Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Debat
20. marts 2009

Praktikpladser - ja tak

Jens Juul, konsulent i Danske Erhvervsskoler

Marie Ebbesen (lektor på pædagoguddannelsen) undrer sig i Information den 16. marts over, at erhvervsskolerne ikke bare fremskaffer de fornødne praktikpladser.

En lærekontrakt i en erhvervsuddannelse er et privat forhold mellem en lærling og en virksomhed - bestemt af virksomhedens aktivitet og forventninger i læretiden på to til fire år. Erhvervsskolerne har ingen bemyndigelse ved indgåelse af lærekontrakter - vi kan støtte eleverne i deres praktikpladssøgning, hjælpe virksomhederne med papirarbejdet og vi kan opfordre flere virksomheder til at tage flere lærlinge. Og det gør vi for fuld kraft. Det er jo også vores eksistensgrundlag. Men vi kan ikke pålægge virksomhederne at tage et bestemt antal eller nogle bestemte elever. Vi kan lave aftaler med virksomhederne om disse forhold - og det lykkes i et vist omfang, indtil der kommer røde tal på bundlinjen.

Erhvervsskolerne ønsker vekslen mellem uddannelse på skolen og i virksomhederne - det giver den bedste uddannelse. Men i krisetider får vi mangel på praktikpladser. Vi skal have et beredskab til at sikre de unges uddannelser - af hensyn til de unge og arbejdskraftens kompetencer, som vi alle skal leve af på sigt. Beredskabet hedder skolepraktik og er pt. på vågeblus - skolerne er klar til at skrue op for blusset i samarbejde med arbejdsmarkedets parter.

Logistik for viderekommende

Holger Scheibel, Gentofte

Forleden var vi til torsdagskoncert i DR's nye koncerthus - vores anden af slagsen. Allerede første gang blev vi konfronteret med nogle garderobeforhold i foyeren (sandsynligvis et af de aller grimmeste, offentlige rum i hovedstaden), som var fuldstændig uacceptable. Derfor havde jeg for mit vedkommende denne gang iført mig en let vindjakke, fordi jeg så kunne slippe for at bruge garderoben. Men næh, nej! På den sidste trappe op til pladserne blev jeg standset af to unge mennesker, der forlangte, at jeg returnerede med vindjakken til stativerne i foyeren: Jeg havde nemlig overtøj på. Efter en ret drøj diskussion måtte jeg bøje mig og nåede lige akkurat tilbage i salen til koncertens begyndelse. Da den var til ende, drøftede jeg sagen med det ledende personale i garderoben, og de kunne kun bekræfte den gennemgående utilfredshed med forholdene suppleret med udsagnet: "... når man nu har bedt en verdensberømt arkitekt!"

Arkitekt eller hvem? Andre end Jean-Marie Nouvel må da også have et ansvar for publikumsgarderoben i koncerthuset, for slet ikke at tale om parkeringsforholdene for de stakler der kommer selvkørende.

Men salen er smuk!

Smid forsigtigheden over bord

Ingrid Stage, formand for Dansk Magisterforening

Oppositionen overvejer at foreslå at oprette et ligestillingsudvalg i Folketinget. Dette forslag støtter DM (Dansk Magisterforening) fuldt ud.

Ligestillingen mellem kvinder og mænd skal have et selvstændigt udvalg, ressourcer og opmærksomhed - forsigtigheden og overfølsomheden over for ligestillingsproblemerne skal smides over bord.

Ligestillingsudvalget skal tage fat på de presserende problemer, vi står over for: For eksempel, at fædre tager markant mindre barsel end mødre; at kvinder gennemsnitligt tjener mellem 17 og 21 procent mindre end mænd samt fraværet af et uafhængigt ligestillingsorgan og manglen på kvinder i toppen af dansk forskning og så videre.

Og kære ligestillingsminister: Det ville klæde dig umådeligt, hvis du støtter forslaget.

Joan Ørting har ret

Kåre Fog, Veksø

I Information 18. marts side 19-20 ytrer flere kvinder sig imod Joan Ørtings rolle som den, der genopliver folks sex-liv - fordi hvis Ørtings ideer slår igennem, er ligestillingen i fare. Ørting beskyldes for at mene, at ligestilling er af det onde.

Men Ørting ser rigtigt. Feminister har i årtier opdraget mænd til at underordne sig kvinders moralbegreber til selvbebrejdelser og dårlig samvittighed. Alt for mange mænd er kommet til at tro, at hvis de skal have en chance hos en kvinde, skal de være hende til behag, opfylde alle hendes ønsker og gøre alt, hvad hun beder om. Resultatet er katastrofalt. Selvundertrykkende mænd er, lige som mænd der arbejder uegennyttigt for en god sag, uden sexappeal. Hvis de bliver gift, bliver de skilt igen. Gnisten kan ikke fænge. Mange mænd, der skifter livsfilosofi og holder op med at ville stille kvinderne tilfredse, opdager, at de pludselig virker langt mere tiltrækkende på kvinder (prøv en google-søgning med kombinationen af ordene 'wussy' og 'women' og se hvad der dukker op!).

