Kommentar

Vi taber den danske kulturarv

Man lukker da ikke biblioteker? Hvor skal jeg så gå hen for at finde min tanke? Vi er ved at tabe den danske kulturarv og sproget
11. marts 2009

Det gik op for mig for nylig, at vi hele tiden taber noget. Noget forsvinder, forsvundet for altid. Sproget kan forsvinde for os. Domænetab kalder man det. Det sker, at sprog går af brug og man ikke mere bruger det. Noget sprog erstattes af andet sprog - engelsk f.eks. Latin blev i sin tid erstattet og findes nu kun som skriftsprog stort set. Men der har det så en vigtig funktion. Værre er det med sprog, der ikke har nogen skrift, her er der fare for at sproget forsvinder. Og det sker, at sprog forsvinder. Men mærkeligt nok ikke det danske. Det er ret sikkert. Det bruges både offentligt og privat. For over 600 år siden erstattede man under Margrethe I latin med dansk. Senere måtte de højere klasser se at deres tyske og franske blev erstattet med dansk. Dansk er altså et sprog, der har erobret domæner. Alligevel taler man om domænetab til engelsk. Der undervises i og på engelsk og hele skoler tager engelsk navn til f.eks. CBS Copenhagen Business School. Sprogkrigen bølger frem og tilbage, men trods alt består dansk. Blandt andet fordi det er vort barndoms sprog, det tænker og føler vi med. Det drømmer vi i. Men dog taber vi alligevel noget.

Hukommelsen skrottes

Det sker, at vi ikke kan finde ord for noget, vi tænker, føler eller gerne vil replicere på. Der er oplevelser, vi ikke kan genkalde os. Det sker, når vi bliver ældre. Men også tidligere. Det sker, at vi ikke kan finde en bog, som vi har brug for netop nu. Nogle gange kan jeg ikke få gang i en tanke eller komme videre i noget, jeg skriver, fordi jeg ikke har en bestemt bog lige i nærheden. Først når jeg har fundet den på mine bogreoler og fået bladret lidt i den, så kan jeg komme videre. Derfor har jeg mange bøger og skrifter. Men så har jeg jo også bibliotekerne. Dem kan jeg søge i, og jeg har internettet, som jeg bruger hver dag. Men der sker noget med bibliotekerne, vor fælles kulturarv i disse dage. Der lukkes biblioteker. Og bibliotekerne smider bøger ud. Ikke i små mængder, men store tab er der tale om. Væk med det, ud. Her foregår virkelig domænetab for øjeblikket. Det er rystende at tænke sig. Det er i virkeligheden vores hukommelse, der bliver skrottet. 131 biblioteksfilialer lukkes.

En af mine forfattervenner skrev for nylig til mig: "Jeg må jo udnytte de år, jeg endnu får bibliotekspenge, før Pernille Schaltz og Co. får udrenset bøgerne fra bibliotekerne."

Det gamle lort

Min søster købte Hamsuns Konerne ved Vandposten på et af de utallige udsalg, de har på Hovedbiblioteket i København. De vil kassere 200.000 bøger i år - en fjerdedel af den samlede bestand.

Hun opdagede, det var bibliotekets sidste eksemplar og sagde det til en bibliotekar. Det gjorde ikke noget, fik hun at vide. Der var alligevel ingen grund til at gemme på det gamle lort.

Det minder mig om en, jeg kender, der spurgte efter Arne Herløv Petersens Imod fremtids fjerne mål på et bibliotek i Jylland. "Hvorfor vil du læse det gamle lort?" sagde bibliotekaren.

Er tab uovervindelige?

Næ, hvorfor skulle man også det, når man kan købe tyve paller Camilla Läckberg og sende dem alle sammen i papirmøllen om to år, når folk vil læse en ny bestseller.

Hvis bibliotekerne kun vil købe de bøger, man formoder folk vil have - dvs. bestsellere - skal man udskifte hele bestanden med meget korte mellemrum. Hvem læser tidligere tiders bestsellerforfattere i dag?

Hvornår har du sidst hørt om nogen, der læser Willy Corsari eller Jan Martin? Hvor mange læser Ib Henrik Cavling?

I øjeblikket taber jeg venner og bekendte. Livsdomænerne flader ud. Nogle går bort. Andre går i sort. Nogle kan ikke mere høre, andre er forbitrede. Så er der dem med smerter og tabet af arbejdsidentitet. Fælles irritation over at livet er blevet ældre og man ikke ved, hvad man skal stille op med det. Jeronimusserne kigger surmulende frem fra alle steder og er ikke til at holde ud. Jo, det er tabets tid, den forsvundne tid.

