Det var godt nok svært at finde grimasse onsdag morgen, da jeg hørte nyheden om, at Britta Thomsen, MEP (S), mente, at au pair-ordningen havde udviklet sig til en effektiv måde for velbeslåede danskere at købe billig arbejdskraft (kronikken i Inf. 3. juni). Jeg vidste ikke helt om jeg skulle grine eller græde, da P1 Morgen herefter oplyste, at tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen (S) også ville have EU-regler på området. Man kan håbe, han ikke har læst, hvad han havde skrevet under på, fordi EU skal selvfølgelig ikke blande sig i vores au pair-ordning. I stedet kan de andre medlemslande lære af Danmark, og den nye lovgivning på området, som et enigt Folketing vedtog i 2007.
Au pair betyder 'på lige vilkår'. Har man en au pair boende, skal personen bo på lige vilkår med værtsfamilien. Formålet med au pair ordningen er, at unge mennesker kan forbedre deres sproglige og eventuelt faglige kundskaber samt udvide deres kulturelle horisont. Modydelsen er så at sige, at man får ansvaret for de huslige pligter.
Hvis Britta Thomsen var i tvivl om, hvorvidt au pair-ordningen fungerer, kunne hun have spurgt Helle Thorning-Schmidt og hendes mand. De har nemlig gode erfaringer med au pair-ordningen. Umiddelbart efter Thorning-Schmidt blev formand annoncerede hun, at familien ville anskaffe en au pair, da hendes mor, Grete, ikke kunne blive ved med at hjælpe de travle forældre med at passe børnebørnene.
Jeg skriver ikke dette for at udstille Thorning-Schmidt - men for at gøre opmærksom på, at au pair-ordningen også er med til at hjælpe karrierekvinder med at få arbejde og familie til at gå op i en højere enhed. Det handler ikke om, at velbeslåede danskere ønsker billig arbejdskraft, men om at få tiden til at slå til.
Resten af den socialdemokratiske folketingsgruppe kunne i øvrigt have oplyst Britta Thomsen om, at et enigt Folketing strammede reglerne for au pair-ordningen. Lovforslaget indebar i hovedtræk hårdere straffe som følge af vold mod en au pair-person, ulovlig beskæftigelse af en au pair-person og anden misbrug af au pair-ordningen samt et nyt register over personer, som har misbrugt ordningen.
Vi behøver altså slet ikke nye EU-regler på dette område. Tværtimod. Det er forslag som disse, der er med til at skabe modvilje mod det EU-samarbejde, som har været med til at rive mure ned mellem markeder og mennesker, således at unge mennesker kan rejse ud i Europa og arbejde som au pair - til gavn for dem selv og au pair-familien.
Kasper Elbjørn, kandidat til Europa-Parlamentet (V)
Det var godt nok svært at finde grimasse fredag morgen, da jeg læste Kaspers Elbjørns indlæg og nakkehårene rejste sig da jeg læste ” at au pair-ordningen også er med til at hjælpe karrierekvinder med at få arbejde og familie til at gå op i en højere enhed. Det handler ikke om, at velbeslåede danskere ønsker billig arbejdskraft, men om at få tiden til at slå til.”
Er det ikke den rene kvinde diskrimination, derudover hvis familien er en karrierefamilie så må den betale for at få hjælp til de huslige forpligtelser efter de almindelige arbejdsmarkedets aftaler. Derudover kan nævnes at regeringen og DF lige har nedstemt et forslag fra oppositionen om at udvide hjemmeserviceordningen, der netop var tænkt som en hjælp til de travle børnefamilier.
Au pair-ordningen er en god ordning , hvis den efterleves efter den oprindelige hensigt, men den skal ikke udnyttes som dumping af det danske arbejdsmarkedet Ligeledes kan vi heller ikke være bekendt at få piger ind i landet på falske betingelser. Det er netop det Britta Thomsen vil hindre med sit forslag.
Hvis overklassen vil have stuepiger skal I kraftstejlemig BETALE markedspris for det, lige som man skal for alt andet arbejde . Som det er nu udnytter I ordningen hæmningløst og de fleste "på lige vilkår" piger (!) kommer da også fra "lige" lande som Filipinerne . Spar os for alt dette CEPOS-ævl .
Jesper Hansen
Det er ikke fordi jeg mener at du er et dårligt menneske og det har ikke været min agt at generer dig. Men hvor tit har vores svagere medborgere ikke blevet skældt ud som dumme og dovne, fordi de har tabt eller ikke har arbejdsevnen.
Mht. kurser så spurgte jeg mere at nysgerrighed, da au pair-ordningen , som Heinrich R. Jørgensen skriver
” handler om, at en udlænding stort set bliver betragtet som et familiemedlem. Den kulturelle udveksling består i at indgå en denne midlertidige familiesammenhæng, og i øvrigt at have tid til f.eks. at deltage på sprogskole, studier o.lign.”
At der ikke var til at få arbejdskraft til hjemmehjælp , da ledigheden var lav fortæller vel hvor ønsket, dette arbejde er. Personligt kan jeg godt forstå det, da jeg selv har prøvet at være ung pige i huset i min tidligste ungdom . (fra 14 til 16 år) og det var ikke min bedste tid for at sige det mildt.
Ja, au pair ordningen er netop 'på lige vilkår'. Det betyder at au-pair personen (som ofte er en pige eller en kvinde) er i familien på samme vilkår som de andre. Og skal have frihed til f.eks. at uddanne sig. Modydelsen er så den, at hun skal tage sig af børnene og lave lettere husligt arbejde som f.eks. mad og lettere rengøring.
På intet tidspunkt har det været meningen, at denne au pair ordning skulle (mis)bruges som den bliver gjort af visse velbeslåede familier i Nord-sjælland; filipinske (unge eller ældre; ældre her i 20erne f.eks) kvinder hentes til Danmark som au-pair piger/kvinder - og så får de hele ansvaret for familiens husholdning for en ussel løn. Og det har altså aldrig været meningen med denne au pair ordning.
Hvis de her nordsjællandske familier vil have stuepiger, må de altså selv betale for det.