Kærlighedslivet er for vigtigt til at det skal ødelægges af feminismen. Derfor må feminismen tilpasses kærlighedslivet - ikke omvendt. Der må opfindes en ny version af ligestillingen som - modsat den nuværende - ikke dræber kærligheden.

Tankeforvirring

Kai Dalsgaard, De Grønne

Er det venner eller fjender vi skyder på i Afghanistan? Netop de såkaldte talebanere får nu opfordringer til at indgå i forhandlinger om at skabe en regeringsduelig regering fremfor den nuværende med 'borgmesteren i Kabul' i spidsen. Imens får modstandsbevægelsen mere og mere magt på landet, så kun indtil 500 meter fra baserne er sikre for soldaterne.

Da Obamas regering skulle svare på, hvordan strategien var for USA's kamp i Afghanistan, kunne de ikke svare. En for både soldater og politikere meningsløs krig mens soldaterne og deres familier modtager de døde for en håbløs sag, hvor kun narkohandlen står som vinder. Imens betaler lastbiler til Kabul told til talebanerne eller bilerne sættes i brand. Hvorfor er vi der, når alt er forvirring?

Som fanden læser Biblen

Anne Beim, Arkitekt MAA, professor, Kunstakademiets Arkitektskole, København

Kristen Bjørnkær skriver den 16. marts om 'kreativ grød' i forbindelse med de protester, som er opstået ved forslaget om fusion af Kunstakademiets Arkitektskole, Danmarks Designskole og Glas- og Keramikskolen på Bornholm. Han refererer flittigt til Politikens dækning af sagen og opfordrer de protesterende professorer til at se positivt på en ny storskole. Dejligt, at Information endelig har fået øje på sagen. Men ærgerligt er det, at man ikke har blik for problemstillingens mange facetter og desuden nøjes med at læse Politiken som fanden læser Biblen.

Kort fortalt: Professorerne protesterer ikke alene. Ud over en samlet skole, hvor de studerende også deltager aktivt i debatten, har arkitektforeningen manet til besindelse og øget dialog om planerne. Det handler ikke om fine fornemmelser eller mangel på samarbejdsvilje, men om faglig integritet, mangfoldighed og erkendte forskelligheder i erhvervsstrukturer og uddannelserne inden for arkitektur, design og kunsthåndværk.

Gennemskuet

Bjørn Rasmussen, Samsø

Kære Vishal Don Kumar (læserbrev 17. marts). Tusind tak for din skarpe og vittige analyse af alle vi afvigende danskeres vilkår i 'ølteltet'.

Jeg er selv såkaldt etnisk dansker, men jeg kan nikke genkendende til alt det, du skriver. Vi danske er jo netop som oftest tolerante - endog favnende - over for enhver, vi kender som menneske. Men vi er skeptiske, angste, skrækslagne over for dem, vi ikke kender og ikke forstår. Selv om jeg ikke er ølteltsdansker er jeg lykkelig over at føle mig kærligt gennemskuet af en ny landsmand. Tænk at kunne lave sjov med hinandens ejendommeligheder i en tolerant eller ligefrem kærlig ånd.

En uheldig dansk helt?

Niels Engelsted, København K

Blekingegadebanden som bestseller, som teater, som film, som fortløbende mediestunt, som røverne i Rold eller som angrende terrorister (Inf. 18. marts). Er der slet ingen, der bliver trætte af alt det røg og blålys? Jo, jo, selvfølgelig er Blekingegadebanden en fantastisk god historie. Hvis den altså nogensinde bliver fortalt! Mange andre end Uffe Ellemann-Jensen har i forløbet ment at se en fremragende efterretningsoperation, der skaffede værdifulde informationer fra Mellemøsten, men ulykkeligvis gik galt til sidst. Alternativet er, at PET, der overvågede banden i årevis, er aldeles inkompetent, og det er der vel ingen, der tror. Overvågning sker bedst indefra, og allerbedst hvis agenten er en af lederne, det står i manualen. I Peter Wivels bog om Baader-Meinhof kan man læse, hvordan en agent fra den tyske efterretningstjeneste startede det hele ved at forsyne de to tosser Baader og Ensslin med både idé og bombe. Det er forkert at sammenligne Blekingegadebanden med terroristgruppen Baader-Meinhof, men ikke at tro at PET har været repræsenteret i den danske bandes ledelse. Jamen, man sætter vel ikke sin egen agent i fængsel? Jo, det kan være endnu et offer agenten må yde i nationens tjeneste, især hvis det er ham, der har skudt. Niels Jørgensen, der regelmæssigt udnævnes til skurken i medierne, kan således ligeså godt være en uheldig dansk helt. Men får vi det at vide?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her