Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Debat
23. april 2009

Erhvervslivet bestemmer

Per Clausen, klimaordfører for Enhedslisten

Når Connie Hedegaard skal rose sig selv og regeringen for den store indsats på klimaområdet, nævner hun gerne den aktuelle skattereform. Derfor må det være meget pinligt for hende, at de minimale grønne fingeraftryk i skatteaftalen nu bliver barberet yderligere.

På grund af kritik fra DI bliver afgifterne på erhvervslivets forbrug af brændsel og el nu reduceret med ikke mindre end 2,4 mia. kr. frem til 2013. Det er immervæk en god sjat penge, og forløbet viser klart, at regeringen først og fremmest er i lommen på erhvervslivet. Så længe erhvervslivets kortsigtede interesser tilgodeses, vil klimaindsatsen være helt utilstrækkelig.

SF og forsvarsforbeholdene

Erik Bach, EU-parlamentskandidat for Junibevægelsen

Hvorfor har SF ændret holdning? I deres indlæg 21. april skriver SFU-formand Dam og SF-kandidaten Turunen om det 'falske' ved forsvarsforbeholdet. Deres tolkning er i modstrid med, hvad SF tidligere mente. I Holger K. Nielsens formandstid forsvarede SF det danske forsvarsforbehold og påpegede gentagne gange, at partierne der ønskede forbeholdet ophævet, overdrev de negative konsekvenser ved at fortolke det meget stramt.

SF's daværende forsvarsordfører, Villy Søvndal, mente, at Danmark sagtens kunne medvirke til minerydning og løsning af humanitære opgaver sammen med en EU-styrke.

Hvad der har forandret denne tolkning, står for mig at se stadig hen i det uvisse.

Gråd og tænders gnidsel

Peter Ølgaard, Århus V

Ole Riisgaard opfordrer mig i Inf. 18.-19. april til at tørre øjnene og svare på, hvornår SF har stemt forkert i EU, og den opfordring vil jeg da ikke sidde overhørig.

Tja, det drejer sig mest om situationer, hvor unionsbegejstringen er løbet af med den sociale profil. Som f.eks. da Margrete Auken efter Vaxholm-dommen ikke stemte for et forslag om, at retten til kollektive kampskridt fortsat skulle høre under medlemsstaternes eksklusive kompetence, hvilket ville have modvirket yderligere undergravning af overenskomstsystemet. For en sikkerheds skyld afviste SF senere i Folketinget at lade en social protokol med et tilsvarende indhold være en betingelse for ratificering af Lissabon-traktaten. Det var ellers et forslag, europæisk LO støttede. Men Riisgaard kan da glæde sig over, at andre kræfter har opdaget mulighederne i SF's EU-politik. De radikale har foreslået et valgforbund mellem dem, S og SF. Jeg glæder mig til at høre SF's reaktion på forslaget. Det kan jo betyde, at hvis jeg stemmer på Riisgaard, kan min stemme ende hos en gruppefælle til Jens Rohde! Spændende.

Nå, mine øjne fugter til igen, så jeg må nok hellere holde her.

Lars Løkke er ikke en tumling

Max Genske, Vanløse

Oppositionens forsøg på at dæmonisere og sælge Lars Løkke Rasmussen som uerfaren statsmand kan man roligt sige har slået fejl. Hvad havde man da også regnet med? Manden er af den gamle skole anno 1986, hvor han sad i Græsted-Gilleleje byråd. Han er ophavsmanden bag den famøse strukturreform, og har med sine otte år som minister vist, at han er i stand til at styre et ministerium. Og alt dette ved man naturligvis i oppositions lejren, så hvorfor prøver man at udstille ham? Er det i mangel på eget realpolitisk indhold?

Den splittelse, som oppositionen så desperat havde ønsket en ny statsminister ville have medført, er udeblevet. Den folkelige opinion hælder igen til VKO-projektet - også med en ny ankermand. Lars Løkke har reddet stormen - og derfor til oppositionen: Løft jeres slag en smule over bæltestedet. Mere politik og mindre karaktermord.

Betydningsfulde forskelle

Merlin Christophersen, København SV

I et læserbrev den 21. april rejser Michael Sandfort spørgsmål om politisk korrekt racisme. Her antydes, at karikaturer af danske politikere kan sidestilles med tegneseriestriben der i New York Post fremstiller Barack Obama som abe. Her mener jeg dog, at Sandfort glemmer konteksten disse tegninger optræder i. Hvor nævnte danske karikaturer synes at spille på egenskaber, der i sammenligningen med f.eks. dyr fremhæver egenskaber hos politikeren, fremhæver en abe som billede på Obama ikke blot tillagte abelignende egenskaber hos denne. Derimod trækkes der på en lang og blodig historie af repræsentationer grundet i kolonitiden, og dermed den heraf affødte undertrykkelse og udnyttelse som slaveri og umenneskeliggørelse. Ofte blev de 'fremmede' i kolonierne sammenlignet med aber i litteratur, videnskab og religion. Når en avis derfor afbilleder den første 'sorte' præsident i USA som en abe, trækkes der her på konnotationer, der er historisk tyngede af racistiske ideer og handlinger, hvilket ikke just kan siges om de af Sandfort anførte karikaturer af Pia Kjærsgaard og Anders Fogh Rasmussen.

Tak for tippet

Paul Smith, Sammenslutningen af Bevidst Arbejdssky Elementer

"Rygning, alkohol og for meget mad kan forhindre dig i at få et arbejde," skrev Inf. over hele forsiden i går.

Jeg takker for tippet og sender en tanke til forfatteren Henry Miller, som bl.a. skrev i 'Åbent brev til alle surrealister': "Mennesker kæmper for retten til arbejde! Det lyder næsten utroligt, men det er såmænd, hvad det er blevet til, det civiliserede menneskes mål. Hvilken heroisk kamp! Hvad mig angår, kan jeg sige, at hvad jeg så end ønsker, ved jeg, at arbejde er det ikke."

Dobbeltstandarder

Sacir Camo, Hjørring

Nu er slutdokumentet ved Durban II-konferencen skrevet under og Danmark og flere andre vestlige lande har fået det igennem, man gerne vil have igennem. Når man (Ahmadinejad m.fl.) kritiserer Israel, så udvandrer vi, og kalder det 'antisemitisme', men når nogen kritiserer muslimer, ja så bliver vi og forsvarer ytringsfrihed.

Jeg håber, de arabiske og muslimske lande vil sige 'tak for sidst', når man engang sidst på året skal forhandle klimaaftale i København. Længe leve dobbeltstandarder og forskelsbehandling, alt sammen i demokratiets- og ytringsfrihedens hellige navn.

Meningsmålinger uden mening

Erik Dühring, Ballerup

Det må være mere på grund af underholdningsværdien end af det rent saglige, at Inf. videregiver Megafons sidste meningsmåling. Regeringen og DF har igen flertal. Her må det være statsministereffekten, der slår igennem, tænker man. Men det er det ikke, for de konservative har størst fremgang. Hvilket man så kan gøre sig nogle tanker om! TV 2 - for hvem tallene er indsamlet - kan godt se, at den ikke er helt holdbar. Så de forærer EL fire mandater på trods af, at de er under spærregrænsen.

Det morsomme omkring situationen er, at Rambøll har indsamlet tal i samme periode, og her viser den sidste måneders tendens sig; nemlig at oppositionen har flertallet. Uden at EL her har fået noget forærende!

Disse tal har vi ikke set i avisen. I det hele taget er det heller ikke værd at ofre spalteplads på målingerne, hvilket de to her tydeligvis bekræfter. TV 2's tal kan ses på tekst-tv side 881. De andre på DR side 169.

