Kommentar

Stedmoderlig behandling af religion i Information

Information behandler mange emneområder på fremragende vis, men bladet har i en årrække haft en noget varierende og desværre ikke altid velinformeret behandling af religion
Debat
23. juni 2009

Selv om religionerne må siges at spille en vigtig rolle i kultur, politik og historie, er det ofte det sensationsprægede og tilfældige stof, der bliver trykt her i avisen.

Dette indlæg er udløst af, at Information netop har bragt en artikel og en leder, der på forskellig vis handler om buddhisme, men som begge kan betragtes som overfladiske og uinformerede.

Bastante udtalelser

Først bringer avisen den 19. juni Hans Henrik Rasmussens interview med den danske lama, Ole Nydahl, der fremsætter en lang række lidet underbyggede og stærkt generaliserende udsagn om islam. Nydahls bastante udtalelser bygger i hovedsagen på personlige iagttagelser, og han blander religion, indvandring og integrationsproblemer sammen og anvender til tider et overordentlig politiseret ordvalg, mens han hævder, at »buddhismen jo er fuldkommen upolitisk«.

Nydahls udtalelser er vældig interessante som en stemme i buddhismen, men det er beklageligt, at artiklen kun i ringe grad perspektiverer hans placering inden for denne religion. Af flere grunde, mest konkret på grund af uenighed om arvefølgen efter den 16. Karmapa, er Ole Nydahl isoleret fra det meste af det tibetanske religiøse hierarki, herunder Dalai Lama, som han ikke anerkender som noget særligt. Nydahl og hans fremgangsrige bevægelse må betegnes som overvejende et vestligt fænomen en såkaldt konvertit-buddhisme. Den er en forholdsvis marginal strømning i den tibetanske buddhisme, der igen talmæssigt højst tæller fem pct. af verdens buddhister. Alt dette kommer slet ikke frem i artiklen.

Dagen efter, den 20. juni, bringer weis en leder om buddhisme, hvor han tager udgangspunkt i Nydahls udtalelser i interviewet, men hurtigt bevæger sig ind på helt andre temaer.

Halvdelen af lederen består af en polemisk snakken rundt om Dalai Lama og dennes besøg i København i pinsen på en måde, der ikke giver nogen ny forståelse af fænomenet buddhisme i den vestlige verden.

Lederens præmis er til syneladende en forargelse over, at mange danskere er fascineret af buddhismen i dens fortyndede udgave, men weis bygger sin kritik udelukkende på en læsning af overskrifterne fra besøgets program, suppleret med en del nedladende, holdningsbaserede udsagn om Dalai Lama og danskere, der er tiltrukket af buddhismen.

Det ville klæde Information i stedet at analysere buddhismens og Dalai Lamas tiltrækningskraft i vestlige lande på en mere dybdegående og perspektiverende måde. For ikke at tale om Dalai Lamas placering i den globale buddhisme, eller tibetanernes komplicerede situation, i Tibet såvel som i eksilsamfundet. I stedet munder lederen ud i den manende, men ganske indholdstomme sætning: »Men det er ikke hele sandheden om buddhismen.«

Gid Information ville bestræbe sig på at behandle fænomenet religion på en lidt mere nuanceret og underbygget måde.

Søren Christian Lassen er religionshistoriker, ph.d.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lennart Kampmann

Hear, hear!

Med venlig hilsen
Lennart

Heinrich R. Jørgensen

Søren Christian Lassen:
"Gid Information ville bestræbe sig på at behandle fænomenet religion på en lidt mere nuanceret og underbygget måde."

I det omfang Dagbladet Information beskæftiger sig med religion, bør det naturligvis ske kvalificeret.

Men ret beset, dækker Kristeligt Dagblad så vidt jeg kan vurdere (?!?!?) området ganske lødigt og omfattende, så behovet formodentligt behovet hos de fleste læsere der er særligt optaget af religion?

Heinrich R. Jørgensen

"Men ret beset, dækker Kristeligt Dagblad så vidt jeg kan vurdere (?!?!?) området ganske lødigt og omfattende, så behovet formodentligt behovet hos de fleste læsere der er særligt optaget af religion?"

Uhadada - Ikke enig.

Kristeligt Dagblads måde at forholde sig til religion minder mig om begrebet og fænomenet "Kold Ild".

Kristeligt Dagblad får mig desuden hver gang jeg læser bladet til at spekulere på om Inkvisitorene - hvis levende idag ville forholde sig til religionen som den ses beskrevet i Kristeligt Dagblad.
Koldt og Klinisk.
Faktisk har jeg af og til på fornemmelsen, at det helt store ukristelige scoop for Kristeligt Dagblad ville være Overskriften med ordene: "Vi har Gud på obduktionsbordet".

Heinrich R. Jørgensen

Jens Catlow:
"Koldt og Klinisk."

Måske burde jeg også have nævnt "UFO Bladet" og "En skør, skør verden"? ;-)

Heinrich R Jørgensen

"Måske burde jeg også have nævnt "UFO Bladet" og "En skør, skør verden"? ;-)"

Nej - Gud fri mig vel.
Begge blade er så vidt min opfattelse dybt underlødige (specielt UFO-bladet fra SUFOI) og forholder sig kun til denne klodes allerstørste mysterier på den allermest kritisable måde-desværre,

Martin Jensen

Søren Christian Lassen:

Du har fuldkommen ret i, at Information, herunder din kollega, Jørn Borup, som Information har udpeget som ekspert, ikke ville passere en eksamen på gymnasieniveau med den sparsomme, overfladiske og frem for alt yderst sporadiske intellektuelle viden de demonstrerer og åbenbarer for Informations læsere og kritikere.

Når Søren Christian Lassens artikel her rammer plet, fordi det lykkes ham at gennemskue hulheden i den viden om buddhisme, der fremlægges, kunne man jo fristes til at spørge, hvordan han selv kort eller langt ville beskrive, hvad buddhisme er og ikke er.

Måske endda med et tillægsspørgsmål gående på,
hvordan buddhisme er relevant og praktisk brugbar i verden af i dag.

Man bør jo - når man betragter disse emner, huske at gøre brug af vor tid og steds Videnskabsopfattelse: Den moderlige fortællingsvidenskab ( Den materialistiske historievidenskab )