Læserbrev

Pas på Assistens Kirkegård

Assistens Kirkegården på Nørrebro er ét af Københavns unikke åndehuller. Desværre vil det planlagte metrobyggeri gøre ubodelig skade på Nørrebros markante kulturhistoriske varetegn
26. maj 2009

Næste år er det 250 år siden, Assistens Kirkegård blev grundlagt først som gravplads for de fattige - og snart efter også for bedre borgerskab.

Assistens Kirkegård står den dag som et af bydelens mest markante vartegn, og netop derfor er der nu god grund til at råbe vagt i gevær, da Assistens Kirkegård står over for en mulig skamfering i forbindelse med metrobyggeriet.

Naturligvis er det godt, at der bygges metro. Det virker også som en oplagt idé at placere en metrostation på Nørrebro Runddel, som er et knudepunkt. Men det virker i min optik langt fra oplagt at selve metrostationen skal placeres på hjørnet mellem Nørrebrogade og Jagtvej - altså inde på det, der i dag er Assistens Kirkegård. Placeringen kræver, at noget af kirkegårdens mure fjernes, op mod 2.000 grave flyttes og endelig at der placeres nedgang til metro og cykelparkering på arealet, som nu er kirkegård. Den planlagte metrostation vil således åbne op for kirkegården modsat nu, hvor den karakteristiske og flotte gule mur beskytter kirkegården. Jeg frygter den foreliggende plan vil medføre et voldsomt slid på den historiske kirkegård i form af mere trafik på kirkegården - samt et ikke uvæsentligt brud på Assistens Kirkegårds integritet.

Bevaringsværdig

Jeg forstår ikke, hvorfor der absolut skal være en metrostation inde på selve Assistens kirkegård? Hvorfor kan man ikke bare lave nedgange direkte fra fortovet, som vi kender det fra London, Paris og New York og så bevare Assistens uberørt. Som jeg forstår det, er det netop Nørrebro Lokaludvalgs forslag. Altså at metrostationen placeres under selve Nørrebro Runddel med nedgange på Runddelens fire hjørner. Indtil videre har metroselskabet afvist denne mulighed, vist nok mest pga. penge. Jeg håber, Metroselskabet, Folketinget og Københavns Kommune vil være lydhøre for Lokaludvalgets gode forslag og ideer, da man skal tænke på, at det planlagte metrobyggeri kan gøre ubodelig skade på Nørrebros markante kulturhistoriske vartegn: Assistens Kirkegård, som jeg håber, også vil stå flot og markant i bybilledet også om 250 år. Noget er vigtigere end penge.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jean Thierry

Så stop dog det metrocityringsbyggeprojekt.
Det er ikke kun een, men mange byggepladser, der skader nærmiljøet i årevis.

Globalt miljømæssigt er det også meget belastende men al den beton og lastbilkørsel.

Trafikmæssigt er det snarere til gavn for bilerne end for de svage kollektivtrafikanter, der får længere til kollektiv trafik, når få metrostop afløser mange busstop (fordi metroen er så dyr, at der ikke er råd til busdrift).

Økonomisk er metrocityringsbyggeriet en katastrofe, der kun holdes oppe ved privatisering/udsalg af offentlig ejendom.

Letbane/Sporvogne giver fem gange så meget strækning og ti gange så mange stop for pengene.
Pengene går til skinner og tog i stedet for til beton og huller i jorden.

Det er forsvarligt og fornuftigt at bygge i stedet for.

Magnus Falko

Metroselskabet har opført sig oprørende lumpent, lorent, mystisk og udemokratisk, når det kommer til deres planlagte skænding af Assistens Kirkegård. Selskabet kan stoppes endnu - kom så, kære lokalpolitikere og eventuelt også folketingspolitikere!

I det hele taget fatter jeg ikke, hvad der tillades, når det kommer til denne grønne perle, der ikke alene er et kulturhistorisk unikum, men faktisk også et botanisk helle for træarter fra hele kloden.

Det er gennem årene blevet påstået, at omdannelsen til park i visse dele af Assistensen er til ære for publikum. Sikke noget vås - Assistensen fungerede allerede som park.

Jeg er selv gammel nørrebrodreng (nu bosat i Vanløse) og har brugt Assistensen som park ...ene og alene fordi kirkegården lige præcis netop stadig havde sit særpræg med træerne, buskene, de gamle gravstene, gravindhegninger og krummelyrer.

Al anden "parkdannelse" af Assistensen vil vække decideret afsky i mig, og som københavner - og helt sikkert også hvis jeg havde været turist!!! - vil jeg venligst gerne have mig frabedt dette, tak.

Sluttelig vil jeg opfordre politikerne til meget nøje at reflektere over Lars Gaardhøjs avisindlæg og Jean Thierrys netindlæg foroven - de er til at blive kloge af.

Svend E Kristensen

Kære Lars

Du kan og har længe kunne læse om miseren på Nørrebro via facebook Nørrebroparken er urørlig. Det er jo fuldstændigt uhørligt og uanstændigt som man skamfere Nørrebro - for et bevillingstaktisk budgets skyld. Der er stadigvæk langt tid til de offentlige liticationer og entreprenørenes egentlige bud på hvad alt dette miljø svineri kommer til at koste borgerne i København ud over de store mængder bly i lungerne. Og et slid på vejnettet svarende - hold fast - til 111 milliarder personbiler. Det er vældigt meget co2 skulle jeg samtidigt hilse at sige. Prøv en gang at tage en tur i Nørrebroparken hvor fuglene synger endnu i vores alle sammen have... Det bliver snart til et stort kværnene hul i op mod 9 år. Farvel småbørns familier, der lige var trukket til kvarteret via det meget vellykkede og succesrige kvartersløft.. Hjælp hvor blev den hæderlige og interesserede politiker af der kan tale beboernes sag?