Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
20. maj 2009

Folkeafstemning

Finn Rudaizky, medlem af Københavns Borgerrepræsentation, Dansk Folkeparti

Ved det kommende valg til Europa-Parlamentet har vælgerne for første gang chancen for at vise deres mening om, at Danmark tiltræder den nye EU-traktat uden folkeafstemning.

EuroVision-deltagernes feje knæfald

Mads Munch Hansen, Slagelse

Man kunne den 16. maj konstatere ud fra det store antal af deltagere i årets Melodi Grand Prix, at selv musikere fra vestlige demokratier med stolte traditioner for menneskerettigheder, valgte at ignorere deres pligt som verdenssamfundsborgere og i stedet pleje deres bundlinjer. De valgte at acceptere - på vegne af de lande de skulle repræsentere - at ublu og statsautoriserede krænkelser af en hel gruppes demokratiske og fysiske rettigheder ikke skulle stå i vejen for deres kamp om en mulig førsteplads.

Man kan måske sige, at musik ikke har noget med homoseksuelles rettigheder at gøre, men her skal man huske på, at arrangementer som EuroVision er et prestigeprojekt for værtslandet og dermed også de værdier, det står for. At lade accept af den vold og forfølgelse, som

hersker i det russiske samfund, være baggrunden for EuroVision, har man

som civiliseret individ pligt til at sige fra over for. Det gjorde deltagerne ikke. De valgte at falde på knæ for homofobien i en fej demonstration af indifference og ansvarsfornægtelse over for deres medmennesker.

Tre perler og Kim Øllgaard

Henk Hansen, Hvidovre

En af de sider i Information, jeg altid glæder mig til at læse, er 'Læserbreve'. For her er der garanti for overraskelser af enhver art - således også den 15. maj.

Den dag gik Christoph og Ditte Ellersgaard, Michael Schølardt samt John Ekebjærg Jakobsen i kødet på medredaktør på Information, Bent Winther, der tilsyneladende ejer den evne, som også Anders Fogh Rasmussen er i besiddelse af. For når Bent Winther udtaler sig om den colombianske oprørsbevægelse FARC og kalder den en terrororganisation, så er det ikke noget, han tror, men noget han ved. Om de fire læserbrevsskribenter så også bliver viftet væk med mantraen om, at der ikke er noget at komme efter, må tiden vise.

I hvert fald - og tak for det - har bladets læsere med deres indlæg bidraget med en mere indsigtsfuld forståelse af FARC, end den Bent Winther og EU's terrorliste disker op med.

Hvis ikke medredaktøren lader sig mærke af kritik, så bliver han måske lidt ilde til mode over de støtter, han skaffer. En af dem fra den 15. maj hedder Kim Øllgaard, som først har en masse at udsætte på Asmaa Abdol-Hamid fra Enhedslisten og følger denne svada op ved at karakterisere Christine Lundgaard, Enhedslisten, som fortaler for en ren terrororganisation - FARC.

På godt og ondt fortæller Informations læserbreve om bladets journalistiske niveau og læsernes udbytte af det.

Rystende politik

Mette Bayer, Charlottenlund

Ubegribeligt! Uanstændigt! Umenneskeligt! Jeg har svært ved at finde ord, der udtrykker min vrede. Jeg håber, at de politikere, som er ansvarlige for den førte asylpolitik, som nu åbenbart skal resultere i tvangsudvisning af vores afviste irakiske asylansøgere, må sove rigtig, rigtig dårligt om natten.

Det blinde øje og verdens flygtninge

Søren Søndergaard, medlem af EU-parlamentet, Folkebevægelsen mod EU

I kronikken i går skriver de radikales EU-kandidat, Sofie Carsten Nielsen, at Danmark vender det blinde øje til verdens flygtninge ved at stå udenfor EU's flygtningesamarbejde.

Men hvad har EU's svar egentlig været? Primært at bygge muren omkring Fort Europa højere! F.eks. ved at give flere penge til EU's grænseagentur, der hjælper med at holde folk ude. F.eks. ved at indgå aftaler med tredjelande om fælles (hav)patruljering og tilbagesendelse af flygtninge. Og f.eks. ved at fortsætte den landbrugspolitik, der fastholder tredjelande i fattigdom.

Er det virkelig den politik, Sofie Carsten Nielsen gerne vil have, at Danmark tager større del i og ansvar for?

