Kommentar

Var De Tamilske Tigres kamp legitim?

Det er svært at forholde sig passivt til en krig, hvor en regering fører krig på den måde, det er sket i Sri Lanka. Det internationale samfund bør nu undersøge, hvorvidt regeringen har overtrådt de interna-tionale konventioner
2. juni 2009

Det var på grund af diskrimination og undertrykkelse af tamilerne, hvor tamilerne blev gjort til andenrangs borgere i deres eget land, at krigen opstod til at begynde med. Vil det tamilske folk se gennem fingrene med det og hylde den srilankanske regering i dag!? Svaret er nej!

Fordi uanset krigens udfald vil folk ikke glemme den anti-tamilske politik, som er blevet ført i over 60 år. Tamilerne fik ikke lige adgang til uddannelse som de singalesiske borgere, det var svært for tamilerne at få gode jobs pga. forskelsbehandling, politisk kunne tamilerne ikke få indflydelse pga. eksklusion af de partier, der støttede tamilerne. Personligt tror jeg blot, at det er et spørgsmål om tid, før konflikten igen vil opblusse, og en ny krig vil opstå.

Jeg har altid holdt mig passiv i forhold til krigen på Sri Lanka. Jeg er opvokset i Danmark og har altid følt mig dansk. Men som menneske og som lægestuderende vækker det vrede i mig, når et land ikke har en humanistisk tankegang for deres egne borgere, når jeg ser, at de samme civile mennesker, der i dag lider i flygtningelejrene, som regeringen har oprettet, er de selv samme borgere, som regeringen ikke har taget hensyn til under deres kamp og stadig ikke tager ansvar for.

Under international lup

Regeringen har nægtet adgang til adskillige internationale organisationer, der er klar til at hjælpe. ICRC (International Committee of the Red Cross) har kun fået adgang til få flygtningelejre, og de har vurderet, at over 250.000 tamiler mangler medicin, mad, telte m.m. Kvinder voldtages i lejrene og unge mænd bortføres, fordi regeringen mistænker dem for at være medlem af de tamilske tigre. Jeg kan ikke forstå, at en demokratisk valgt regering kan udføre disse grusomheder. Dette har underligt nok givet mig et mere positiv syn på Tigrene. Mon Tigrene måske ikke har prøvet at tage en væbnet kamp op for at opnå nogle menneskelige rettigheder?! At se den srilankanske regering behandle den tamilske del af befolkningen så umenneskeligt hvad mon de ikke har gjort de sidste årtier, uden at det internationale samfund har haft kendskab til det. Hvis regeringen førte en krig, der var mere ansvarlig, så kunne man godt tillade sig et negativt syn på De TamilskeTigre;

Men hvis en demokratisk valgt regering fører krig på denne måde, som de nu engang gør ... Hvad ville en oprørsgruppe så ikke gøre? Når regeringen fører krig, der slet ikke overholder de internationale konventioner, hvad ville en oprørsgruppe så ikke gøre? Når regeringen bruger tungt artilleri i tæt befolkede områder, hvad ville en oprørsgruppe så ikke gøre? Når regeringen opretter flygtningelejre med så umenneskelige forhold, hvad ville en oprørsgruppe så ikke gøre? Krigen blev erklæret slut den 18. maj, men det internationale samfund har stadig ikke fået tilladelse til at komme ind i landet. Det internationale samfund bør nu undersøge, om regeringen har ført krig i overensstemmelse med de internationale konventioner, som, jeg mener, er et krav for en demokratisk valgt regering.

Sansuthan Paramanathan studerer medicin

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu