Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
26. juni 2009

En kasse øl på højkant til de 25 første ...

Karsten Paarup, Skals

Jeg vil >vædde på, at Danmark og for den sags skyld hele den vestlige verden er jaget ud af Afganistan inden 10 år med halen mellem benene.

Hvad skal vores unge mænd dernede

Kan den vestlige verden virkelig ikke finde andre smartere metoder end gammeldags landkrig til at påvirke verden i 2009

Antal væddemål er begrænset til de første 25, da jeg ellers bliver for fuld i for lang tid, hvis jeg skal nå at drikke dem allesammen inden sidste salgsdato.

Afghanistan - en kristen mission

Jørgen Knuthsen, Borre

»Nu eller aldrig« hed lederen den 23.juni, og indholdet synes helt at ligge i overensstemmelse med Vestens officielle ideologi.

»I de kommende uger rykker næsten 10.000 amerikanske soldater og et stort antal civile rådgivere os til undsætning i Helmand.«

> Send in the Marines , ikke sandt!

Samme dag, side 6, refererer Tobias Havmand en engelsk ekspert, der om Somalia udtaler, at det bedste at gøre er at holde sig væk, indtil der kommer en regering med folkelig legitimitet - skabt af Somalierne selv og ikke af udenlandske styrker. >

Er læren ikke: Ligesiden Vietnamkrigene, er alle Vestens fredsmissioner mislykkedes

Lever Vesten stadig efter det kristne missionsbudskab: »Gak ud i Alverden og omvendt alle folkeslag.«

>Om de vil eller ej.

Herregud da

Allan Danfær, København NV

Til Søren Krarups (DF) perfide og demagogiske tilsvining af Sven Auken (Inf. 24. juni) er der kun at sige: Åh herregud, lille mand - er du nu der igen Det er jo patetisk at være vidne til. Men derudover præsenteres vi for grove fordrejninger af kendsgerningerne: »de afviste asylansøgere … erobrer en dansk kirke på Nørrebro og sammen med deres autonome venner søger at gennemtvinge et fortsat ophold i Danmark« samt »disse afviste asylan søgere, som har besat Brorsons kirken«.

Det er demagogisk sludder og vrøvl. Kirken er hverken erobret eller besat, den fungerer fuldstændig som normalt bortset fra, at den har givet husly til nogle fredelige, men desperate mennesker, som frygter for deres fremtid.

Og videre: »Forældrene har blæst på børnenes elendighed - og nu bruger de deres børn som pressionsmiddel.«

Hvem er det, som blæser på børnenes elendighed, hvis ikke Søren Krarup og ligesindede Hvorfor mon afviste asylansøgere foretrækker en ussel tilværelse med deres børn i Danmark i 10 år eller mere frem for at vende tilbage til de steder, som de er flygtet fra Hvorfor mon, Søren Krarup

Søren Krarup

Karen Vibeke Klausen, Klippinge

24. juni var der atter et indlæg fra Søren Krarup i Information. Som sædvanlig et indlæg fyldt med ondsind, galde og selvovervurdering.

Hvornår hører det op med dette misbrug af plads i en ellers seriøs avis

Myten om Israel og demokrati

>Irene Clausen, København SV

Mogen Lindstrøm stiller i læserbrev (24. juni) spørgsmålet: Hvorfor fortjener Israel betegnelsen det eneste demokrati > i Mellemøsten

Det fortjener Israel ikke, det har Mogens Lindstrøm >ret i. Israel er ikke et demokrati, men en apartheidstat. Zionismen, som er den politiske bevægelse bag staten Israel, har som sit erklærede mål at opbygge en stat for alverdens jøder. En rent jødisk stat.

Israel er ikke en stat for alle sine borgere; den anerkender ikke de palæstinensiske borgere som ligeværdige. Der findes lovgivning for jøderne, og der findes lovgivning for ikke-jøder. Staten Israel har ingen grundlov - for så måtte man jo stadfæste lighed for landets borgere. Staten Israel har ingen faste grænser, for det kunne besværliggøre den fortsatte kolonisering af palæstinensisk jord. Israel bryder dagligt Genèvekonventioner og FN-resolutioner.

Det er Israels venner rundt omkring i verden som forsøger at opbygge myten om Israel som Mellemøstens eneste demokrati . Tro dem ikke, en tur til Palæstina vil være dokumentation nok.

Skæg og blå briller

Erik Smidt, Bagsværd >

Journalist Miki Mistrati citeres (Inf. 24. juni) for følgende: »For mig er det okay, hvis efterretningstjenesterne infiltrerer organisationer, der forbereder et voldeligt opgør med samfundet, men stillerlisterne rummer jo navne på helt almindelige mennesker, der bare skriver under på, at et parti kan opstille til valg.«

I tilfældet her, er der tale om SAP, der netop stillede op til folketingsvalg.

