Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
17. juni 2009

Dybt forargeligt

Jakob Kofod, København N

I et læserbrev i gårsdagens avis spørger Ole Timmer, hvorfor irakerne i Brorsons Kirke ikke bare konverterer til kristendommen, så de dermed kunne få status som særligt udsatte. Et sådant spørgsmål er dybt forargeligt, idet det åbenlyst betragter irakerne som objekter og ikke som individer.

Man kunne ud fra samme tankegang ligeså vel spørge, hvorfor de ikke bare skifter seksualitet.

Jeg bakker Alibadi op

Jun Jimbut Feng, nydansker og tidligere flygtning

Jeg var en af de inviterede kunstnere, der optrådte til integrationsdagen på Frederiksberg Rådhus lørdag den 13. juni. Her så jeg den irakiske kunstner, Mahmoud Alibadi, stå uden for med sit værk Danmark . Værket var blevet censureret bort og hang derfor ikke indenfor.

Når vicekommunaldirektør Bjørn Thomsen udtaler i Information i forbindelse med afvisningen af Mahmoud Alibadis værk: »Hvis vi sagde ja til det værk, ville det blive kunstnerens dag - og ikke vores« og videre: »For os er det her en fed festdag.«

Så foreslår jeg, at han fremover køber sig til en kommerciel underholdning - i stedet for at invitere de nydanske kunstnere ind som en slags gratis pynt, der skal vidne om en tilsyneladende harmoni.

Det er grotesk, at en integrationsfestival kan være så paranoid, at den ikke tør acceptere kunstnerens ærlige værk, som gav udtryk for et stort ønske om integration men samtidig afspejlede realiteten af den (udeblevne) danske integration.

Uden dette udtryk for ærlighed kommer kunstneren måske til at provokere sig selv og sidde derhjemme og være deprimeret.

Farvel til de Radikale

Geoffrey Cain, Hellerup

Da jeg kom til Danmark for mange herrens år siden, var der en venlig mand, der insisterede på at forklare de danske partier for mig. Dengang eksisterede VS, KD og vistnok også Retsforbundet, der siden er gået til de evige jagtmarker. Men jeg var ikke interesseret i politik og hørte ikke efter, mens han med den ene fod på en bænk i omklædningsrummet lirede en hel masse politisk basis viden af sig.

Kun ét parti fangede min opmærksomhed, de Radikale, som han malerisk beskrev som en kræftsvulst på Danmarks politiske legeme.

Siden har jeg ofte tænkt på denne sjove - og som det senere viste sig ganske rammende karakteristik - og nu når dødsklokkerne ringer for et -midterparti-, der egentlig er et ekstremistparti, der blot stritter i alle mulige retninger, har jeg lyst til at tilføje min egen beskrivelse til den, jeg fik i gymnastiksalen for ca. 100 år siden. Og den lyder sådan her:

Intet andet parti har skadet Danmark så meget som de Radikale. De har krøbet for Danmarks fjender (Nazityskland, Sovjet og DDR), og - hvad værre er - gjort alt, hvad de kunne, for at rive dansk kultur op med roden.

Med stor hjælp fra hippiekulturen i 70-erne er det lykkedes de Radikale at smadre samfundets grundpille, familien, underminere kristendom og gøre folkeskolen til et sted, hvor lærerne nærmest skal have politisbeskyttelse, hvis de skal undgå overfald.

Men ikke nok med det.

Masseindvandringen fra Mellemøsten kan vi i stort omfang også takke de Radikale for, eftersom det var dem, der stod bag den skæbnesvangre udlændingegelov i 1983, der gjorde Danmark til verdens socialkontor.

Hvis ret var ret skulle de Radikale stilles for en domstol. Og dømmes til at bo i Vollsmose.

Kreative københavnere

Joachim Nielsen, Vanløse

Det er mysik på højt plan, når danske politikere tror, de tiltrækker den internationale kreative klasse til hovedstadsområdet ved at >udpine havnefronton til mindste kvadratmilimeter med intetsigende erhvervsbyggeri, sælge Ungdomshuset, >tale til den indre nationale svinehund om såkaldte unikke danske værdier valg efter valg og køre klapjagt på Staden.

Forkert foto af mælk

Katrine Nymark, produktchef hos Arla Foods

To læsere har her i avisen (11. juni) klaget over, at kakaomælken fra Hirtshals Andelsmejeri markedsføres som fra -de små mejerier-, når Hirtshals i dag er en del af Arla Foods.

Billedet, læserne er faldet over, stammer fra et foto i en lavpriskæde reklame.

Kakaomælken fra Hirtshals har ikke længere -de små mejerier- trykt på kartonen. Fejlen er imidlertid opstået ved at lavpriskæden ikke har anvendt et opdateret produktfoto i reklamen. Og det er naturligvis meget beklageligt. Vi har kontaktet dem, for at sikre, at de fremover anvender opdaterede produktfotos.