Men er der ikke noget at gøre ved det? Er tab uovervindelige. Skal vi bare finde os i domænetabene? Kan vi ikke gøre noget? Kan vi ikke gå på opdagelse i den tabte tid? For at prøve at fastholde lidt af den, inden bibliotekerne smider det hele ud? Kan vi ikke prøve at opmuntre hinanden til at være lidt mere til stede i nutiden? At være vågen er da ikke forbeholdt ungdommen. Vi har alle del og lod i vågenheden. Lad os bruge den sammen og medvirke til at forhindre de store menneskelige domænetab. Ikke mindst de kulturelle.

Når jeg skal finde en tanke, udgår den ofte fra min bogreol, mine noter, mit bibliotek, mine venners bøger. Mine hjælpere er bøgerne, der vender mig ryggen, indtil jeg tager dem ud og åbner dem. Men kultur smider man da ikke på gaden? Man lukker da ikke biblioteker? Hvor skal jeg så gå hen for at finde min tanke? Vi må lære at bevare og læse igen og igen. Vi må hjælpe hinanden med at bevare forstanden og erindringen. Det er på tide -

Tommy Flugt er forfatter

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er da det, der er meningen..........
Det er lidt lissom Fahrenheit 451 hva? Projekt Fordummelse har kørt godt i mange år i USA, og med fogh og hans slæng kan det næsten kun gå hen og blive en forrygende succes i Damn ark.

Jamen, Tommys Flugt er ren atavisme = tilbage; Forward to the past

Come on. Join the 21st century! Aldrig er der blevet solgt så mange bøger, aldrig er der købt så mange bøger i supermarkeder og online. Aldrig er der solgt så mange lydbøger. Aldrig har der været så meget viden tilgængelig for så mange - digitalt og analogt. Aldrig har der været så mange "tanker at finde".

Vågn op, mand. Du lever i en Biedermeier tidslomme. Hey, måske kunne du få et legat og bo i Bakkehuset et stykke tid.

Orla Schantz, digital viden bevares ikke, private bøger kommer ikke offentligheden til gode. Endelig er de mange bøger, der sælges, jo kun i begrænset omfang det, der er værd at bevare så righoldigt.
Hvis man beskæftiger sig med bogsamlinger, der f.eks. doneres, ved man, at langt det meste er lige til at kassere, mestendels fordi man har det i forvejen, og fordi det ofte er intellektuelt kalorielet, hvilket man ikke skal skamme sig over, men blot forstå har en kortere holdbarhedsdato.

Lennart Kampmann

Det er fordi vi lever i en tid hvor der er adgang til så megen viden at man ikke kan nå at konsumere det hele. Biblioteket er i en abstrakt forstand et museum, som, i takt med at viden bliver tilgængelig på andre måder end i fysiske bøger, må luge ud i mængden af bevaringsværdige værker. Ligesom bygninger der lægges ned for at gøre plads til nye.

En dag fortabes alt i glemsel, men det er historiens gang.

Det er i virkeligheden en afspejling af overflod.

med venlig hilsen
Lennart

Første gang jeg må give Lennart ret i noget, altså hans analyse af situationen, selv om jeg også bagstræberisk vil være tilbøjelig til at holde fast på biblioteket. Der er trods alt en del bøger, som aldrig, ok praktisk taget aldrig vil blive overført til de moderne medier. Men det er altså skarpt, Lennart!

Dorte Henriksen

Ingen bøger forsvinder helt. Statsbiblioteket og Det Kongelige Bibliotek beholder hver en eksemplar af hver bog der er udgivet i Danmark.

De danske biblioteker skal ikke være et museum hvor man beskuer fortidens måde at finde information, og det er de heller ikke. De skal sikre at adgangen til information og viden er tilgængelig for hele befolkningen, og det er en af de vigtigste opgaver de skal opretholde. Fri adgang til oplysninger/information/viden er en af grundstenene i et demokratisk samfund.

Jeg begræder også lukningen af de danske biblioteksfilialer, især fordi det er en af de mange nedskæringer bibliotekerne udsættes for, og forringer muligheden for at opretholde gode biblioteker i Danmark. Det er også ud fra tanken at et godt bibliotek i lokalområdet højner uddannelsesnivauet, og det især har meget stor betydning i belastede områder (Bourdieu).

Men for at bibliotekerne skal være dynamiske og fortsat have berettigelse i vores samfund, skal de have lov til at udvikle sig i takt med samfundet. Derfor er det fint at nogle af bøgerne ryger ud for at give plads til de nye vidensmedier.