Det bliver spændende, om PET-Kommissionens rapport > giver svar på, om der har været nogen begrundet formodning om, at > SAP erne > desuden forberedte et voldeligt opgør med samfundet. At de ikke også var helt almindelige mennesker.

Og svar på hvilke andre partier og organisationer, der ikke bestod af helt almindelige mennesker, men af folk, der forberedte et voldeligt opgør med samfundet.

>Det ville desuden mindske faren for overdreven mytedannelse, hvis rapporten giver svar på, hvor mange Anders Nørgaard er der infiltrerede hvilke organisationer og partier og deres sommerlejre, og hvor mange ikke helt almindelige mennesker, de fandt frem til, >som forberedte et voldeligt opgør med samfundet.

Dårlig smag

Henrik Guldborg Bøge, Charlottenlund

Så kom SF med i sit første forsvarsforlig nogensinde. Og det oven i købet det første forsvarsforlig i 20 år, som giver flere penge til krig - intet mindre end 3,5 mia. kr.

Der må sidde en masse SF-vælgere og have en meget dårlig smag i munden.

Robert Fisk tager fejl

Reza Rahimpour, freelance journalist (medlem af Dansk PEN)

Robert Fisk tager fejl, når han i Information 24. juni skriver, at »anråbelse i kor af Gud dukkede først op som et fænomen på tagtoppene i Kandahar i 1979«.

Denne anråbelse af Gud blev indført i Iran i sommeren 1978 spontant efter at shahens regime indførte udgangsforbudt. Robert Fisk forstår ikke, at denne symbolske handling minder de nuværende magthavere, gardisterne og Basijierne om historien er ved at gentage sig.

Nu er de dem, der er tidens tyran. Det nye slogan, Død over diktator , skal ses i denne sammenhæng. Den nye shah hedder nu bare Khamenei.

Som ateist bryder jeg mig ikke ret meget om selve sloganet Allah akbar , men dens psykiske effekt skal ikke undervurderes, idet Basijierne og gardisterne er (som shahens soldater var) meget religiøse. Allah akbar er noget, som de gentager flere gange under deres daglige bønner.

I øvrigt er Robert Fisks sammenligning af nutidens folkeligeopstand i Iran med intifada, viser at han - præcis som hans senior kollegaer i 1978 - ikke har fattet ret meget om, hvad der egentlige foregår dernede.

Man bør måske lige nævne over for Fisk, at Iran er den eneste nation i verden, der har oplevet to revolutioner og to statskup i løbet af 73 år, hvor alle disse fire begivenheder endte med en regimeskift i landet. (Den konstitutionelle revolution i 1906, englændernes kup i 1921, CIA s kup i 1953 samt den islamiske revolution i 1979).

Miskundhed

George Hinge, Risskov

Før man beskylder andre for at vrøvle, bør man have sine fakta i orden. En læser, Niels Hansen, havde givet en klog og smuk udlægning af ordet miskundhed (23. juni), hvorpå en anden læser, Morten Levy (24. juni), hævder at kunne tage Ordbog over det danske Sprog til indtægt for, at ordet slet ikke er sammensat med forstavelsen mis-.

Han kunne dog have gjort sig den ulejlighed at kaste et blik lidt før i ordbogen, nemlig under Miskund , hvor der står præcis det, som Hansen beskrev. Uenigheden er dog nok ikke primært filologisk, men snarere teologisk: For etymologien formidler et gudsbillede, der provokerer nutidens individualisme. Men sand er den.

Konservatives æra

Asger Henning Jensen, Søborg

»EU-skepsis forener EU s borgerlige,« lyder overskrift i Inf. d. 24. juni. Hvabehar Artiklen kommenterer jo det faktum, at de britiske konservative pga. deres EU-skepsis lige har meldt sig ud af EPP-ED, som ellers forenede de europæiske konservative. Så korrekt ville havde været: Briternes EU-skepsis splitter EU s borgerlige. Lige så fjern fra sandheden er det, når artiklen forsætter »Finanskrise … er begyndelsen på de konservatives æra«.

Denne borgerlige splittelse er da snarere et tegn på intern strid og forvirring pga. finanskrisen. Det er forståelig nok, at de britiske konservative har et stort behov for at forklare deres vælgere, hvorfor de pga. indenrigs politiske hensyn har begivet sig i isolation på EU-niveau, så de stemmer, de fik ved EU-valget, er røget ind indflydelses skraldespand (ligesom alle stemmer DF fik). Men kan det være grund for Inf. at ofre sandheden for dens EU-skeptisk ønsketænkning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mogens Lindstrøm

Ang: "Myten om Israel og demokrati", Irene Clausen

Bemærk venligst, at jeg ikke har fremsat noget udsagn om Israel; jeg har kun peget på et paradoks.

Der er derfor intet at give mig ret i for så vidt angår Israel.

Jeg påskønner naturligvis at se, at mit indlæg har igangsat tanker. Det var netop mit formål.