Læserne kritiserer i øvrigt Arla for målrettet at ville tage livet af de små mejerier. Det er ikke rigtigt. Historien om Hirtshals viser netop, at det har været muligt både at bevare mejeriet >og dets produkter. Det var Hirtshals- egne andelshavere, der af >egen drift besluttede at blive en del af en større virksomhed i en tid, hvor mælkepriserne til andelshaverene kom alvorligt under pres. Mejeriets formand sagde ved den lejlighed, at sammenlægningen med Arla Foods var med til at sikre mejeriet og dens produkter.

Ansvaret og de irakiske børn

Bjarne Segefjord, Øland

Det forventes, at en stat - kollektivt - passer godt på sine borgere. Enkelte af dem passes der ekstra godt på, men det har sine forklarlige årsager. Med den kollektive påpasselighed forstås omsorg for alle, der befinder sig på dansk territorium uanset nationalitet. Et eksempel på denne påpasselighed ser vi i bestræbelserne på at forebygge terrorangreb i Danmark.

Men omsorgen standser ved de udviste irakiske børn. De er født her. De går i skole her. De har deres netværk her, og de taler ikke sproget i Irak. Argumentet for deres udvisning er, at det er deres forældres ansvar. De kunne for længst have set mere end skriften på væggen og frivilligt have forladt Danmark. Men de levede i håbet om at kunne blive. Det er også en måde at tage ansvaret for sine børn på. Regeringens argument duer altså ikke, men det er bekvemt og besnærende, når man vil demonstrere en uetisk og uciviliseret adfærd. Trist at man skal skamme sig over at være dansker.

Europas forbrydelser

Ole Thorbek, Værløse

Den hollandske højrefløjspolitiker, Geert Wilders, påstår, at islam altid vil prøve at erobre Europa. I så fald kan islam lære meget af Europa. Førende kristne europæiske kolonimagter erobrede det meste af verden, smadrede samfundsstrukturerne og gennemførte en formidabel udplyndring af de besatte lande, hvilket de alt samme lider under den dag i dag. Hitler, nazismen og Anden Verdenskrig var som bekendt ikke et produkt af den islamiske kulturkreds, men af den kristne, og Stalin var heller ikke lige frem muslim. Efter Anden Verdenskrig har USA gjort utallige forsøg på at dominere store dele af verden og har bl.a. indsat og støttet ekstremt undertrykkende regimer i den muslimske verden. Man kan håbe, at Obama laver om på det. >

Set i et historisk perspektiv er de forbrydelser, der vitterlig finder og har fundet sted i muslimske lande, det rene vand i forhold til de forbrydelser, den kristne kultur har produceret. Så skal vi ikke lade den, der er ren, kaste den første sten Eller måske helt erstatte stenkastningen med en ny verdensorden, hvor kapitalistisk udplyndring og feudal undertrykkelse erstattes af solidaritet, velfærd og frihed, der omfatter alle.

Mere stuerenhed

Bent Zwergius, Præstø

Som nytilkommen læser glædes jeg over de dyborende og velskrevne artikler og væmmes over enkelte læserbreves infantile stade. Til Poul Olsen, Frederiksberg 12. juni: Man omtaler ikke sine politiske modstanderes projekter som -svineri-.

Men jeg er jo også født i 1935 og har muligvis en anden opfattelse af god opførsel.

Den gode og idealistiske kapitalisme

Jørn Sørensen, Hinnerup

Jamen, hvad har weis dog af forestillinger i sit hoved (ledern 13.-14. juni). Der kan være mere eller mindre sympatiske kapitalister, men i sidste ende drejer det sig om profit >og overlevelse for virksomheden. Det kan koste arbejdspladser, og det kan de ansatte ikke stille noget op overfor.

Der er tale om et grundlæggende ulige forhold, hvor nogle har mulighed for at rage til sig, mens andre må kigge på. Efterhånden som store dele af det offentlige er blevet drejet i en markedsorienteret retning, synes jeg, det er indlysende, at det ikke er lutter gode ting, der kommer fra markedet. At tingene bliver afbalanceret markedsmæssigt betyder ikke, at det er afbalanceret socialt set. Der skal mere til end forestillinger om gode og idealistiske kapitalister, hvis der skal være rimelige vilkår for alle i samfundet.

Er det mon sådan, at weis med denne leder er ved at bygge sit CV op til et job som spindoktor for Lene Espersen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Arne Dalsten

Kære Geoffrey Cain!
Hvor må det dog være surt for dig som indvandrer at havne i dette indvandringsfjendtlige land!
Allerede i omklædningsrummet fik du din identitet.
Og den har du forvaltet flittigt siden.
At du er berettiget til så megen spalteplads tyder mere på et åbent og nysgerrigt samfund, end det du åbenbart efterlyser, nemlig et kristent fundamentalistisk konservativt styre.
Hvor må det være surt for en indvandrer som dig, ikke at kunne komme til orde. Jeg tror at vi er mange der gennem årenes løb har vænnet os til at springe indlæg over der er undersdkrevet Cain!
Var Cain i øvrigt ikke ham der slog sin broder ihjel?
For at tækkes faderen?
Prøv at tilgiv ,Cain; og vær glad for at du slap ind inden dine meningsfæller lukkede grænsen, som deres forgængere gjorde i 30érne mod jøder og kommunister og forfulgte i det hele taget.
Nyd dit behagelige otium her, men spar os for flere udgydelser! Please!