krigstid?

Jo, jo. Jeg har oplevet værnet på bevogtningsopgaver. Det var f.eks. til et cykelløb, hvor man dirigerede trafikken og holdt tilskuerne på behørig afstand - og jeg kunne da godt se, at soldaterne var meget betydningsfulde - i egen bevidsthed.

Jeg finder det helt okay, om vi dannede et korps af frivillige til at være behjælpelig med f.eks. trafikregulering eller førstehjælp ved store arrangementer og evt. større uheld/katastrofer. Men det behøver vel ikke bestå af våbenføre mænd?

En anden tanke, der dukker op, er, at Hjemmeværnet aldrig (?) har været til debat på trods af de ret store beløb, samfundet hvert år bruger på det. (Får vi mest mulig for pengene?) De få gange, en politiker er blevet bedt om at tage stilling til spørgsmål om værnet, har man vendt 'det hvide ud af øjnene' og næsten slået korsets tegn for sig. Det er aldrig rigtig kommet til en debat. Hvorfor? Er det fordi, berettigelsen er så åbenbar - og undertegnede er den eneste, der ikke kan se det?

Sværtefri zone

Hans Houmøller, Rødovre

Godt man har mulighed for at læse Information på nettet, for efterhånden fylder fotos så meget, at man bliver sort på hænderne af at læse papiravisen. Jeg kunne altså godt ønske mig lidt mindre plads brugt på tryksværtekrævende illustrationer og i stedet mere tekst! Jeg er vel ikke den eneste, der er træt af at skulle vaske hænder, hver gang jeg har læst papiravisen? Netavisen kan læses uden museskader ved lidt behændig brug af genvejstaster, men jeg gider altså ikke tage arbejdshandsker på for at læse den mindst ringe.

SVAR:

På Dagbladet Information gør vi os hver dag umage for at bringe velvalgte og dokumenterende billeder, der supplerer den skrevne tekst, og som er med til at give læseren en journalistisk helhedsoplevelse. Som læserne måske har bemærket, har Information siden 1. januar 2009 fået en ny visuel linje med ansættelse af en fast fotograf og en fotopraktikant. Dette har betydet samme tekst mængde som tidligere, men dog et øget fokus på avisens prioritering af billeder og illustrationer. Vi håber, at du og alle andre læsere med tiden vil kunne se meningen med det visuelle supplement og også i fremtiden vil nyde den mindst ringes selskab. Red.

Kina på nakken af Taiwan

Michael Danielsen, formand, Taiwan Corner

I Mogens Lykketofts og Mette Holms ellers udmærkede Tibet-kronik (i Inf. 16. marts) mener de, at Kina viser "ansvar og visioner" over for Taiwan i modsætning til Tibet.

Forfatterne må være forblændet af de økonomiske forhandlinger mellem Taiwan og Kina, for Kina har 1.500 missiler rettet mod Taiwan og selv under de nuværende forhandlinger opstilles missiler, og Kina kræver Taiwan inkorporeret i landet som betingelse for en aftale.

Er det visionært at undertrykke taiwanerne? Taiwan har oplevet særdeles voldsomme demonstrationer mod regering og Kina, og der er en intens debat om, hvorvidt Taiwan bør indgå en aftale. Over 80 pct. af taiwanerne ønsker ikke at være en del af Kina.

Er det ansvarsfuldt af Kina at forsøge at blokere taiwanske kvinders adgang til FN-mødet om kvinders rettigheder i sidste uge? Selv Taiwans Kina-venlige regeringsparti nævner, at Kina hindrer Taiwans diplomati.

Vildledende floskler om en kompleks konflikt gavner ikke forståelsen.

Kvindernes svar på Carl Mar

Doris Dethlefsen, Frederikssund

Joan Ørting er kvindernes svar på Carl Mar Møller, Jørgen Leth, Søren Fauli m.fl. (Inf. 13. marts).

Fælles for dem er, at ligestilling mellem kønnene er af det onde. Mænd kan ikke tåle 'stærke' kvinder. Mænd skal være mænd og kvinder kvinder. Anno 2009 - efter mere end 100 års arbejde for ligestilling - er det trist at være vidne til tilbageskridt som Joan Ørting.

Svar på tiltale

Mads Peter Karlsen, cand.theol., ph.d.-studerende

Det glæder mig selvfølgelig umåleligt meget at se, at min kronik fra den 11. marts "Der findes ingen Gud" har haft, om end en beskeden, så dog en vis effekt hos Inf.'s læsere i form af tre læserbreve.

