Kommentar

En kort, en lang

At universiteternes minister går ud med en melding om, at der såmænd ikke er nogen grund til at fortsætte fra bachelor til kandidat, er overraskende
Debat
3. juni 2009

I disse dage sendes næsten 45.000 breve ud til unge, der på trods af, at de inden for de seneste år har forladt uddannelsessystemet med en adgangsgivende eksamen, stadig ikke er påbegyndt en kompetencegivende videregående uddannelse. Kampagnen er en opfordring til gruppen om at komme i omdrejninger og få sig 'taget sammen' til at komme i gang - nu.

Uddannelsesinstitutionerne har også lagt sig i selen og forsøger med forskellige grader af opfindsomhed og elegance at tiltrække sig de unges opmærksomhed og gunst, hvilket har ført til anklager om spild af skatteborgernes penge på gold markedsføring, selv om institutionerne jo blot agerer på markedets vilkår. Der er lavet specielle bonusordninger, der præmierer unges hurtige studiestart, hvilket i øvrigt skaber mere forvirring, end godt er, og under det hele lurer Arbejdsmarkedskommissionens forslag om at belønne de unge, der starter hurtigt, med ekstra SU og Velfærdskommissionens ditto om at straffe de lidt ældre, der har misforstået det hele og derfor bruger ekstra tid på studiet frem for blot at blive hurtige færdige og komme ud på arbejdsmarkedet.

Burde være indlysende

Set på den baggrund skulle det jo stå fast, at uddannelse er et gode, og jo flere, der tager én hurtigt, jo bedre. Da vi samtidig mig bekendt ikke har aflyst visionen om Danmark som et videnssamfund, burde det også være indlysende, at jo flere, der starter på en universitetsuddannelse og forsøger at kvalificere og dygtiggøre sig op til det højeste niveau, jo bedre.

Men sådan er det jo slet ikke! At undervisningsministeren har travlt med sit og sine og mener, at den største udfordring er at sikre flere uddannede sosu-assistenter og studerende til de såkaldte velfærdsuddannelser, er naturligt og forståeligt, men ikke specielt visionært. Men de uddannelser er der jo brug for - i modsætning til universitetsuddannelser, synes rationalet at være.

At universiteternes minister i samme hug går ud med en melding om, at der såmænd ikke er nogen grund til at fortsætte fra bachelor til kandidat, hvis man af vanvare er landet på et universitetsstudium, er til gengæld overraskende. Overraskende, fordi det er svært at forestille sig, hvordan universiteterne så skal realisere målet om flere forskerstuderende, innovative højtuddannede og forskning i verdensklasse.

Overraskende, fordi et enigt erhvervsliv og en offentlig sektor jo ikke er enige med ministeren i, at tre og fem er lige. De efterspørger og ansætter kandidater, og al erfaring viser, at bachelorer har det vanskeligt på det danske arbejdsmarked.

Og overraskende, fordi også videnskabsministeren må vide, at der i forsøget på at rekruttere flere unge til de videregående uddannelser lige nu satses på den laveste fællesnævner - hvorfor så give sig i kast med en svær, krævende og lang universitetsuddannelse, når du kan få det samme hurtigere og nemmere?

Tid til en ny diskurs

Og så er det måske alligevel ikke så overraskende. Et af de slogans, mange fortsat gør sig lystige over, lyder: "Fra tanke til faktura". Det er et stykke tid siden, det blev lanceret, men det betyder jo ikke, at filosofien bag er død og borte. Filosofien var og er jo fortsat hurtig i gang og hurtig færdig, erhvervsrettede uddannelser og umiddelbar nytteværdi af uddannelse og forskning - også for universiteterne. Ganske som eftertanken nu har lejret sig i andre dele af samfundet, ganske som vi har erkendt, at vækst har grænser, og de finansielle fyrtårne ikke vokser ind i himlen, er spørgsmålet derfor, om ikke tiden er kommet til at sætte en ny diskurs på uddannelsesområdet?

Kunne vi ikke forvente, at vores minister nu erkender og hjælper universiteterne med at stå fast på, at der er altså er forskel på kort og lang, på en akademisk uddannelse og en professionsuddannelse, på de krav, vi stiller, og de kompetencer, vores uddannelser fører frem til, og - ikke mindst - de muligheder, der ligger i at satse helhjertet og skabe rum til erkendelse og fordybelse.

Det passer fint med visionen om Danmarks som et videnssamfund, men rimer ganske rigtigt ikke godt med tanken om, at alt kan og skal faktureres.

God sommer - og godt optag.

Per Christian Andersen er Studiechef på Syddansk Universitet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her