Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
7. april 2009

Mennesker udånder CO2

Flemming Leer Jakobsen, Vejle

Jeg undrer mig lidt over al den ståhej om den menneskeskabte klimatrussel. Fakta er, at hvert menneske udånder 20 liter CO2 i timen og med 6,7 mia. mennesker bliver det til en del hver dag og på årsbasis. Men hvorfor indgår den faktor ikke i FN's klimapanels (IPCC) rapport fra 2007 overhovedet?

En lys idé

Poul Erik Hornstrup, Frederiksberg

Johanne Mygind (Paradoks, den 3. april) har fuldstændig ret i, at 'sluk lyset'-kampagnen var en fjollet feel good aktion. Men det, hendes mand så på Københavns Rådhusplads den aften, var ikke hvad jeg så. Der var ikke 30 mennesker, men adskillige hundrede - som sikkert mest kom for at høre gratis musik. Jeg så heller ikke noget kaos på cykelstierne. Derimod en indre by der, uden gadelygter, var fuldt tilstrækkeligt belyst fra vinduer i butikker og lejligheder. Hvilket for mig i hvert fald beviser, at lysniveauet kan reduceres uden omkostninger. Selvfølgelig skal der omtanke til at skabe en ny balance på et lavere niveau. Facadebelysningen på Thorvaldsens Museum blændede voldsomt i det reducerede lyslandskab - så kunne man for resten se, hvor hæslig facadebelysning er.

Og så så jeg en Rådhusplads, der kl. 21.30 næsten ikke kunne vente med at vende tilbage til status quo. Rådhusets facadebelysning kom kun få sekunder før Politikens lysavis, der ellers med sit hysteriske lysniveau kunne klare Rådhusets facadebelysning - og en hel plads' lysforurening - ganske alene.

Kortsigtet?

Niels Engelsted, København

I disse dage bliver det fejret som en stor dansk triumf. Men hvordan mon fremtiden vil vurdere, at Anders Fogh Rasmussen forlod sin post før den altafgørende klimakonference i København? Man kan kun håbe det bedste.

Vi skal udfordres

Grete Holm, lektor, Roskilde Tekniske Skole

For at undgå avisdøden kommer vi nok til at vænne os til et næsten lydløst 'menighedsblad' og den svage lyd af musens klik, konkluderer Christian S. Nissen i sin mediekommentar i Information fredag d. 3. april.

Men hvem ønsker at undgå avisdøden for enhver pris? Mon ikke aktionærer hvis eneste formål med at investere i aviser er at tjene penge? Og journalister hvis eneste ambition er at forfatte salgbare artikler? Og læsere hvis eneste formål er at blive bekræftet i deres egne forestillinger og holdninger? Viden opstår i samtalen, skrev Werner Heisenberg i 'Del og helhed'. Og det er viden og erfaringer, vi skal bevare fra generation til generation og dele med hinanden, hvis vi i fællesskab skal have mulighed for at løse menneskehedens problemer - hvad enten de er uforskyldte eller selvforskyldte. Vi løser ikke problemer ved at isolere os i menigheder og bekræfte hinanden. Vi skal udfordres, vi skal blive klogere, vi skal ophøre med at begå de samme dumheder livet igennem og generation efter generation efter generation. Spørgsmålet er så, hvad der giver mening for medieaktionærer og journalister? At sælge masser af aviser eller at udfordre læserne.

Afsked fra udlandet

Kim Øllgaard, Varde

Så lykkedes det Fogh Rasmussen at tilføre Danmark den ydmygelse, at beskeden om hans afgang som statsminister og udpegning af hans efterfølger skete fra et sted i udlandet - hvor han har opholdt sig det meste af tiden i det sidste halve år for at søge job - i stedet for at drive dansk politik.

Relevant at hedde Løkke Rasmussen?

Jan Krag Jacobsen, Farum

Den 5. april ringede DR's Radioavisen til en række mennesker, som hedder Løkke Rasmussen uden dog at være i familie med den nye statsminister. De blev interviewet om, hvordan de har det med at dele navn med landets nye leder. Journalisterne på Radioavisen arbejdede engang under en række kriterier, bl.a. et relevanskriterie. Det må de være holdt op med.

Solidarisk sundheds-væsen ønskes

Pia Boisen, Lyngby

Bent Winther (bew) advokerer i Informations leder fredag d. 3. april for en opdeling af det danske sundhedsvæsen i 1., 2. og 3 klasse - alt efter den enkeltes muligheder på arbejdsmarkedet (adgangsbilletten til 2. klasse) eller evnen til at betale yderligere forsikringer (1. klasse). Argumentationen er, at det alligevel er den vej, det går og så hellere lave et "ærligt og robust system".

