Læserbrev

KL ønsker at fremme ligestillingen

Debat
7. april 2009

Information har i de seneste dage bragt to indlæg, der kritiserer et par forslag fra KL om regelforenkling på ligestillingsområdet. MEP Britta Thomsen skriver den 27. marts, at "KL forenkler ligestillingen ihjel". Dagen efter skriver Jane Korczak, næstformand i 3F, at KL vil "sørge for et tilbageslag for ligestilling".

Lad mig sige, så det ikke kan misforstås: KL og kommunerne går varmt ind for ligestilling. Når KL foreslår at fjerne kommunernes forpligtelse til hver andet år at udarbejde en ligestillingsredegørelse, er det, fordi redegørelserne genererer mere ekstraarbejde, end de gør gavn for ligestillingen. Det er dokumentation for dokumentationens skyld.

Og ligestilling skal ikke gemmes væk i en redegørelse hver andet år, men være en integreret del af det løbende arbejde med rekruttering, fastholdelse og udvikling af attraktive arbejdspladser.

Hvad angår KL's forslag vedrørende paragraf 10a i ligestillingsloven om indstilling af både mænd og kvinder til kommunale udvalg, råd og nævn, er der tale om, at vi siger nej til de stramninger, som regeringen har foreslået.

Vi siger ikke nej til paragraf 10a som sådan, og jeg skal beklage, at vi på dette punkt har været upræcise.

Ingen nemme svar

Jane Korczak hævder, at KL ikke har bistået kommunerne med at leve op til lovgivningen om ligestilling. Det må jeg klart afvise.

KL har løbende informeret kommunerne om deres forpligtelser på det her område, og når vi hører om en kommune, der gør det godt inden for ligestilling, beskriver vi det på vores hjemmeside. Og det seneste år har vi gennemført projekter i samarbejde med KTO, som sætter fokus på, hvordan vi kan få flere kvinder i topledelsen samt flere mænd i omsorgsfagene.

Alle, der beskæftiger sig med området, ved, at der ikke er nogle hurtige eller nemme svar på problemstillingen med 'det kønsopdelte arbejdsmarked' i Danmark. Vi er et af de lande med flest kvinder på arbejdsmarkedet. Men kvinder søger hen imod kvindefag, ligesom mænd søger hen imod mandefag.

I stedet for at fokusere på at tælle, hvor mange medarbejdere, der er af det ene eller det andet køn, ønsker vi at fokusere på, hvad der virker - hvordan vi kan gøre noget reelt for at sikre lige muligheder for begge køn.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Det er godt, at KL går ud og siger fra over for unødig administrativ arbejde. Men hvorfor skal det først være mod ligestillingsområdet?
Fx har det undret mig at KL ikke har været længere fremme s skoene når det drejer sig om alle de indberetninger som socialrådgiverne skal foretage. Jeg kan ikke mindes, at KL har været ude at kritiserer socialrådgivernes af regeringen pålagte arbejdsopgaver. Hvor kontrol og styringsopgaver nu tager 85 pct. af en socialrådgivers arbejdstid og en socialrådgiver nu kun har 15 pt. af sin arbejdstid til sin kerneydelse at hjælpe borgerne.

Kathrine Lassen

Super kommentar Dorte. Socialrådgiverne virker ekstremt klemte mellem at ville yde en indsats overfor borgeren og så de utrolig mange kontrolkrav, der er fra regeringen. Det at skulle sende sygemeldte i beskæftigelse hurtigst muligt f.eks gavner ikke ligefrem nogen. Man risikerer vel blot, at de bliver kørt virkelig i sænk og ender på psykiatrisk afdeling, hvor de så koster staten 100.000 kr. om måneden i stedet for under 10.000 kr. Der mangler i den grad en helhedstænkning omkring det enkelte menneske fremfor blot at ville have skubbet ledige, syge, ældre, handicappede og andre svage i samfundet væk fra ens eget budgetområde og over i et andet. Men socialrådgiverne er desværre blevet pålagt opgaven som regeringens håndlangere. Lad os håbe på det bedste med den nye beskæftigelses og ligestillingsminister Inger S.!!

Søren Kristensen

Dorte Sørensen

"Fx. har det undret mig at KL ikke har været længere fremme i skoene når det drejer sig om alle de indberetninger som socialrådgiverne skal foretage."

Må jeg foreslå højhælet? Så kommer de automatisk helt frem.

Dorte Sørensen

Kathrine Lassen
Tak for de pæne ord. Men du skal desværre ikke vente dig for meget af Inger Støjberg, da hun er helt på linje med DFs ligestillingspolitik, som kun omfatter de muslimske kvinder.