Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
30. maj 2009

Stem blankt

Niels I. Meyer, Hørsholm

Repræsentanter for Konservativ Ungdom og Radikal Ungdom har meldt ud, at de er modstandere af monarkiet. Som konsekvens heraf forslår de, at vælgere, som er enige med dem, demonstrerer deres modstand mod monarkiet ved at stemme nej til at ændre tronfølgeloven ved afstemningen d. 7. juni.

Jeg er enig i, at monarkiet har overlevet sig selv, men jeg er bekymret over, om den foreslåede måde at få vælgerne til at demonstrere deres modstand mod monarkiet er den strategisk rigtige. Hvis man skal prioritere mellem sin sympati for ligestilling mellem kønnene og sin modstand mod monarkiet, vil en del vælgere nok ende med at stemme ud fra indstillingen til kønsligestilling, som er det formelle spørgsmål ved afstemningen. Mit alternative forslag er derfor, at man demonstrerer sin modstand mod monarkiet ved at stemme blankt. Det har den psykologiske fordel, at man undgår direkte at stemme imod kønsligestilling, selv om slutresultatet bliver det samme.

Stem på en kvinde

Anders Johansen, Humlebæk

Snart er der valg til EU's (næsten)Parlament. Når først valget af, hvilket parti man vil stemme på, er overstået, så er spørgsmålet for mange: Skal det være en kvinde eller en mand? De fleste bærer rundt på stereotyper om kønnene, der siger, at mænd er gode til at lede, og kvinder er gode til at arbejde i grupper. Da begge kvaliteter er vigtige for et parlamentarisk arbejde, er man lige vidt. Og dog! Ved nærmere eftertanke, så er 'god til at lede' slet ikke det samme som 'god leder'. Og, hvis mænd var 'gode ledere', så verden næppe ud som den gør. Så gør som jeg: Stem på en kvinde!

Svar til Robert Refby

Michael Sandfort, Brønshøj

I Inf. 27. maj mener Robert Refby, at jeg i Inf. 26. maj påhæfter venstrefløjen ansvaret for, at forfatteren Carsten Jensen (CJ) sammenligner DF med nazister og kalder Anders Fogh Rasmussen for pædofil i Deadline (DR2 24. maj). Det er ikke korrekt, for jeg betegner blot CJ som tilhørende venstrefløjen, uden at gøre antagelser om hvad andre folk på venstrefløjen mener. Dernæst spørger Robert Refby, med hvilket belæg jeg kalder CJ for venstreorienteret. Blandt flere eksempler kan nævnes, at CJ i samme tv-udsendelse kalder VKO-flertallet for "de smålige, de gerrige, de ugenerøse," som "vi har ladet os regere (af) nu i lidt for lang tid." Det må rimeligvis tages som udtryk for, at forfatteren selv stemmer på rød blok. Endelig kalder Robert Refby mit indlæg for hate speech mod venstrefløjen. Det ville klæde Robert Refby i det mindste at gøre forsøg på at underbygge en anklage, som ifølge Straffeloven paragraf 266b kapitel 27 straffes med bøde eller fængsel indtil to år.

VKO-flertallets underskud

Finn Sørensen, Folketingskandidat for Enhedslisten i København

Finansminister Hjort Frederiksen klager over, at det tegner til et statsunderskud på 60 mia. kr. Det svarer ret nøje til det beløb - nemlig 57 mia. - som staten mister hvert år som følge af VKO-flertallets skattestop og skattelettelser. Med uændret skattepolitik havde vi altså haft rigeligt råd til dagpenge, hospitaler, plejehjem og fornuftig beskæftigelse, som at energirenovere de offentlige bygninger. I sin plan for en ny regerings første 100 dage siger Enhedslisten, at oppositionen må samles om en alternativ skattepolitik, der lægger de tungeste byrder på de bredeste skuldre. Det haster mere end man skulle tro! Inden længe vil samme Hjort Frederiksen bruge det underskud, som Regeringen og Dansk Folkeparti selv har skabt, som undskyldning for asociale nedskæringer. Den regering må væk!

Fra svinenes verden

Vagn Søndergaard, København K

I et lille land med begrænset plads og gylleforurenet luft og vand, fordi der er fire gange så mange svin som mennesker, vinder det dyriske mere og mere indpas: Landets regeringsnødvendige støtteparti ter sig som gribbe og sjakaler, ja, det er lige før de kræver hæren sat ind for ikke at krænke, jeg havde nær sagt 'svinenes' retsbevidsthed.

Intet under at det dyriske breder sig langt ind i DF's følgagtige regering: Den forhenværende vicepolitimester skinnede tydeligt igennem, da vores skrækindjagende kirkeminister forgangen i DR2's Deadline nok så hovskisnovski sad og hånede en flok nødstedte og ulykkelige irakere - børn som voksne: "Hvorfor søger de dog ikke ind i deres egen moské?" - efterfulgt af en nedladende beskrivelse, som jeg har tilladt mig at glemme. Den til lejligheden sortklædte og pailletbesatte kirkeminister var parat til at lade politiet bryde ind i landets kirker, for at det, hun hele to gange kaldte "vores udsættelsesforretning kan gå sin gang" (den 19. maj).

Nu må det da snart være på sin plads med en rigtig grisefest i regeringskontorerne.

Hausgaard og EU

Torben Ravn, Løgumkloster

Årligt optræder Niels Hausgaard under udsolgte koncerter i hele landet. Her kommenterer han så den seneste udvikling i Danmark, EU og resten af verden. Vi, hans trofaste publikum klapper og ler, oftest endda af os selv. Her er en mulighed for at klappe af en person, som tør sige os nogle sandheder.

EU har Hausgaard altid haft et klart forhold til. Hausgaard siger fra over for centralismen i EU, når han har mulighed for det. Vi, hans publikum, siger fra, når vi klapper af Hausgaard, men i det daglige bøjer vi alt for ofte nakken og prøver på at få det bedste ud af medlemskabet - vi tør ikke sige fra - vi tør dårligt nok kritisere EU mere, for hvad nytter det hele? Vi danskere er jo ikke længere et selvstændigt tænkende folk. Vi er holdningsløse EU-borgere på vej ind i en fremtid, hvor ingen er interesseret i os som aktive borgere, men blot som forbrugere i et ligegyldigt samfund .

Den 7. juni er der mulighed for at sige fra over for centralismen i EU - nøjes ikke blot med at klappe af Hausgaard denne gang.

Bæredygtig journalistik

Mads Lindeløf, Ekeko

Netop hjemkommet fra et år i Mozambique, som medfølgende til en MS/ActionAid udsendt, læser jeg Informations artikelserie om Danida og udviklingsbistand og syntes, at der mangler noget perspektiv i den journalistiske tilgang. Ikke mindst fordi, jeg som medejer af firmaet Ekeko er engageret i en Danida B2B-aftale med ambassaden i Maputo - en B2B-aftale, der kommer til at gøre en markant forskel for Ekeko og for vores samarbejdspartnere, Dathonga, i Mozambique. B2B-pengene fra Danida gør det muligt for Ekeko, som er et lille innovativt firma der laver bæredygtig handel med tredjeverdens lande, at markedsføre og dermed skaffe markedsandele til vores partner i Mozambique. B2B-støtten gør i vores tilfælde en meget målbar og konkret forskel for 15 familier i Tofo, Mozambique.

Ved at støtte et projekt som vores er Danida med til at gøre etisk handel synlig og med til at hjælpe små kreative og upcoming firmaer til at få markedsandele og ikke mindst give en masse forbrugere mulighed for at stifte bekendtskab med produkter, der giver mening og som hjælper nogle mennesker i et fattigdoms ramt land til en bedre tilværelse.

Jeg mener i øvrigt, at kritisk journalistik er uundværlig i et moderne samfund, og at Information oftest lever op til sit slogan om at være den mindst ringe; men den stil, der bruges i kritikken af Danida, er i dette tilfælde at forveksle med den de ringeste bruger.

Ønsker S en EU-debat?

Lasse Karlsen, Udfordring Europa

Christel Schaldemose klager i Inf. den 29. maj over, at der ikke er nogen EU-debat i Danmark. Men hvis socialdemokraterne havde ønsket, at danskerne skulle engagere sig i EU-forhold, kunne man jo blot have stemt for at sende Lissabontraktaten til folkeafstemning. Erfaringsmæssigt vil traktatafstemninger medføre en stor aktivitet og mødevirksomhed langt ud i forsamlingshusene. Afstemningen var bebudet, men efter at befolkningerne i Frankrig og Holland stemte nej fik Folketinget kolde fødder. Lissabontraktaten og forslaget til EU-forfatning er indholdsmæssigt ens og dens gennemførelse får stor betydning for alle danskeres muligheder i fremtiden. Først og fremmest begrænser det vores muligheder for at påvirke de politiske beslutninger, da magten på 50 flere lovgivningsområder føres fra Folketinget til Bruxelles.

EU-debat er åbenbart kun ønskelig, hvis den kan give de socialdemokratiske parlamentskandidater opmærksomhed.

Sigter skævt

Magnus Falko, medlem af Folkebevægelsen mod EU

EU-spidskandidat Dan Jørgensen (S) sigter skævt i sit markante svar til mig 28. maj om EU og rydning af landminer. Dan, du og jeg er EU-nørder og ved begge, at der både findes humanitær og militær minerydning. Mit indlæg 26. maj gik på, at den skelnen foretog du ikke i DR-tv's debat, hvorfor mange - knap så nørdede - seere kan tro, at forsvarsforbeholdet forhindrer Danmark i minerydning helt generelt, hvilket er ukorrekt. For øvrigt foretager også FN-soldater minerydning nu og da.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kurt Svennevig Christensen

Jeg læser ikke Informations artikler om Danidas og B2B programmet som "perspektivløs". Det er en meget konkret kritik af B2B programmet for hvad dette program ikke har været god til.

Forhåbentlig da har det også været god til noget, alt andet ville da være underligt. Jeg kender programmet som en bistandspakke der også tillader timelønninger til de danske partnere på tusinde kroner og derover. Det kan man godt forholde sig kritisk til uden at skulle inddrage projekter hvor det ikke er tilfældet.

Rachel Henderson

"Jeg foretrækker at skrive REPUBLIK på stemmesedlen."

Hvis du gør det, bliver din stemme talt som "ugyldig" og ikke som "blank".

Der er ingen der tager notits af hvad du har skrevet på stemmesedlen, kun korrekt anbragte x'er og blanke stemmer tages i betragtning.

Per Holm Knudsen

kun korrekt anbragte x'er og blanke stemmer tages i betragtning

Det er fuldstændig ligegyldigt om stemmesedlen er ugyldig eller blank - ingen af dem tæller med i resultatet - der består af JA eller NEJ. Faktisk er en blank stemmeseddel osse ugyldig! Så det har ingen betydning på den led - altså ud over at blanke og "ugyldige" stemmer ikke støtter forslaget.

"En stemmeseddel, herunder en brevstemmeseddel, er ugyldig, såfremt:

* den er blank
* den ikke er afkrydset i overensstemmelse med folketingsvalglovens § 99, stk. 2
* det må antages, at stemmesedlen ikke er udleveret på afstemningsstedet
* det må antages, at brevstemmesedlen ikke er tilvejebragt af velfærdsministeren
* en konvolut ved brevstemmeafgivning indeholder andet eller mere end én stemmeseddel, eller
* der er givet stemmesedlen et særpræg

jf. folketingsvalglovens § 101, stk. 2, pkt. 1-6 (lovbekendtgørelse nr. 583 af 25. juni 2008)."

Om "Afskaf kongehuset" på stemmesedlen ved folkeafstemning om tronfølgeloven (ugyldige blanke stemmer)