Mindre glædeligt er det selvsagt, at ingen af disse tre kritiske kommentatorer tilsyneladende har forstået mit ærinde, hvilket i sidste ende naturligvis kan siges skyldes mine (manglende) formidlingsevner. Men da jeg mener, at jeg har et ikke helt uvæsentlig budskab, vil jeg gerne ganske kort igen understrege, hvad min grundlæggende pointe var. Det gøres måske bedst med et citat fra min kronik: "Ethvert opgør med religionens fordømmende og undertrykkende sider har uden tvivl sin berettigelse. Vi har i dag, måske mere end nogensinde, brug for en genuin religionskritik. Spørgsmålet er imidlertid, hvad de engelske ateisters parole siger om den form for religionskritik, som deres kampagne er udtryk for og som i høj grad dominerer samtiden, men også, og måske mere væsentligt, om hvad denne parole om at 'nyde livet, da Gud sandsynligvis ikke eksisterer' siger om tidsånden."

Kort sagt så er mit problem med de nye ateister altså hverken, at de er ateister, eller at de er kritiske over for religion - tværtimod er de ikke kritiske nok.

Min kronik er ikke noget forsvar for religion, men netop et forsvar for en ordentlig religionskritik. At en sådan religionskritik - efter min mening - sagtens kan bedrives af teologer, ja sågar af troende, der er således f.eks. i kristendommen en lang tradition for kritik, ikke blot at andre religioner, men også af forskellige aspekter ved kristendommen selv, vil måske virke anstødene for nogen, men gør vel ikke kritikken mindre relevant, måske snarere tværtimod.

Dumt at nedlægge P2

Ole Kløcker, København V

Forlydender vil vide, at kulturminister Carina Christensen (CC) går med planer om at nedlægge DR's P2 for at sikre kommercielle radiostationer bedre plads og dermed bedre sendemuligheder. Omsættes disse planer til respektive lovforslag, må man mildest tage sig til hovedet, for hvad kan der dog foregå inde i ministerens hoved? Og så er der endog tale om en kulturministers hoved! CC kan ikke have stor fornemmelse for musik, men mere for omsætning og reklamer. Men det er måske udtryk for Kulturministeriets nye kontekst - ud med musikken og ind med bragesnakken om tilbud og konstant udsalg?

P2 har gennem årene været et flagskib for DR, og man har løbende tilpasset programmet den tid, vi befinder os i. Det vil være sort tale at nedlægge eller decimere P2 yderligere, men måske CC Christensen skulle forsøg at finde sig et andet resortområde, der passer bedre ind i forhold til evner og indsigt. Dette gælder i øvrigt en stor del af regeringens øvrige ministre, men det er jo op til oppositionen, hvornår den føler der er musik nok til at starte den helt store udskiftning.

Har Helge læst på lektien?

Poul E. Jensen, Odder

Helge Adam Møller (HAM) taler i Inf. 16. marts om "konkrete eksempler på uhensigtsmæssige arbejdsgange (i forsvaret)".

Kan det være undgået HAM's opmærksomhed, at oberst Lars R. Møller i sin bog, Det Danske Pearl Harbor, nævner adskillige eksempler på 'uhensigtsmæssige arbejdsgange' i Forsvaret? Hvis det er tilfældet, låner jeg ham gerne mit eksemplar af bogen; så har han noget at "tage op med forsvarsministeren"!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Arnica Lykkegaard

Da det i går kom frem, at den danske stat bruger ½ milliard hvert år på at støtte det danske mindretal i Sydslesvig, kan jeg ikke forestille mig andet end at det må udløse voldsomme reaktioner fra Christiansborg, især fra DF.
Af kommentarer kunne jeg foreslå:
De skal bare integrere sig.
De skal holde op med at tale deres eget sprog, når de bor i Tyskland.
De må ikke have deres egne skoler og børnehaver, for de isolerer sig fra det samfund de lever i.
De skal i hvert fald ikke have støtte til at bibeholde deres egen kultur.
Er det danske mindretal i Tyskland en succeshistorie - eller et eksempel på hvordan man som fremmed kultur isolerer sig fra samfundet?
Jeg venter spændt på politikernes reaktioner.
Venlig hilsen Arnica Lykkegaard

til fighters and lovers.

Don't patronize the colombian people. I fordrejer virkeligheden.

OPRØR IKKE i vores NAVN.

Not in OUR NAME.

Per Holm Knudsen

Sværtefri zone

Det bruges ingen sværte til at trykke Information med. Sværte bruges til kakkelovne og sko - derimod bruger man trykfarve til at trykke tryksager med. Skulle jeg hilse og sige, som gammel typograf. :-)

Tak til Arnica Lykkegaard for at udstille Dansk Folkepartisog regeringens hykleri og dobbeltmoral i forbindelse med det meget store økonomiske tilskud fra Danmark til det danske mindretal i Nordtyskland.

Hvis situationen var den modsatte, og det var de etniske mindretal i Danmark der fik tilskud fra udlandet til at bevare deres oprindelige sprog og kultur, er der ingen tvivl om at VKO ville få det forbudt hurtigere end at man kan nå at udtale eufemismen ”fast og fair udlændingepolitik”.