Læserbrev

Læserne skriver

Dagens debat
Debat
21. marts 2009

Antiradikalisering?

John Ekebjærg Jakobsen, Valby

Per Stig Møller vil måske boykotte FN’s racismekonference i Durban, fordi dialogen om ytringsfriheden er besværlig.

Samtidig vil de konservative invitere Geert Wilders til en dansk konference mod radikalisering.

Partiet mener det kan være ’meget frugtbart’, at Wilders deltager i en konference mod radikalisering.

Kan de konservative selv forklare sammenhængen?

Wilders

Fatos Kutllovci, Odense

Det virker, for mig, paradoksalt at invitere en demagog og (højre)ekstremist som Geert Wilders til antiradikaliseringskonference. Det er netop mennesker som ham, der er med til at give næring til radikalisering.

Hvad forestiller man sig, at han skal bidrage konstruktivt med?

Det skal ikke holde os tilbage

Jesper Hansen, Nyt Europa

Jeg synes ikke, at den strategi, som Folkebevægelsens Rina Ronja Kari lægger for dagen, giver mening.

Senest  (17/3) handler det om narko, hvor synspunktet er, at fordi narko er et globalt problem, ja, så skal EU slet ikke blande sig. Næ, lad nu FN! Når det europæiske samarbejde, som tæller 27 lande, alligevel ikke kan tegne sig for det gode, ja, så må vi hellere sætte vores lid til, at 192 lande i FN snarest vil lancere det bedste. 

Sådan kan det bedste jo blive det godes værste fjende. 

I Nyt Europa er vi da helt enige i, at narko er et globalt problem – i stil med så mange andre problemer, som f.eks. skattely. Skal vi af den grund holde os tilbage i EU? Nej, selvfølgelig skal vi da ikke det.

Vi skal give os i kast med at løse alle centrale grænseoverskridende problemstillinger, velvidende at der på en række områder bliver behov for at supplere med mere globale tiltag.

Men bortset fra det: Hele FN-sporet – som vi hjertens gerne følger – vil jo kun give mening, hvis dette globale samarbejde får en mere forpligtende karakter. Alt andet betyder i praksis, at de stærkes ret bliver dagens orden. Derfor kan det heller ikke gå hurtigt nok med etableringen af Verdensparlament i FN-regi.

Er det noget, Folkebevægelsen vil være med til? Vil Folkebevægelsen se en sådan nyskabelse som et progressivt redskab – bl.a. i kampen mod verdens narkobaroner?

Hvor er din skepsis?

Christian Ejlers, Hellebæk

Kære Kristen Bjørnkjær, hvor er din skepsis i disse tider? (16/3.). Ingen af os to er arkitekter, jeg er i hvert fald ikke indsat i faget og Arkitektskolens ’lokalpolitik’ – men jeg er interesseret og skeptisk.

Fusioner i disse tider, regeringens politik gennem otte år, lyser hverken af visdom eller anstændighed. Tror du, at en sammenlægning af Arkitektskolen, Designskolen og ’Keramikskolen’ vil styrke den kunstneriske, akademiske frihed?

Universitetsfusionerne har indskrænket undervisernes og de studerendes akademiske frihed – ’fra forskning til faktura’. Museumssammenlægningerne på samme måde, fyring af forskerne, indskrænkning af midlerne og yderligere belastende administration.

Tror du, at regeringen og kulturministeriet med foragten for ’eksperter og smagsdommere’ nu har ændret holdning?

Ser vi på andre sammenlægninger, f.eks. politiet og domstolene, lyser det på én gang af overadministration og afmagt.

Tak, Carina

Kim Borch, Frederiksberg C.

Den konservative kulturminister meddeler, at hun har reddet P2 fra at blive nedlagt og erstattet med en kommerciel reklamekanal.

Tak, Carina. Tak for din store og visionære indsats for dansk kulturliv.

Rehlings bommert

Eva Kjer Hansen, fødevareminister (V)

David Rehling har en sund interesse for sex og druk på skatteydernes regning.

I Information den 20. marts beskriver han levende, hvordan ungdomsorganisationer på landet har brugt EU-midler til ’Miss Wet t-shirt’ og pigeaftener med dildoredskaber. Og Rehling svinger sig op i retfærdig harme over, at støttemisbruget fortsætter.

Jeg må imidlertid skuffe ham med, at ungdomsorganisationerne på landet ikke længere har lov til at bruge penge på den slags. Det har jeg for længst sat en stopper for.

Rehling skal til en vis grad være undskyldt, al den stund han er blevet bundet en historie på ærmet af den professionelle landbrugsrevser Kjeld Hansen, som altid er god for en ny konspirationsteori.