Sofie Carsten Nielsen hævder, at Danmark vil tage mere ansvar for flygtningene ved at fjerne retsforbeholdet. Men det er bare lodret imod den aftale, som de radikale selv har indgået med regeringen, S og SF. Heri slås det fast, at retsforbeholdet skal ændres på en sådan måde, at Danmark fortsat kan stå uden for lige præcis EU's flygtningepolitik. Hvis vi ønsker det, så har Danmark alle muligheder for at være foregangsland på flygtningeområdet. Det støtter jeg varmt. Men den afgørelse skal træffes af den danske befolkning - og ikke af EU.

Lad os blive foregangsland

Rina Ronja Kari, Kandidat til EP, Folkebevægelsen mod EU

Emilie Turunen (SF) foreslår i Information (18. maj), at Nordvest i København skal være foregangseksemplet, vi skal lave en klimavenlig renovation - til glæde for klimaet og arbejdsløsheden. Ideen er smuk og god, men kæden hopper af, når hun mener, at det skal være EU, der står for det.

EU har vedtaget en klimapakke, der er totalt utilstrækkeligt. Konsekvensen ved aftalen er dels, at EU på ingen måde tager ansvaret seriøst, men den betyder også, at når der skal forhandles en global aftale i København, så har Danmark ikke mulighed for at være foregangsland. Vi har ikke lov til at stille bedre forslag. Det betyder, at vi kun må arbejde for, at EU's aftale bliver vedtaget, og at vi ikke må stille bedre - f.eks. en aftale der tager problemet seriøst, og virkelig gør noget ved det.

Det er så dette EU, som Turunen mener skal skabe en miljømæssig revolution i Nordvest. Den tror jeg ikke på.

Københavns to fyrtårne - en replik til Bondam

Kjeld A. Larsen, formand for Rådet for Bæredygtig Trafik

I sit svar (i Inf. 18. maj) på mit Synspunkt (12. maj) går Klaus Bondam langt uden om min mest alarmerende pointe, nemlig at Københavns Kommunes trafikpolitik på lang sigt ikke bidrager til CO2-reduktion, tværtimod. Der kommer ikke noget "sundt og rent storbymiljø" ud af kommunens to store trafikinfrastrukturprojekter, Metroring og specielt Nordhavnsvejen. Metroringen flytter ingen pendlere ud af bilen. Såfremt kommunen havde startet sit Nordhavnsprojekt med en mere bæredygtig adgang i form af moderne kollektiv trafik - frem for en trafikgenerende Nordhavnsvej - så ville jeg have rost kommunens trafikpolitik og ikke tøve med at bruge ordet bæredygtig om byudviklingsprojektet som helhed.

Jeg har generelt rost forvaltningen for åbenhed i modsætning til tiden med Søren Pind ved roret, idet han aldrig svarede på henvendelser og invitationer, men netop på klimaområdet har jeg haft dårlige erfaringer. Det mest markante eksempel herpå er, at forvaltningen på dagen for høringsprocessens igangsættelse (14. april) indkaldte borgerne til et debat- og workshopmøde på Rådhuset. Borgerne kom frem med mange kreative og interessante forslag til reduktion af kommunens drivhusgasudslip. Men forslagene kom aldrig på kommunens hjemmeside i løbet af høringsperioden, selv om det på mødet højtideligt blev lovet af både forvaltning og det hyrede konsulentbureau. Et bevidst bedrag over for borgerne og spild af deres tid?

Ledighed og kunst

Joachim Nielsen, Vanløse

Filmanmelderne i Cannes beretter om det stærkeste program i mange år. Hænger det mon sammen med finanskrisen og salig Jens Jørgen Thorsens påstand om, at "ledighed er roden til al kunst"?

Man håber det næsten ikke, da de betragtelige rindalistfløjene i VKO og Cepos så kan finde på at rundbarbere kunsten yderligere.

Magthavernes avis?

Kristian Jørgensen, jazzviolinist

Forhenværende chefredaktør David Trads ville ikke have jazz i Information. Men Trads er her ikke længere.

På mig virker det nu som om Trads' ånd stadig hersker. For det er da latterligt lidt, jazzen får af omtale i Information: En sammentælling viser, at der kun har været i alt to artikler om jazz i 2009 af Christian Munch Hansen.

Til sammenligning har der været 15 artikler om klassisk musik i samme periode. skrevet af Valdemar Lønsted og Christine Christiansen.

Så forholdet mellem jazz og klassisk er altså én til syv i Information!

Jeg er sikker på, at vores regering og opera-donor Mærsk er glade for dette styrkeforhold. Det svarer sikkert også nogenlunde til den økonomiske prioritering af genrerne. Den klassiske musik har altid været magthavernes musik. Det er også derfor, at den klassiske musik bliver ved med at få stillet koncertsale og operahuse til rådighed.

Men gad vide om denne prioritering stemmer overens med læsernes behov?

Er Information blevet magthavernes avis?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu