Kommentar

Fantastiske Femern Bælt

Hvis man skal forstå forligspartierne bag en forbindelse over Femern Bælt, må man først forstå, at økonomi og økologi er to fuldstændigt adskilte størrelser
Debat
2. april 2009

Hvis man skal forstå forligspartierne bag en forbindelse over Femern Bælt, må man først forstå, at økonomi og økologi er to fuldstændigt adskilte størrelser. Et økologisk sammenbrud har ingen indflydelse på økonomien og omvendt. Det er da en fantastisk verden, vi lever i - ingen forbindelse mellem menneskelig aktiviteter og den natur vi de sidste 200.000 år, har været afhængig af. Tænk, vi er nået så langt i vores udvikling!

Det, der er så fabelagtigt ved en Femern Bælt-bro, er, at dens finansiering blot er afhængig af en trafikforøgelse. Transportministeren ved- og har skrevet - at der ingenting kommer til at ske med CO2-udledningens himmelflugt før engang efter 2020.

EU bekræfter ligeledes over en bred vifte, at der heller ikke der ser ud til at ske noget som helst i det større perspektiv.

Det er jo dejligt at økonomien sådan kan få frit løb og at tingene passer sammen. Lad os endelig få nogle flere svin buret inde, og lad os så få dem kørt syd på i en fart.

Det er simpelthen bare lækkert sådan som forligspartierne gang på gang skruer op for lyden af årtiers transportpolitik med sangen 'mere af det samme og helst hurtigere'. Denne gang skrues der op med 51 milliarder kr., hvoraf Danmark skal betale langt hovedparten. Tyskerne har da ikke regnet den ud, vel?

Hvorfor bekymre sig om noget som helst, når der er økonomi til at fortsætte den udvikling, vi plejer? Hvorfor tro, at der er krise? Tænk, at tre medlemmer af Folketinget tillod sig at være imod projektet. De må være vanvittige. Har de ikke hørt trenden om bare at sammenligne med det, der er værre.

Det reelle behov

Det hele er jo understøttet. Sidst af Danmarks Miljøundersøgelsen, der netop er kommet med et passende studie, der viser at vi godt kan glemme alt om vejtransport. De nye tal viser nemlig, at den internationale skibstrafik omkring Danmark er langt mere forurenende.

Lad os endelig spare et par færger ved at lave en bro. Forøgelsen i trafikken, der skal betale for projektet, tager vi når tiden er passende.

Først skal der tælles penge, så skal der betales renter, og så engang langt på den anden side af 2020, kan vi begynde at tænke på reelle behov. Transportministeren og alle de andre, undtagen de skøre tre, har talt.

Hvor er det godt, at vi nu har investeret i en bro, der vil være hævet langt over de stigende verdenshave.

Hans Henrik Samuelsen er freelancegeograf og sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steen Rasmussen

Tak for en artikel, der ikke benægter idiotiet.

Imens det politiske system ofrer det sidste af sin autonomi - for at redde et marked, genstanden for sin tro, vor tids religionserstatning, det økonomiske system, som skulle være løsningen på alle problemer, men som ikke en gang kan redde sig selv, og som heller ikke vil æde sin egen medicin når det kommer til stykket, fordi man ikke vil sorteres fra, dø, til fordel for evolutionen, udviklingen
- holder Connie Global Hedetur den ene selvretfærdige og ekstremt manipulerende tale om vor heroiske anstrengelser for at redde den natur efter den anden, dvs. om den natur som vi smadrer i forsøget på at overleve økonomisk.