Den slags er altid underholdende og hører helt sikkert hjemme på Informations bagside. Hvis Rehling mangler stof til ’Ugens bommert’ skal jeg gerne levere ham en liste med Kjeld Hansens fejltagelser.

Tilskud til hvem?

Hans Winkel, Middelfart

Jeg ser ordningen om tilskud til vedligeholdelse således:
For at opnå tilskud, maks. 25.000 kroner, til vedligeholdelse, skal man selv komme med små 65.000 kroner. Nu spørger jeg: Tilskynder ordningen da til optagelse af nye lån til forbrug? Det var jo netop det, der udløste finanskrisen!

Og jeg spørger igen: Hvem vil optage nye lån til forbrug med udsigten til fyring i morgen? Det vil kun dem, der har penge og ingen udsigt til fyring. Altså: Dem der har, skal få. Dem der ikke har, må gå. Det kunne jo være, at dem der ikke har, er dem der trænger mest.

Misinformation om atomkraft

Siegfried Christiansen, Frederiksberg C

Information spørger i helsides-annoncer: »Er atomkraft i virkeligheden den grønneste energi?« I annonceteksten tilføjes, at ny viden og globale problemstillinger måske kan rokke ved det mange års nej til atomkraft.

Er det ment som en dårlig joke? Helt grundlæggende er atomkraften ikke ’grøn’ men stærkt forurenende. Det kan selv Informations smarte reklamefolk ikke lave om på:

Driften af atomkraftværker efterlader radioaktivt affald, som skal afskærmes fra omverdenen i tusinder af år. Trods 50 års anstrengelser og mange milliarder til forskning og forsøg er der endnu ikke noget sted i verden fundet en holdbar løsning på det problem.

Udvinding af uran fra uranholdige bjergarter medfører 99 procent miljøskadeligt affald foruden store mængder kemisk forurenet spildevand og giftigt støv.

Hver kwt. strøm fra et atomkraftværk indebærer – afhængig af uranens oprindelse – udledning af 31-61 gram CO2-forurening fra de processer, der er forbundet med uranudvinding, transport, bygning af atomkraftværker, affaldshåndtering osv. For et typisk atomkraftværk giver det en årlig miljøbelastning med 352.000 tons CO2. I modsætning til miljøskadelig atomkraft kan man faktisk få ægte ’grøn energi’ fra sol, vind og vand. Mon Information med sine misvisende annoncer har ladet sig forføre af atomindustrien, som i snart 10 år har markedsført atomkraft som CO2-fri energi?

X Factor om eftermiddagen, tak!

Karin Skrydstrup Hegelund, Frederiksberg

Lad nu være at X Factor er åndsforladt, sentimental mobning for åben skærm. Men kunne I ikke sende det om eftermiddagen ligesom de andre teenageprogrammer? Vi er jo nogle voksne, hvis talent heller ikke rækker længere end til tv fredag aften.

Intelligent trafikplanlægning

Hans Peder From, Roskilde

Det er planlagt, at der skal bruges 20 milliarder på en havnetunnel i København. Hvis man i stedet tog de penge samt provenuet fra en betalingsring rundt om København, ville man kunne give den kollektive trafik et kolossalt løft, og behovet for en havnetunnel ville være væk.

Bortset fra, at det er en miljømæssigt langt bedre løsning, ville det også være en løsning til glæde for mange mennesker, ikke mindst for københavnerne.

En havnetunnel vil primært være til glæde for pendlere bosiddende nord for København.

Det handler om de rigtige venner

Tom W. Petersen, Frederiksberg

Sager om Bentdsen, Gade og andre hædersmænd, medlemmer af diverse loger, etc. drejer sig måske og måske ikke så meget om egentlig juridisk definérbar korruption og bestikkelse.

Men det virkelig vigtige er, at virksomhedsledere, ministre etc., der tager beslutninger af afgørende betydning for hele befolkningen, bestandig bekræftes i deres tilhørsforhold til de rigtige samfundsgrupper.

Det giver de bedste chancer for, at de ikke i væsentlige sager går disse grupper imod, men så vidt muligt støtter dem. Det drejer sig om at vide, hvem der er ens venner, hvem man hører sammen med, og hvem man har forståelse for.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ang. Eva Kjer Hansens indlæg: Hvad sagde jeg (Inf. 10.10.2009) - så fører hun alligevel lister over sine kritikere, til trods for at han hidtil hårdnakket har hævdet noget andet!
Hvad stiller man op med en minister, der er så gennemført upålidelig?
Forslag modtages gerne.