Lennart Kampmann

@ Bob Jensen

jeg er opdraget med bøger og elsker lugten af en god bog.

Det smerter mig at se bøger forsvinde, men jeg er nået frem til at erkende at der ikke er noget der vil kunne bremse udviklingen. Den gamle elskede støvede landevej forsvinder og bliver erstattet af en trafiksikker motortrafikvej.

med venlig hilsen
Lennart

Thomas Ole Brask Jørgensen

Det kunne være en idé at man i disse momsdiffentieret tider sætter momsen ned på bøger eller endnu bedre at frigøre boghandlerne for den kartelvirksomhed som forlagene driver.

Lennart Kampmann

Momsnedsættelse på bøger vil ikke ændre en tøddel. Der er for mange bøger i forvejen, hvad skal det nytte at gøre dem endnu billigere?

Ja, det er trist, men uundgåeligt.

Måske skal vi gå den anden vej? Gøre de gode bøger endnu dyrere og dermed lade dem opnå kultstatus!
Lade Orwell cirkulere som en hemmelig skrift for de indviede.

med venlig hilsen
Lennart

PS: jeg kan anbefale Roy Jenkins Churchill biografi. Lang - ja, men sproget er godt oversat og man kan smage på sætningerne. En nydelse!

@Dorte Henriksen

Lidt bort fra tråden, men ang. din bemærkning
om Bourdieu:

Kvart

At adgangen til viden
( f.eks. et godt bibliotek i hvert socialt
belastet kvarter )
og erhvervelsen af den viden
( forstået som dygtighed til at tjene kapitalen )
- i sig selv -
sku' ku' bli' en løsning,
for nævneværdigt mange
af menneskene
i de socialt belastede kvarterer;

DET er knap nok en kvart sandhed !

Den dag lort blir' guld værd,
blir' de fattige født uden røvhul.

@Tommy Flugt

Til gengæld kan jeg oplyse om en ( tråden endda lidt vedkommende ) skønsmæssig udregning, jeg engang foretog: At fortsætter den nuværende nettoproduktion af data - vil vi med renters rente i den vækst - omkring år 3000 skulle bruge hver af jordklodens elementarpartikler til lagring af de bit's.

Også IT-verdenen har sine grænser for vækst.

Eller med andre ord - på et eller andet tidspunkt
MÅ der begyndes en bortlugning af store mængder af de gamle datamængder.

Bibliotekslukninger er en tragedie, som fortalerne for "de ny medier" ikke nødvendigvis forstår. Litterær dannelse kan man få på mange måder, men den nemmeste og mest effektive forekommer mig stadig at være noget så banalt som højtlæsning for børn; så kommer det ind med ske og bøger bliver en forunderlig verden for de små poder. Og selv om bogsalget tilsyneladende går godt, så gad jeg godt vide, hvor mange børnebøger der sælges? - Biblioteket er her en sand guldgrube, også fordi det langt fra er nødvendigt at have alle Totte-Lotte bøgerne på hylden derhjemme, når barnet er vokset fra dem. Og da bøger (desværre) ikke er inkluderet i den ellers voldsomme mængde af præstige-varer, forældre køber til deres børn, så er læsning for småbørn gået bagom dansen.

Vi kan diskutere fra nu af og til juleaften, om hylderne på biblioteket (hvad der er tilbage af dem) skal rumme Johs. V. Jensen eller Stieg Larsson - det bliver i så fald en diskussion om, hvad vi tror, folk helst diskuterer over middagsbordet (og Larsson vinder formentlig); men når salgstallene er så høje på bøger i øjeblikket, ja så er det jo netop fordi enkelte bøger sælges i meget store oplæg - det er bestsellerne, der ryger, ikke de smalle bøger, nichelitteraturen og børnebøgerne. Dem skal vi kunne finde på biblioteket - og vel at mærke et bibliotek, der helst ikke ligger 45 minutter i bus væk.

Bibliotekslukning ligger i forlængelse af kanon-tanken; gem guldet og drop resten. Men hvem siger, at dem der vælger guldet, har ret?

@Peter Brix

"Bibliotekslukning ligger i forlængelse af kanon-tanken; gem guldet og drop resten. Men hvem siger, at dem der vælger guldet, har ret?"

-------------------------

A'propos: Guld!

Det synes egentlig som noget der er sket før:

De grov dem, vi svog dem -
evig bort svandt helligdommen.

Arne Herløv Petersen

@ Dorte Henriksen
De danske biblioteker... skal sikre at adgangen til information og viden er tilgængelig for hele befolkningen.

Biblioteker er ikke kun til informationer/data/facts. Der er også noget, der hedder litteratur