Som lederen dokumenterer, bevæger vi os længere og længere væk fra det, som er kendemærket for et ægte og solidarisk velfærdssamfund - at de, der har mest brug for fællesskabets støtte og omsorg står forrest i køen. Sygehusbehandling og sundhedsydelser skal prioriteres efter den enkeltes behov - ikke efter forsikringspolicen. Svaret er at sige stop - ikke at løbe med strømmen.

Jeg venter spændt på bews næste leder. Hvad med den dyre uddannelsessektor? En folkeskole for alle børn, ungdomsuddannelser for de, hvis forældre har arbejde og fuld brugerbetaling på universiteterne?

NATO's ny generalsekretær

Troels Grum-Schwensen, København Ø

Når vi nu, som danskere og verdensborgere, må leve med den pinagtige kendsgerning, at NATO's ny generalsekretær er en dansker, der alene har demonstreret evner inden for et særdeles snævert felt, er det en stor trøst, at det tidsmæssigt falder sammen med, at USA's præsident er en mand med overordentlig stor begavelse hele vejen rundt, også på livsvigtige områder som empati, medmenneskelighed, globalt udsyn, anstændighed, fantasi, følsomhed, det musiske og kulturelle.

I det lys kan vi knytte et håb for verdens sikkerhed til, at Fogh må fortsætte sin følgagtighed over for mænd med mere magt.

Nu rabler det for fødevare-ministeren!

Kjeld Hansen, journalist

Sidste efterår afviste en forarget fødevareminister Eva Kjer Hansen pure (Inf. 13.10.2008), at hun bruger tid på at opføre kritiske journalisters 'fejltagelser' i sin sorte bog. Nu afslører Kjer Hansen selv, at det gør hun faktisk!

Ministeren tilbyder i et debatindlæg (Inf. 21.3.) at fremsende en liste over mine 'fejltagelser'til avisens redaktion. Hensigten er helt åbenlyst at skade min troværdighed. På min opfordring sagde avisen ja tak til tilbuddet, og nu har ministeren personligt fremsendt et uddrag fra min sagsmappe i hendes sorte bog.

Det fremsendte materiale består af tre debatindlæg, ministeren selv har skrevet siden august 2008, samt et meget langt indlæg fra en hjemmeside, hvor en forsker og en økonom besværer sig over en kritisk kronik, jeg har skrevet om deres arbejde for Fødevareministeriet. Ifølge materialet er der ikke bare tale om 'fejltagelser', men om "usandheder, smuds, sludder, fordrejninger" og rene "løgne", når jeg deltager i debatten.

Hvad skal man stille op med en politiker, der er sunket så dybt, at hun betragter enhver form for kritik som 'løgn', og som betjener sig af en sprogbrug, der hører hjemme i rendestenen? Som bruger sin tid og politiske position til at føre lister over journalister og debattører, hun ikke kan lide, hvorefter hun skamløst tilbyder uddrag af sin sorte bog til medierne?

Måske trænger Eva Kjer Hansen til orlov, inden det rabler helt for hende. Måske skulle man sende en liste over hendes 'fejltagelser' til den nye statsminister?

Ja, det har de vist brug for!

Niels Tolstrup, Solrød Strand

På Transportministeriets hjemmeside søger de efter en studentermedhjælper. Blandt kravene til studenten er:

Vi forventer, at du

- Tale og skrive dansk

Den går ikke

Anders Johansen, Humlebæk

SF's miljøpolitiske miljøordfører Anne-Grete Holmsgård (AGH) er en klaphat. På den ene side kritiserer hun DONGs tilbud til forbrugerne om at modtage en del af deres strømforbrug fra vindkraft for en merpris, og på den anden side stemmer hun for en opretholdelse af CO2-afgiften på strøm fra vindkraft således, at dem der bruger DONGs tilbud betaler mere for 'vindstrøm' end for 'kulstrøm'.

AGH's kritik mod DONG består i, at den merindtægt de har haft fra deres 'Naturstrømsordning', er ikke blevet brugt til en udbygning af vindenergien, hvilket er korrekt. Forklaringen er dog, at kun 1 pct.(!) af DONGs forbrugere har tilmeldt sig ordningen, fordi 'vindstrømmen' er dyrere på grund af CO2-afgiften, og der har derfor reelt ikke været nogen indtægt af en størrelse, som har kunne finansiere end en udbygning af vindkraften. Tal lige om at have mel i munden og samtidig forsøge at puste!

Maske-ret til alle?

Michael Sandfort, Brønshøj

Hvis vi skal religiøs forskelsbehandling til livs må autonome, fodboldfans, rockere og alle andre have samme ret som burka-kvinder til at maskere sig i banken, i bussen, hos lægen, på pasbilledet og ved eksamensbordet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu