Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
2. maj 2009

DF skader de politiske partier

Jens-Kristian Lütken, EP-kandidat for Venstre

Dansk Folkeparti bør stikke piben ind i sagen om Fathi El-Abed, der både er medlem af SF og arbejder som konsulent for Udenrigsministeriet. Problemet er snarere, at alt for få gider være medlem af et politisk parti. DF's kampagne mod Fathi El-Abed betyder blot, at færre har lyst til at melde sig ind i et parti, for hvem har lyst til at blive hængt ud offentligt?

Desværre så melder mange sig først ind i et parti, efter de har forladt arbejdsmarkedet - begrundelsen er, at de ikke vil blande arbejde og politisk overbevisning sammen. Det er en skadelig udvikling for demokratiet, som DF bidrager til med deres kampagne mod Fathi El-Abed.

'Østarbejdernes' skyld?

Rainer R. Lippold, København K

"Østarbejdere presser ufaglærtes løn med tusindvis af kroner" lyder overskriften i Information i går - og det er faktuelt forkert.

Som det fremgår af selve artiklen, er det nemlig danske virksomhedsledere, som lokker arbejdere fra især Polen i landet for at tilbyde dem dårlige arbejdsvilkår. Og det er danske fagforeninger, som ikke varetager deres rolle ved at tillade, at 30 pct. af virksomheder ikke har tegnet overenskomster. Den danske arbejdsmarkedsmodel bygger på aftaler mellem arbejdsmarkeds parter i stedet for statslig regulering - men det misbruges her.

Det altså er hverken 'østarbejdernes' eller EU's skyld, når danske virksomhedsledere og danske fagforeninger lader de ufaglærte i stikken og dermed er der ingen grund til nationalistiske toner.

Samtalens pris

Per Diepgen, Halskov