Den selvforskyldte umyndighed er total. Vi er uskyldige. Som små børn står vi tilgivne over for den almægtige fader, under hans altfavnende kærlighed til os. Tilgiv dem, oh fader, siger en af hans sønner så, ti de aner ikke, hvad de gør. Og tak far, fordi du lod mig komme op og hænge på korset, så jeg kunne udfri disse åh så dumme mennesker, og fordi du lod min lidelse få mening på den måde. Og hold så kæft med, hvor perverst det er, at tro på at min lidelse skulle kunne blive menneskehedens udfrielse af egen stupiditet og lidelse. Alt er meningsløst. Idiotiet er komplet, missionen er gennemført.

www.arbejdsforskning.dk/pdf/art-53.pdf

Steen Rasmussen

(gentagelse med rettelse)

Imens det politiske system ofrer det sidste af sin autonomi - for at redde et marked, genstanden for sin tro, vor tids religionserstatning, det økonomiske system, som skulle være løsningen på alle problemer, men som ikke en gang kan redde sig selv, og som heller ikke vil æde sin egen medicin, når det kommer til stykket, fordi man ikke vil sorteres fra, dø, til fordel for evolutionen, udviklingen
- holder Connie Global Hedetur den ene selvretfærdige og ekstremt manipulerende tale om vor heroiske anstrengelser for at redde den natur efter den anden, som vi smadrer i forsøget på at overleve økonomisk.

Dorte Sørensen

Hvis regeringen mente noget med alle deres smukke ord for den kollektive trafik, så begyndte de allerede i år med udbygningen og renoveringen af banestrækningen til Rødby, så den er klar til at tage en øget togdrift før åbningen af Femern Bælt-broen.
Ligeledes gav regeringen DSB en hjælpende hånd så de fik flere midler til at leje eller købe andre togsæt, da passagerne vil komme hvis der blev Internet indgang og gode siddepladser samt en hyppig togdrift over døgnet.

Christian De Coninck Lucas

Det er utroligt at de ikke vil ud af deres forældede paradigme. Læg mærke hvor nemt det er at få bygget en mega-bro eller at købe for dyre kamplfy, og hvor svært det er at bruge et størrem miliardbeløb på investeringer i ny og ren energi.

Hovedløst.

John Fredsted

@Christian de Coninck: "Det er utroligt at de ikke vil ud af deres forældede paradigme."

Jamen, de kan ikke andet, de små stakler. De sidder fast i barnetidens "Min tissemand er større end din, æv-bæv" og "Min far kan tæske din far, æv-bæv" tankegang. Stor, større, dummest, er mottoet.

Skal man forstå hvorfor økologiens sammenbrud (solens øgede varmeudstråling - verdenshavenes forventede stigning) - med forudsigelige katastrofale følger for Danmark der ligger som Atlantis i lige i vandskorpen - ikke gør større indtryk på visse af lovgiverne kommer man langt med at indsætte et par ubekendte faktorer i ligningen.

F.eks dette billede af kriminalstof-journalisten Bjarne fra avisen Arbejderen som bliver belært af hovedskurken i TV-serien Edderkoppen sådan cirka med ordene "De må huske Hr Journalist, at vi er nogle der følger en fastlagt plan for Danmarks fremtid".

Med andre ord ; Hvis Nazi-Tyskland havde en plan om at etablere en Femernbælt bro, så skal den bro da'fanden'galeme også bygges om den så er nødvendig eller ej - !

Hvadenten der er findes andre byggeprojekter som forekommer mere nødvendige som feks etableringen af 4- 5 meter høje diger langs Danmarks oversvømmelsestruede kyster.

Se dette interview om infrastrukturudvikling:

http://www.infrastructurist.com/2009/04/02/james-howard-kunstler-how-to-...

Fundet på The Oil Drum: http://www.theoildrum.com/node/5262

en hjemmeside, som jeg stærkt kan anbefale.

Se også sidste nyt fra Post Carbon Institute (Richard Heinberg):

http://www.energybulletin.net/node/48513

også fundet på The Oil Drum.

John Fredsted

@Erik Rolfsen Nissen: På en søndag eftermiddag surfer jeg en smule rundt i diverse tråde, hvori jeg har bidraget, og ender med at følge ovenstående link til Richard Heinbergs artikel.

Sikke en artikel, der mere end bekræfter mine værste forudanelser om den nuværende situation. Tak for linket. Jeg vil fremover holde udkig efter Richard Heinberg.

Ha-ha, inden denne bro er færdig, vil samtlige bilister færdes med co2-neutrale drivmidler, så der er næppe grund til bekymring.

Det er en smule svært at læse artiklen, da den er så ironisk. Kunne forfatteren ikke bare skrive lige ud hvad han mener?