Kommentar

Derfor har vi brug for fagforeninger

En fagforening af i dag er så langt fra alene en forsikringsordning, der træder til med juridisk bistand, når fyresedlen dumper ind ad brevsprækken
Debat
12. maj 2009

Mikkel Krogh begik onsdag 6. maj i Information en kronik om sit "mange års tro medlemskab af en fagforening". En kronik, som handler om, hvorfor han meldte sig ud af DM (Dansk Magisterforening), som er skurken i en beretning om fagforeningernes generelt manglende evne til at agere i en verden, der ser anderledes ud, end den var for 100 år siden.

Lad mig starte med at takke Mikkel Krogh for, at han efter at have været udmeldt af foreningen i mere end fire år, fortsat har lyst til at give os kritik af det, vi laver, eller jeg skulle rettere sige, lavede.

Holder priserne nede

Mikkel Krogh definerer sig selv som at have været et passivt medlem, og det er selvfølgelig trist. Vores medlemstilbud er nemlig rettet imod dem, som har lyst til eller brug for at tage imod. Mikkel Kroghs idé om en 24-timers karriere-hotline er at skyde over målet, men vores telefoner er selvfølgelig åbne i døgnets lyse timer - også for karriererådgivning.

Jeg er dog enig med Mikkel i, at det ville være helt ideelt, om vi kunne udbyde vores kurser gratis for medlemmer. Det kan vi ikke, men jeg kan love, at vi gør alt hvad vi kan for at holde priserne nede.

Rådgivning og netværk

Mikkel Kroghs udgangspunkt er, at det skal kunne betale sig at være medlem, når regnestykket "det har jeg betalt/det har jeg fået" gøres op. En holdning, der er til at forstå, når vi handler i den lokale Netto og sammenligner med Aldi, men som i forhold til fagforeningstanken er det i direkte konflikt med de grundlæggende præmisser; fællesskabet og solidariteten med kollegerne, som man groft sagt bidrager til i de gode tider og nyder godt af i de dårlige, og så er det alligevel ikke helt så enkelt.

En fagforening af i dag er så langt fra alene en forsikringsordning, der træder til med juridisk bistand, når fyresedlen dumper ind ad brevsprækken: Vi rådgiver dagligt mange medlemmer om alle forhold i arbejdslivet og om den karriere, de ønsker sig. Vi har netværk til de, der ønsker dialog og kontakt i faglige fællesskaber, vi bedriver kursus- og mødevirksomhed, udsender nyhedsbreve og blade og meget mere.

Det fagpolitiske

Netop den fagpolitiske dimension bryder Mikkel Krogh sig ikke om, men at forveksle kritik af den siddende regering med, at vi som fagforening bedriver partipolitik, er at skyde langt over det målmandstomme mål, Mikkel Krogh beskriver. Vi vil forbeholde os ret til at kritisere ethvert politisk tiltag, der forringer vores medlemmers arbejdssituation. Uanset om initiativet kommer fra højre eller venstre.

Den politiske interessevaretagelse og lobbyarbejde er umulig at gøre op i kroner og øre, men selv om vi kan fremvise klare fingeraftryk på flere af de politiske dagsordener, så er det naturligvis en trossag, hvorvidt det fagpolitiske arbejde rykker noget for det enkelte medlem.

Christian Strøm er direktør i DM (Dansk Magisterforening)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her