Stormagtsdrømme

Geo Horn, Gandrup

Pelle Dam og Emilie Turunen (SF) ivrer (21. april) for bortfald af vort forsvarsforbehold, så vi via EU kan hjælpe til en bedre verden. Men hvad er problemet? Hvis FN beder EU om hjælp, kan Danmark ikke være med. Jamen så kan FN da bare bede Danmark også. Fredsbevarelse i form af human sikkerhed kan Danmark sagtens levere uden pengene først skal forødes i militærindustrien. Hensigten med forbedret militærkapacitet i EU harmonerer meget dårligt med de smukke ord om fredsbevarelse og fredsskabelse. Der er tale om stormagtsdrømme af den gammeldags slags.

En regerings byggelegetøj

Morten Holm-Hemmingsen, København Ø

Ca. 500 dage. Så længe eksisterede supertankeren Velfærdsministeriet. Lige så ikke-eksisterende er også debatten om en regerings mulighed for - uden nogen dybere form for saglige belæg - at kaste rundt med departementer, afdelinger og embedsmænd. Da strukturen på kommunalt niveau skulle ændres, blev der nedsat kommissioner, diskuteret og forhandlet. Centraladministrationen opfattes derimod blot som ler i hænderne på den til enhver tid siddende regering.

Det er imidlertid en eklatant misforståelse at opfatte ministerier som legoklodser, der omkostningsfrit blot kan skilles ad og samles på nye måder. Fremover skulle man måske begynde at stille krav om, at konsekvenserne af omlægninger, nedlæggelser osv. undersøges på forhånd. På den anden side drejer det sig jo bare om embedsmænd - og de brokker sig alligevel sjældent.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Bemærkning til ”Lars Løkke er ikke en tumling” af Max Genske, Vanløse
I mine øjne var det mest medierne der forsøgte at dæmonisere og sælge Løkke Rasmussen som uerfaren statsmand.
Derudover så har Løkke Rasmussen ikke beskæftiget sig med udenrigspolitik og klima. Så her står han over for en nye opgaver. Mht. klimaet og Fogh Rasmussens nye grønne linje så har Løkke Rasmussen været en af Venstres bagstoppere sammen med bl.a. Thor Pedersen. Og nu skal Løkke Rasmussen så stå i spidsen for et Klimatopmøde, som hans hjerte ikke brænder for. Håber at Connie Hedegaard får lov at tage mere over også i forhandlingerne med andre lande.
Ligeledes var det Løkke Rasmussen der fik Græsted-Gilleleje, som en af de første kommuner i Danmark begyndte at sende så mange opgaver fra hjemmeplejen mv. ud til private firmaer. Det er nok også en udløber heraf, at det er Gribskov kommune, der ikke ønsker at holde overenskomsten og kræver at plejepersonalet skal opgive deres personlige tillæg samt skal arbejde på fuldtid. Så her kan jeg godt følge Thornings frygt for, at Løkke Rasmussens vil masse mere på end Fogh Rasmussen ture.

Mht. Strukturreformen så er det vel ikke særligt prisværdigt, at Løkke Rasmussen fik trumfet et markværk af en reform i gennem. Regeringen havde jo flertallet på plads med DF stemmer. Regeringen og DF ville ikke høre på alle advarslerne om at viden ville gå tabt ved overdragelsen af specialbehandlingerne og miljøområdet til 98 kommuner. Ligeledes ville de heller ikke høre på at borgerne ville blive hjemtaget til kommunens egne institutioner for at spare penge. Osv., osv. Desværre var disse advarsler fra høringssvarene og oppositionen ikke tom snak, da de i stor udstrækning ses i dag.

Inger Sundsvald

Meningsmålinger uden mening
Af Erik Dühring, Ballerup

På DR2, tekst-tv s. 881, kan man vente i månedsvis, før de får en meningsmåling som passer.

Når de har fået konstrueret én, som viser fremgang for V, K og O, farer den samlede presse til at offentliggøre det glade budskab – heriblandt Information.

Tsk, tsk!

Men der er i det mindste én anden end mig, som har observeret vildledningen.

Dorte Sørensen
Godt indlæg ;-)